Hmm, Audi är nog tyvärr sämre än Mercedes, vet inte var man ska sätta BMW men jag gör det högre än mb men det tyckte inte tysken jag åt middag med i förrgår.Dexter skrev: ↑31 mar 2023 17:07Hen kanske provar en Audi tills han råkar ut för en klåpare bilmekaniker.Dafro skrev: ↑31 mar 2023 17:01Earplugged skrev: ↑31 mar 2023 16:58Vi får se var han hamnar när han blivit besviken på Mercedes....Dafro skrev: ↑31 mar 2023 16:31SantEarplugged skrev: ↑31 mar 2023 16:19Nu har jag ännu inte haft något problem med Teslan men tror vi hittar samma klagomål hos i princip alla bilmärken, kan själv rada upp ett gäng exempel på katastrofal service hos Volkswagen där det varit omöjligt att få tag i personer att prata med, felaktigt utfört jobb, felaktig/obefintlig information, stått utan lånebil, tagit ledigt ifrån jobbet i onödan osv osv
Ingen organisation har överkapacitet och mer och mer skall bokas digitalt och hamnar man bara ytterst lite utanför normal hantering så blir det stopp....
Pratade häromdagen med en kund som aldrig mer skulle köpa Volvo efter deras hantering av hans XC60 laddhybrid som krånglat konstant sedan inköp och nu skulle gå över till Mercedes....
Men hen gick inte till Tesla.
Stod ju han, sorry för hen…
Hej då tesla (typ löst)
Moderator: Redaktion
Re: Hej då tesla
27,8 kWp solceller
Re: Hej då tesla
Skrev det här för en tid sen i en annan tråd:
” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.
Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.
Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.
Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.
Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.
Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.
Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hej då tesla
Resonansljud? Skulle kunna vara något lager eller drivknut. Tror inte det hjälper med andra däck där.Tars skrev: ↑31 mar 2023 16:56Nu pågår felsökning tillsammans med en grym tekniker.Dexter skrev:Finns alltid någon klåpare bilmekaniker på alla märkesverkstäder oavsett bilmärke.
Det är tråkigt när man råkar ut för detta.
Jag har fått erfara av Volvo som skulle åtgärda en av de många återkallelser jag fått för bilen.
Snacka om tids och inkomst förlust där varje gång man måste lämna bilen på verkstad.
2 dagar efter de bytt någon kylslang blev det tvärstopp på bilen och Bärgare till verkstad.
De 2 gånger jag har haft Tesla ranger till Teslan så har han fixat det perfekt och direkt på plats.
Så jag har inte haft några problem med dem.
Sista Volvon på min uppfart skulle jag tro.
Nu ska vi byta hjul till 20" får vi se ifall resonansljudet försvinner
Bara en gissning.
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Hej då tesla
Lite kul att det alltid är en rörelse mellan varumärken pga missnöje där ingen totalt sett egentligen är bättre än den andra, man bara byter kunder med varandra.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Hej då tesla
Kan informera dig om att det finns fler märken (ÅFs) som ”inte gillar” garantijobb då dessa innebär extremt dåligt betalt.LarsOJ skrev: ↑31 mar 2023 17:11Skrev det här för en tid sen i en annan tråd:
” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.
Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.
Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.
Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
Re: Hej då tesla
Jag brukar bli irriterad på folk som förminskar andras problem eftersom de själva inte har upplevt samma sak, så jag reagerade på att du var så tydlig med att du inte gjorde just det. Så beröm till digpejvic skrev: ↑31 mar 2023 15:52vet inte om det är trångsynt när jag i inlägget skrev att "det hjälper ju inte de som har problem"Curik skrev: ↑31 mar 2023 14:21Vilken överraskning att du tycker allt är bra när du heller inte haft några problem. Är rätt säker på att du hade grinat över "nytänket" när du står där och inte får hjälp. Fantastiskt trångsynt, grattis.pejvic skrev: ↑31 mar 2023 13:57instämmer helt! Kan ej tänka mig något annat märke just nu. Bor i sthlm och det tar en halv dag att åka och lämna och hämta en bil. Får panik bara av att besiktiga en bil. Biltullar, köer och helvete. här har man fått nån trevlig som kommer hem till en och fixar.
Hur skulle ens en serviceupplevelse kunna bli bättre? jag gillar inte receptioner, telefonsamtal, nummerlappar, väntan osv.
Så alla tar ju emot Teslas service olika. Jag gillar nytänket. De har inte tjafsat om en enda grej. Just nu har jag ett fel där de bytt en grej och det funkar inte ändå. Hur skönt är det inte att bara skriva det i appen, Sen blev jag uppringd av en kille som förvisso inte visste allt men ändå. De löser ju detta smidigt utan att de stjäl det viktigaste och det är min tid.
dvs att jag har flera bra serviceupplevelser. På vilket sätt är det trångsynt menar du.
Forumet kunde ju ha en klagotråd och en positiv tråd då, om man ej får mötas i samma tråd?
För många är servicen bättre än andra märken. För en del är servicen skit och helvete. Det är ju som det är.
Svart X75D -17
Re: Hej då tesla
Där slog du "huvudet på spiken".Earplugged skrev: ↑31 mar 2023 17:21Lite kul att det alltid är en rörelse mellan varumärken pga missnöje där ingen totalt sett egentligen är bättre än den andra, man bara byter kunder med varandra.
Så länge bilen fungerar tillfredställande och man får bra service på den så är man kvar.
Krånglar den och dålig service då byter man till något annat bilmärke man tror på.
Så just nu för mig ingen Volvo/Polestar som det ser ut just nu.
Kanske om 5år när de utvecklat sig lite.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Hej då tesla
Uppdatering!
Nu visade det sig att continental 22" gör ljudet!
Då är det teslas original turbin som sitter på. Ska ta och byta till sommarhjul så snart det går för att kolla om det har något med bredden att göra.
Annars har tesla hittat felet!
Nu visade det sig att continental 22" gör ljudet!
Då är det teslas original turbin som sitter på. Ska ta och byta till sommarhjul så snart det går för att kolla om det har något med bredden att göra.
Annars har tesla hittat felet!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Hej då tesla
Berätta gärna vilka?OvePaHornet skrev: ↑31 mar 2023 17:24Kan informera dig om att det finns fler märken (ÅFs) som ”inte gillar” garantijobb då dessa innebär extremt dåligt betalt.LarsOJ skrev: ↑31 mar 2023 17:11Skrev det här för en tid sen i en annan tråd:
” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.
Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.
Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.
Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
Re: Hej då tesla
I detta fallet är det altså däckmärket som får dig till att säga hej då till Tesla?
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Hej då tesla
KIA, Hyundai och BMW. Säkerligen flera. Ofta handlar det om långa felsökningstider som man inte får betalt fullt ut för. Visst, vissa jobb är snabbt åtgärdade och kan eventuellt ge lite klirr i kassan men dom flesta är inte det. Jag jobbade tidigare som garantiansvarig hos en stor VAG ÅF (inte Din Bil). Vid garantifel är det, i slutändan, tillverkaren som betalar. Tillverkarna är, precis som vanliga försäkringsbolag (som jag också har jobbat hos), mån om att betala så lite som möjligt.LarsOJ skrev: ↑31 mar 2023 18:13Berätta gärna vilka?OvePaHornet skrev: ↑31 mar 2023 17:24Kan informera dig om att det finns fler märken (ÅFs) som ”inte gillar” garantijobb då dessa innebär extremt dåligt betalt.LarsOJ skrev: ↑31 mar 2023 17:11Skrev det här för en tid sen i en annan tråd:
” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.
Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.
Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.
Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
Senast redigerad av OvePaHornet, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hej då tesla
Kul att de hittat orsaken men hur länge har du åkt runt med den där resonansen egentligen?
Skifta/kolla hjulen hade ju varit det första en verkstad provat.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5624
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hej då tesla
Erfarna mekaniker hör ju vad det är för fel då de ”varit med förr”. Tesla har inte många seniora mekaniker av uppenbara skäl.
Jag hade f.ö. vinande ljud i vissa hastigheter när jag körde Nokia R3 tror jag de hette. Men det var tydligt att ljudet kom efter byte till dessa.
Jag hade f.ö. vinande ljud i vissa hastigheter när jag körde Nokia R3 tror jag de hette. Men det var tydligt att ljudet kom efter byte till dessa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hej då tesla
Provkörde Hongqi E-HS9. Sjukt sugen!
Men förlängde just leasing av MX som jag inte haft några större problem med...
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... lls-royce/
Men förlängde just leasing av MX som jag inte haft några större problem med...
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... lls-royce/
Re: Hej då tesla
De kanske skulle anställa en senior mekaniker då, de är mycket på en elbil som fungerar på precis samma sätt som på en fossil bil.Gustafsson skrev: ↑31 mar 2023 19:21Erfarna mekaniker hör ju vad det är för fel då de ”varit med förr”. Tesla har inte många seniora mekaniker av uppenbara skäl.
Jag hade f.ö. vinande ljud i vissa hastigheter när jag körde Nokia R3 tror jag de hette. Men det var tydligt att ljudet kom efter byte till dessa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hej då tesla
Tillsammans med inte lysande ljudisolering låter det som. Men visst 22” vinterdäck är det väl inte många som kör med. Tycker mina 20 är stora och till nästa bil verkar det bli 21”, får se om jag får oljud.
27,8 kWp solceller
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Hej då tesla
Ja, men ska prova att montera på sommarhjulen.Delta skrev:I detta fallet är det altså däckmärket som får dig till att säga hej då till Tesla?
Vad fel man kan ha. Ska byta imorgon
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Hej då tesla
Ja, sen jag köpte bilen.LarsOJ skrev:Kul att de hittat orsaken men hur länge har du åkt runt med den där resonansen egentligen?
Skifta/kolla hjulen hade ju varit det första en verkstad provat.
Man kan tycka det.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Hej då tesla
Nu kan jag sälja bilen utan att ha oljudet förhoppningsvis
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Hej då tesla
Jag känner igen det där. En bra återförsäljare för ju din talan mot tillverkaren.LarsOJ skrev: ↑31 mar 2023 17:11Skrev det här för en tid sen i en annan tråd:
” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.
Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.
Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.
Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
Dessutom brukar en återförsäljare vilja sälja en ny bil såsmåningom. Jag har upplevt handlare som verkligen ansträngt sig.
Men man ska undvika dom stora, anonyma anläggningarna. Små, familjeägd återförsäljare är bäst. Det är ju helt naturligt.
Re: Hej då tesla
Yess precis vad jag menade! Och sen känns det alltid fint att supporta mindre företag. Jag skulle aldrig någonsin lämna in bilar på tex Hedin bil.Fredrik j skrev: ↑31 mar 2023 20:41Jag känner igen det där. En bra återförsäljare för ju din talan mot tillverkaren.LarsOJ skrev: ↑31 mar 2023 17:11Skrev det här för en tid sen i en annan tråd:
” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.
Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.
Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.
Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
Dessutom brukar en återförsäljare vilja sälja en ny bil såsmåningom. Jag har upplevt handlare som verkligen ansträngt sig.
Men man ska undvika dom stora, anonyma anläggningarna. Små, familjeägd återförsäljare är bäst. Det är ju helt naturligt.
Re: Hej då tesla
Var grymt nöjd med SC mina 3 första Tesla-år. Vi var inte så många Teslor som rullade på vägarna och man blev behandlad som en kung när något behövde fixas. Sen kom M3 och Tesla tappade fokus och kontroll. Det som tidigare var personligt och premium blev bara en lång väntan och uteblivna åtgärder. Hade en tråkig vibration i framvagnen som var inne för åtgärd 7 gånger utan att det blev bra. Lessnade till slut på Tesla och köpte Mercedes (EQC). Tänkte att världens äldsta bilmärke skulle ha sin organisation i ordning… Nu, 2 år senare kan jag konstatera att inte mycket blev bättre (förutom den fina byggkvaliteten på bilen). Stora Hedin är bara för opersonliga och obrydda och man bollas mellan olika personer och avdelningar som inte vill ta ansvar när något strular.
Nu ska jag testa Fisker Ocean (när den nu kommer). Helt oprövat med kontrakterad service hos Mekonomen. Kan bli bra eller skit. Fortsättning följer…
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15