Skyltspurtaren skrev: ↑09 apr 2023 23:06
AAKEE skrev: ↑02 apr 2023 18:19
Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:
-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
TM3SR+ E1LR/2170L/BT41, 395km (EPA when new 422 (eller 423?) km, okänt vad som visades, första noteringen efter 6 mån är 419 km)
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2021-01-16
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i
Sthlm
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
50%, första året 65%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Omedelbart. Ingen låglastperiod inställd.
Degradering:
-Om jag tar [visad EPA]/[EPA vid ny] = 395/422 = 0,936 = 6,6 %
-Om jag istället tar batteristorleken framräknad på energigraf = 391 km x 128 Wh/km = 50,0 kWh och delar med antagen initial kapacitet
55,4 = 0,902 = 9,7%
Varför får jag en diff på över 3 %?
Tesla har nästan alltid en tröskel för degraderingen, dvs man kan tappa en del kapacitet innan rangen börjar minska.
SR+ med 2170L, hade 263 miles/423km EPA range och det krävdes bara 53.6kWh för att visa full range. Varje km vid 100% SOC rymmer 53600/423 = 126.7 Wh (buffern inräknad).
55.4-53.6 = 3.25% degradering från Full pack When new innan rangen sjunker. Där ligger din diff i beräkningen.
Räknar man på visad range: 395/423 = 6.6% degradering.
Räknar man på 50.05kWh / 53.6kWh blir det också 6.6%.
Då missar man dock den delen på drygt 3% från ”märkkapacitet” till degraderingströskeln.
Många 2170L-packar når inte upp till specen enligt BMS nominal pack, jämfört med 82.1 kWh-packet borde 55.4-packet oftast börja omkring 54.3 kWh.
Har man inte kollat kapaciteten när bilen var relativt ny (med scan my tesla, då det är över degraderingströskeln) vet man inte ”var” packet började. 54.7kWh var det man fick ut ur batteriet när man körde EPA-certifieringen i USA.
Slår bilen i min formel imorron.
[Edit]
Min formel ger att man kunde förvänta sig 6,5% / 50,8 kWh kapacitet, om man utgår från att batteriet aldrig höll 55,4 kWh utan runt 54,3kWh (i linje med att de flesta 82.1kWh-batterier började på kring 80,5kWh) . Den är dock inte gjord för att omhänderta att man ändrar laddningschema, men det går hantera. Skulle batteriet börjat på 55.4kWh borde det legat kring 51.8kWh nu.
Räknar man baklänges på din data efter 6 månader verkar ca 55kWh rimligt som startvärde.
Det här är såklart ingen exakt vetenskap då indata är för osäkra, tex temperaturen men det kommer gå att räkna fram vad man kan förvänta sig av sitt val av SOC / laddningschema.