Byta in bilen när däcken är slitna?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Byta in bilen när däcken är slitna?

Inlägg av Arn »

Hej

Har en M3 LR där både sommardäck och vinterdäck är utslitna och behöver bytas ut om jag ska kunna ha bilen ett år till innan leasingen går ut. Bilen är en förmånsbil. Arbetsgivaren vill nog helst att man inte byter in den i förtid, ju mindre man krånglar desto bättre. Dock misstänker jag att kostnaden för en uppsättning sommar respektive vinterdäck kommer överskrida 20.000 kr.

Tänkte mig en MY LR som nästa bil.

Hade jag ägt bilen privat hade jag allvarligt övervägt att inte lägga pengar på däck utan byta ut bilen istället. Sedan kan det dock hända att värdeminskning blir större om man byter bil men det kan man inte veta. Nu är det dock arbetsgivarens bil så den ekonomiska kalkylen är inte mitt bekymmer. Tänkte dock ta ett samtal med chefen och informera om ovanstående så får det i alla fall möjligheten att tycka till.

Just nu har det dock inte skett några uppgraderingar på Model Y på länge. Hade förstås varit roligare att slå till med byte om det samtidigt hade varit lite hårdvaruuppdateringar med längre räckvidd, nyare teknik, snabbare acceleration (som M3) etc.

Någon som har några kloka synpunkter kring ovanstående resonemang?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Byta in bilen när däcken är slitna?

Inlägg av taliz »

Byt bil om det är det du vill, och kan.
Annars köp billigare däck?
Finns landsail och annat för någon tusenlapp styck.
Finns också folk här på forumet som säljer orginaldäck.
Jag köpte själv 4st nya Michelin PS4 för 3500.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Byta in bilen när däcken är slitna?

Inlägg av tor-ake »

Däcken är fullt avdragsgilla som "service och reparation personbilar" även momsen är avdragsgill så det tycker jag att du tar som utlägg och lämnar kvittot till chefen.

Kostnaden för företaget blir peanuts och du har redan betalt förmånsskatt för detta.

Mycket bättre än att köpa skräpdäck och ställa till det för nästa ägare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar