Utomhus
Moderator: Redaktion
Utomhus
Jag har inget garage. Inte helt optimalt naturligtvis, men frågan är om det diskvalificerar mig från köp? Någon som är i samma situation och som har erfarenheter? Oavsett vilket måste det ju t.ex. gå att använda en Supercharger även i regn och rusk.
Jag har haft några mer eller mindre exotiska bilar tidigare som jag har haft utomhus och "folk" har alltid ojjat sig och sagt "det går ju inte". Nu har det dock fungerat utmärkt, min åsikt är att sommaren sliter mer än vintern när grejorna står utomhus.
Jag har haft några mer eller mindre exotiska bilar tidigare som jag har haft utomhus och "folk" har alltid ojjat sig och sagt "det går ju inte". Nu har det dock fungerat utmärkt, min åsikt är att sommaren sliter mer än vintern när grejorna står utomhus.
phasebox.se
P85D
P85D
Re: Utomhus
Jag kan inte se vad problemet skulle vara att ha en bil utomhus?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Har haft min utomhus i ett halvår - inga problem så här långt (1700 mil). Rekommenderar jordfelsbrytare på laddkabeln dock.root skrev:Jag har inget garage. Inte helt optimalt naturligtvis, men frågan är om det diskvalificerar mig från köp? Någon som är i samma situation och som har erfarenheter? Oavsett vilket måste det ju t.ex. gå att använda en Supercharger även i regn och rusk.
Delta skrev:Har haft min utomhus i ett halvår - inga problem så här långt (1700 mil). Rekommenderar jordfelsbrytare på laddkabeln dock.root skrev:Jag har inget garage. Inte helt optimalt naturligtvis, men frågan är om det diskvalificerar mig från köp? Någon som är i samma situation och som har erfarenheter? Oavsett vilket måste det ju t.ex. gå att använda en Supercharger även i regn och rusk.
Har också haft min stående ute sedan i slutet av juni och så här långt har det inte varit några problem.
Har inte haft något garage på femton år och alla bilar jag haft, inklusive Teslan har klarar av det...
Også min Tesla må stå ute hele året. Garasjen er for liten. Også min tidligere bil (S-Max) stod ute så lenge jeg hadde den. Helt uproblematisk, men jeg er litt spent på hvordan Teslaens dørhåndtak, sidespeil og sidevinduer vil virke med snø og is til vinteren. Jeg håper at det vil fungere greit ved å forvarme bilen og ta vindusskrapingen uten Teslanøkkelen i lomma.
Tack för alla svar. Jag tror nog att Teslan klarar det, var bara lite orolig för laddkontakten.
I alla fall beställde jag igår natt, dvs ett par timmar innan prishöjningen. Skjut först och fråga sen liksom..
I alla fall beställde jag igår natt, dvs ett par timmar innan prishöjningen. Skjut först och fråga sen liksom..
phasebox.se
P85D
P85D
Grattis, och helt rätt inställning 

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- lator
- Teslaägare
Gratulerar! Några väl använda nattimmar det. Får man fråga vad som har beställts?root skrev:I alla fall beställde jag igår natt, dvs ett par timmar innan prishöjningen. Skjut först och fråga sen liksom..
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Det blev en röd P85D plus det mesta
Jag har studerat utrustningslistan hur mycket som helst så jag känner mig övertygad i mina val.
Den här "laddboxen", behöver man bygga ett skydd till den? Skall försöka sätta den under cykeltaket, men den blir fortfarande utsatt för väder och vind.

Den här "laddboxen", behöver man bygga ett skydd till den? Skall försöka sätta den under cykeltaket, men den blir fortfarande utsatt för väder och vind.
phasebox.se
P85D
P85D
Grattis! Rätt färgval och modell!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Vilken laddbox tänker du på? Har du länk? Jag skulle ju vilja ha Teslas egen, men den verkar dröja. (?)root skrev:Det blev en röd P85D plus det mestaJag har studerat utrustningslistan hur mycket som helst så jag känner mig övertygad i mina val.
Såg tidigare att den inte finns för leverans ännu.
http://www.teslamotors.com/sv_SE/charging
Den har kapsling IP44 så den kommer att kräva någon form av väderskydd.
Så länge får det bli en "handske".
Men jag måste faktiskt fråga forumet igen: Hur funkar det med att ha laddkontakten ansluten till bilen när regnet vräker ner? Bor dessutom i södra skåne, här nere regnar det i sidled!
Men jag måste faktiskt fråga forumet igen: Hur funkar det med att ha laddkontakten ansluten till bilen när regnet vräker ner? Bor dessutom i södra skåne, här nere regnar det i sidled!
phasebox.se
P85D
P85D
Se till att det är jordfelsbrytare. Om det skulle bli så fuktigt att det går felströmmar till jord så löser denna och bryter spänningen till kabeln. Jag har varit med om att jordfelsbrytaren har löst ut, men inte på grund av regn/fukt.root skrev:Såg tidigare att den inte finns för leverans ännu.
Har heller inte garage, gjorde "laddstolpe" (16A 3 fas) och satte en brevlåda över, en sån där som är typ en meter hög och har lucka frampå. Blev faktiskt rätt snygg lösning , någon gång iblan händer det dock att någon mindre tänkande person lägger reklam i den... 

Har haft min laddare med 3fas handske liggandes på marken sedan i mars. O jag bor med fult blås från Kattegatt på den och den funkar hur fint som helst. 1 gång har den ballat ur men det var bara att dra ur den ir väggen och köra i igen så var det ok
Kanske inte är så farligt med en bil nästan helt i aluminium som står ute och det regnar på den. Kan tänka mig att det är mer intressant att höra om någon har någon information om hur batterierna hålls varma på vintern, eller för den som har ställt bilen ute i -20 grader ett par dagar. Li-Jon batterier gillar vare sig kyla eller extrem värme. Jobbat en del med 18650 celler i andra produkter och där var de bara tillåtet att använda dom mellan 0 grader upp till 60 grader. Utanför det området fick man inte vare sig ladda eller ladda ur cellerna. Med tanke på batterierna vore ju garage att föredra.
Fast då ska du ju ha ett isolerat och uppvärmt garage. Värmer (kyler) inte bilen batteriet när den laddar batteriet? Det är klart att det slösas ganska friskt med energi för att värma upp batteriet. En snabb uppladdning borde ju vara att föredra i så fall och sedan låta bilen vila sig genom natten för att sedan värmas upp med timer på morgonen innan man åker. Att batteriet blir kallt på natten utan att laddas borde väl inte göra något?
Om jag inte missminner mig så har Tesla vätske-kylda batterier.
Om temperaturen är över säg 0 grader:
--------------------------------------------------
-När du laddar så kyls batterierna så temperaturen inte överstiger max temperatur.
-När du kör kyls batterierna så temperaturen inte överstiger max temperatur.
Om det är kallara än 0 grader:
-------------------------------------------
-Jag antar att det finns någon form av värmeelement som kommer värma upp kylvätskan till över 0 grader. När den temperaturen har uppnåtts så kan laddning ske med full effekt.
-Om du kör så kommer du inte kunna ta ut full effekt ur batterierna förrän batterierna uppnått 0 grader. Det sker antagligen genom att batteripaketet värms med det inbygda värmeelementet.
-När du fjärrstyr klimatanläggningen och ställer in en önskad temperatur antar jag att även batterierna värms upp så det är i sitt optimala arbetsområde.
Det kanske till och med är så, att så länge du har energi i batterierna så kommer dessa värmas upp så att det aldrig tillåts ligga utanför min-temp. Är det någon som vet? Någon som noterat om räckvidden minskat om du lämnat bilen oansluten över natten när det är riktigt kallt?
Om temperaturen är över säg 0 grader:
--------------------------------------------------
-När du laddar så kyls batterierna så temperaturen inte överstiger max temperatur.
-När du kör kyls batterierna så temperaturen inte överstiger max temperatur.
Om det är kallara än 0 grader:
-------------------------------------------
-Jag antar att det finns någon form av värmeelement som kommer värma upp kylvätskan till över 0 grader. När den temperaturen har uppnåtts så kan laddning ske med full effekt.
-Om du kör så kommer du inte kunna ta ut full effekt ur batterierna förrän batterierna uppnått 0 grader. Det sker antagligen genom att batteripaketet värms med det inbygda värmeelementet.
-När du fjärrstyr klimatanläggningen och ställer in en önskad temperatur antar jag att även batterierna värms upp så det är i sitt optimala arbetsområde.
Det kanske till och med är så, att så länge du har energi i batterierna så kommer dessa värmas upp så att det aldrig tillåts ligga utanför min-temp. Är det någon som vet? Någon som noterat om räckvidden minskat om du lämnat bilen oansluten över natten när det är riktigt kallt?
- kanylbullen
- Teslaägare
Jag tror det är som du säger, batterierna laddas inte alls förrän dom nått rätt temperaturer, därav att regen är avstängt i början vid kallstarter.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
- kanylbullen
- Teslaägare
Re: Sv: Utomhus
Som kuriosa kan jag nämna att vi har en sommarstuga i Norrland utanför elnätet som hade en solpanel och fyrahundra kilo truckbatterier. Över vintern stod batterierna ouppvärmt i -30 utan problem. En vinter hade någon varit i huset och slagit på en inverter som drog ur laddningen ur batterierna och när vi kom upp på sommaren hade alla batteriet spruckit och var totalförstörda. Så kylan är bara ett problem om batterierna är urladdade. Nu var detta visserligen inte Li-ion batterier så det kanske är helt irrelevant
men ändå .

Ja, vattnet i bly batterier fryser om de är oladdade. Li-ion batterier ska väl aldrig stå urladdade.
- kanylbullen
- Teslaägare
Ja det här var gel batterier tror jag men uppenbarligen är det samma problem.