Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av zorro_nrk »

AAKEE skrev:
Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
-om garage används tex vintertid.
- Till vilken SOC bilen laddas.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
-När på dygnet laddningen påbörjas.
AAKEE, vad jobbar du med annars? IT? Jag spånar gärna om man ska göra lite coola Teslahack!


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5919
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

MGHG skrev: 02 apr 2023 20:41
AAKEE skrev: 18 mar 2023 10:33
Är det inte dags för en ny runda med vilken range ni har? Bör ha skett lite sedan tråden startades…

Range/modell-årsmodell/uttagsmånad/miltal och kanske vilken SOC ni normalt laddar?

[...]
Mitt första inlägg i denna intressanta tråd.

Jag har en Model 3 Longe Range. Årsmodell 2023, tillverkad 2022-10-31 enligt Transportsstyrelsen och uttagen/påställd 2022-12-29. Räckvidden enligt testcykeln WLTP är 602 km.

Jag har kört drygt 8400 km under de tre månader som gått sedan jag hämtade bilen. I normalfallet laddar jag till 50 % varje natt. Vid högst tio tillfällen har jag laddat mer än 50 %, varav två gånger till 100 %.

Transportstyrelsen anger E5LD som "variant" och om jag fått rätt uppfattning så är E5LD beteckning på batteriet, men jag har inte hittat någon tillförlitlig uppgift om vad som är batteriets högsta energimängd. Tillsammans med räckvidden anger Transportstyrelsen att blandad elenergiförbrukning är 147 Wh/km vilket skulle innebära 602 km * 147 Wh/km = 88,5 kWh som jag tycker verkar väldigt högt. Car.info anger 82 kWh och Electric Vehicle Database anger 78,1 kWh.

Min hittills andra laddning till 100 % skedde tidigare i veckan och vid ett första etappstopp som skedde redan efter 3 mil läste jag av batteriprocent och energidiagram:
  • Batteriikon ovanför körstatus
    • återstående procentuell andel av batteriets laddning = 94 %
    • uppskattad körsträcka = 540 km
  • Energi-diagram Körtur
    • Körda kilometer = 28,3. Men "31,6 km har förbrukats".
    • Batteriprocent vid start = 100 %, anlände med 94,5 %
    • Batteriräckvidd vid start ≈ 573 km (svårt att läsa), anlände med 540,8 km
  • Energi-diagram Förbrukning (50 km normal räckvidd)
    • Snitt = 140 Wh/km
    • Beräknad räckvidd = 526 km
Från ovanstående data härleder jag följande:
  1. Räckvidd = 540,8 km + 31,6 km = 572,4 km exklusive laddningsbuffert
  2. Batteriets högsta energimängd = 526 km * 140 Wh/km / 94,5 % = 77,9 kWh
Om laddningsbufferten är 4,5 % så borde räckvidden vara 95,5 % av 602 km d.v.s. 575 km, som skulle innebära att batterikapaciteten tappat knappt 3 km eller omkring 0,5 %, som i sin tur pekar på att batteriets ursprungliga kapacitet var drygt 78 kWh.

Resonerar jag rätt?

Finns det någon trovärdig källa till E5LD betyder? (Vad är den specificerade batterkapaciteten?)

Vad är typisk energiförbrukning enligt Tesla för M3LR? Omkring 130 Wh/km känns mer rätt än Transportstyrelsens 147 Wh/km.

1) Car.info har nog oftare fel än rätt. Tyvärr, då många kollar där. De borde skärpa till sig.

2) Ja, vi vet med säkerhet att 5L betyder det större LG-batteriet på 78.8kWh. (det brukar kunna toppa 79-79.1kWh). "E" betyder model 3 och D att det är en dual motor-bil.

WLTP finns det ingen visning för i bilen så den kan man lämna därhän.
Tesla använder 4.5% buffer i botten, under 0% på skärmen. Buffern går att köra på och ingår i EPA-testet med säkerhet, samma med WLTP. Angivna räckvidder är alltså tills bilen stannar, cirka 4.5% under 0% på skärmen. Det innebär att man bara får 95.5% av detta om man inte kör under 0%.

Varje km räckvidd vid batterisymbolen vid fulladdad innebär 79000/568= 139Wh. Multiplicera räckvidden vid batteriet med 139 när du har fulladdat(gäller bara då).
[*] Batteriets högsta energimängd = 526 km * 140 Wh/km / 94,5 % = 77,9 kWh
Japp, det är 77.9 kWh som är den kapacitet som bilen räknar med att batteriet har just nu. "Specen" är 78.8 kWh. LG-Batterierna brukar visa som mest kapacitet efter några månader. Du kanske har laddat så lågt att bilens BMS inte fått "se" hela batterikapaciteten.

77.9kWh ska räcka till 560km räckviddsvisning vid batterisymbolen (77900/139).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5919
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

zorro_nrk skrev: 02 apr 2023 20:58
AAKEE, vad jobbar du med annars? IT? Jag spånar gärna om man ska göra lite coola Teslahack!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Inte IT, flyger helikopter.
20101203420.JPG
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 02 apr 2023 18:19
Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:
-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.

Model 3 Long Range. Hade 487 km i fredags.

-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.

Bilen tillverkad 8/2020 i Fremont, uttagen 9/2020

- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.

Uppsala

-om garage används tex vintertid.

Har inget garage

- Till vilken SOC bilen laddas.

Normalt till 55 %, men ibland mer om kallt väder förväntas

-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning

När jag är på "hemmaplan" kör jag ganska lite med bilen, kanske bara cirka 15 mil/vecka. Jag har inte möjlighet till hemma laddning, utan laddar vid behov på publika laddstolpar i området kring bostaden. Typiskt laddar jag när bilen har 20-30 % SoC.

-När på dygnet laddningen påbörjas.

Har inget sådant mönster. Kan vara nattetid likaväl som dagtid.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av MGHG »

AAKEE skrev: 02 apr 2023 18:19
Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:
[...]
Se PM med mina svar på dina frågor.

Tack för bra svar på mitt förra inlägg. Jag ska hålla 139 Wh/km i minnet nästa gång jag laddar fullt.
AAKEE skrev: 02 apr 2023 21:00
Japp, det är 77.9 kWh som är den kapacitet som bilen räknar med att batteriet har just nu. "Specen" är 78.8 kWh. LG-Batterierna brukar visa som mest kapacitet efter några månader. Du kanske har laddat så lågt att bilens BMS inte fått "se" hela batterikapaciteten.
Jag tolkar detta som att det finns gott hopp om att degraderingen är mindre än 0,9 kWh.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Trevlig »

NCMA som LG verkar ha, är det något speciellt? Står inte med i tidigare grafer
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5919
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Trevlig skrev: 02 apr 2023 22:52
NCMA som LG verkar ha, är det något speciellt? Står inte med i tidigare grafer
Det var en del skriverier om NCMA/NMCA innan Tesla började leverera med de batterierna.
Har inte sett något annat men det verkar vara den vanliga LG M-50 som sitter i. Den är sannolikt NMC. Det finns tester på tex LG M-50T där cellerna är NMC811 på 5Ah vilket blir 79.4kWh på model 3 LR-packet.

Det man skrev om NCMA var att de skulle ha flera Procent mer kapacitet än de tidigare NMC, och om M50-T håller 5000mah så har inte de som sitter i Teslas bilar mer kapacitet.
Dessutom sa tester på LG M-50 att det inte var en högströms-cell, så att den laddar långsammare i SuC ligger i linje med att det är en vanlig LG M-50. Inget fel i det, LG-cellerna verkar hålla ihop bra.

Annars är de flesta lithiumbatterier ganska lila varandra. Det skiljer inte mycket och grundprinciperna är rätt lika, även om de har lite olika egenskaper i det finstilta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 389
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Holve »

AAKEE skrev: 29 mar 2023 20:25
Förresten mht det jag skrev i första inlägget, det såldes inga E5LD under 2021 egentligen.
Din bil borde vara en 2022, väl.
Jag tog ut den 10 December 2021.
Kollar man på biluppgifter så står det årsmodell 2021
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5919
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 03 apr 2023 13:54
AAKEE skrev: 29 mar 2023 20:25
Förresten mht det jag skrev i första inlägget, det såldes inga E5LD under 2021 egentligen.
Din bil borde vara en 2022, väl.
Jag tog ut den 10 December 2021.
Kollar man på biluppgifter så står det årsmodell 2021
Kolla chassienumret; tionde värdet, är det M eller N ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 389
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Holve »

Det är ett M.

Jag tänkte göra testet du efterfrågade i morrse men tyvärr så blev den bara laddad till 98%.
Jag hade förvärmningen på så jag antar att det var det som tog 2%.
Men jag skriver vad jag hade iallafall.
Kan göra om det med 100%

Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.

Model 3 Long Range. 98% / 539km

-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.

2021 December

- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.

Leksand

-om garage används tex vintertid.

Carport

- Till vilken SOC bilen laddas.

Normalt till 50-60 %

-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning

Åker 5 mil på morgonenen och sen står den vanligtvis till kl 16 med den laddningen. runt 40%

-När på dygnet laddningen påbörjas.

Kör timpris med Tibber så vanligtvis efter kl 24.00

Uppgifter från energigraf vid 98% Snitt 122Wh/km, beräknad räckvidd 601km
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5919
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 04 apr 2023 10:10
Det är ett M.

Jag tänkte göra testet du efterfrågade i morrse men tyvärr så blev den bara laddad till 98%.
Jag hade förvärmningen på så jag antar att det var det som tog 2%.
Men jag skriver vad jag hade iallafall.
Kan göra om det med 100%
M år ju 2021, lustigt att det sitter det större LG-batteriet.
Det behöver inte göras om, både energigrafen och räckvidd vid 98% pekar på runt 75-75.5kWh kapacitet.
Min beräkning ger att du skulle tappat cirka 3.4% och ha ca 76.1 kWh kapacitet. ("original" är 78.8kWh)

Än så länge är bara calendar aging med i formlerna, kommer tuna det framgent så blir det antagligen mer lika verkligheten.
Tanken är ju dock inte att man ska kunna se degradering ned till tiondels procent, framförallt är indata för oexakta tex temperaturen.
Men man ska kunna få en uppfattning om vad man kan förvänta sig om man tex väljer olika SOC, och den som sitter i nåt varmt land och är missnöjd med degraderingen ska kunna se vad han "borde" kunna förvänta sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Xeik »

Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.

Model 3 Long Range. 553 km vid 100%

-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.

Bilen tillverkad 5/2021 i Freemont, uttagen 6/2021
Sista batchen LR från freemont med 82 kWh.

- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.

Helsingborg

-om garage används tex vintertid.

Har inget garage

- Till vilken SOC bilen laddas.

Varierar mellan 50-90% beroende på förväntad körning och elpris. Fyller ofta upp extra vid lågt elpris. Högre soc på vintern än på sommaren då det oftare är under 70% än över detsamma.

-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning

Väldigt varierande.. Laddar sällan varje dag normal vecka.

-När på dygnet laddningen påbörjas.

I princip alltid natt pga timtaxa och solpaneler.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5919
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Xeik skrev: 05 apr 2023 10:27
Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.

Model 3 Long Range. 553 km vid 100%


Det var rätt vaga data att utgå ifrån men om man tänker sig att bilen står större delen av tiden över 55% så hamnar man på runt 5.6% degradering (från ca 82.1kWh kapacitet i början). dvs 77,5 kWh nu. 82 kWh-batteriet börjar oftast lite lägre ned, 80-80,5kWh har nog vart vanligast och då blir det ca 76kWh som borde vara kvar.

553km vid 100% blir ca 75,9kWh kapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av ChristerSjo »

Har sålt min Model 3 köpt september 2019. Har fortfarande kvar den i Tesla appen och kan se hur de har laddat ur bilen ner till runt 10% och sedan upp till 100%. Två gånger nu. Lite historik:

När jag köpte bilen hade jag 499 km räckvidd
När jag sålde bilen i mars 2023 efter cirka 2 300 mil Hade jag en range på cirka 478 km. Vilket ger en degradering på cirka 4,3%
När de har laddat bilen två gånger från låg % till 100% uppgår räckvidden till 488 km vilket ger en degradering på cirka 2,2%

Min ladd historik har varit följande:
laddhistorik M3 2019.jpg
Hade bilen normal stod på 80% fram till slutet av 2021 då jag drog ner och låg på 50-60% och laddade endast över detta när jag skulle ut på långresa. Succesivt förbättra den sin räckvidd när jag lade om "taktiken" för hur bilen skulle stå laddat.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5919
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

ChristerSjo skrev: 07 apr 2023 16:28

När jag köpte bilen hade jag 499 km räckvidd
När jag sålde bilen i mars 2023 efter cirka 2 300 mil Hade jag en range på cirka 478 km. Vilket ger en degradering på cirka 4,3%
När de har laddat bilen två gånger från låg % till 100% uppgår räckvidden till 488 km vilket ger en degradering på cirka 2,2%
Bilen visade full range ned till 76kWh
Konstanten vid full laddning är 76000/499 = 152,3 Wh/km

478km = 478x152,3= 72.8kWh
Ursprungskapaciteten var cirka 77,8kWh
Det ger 6.4% degradering.

488km ger 4.5%.
ChristerSjo skrev: 07 apr 2023 16:28
Hade bilen normal stod på 80% fram till slutet av 2021 då jag drog ner och låg på 50-60% och laddade endast över detta när jag skulle ut på långresa. Succesivt förbättra den sin räckvidd när jag lade om "taktiken" för hur bilen skulle stå laddat.
Bra drag! :)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Lillolle
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 maj 2021 06:38

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Lillolle »

Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.

Model 3 Long Range. 564 km vid 100%. 6178 mil

-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.

Bilen tillverkad 5/2021 i Freemont, uttagen 6/2021 82 kWh


- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.

Falun

-om garage används tex vintertid.

Inte första vintern, städade ur garaget till denna vinter. (Kallgarage)

- Till vilken SOC bilen laddas.

Oftast till 55% Stuga i Haboljung skåne så en del 100% blir det.

-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning
Oftast 30-40%

-När på dygnet laddningen påbörjas.

I princip alltid natt pga timtaxa och solpaneler.
Model 3 lr 2021 82 kWh
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1665
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Airlift »

AAKEE skrev: 02 apr 2023 18:19
Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
-om garage används tex vintertid.
- Till vilken SOC bilen laddas.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
-När på dygnet laddningen påbörjas.
2021 M3P. Uttagen 09/2021, tillverkad 07/2021.
499km @ 100%. E3LD.

Östra Österrike.

Laddas mestadels till 50-55%, ett par ggr per vecka, däremellan parkeras med runt 10-15% mindre per dag ner till ensiffrigt innan laddas igen (50kW DC eller 6A 3-fas). 100% kanske en gång i kvartalet.
”Varmgarage” (16 grader på vintern. 22 på sommaren)

Skulle vilja ha möjligheten att ställa laddgräns till 25%.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5919
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Airlift skrev: 08 apr 2023 22:00

2021 M3P. Uttagen 09/2021, tillverkad 07/2021.
499km @ 100%. E3LD.

Östra Österrike.

Laddas mestadels till 50-55%, ett par ggr per vecka, däremellan parkeras med runt 10-15% mindre per dag ner till ensiffrigt innan laddas igen (50kW DC eller 6A 3-fas). 100% kanske en gång i kvartalet.
”Varmgarage” (16 grader på vintern. 22 på sommaren)

Skulle vilja ha möjligheten att ställa laddgräns till 25%.
Ser ut som du är snäll mot batteriet.

Mina formler ger 3.4% degradering och 79.3kWh kapacitet vilket skulle bli 498km räckvidd vid 100%, så det stämmer rätt bra där.

Det går ju starta laddningen så den inte hinner nå 50%, säg att man laddar med 11kW/16A då fyller man på med ca 15% per timme i ditt fall. Däremot har du redan låg degradering och skillnaden bli inte markant nedåt. Det blir garanterat mindre degradering, men iom att det är låg degradering nu blir skillnaden liten.
Calendar aging minskar ju med tiden, så den kommer "plana ut" på en ganska hög kapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1665
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Airlift »

AAKEE skrev: 09 apr 2023 12:54
Airlift skrev: 08 apr 2023 22:00

2021 M3P. Uttagen 09/2021, tillverkad 07/2021.
499km @ 100%. E3LD.

Östra Österrike.

Laddas mestadels till 50-55%, ett par ggr per vecka, däremellan parkeras med runt 10-15% mindre per dag ner till ensiffrigt innan laddas igen (50kW DC eller 6A 3-fas). 100% kanske en gång i kvartalet.
”Varmgarage” (16 grader på vintern. 22 på sommaren)

Skulle vilja ha möjligheten att ställa laddgräns till 25%.
Ser ut som du är snäll mot batteriet.

Mina formler ger 3.4% degradering och 79.3kWh kapacitet vilket skulle bli 498km räckvidd vid 100%, så det stämmer rätt bra där.

Det går ju starta laddningen så den inte hinner nå 50%, säg att man laddar med 11kW/16A då fyller man på med ca 15% per timme i ditt fall. Däremot har du redan låg degradering och skillnaden bli inte markant nedåt. Det blir garanterat mindre degradering, men iom att det är låg degradering nu blir skillnaden liten.
Calendar aging minskar ju med tiden, så den kommer "plana ut" på en ganska hög kapacitet.
Jag försöker egentligen vara ”praktisk”, dvs inte ha mer i batteriet än vad som behövs.

Klart, det kan funka att ställa in starttid för laddning så det inte blir mer än vad jag egentligen behöver. Men att kunna justera 10-100 kräver inte mycket kod heller, kanske hade varit bra i kombination med timdebit upptill.

Det enda som är ”okänt” för mig med bilen är hur den stått första halvåret innan jag tog hem den (från Tyskland). Men hade inte många hundra mil körda så kanske den stod och sov med låg SOC hos handlaren.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5919
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Airlift skrev: 09 apr 2023 20:31
Det enda som är ”okänt” för mig med bilen är hur den stått första halvåret innan jag tog hem den (från Tyskland). Men hade inte många hundra mil körda så kanske den stod och sov med låg SOC hos handlaren.
Skulle tippa på att den stått med rätt ok SOC.
Stå med 80% i ett halvår degraderar sannolikt mer än att använda den i normalt i ett halvår.
Iom att BMS tror kapaciteten är såpass bra, tror jag det också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/thomas36594

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Skyltspurtaren »

AAKEE skrev: 02 apr 2023 18:19
Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:
-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
TM3SR+ E1LR/2170L/BT41, 395km (EPA when new 422 (eller 423?) km, okänt vad som visades, första noteringen efter 6 mån är 419 km)
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2021-01-16
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i
Sthlm
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
50%, första året 65%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Omedelbart. Ingen låglastperiod inställd.


Degradering:
-Om jag tar [visad EPA]/[EPA vid ny] = 395/422 = 0,936 = 6,6 %
-Om jag istället tar batteristorleken framräknad på energigraf = 391 km x 128 Wh/km = 50,0 kWh och delar med antagen initial kapacitet
55,4 = 0,902 = 9,7%
Varför får jag en diff på över 3 %?
AB117BB2-32EE-4514-A848-9A97D5338D52.jpeg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4156
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Tellus »

Det försvinner lite kapacitet "osynligt" innan det syns på km mätaren
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5919
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Skyltspurtaren skrev: 09 apr 2023 23:06
AAKEE skrev: 02 apr 2023 18:19
Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:
-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
TM3SR+ E1LR/2170L/BT41, 395km (EPA when new 422 (eller 423?) km, okänt vad som visades, första noteringen efter 6 mån är 419 km)
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2021-01-16
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i
Sthlm
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
50%, första året 65%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Omedelbart. Ingen låglastperiod inställd.


Degradering:
-Om jag tar [visad EPA]/[EPA vid ny] = 395/422 = 0,936 = 6,6 %
-Om jag istället tar batteristorleken framräknad på energigraf = 391 km x 128 Wh/km = 50,0 kWh och delar med antagen initial kapacitet
55,4 = 0,902 = 9,7%
Varför får jag en diff på över 3 %?
Tesla har nästan alltid en tröskel för degraderingen, dvs man kan tappa en del kapacitet innan rangen börjar minska.

SR+ med 2170L, hade 263 miles/423km EPA range och det krävdes bara 53.6kWh för att visa full range. Varje km vid 100% SOC rymmer 53600/423 = 126.7 Wh (buffern inräknad).

55.4-53.6 = 3.25% degradering från Full pack When new innan rangen sjunker. Där ligger din diff i beräkningen.

Räknar man på visad range: 395/423 = 6.6% degradering.
Räknar man på 50.05kWh / 53.6kWh blir det också 6.6%.

Då missar man dock den delen på drygt 3% från ”märkkapacitet” till degraderingströskeln.
Många 2170L-packar når inte upp till specen enligt BMS nominal pack, jämfört med 82.1 kWh-packet borde 55.4-packet oftast börja omkring 54.3 kWh.
Har man inte kollat kapaciteten när bilen var relativt ny (med scan my tesla, då det är över degraderingströskeln) vet man inte ”var” packet började. 54.7kWh var det man fick ut ur batteriet när man körde EPA-certifieringen i USA.

Slår bilen i min formel imorron.

[Edit]
Min formel ger att man kunde förvänta sig 6,5% / 50,8 kWh kapacitet, om man utgår från att batteriet aldrig höll 55,4 kWh utan runt 54,3kWh (i linje med att de flesta 82.1kWh-batterier började på kring 80,5kWh) . Den är dock inte gjord för att omhänderta att man ändrar laddningschema, men det går hantera. Skulle batteriet börjat på 55.4kWh borde det legat kring 51.8kWh nu.

Räknar man baklänges på din data efter 6 månader verkar ca 55kWh rimligt som startvärde.
Det här är såklart ingen exakt vetenskap då indata är för osäkra, tex temperaturen men det kommer gå att räkna fram vad man kan förvänta sig av sitt val av SOC / laddningschema.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/thomas36594

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Skyltspurtaren »

Tack för informativt svar! Får helt enkelt se hur det degraderas vidare. Med dagens tillväxttakt på antal Superchargers så är frågan om ens någon kommer behöva mer än 50 kWh i framtiden :-)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5919
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Skyltspurtaren skrev: 11 apr 2023 22:03
Tack för informativt svar! Får helt enkelt se hur det degraderas vidare. Med dagens tillväxttakt på antal Superchargers så är frågan om ens någon kommer behöva mer än 50 kWh i framtiden :-)
Framtida degradering, det är precis det matematiken ska lösa! Det går nog tt bra förutspå det, speciellt om man har lite data på hur det gått första året.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar