MOntera takräcke
Moderator: Redaktion
MOntera takräcke
Jag har en liten fundering när det gäller montering av takräcket. När man för in kroken vid angiven plats, finns det någon risk att man för in den ovanför metallbläcket och bara fäster den i glastaket, eller hamnar man rätt på en gång.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: MOntera takräcke
Man känner när den hamnar rätt. Om man kan röra kroken mer än ett par mm i sidled så sitter den fel.Tomas1974 skrev:Jag har en liten fundering när det gäller montering av takräcket. När man för in kroken vid angiven plats, finns det någon risk att man för in den ovanför metallbläcket och bara fäster den i glastaket, eller hamnar man rätt på en gång.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Precis så, var noggrann och kolla att den spelar i "öglan" man känner det rätt tydligt. Sen brukar jag sätta i "hakarna" först och sen fötterna.
Det absolut viktigaste är att inte dra åt skruvarna för hårt eftersom glastaket spricker då. Jag drar aldrig fast mina hårdare än att takräcket precis sitter fast när man trycker på det i sidled
- falmarkspeter
- Teslaägare
Är det inte ett föreskrivet åtdragningsmoment som ska användas. Att trycka på det i sidled känns lite lite för att kolla om det sitter. En panikbromsning i 110 eller ännu värre en krock utvecklar rätt stora laster.Henrik_O skrev:Det absolut viktigaste är att inte dra åt skruvarna för hårt eftersom glastaket spricker då. Jag drar aldrig fast mina hårdare än att takräcket precis sitter fast när man trycker på det i sidled
I princip ska du kunna slita i räcket med full kraft utan att det släpper.
Har sett momentnycklar till just Tesla takräcke.
Ska se jag hittar nån länk.
Dom kändes lite billiga för att vara riktigt tillförlitliga, men resonerar att nåt är bättre än inget.
Edit:
Tex denna
https://www.tässla.se/model-3/momentnyc ... HIEALw_wcB
Ska se jag hittar nån länk.
Dom kändes lite billiga för att vara riktigt tillförlitliga, men resonerar att nåt är bättre än inget.
Edit:
Tex denna
https://www.tässla.se/model-3/momentnyc ... HIEALw_wcB
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Jag förstår vart du vill komma med resonemanget men bara för att man inte drar åt muttern hårt så betyder inte det att räcket kan lossna. Kroken sitter trädd runt en fastsvetsad plåtöggla under glastaket och den kan inte släppa sitt grepp bara för att man inte dragit åt i exakt rätt moment. Det som kan ske är att räcket i värsta fall kan röra sig enstak mm i fordonets riktning, inte lossna.falmarkspeter skrev:Är det inte ett föreskrivet åtdragningsmoment som ska användas. Att trycka på det i sidled känns lite lite för att kolla om det sitter. En panikbromsning i 110 eller ännu värre en krock utvecklar rätt stora laster.Henrik_O skrev:Det absolut viktigaste är att inte dra åt skruvarna för hårt eftersom glastaket spricker då. Jag drar aldrig fast mina hårdare än att takräcket precis sitter fast när man trycker på det i sidled
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Precis. Man låser ju med nyckel också, så muttern kan ju inte gängas ur.Henrik_O skrev:Jag förstår vart du vill komma med resonemanget men bara för att man inte drar åt muttern hårt så betyder inte det att räcket kan lossna. Kroken sitter trädd runt en fastsvetsad plåtöggla under glastaket och den kan inte släppa sitt grepp bara för att man inte dragit åt i exakt rätt moment. Det som kan ske är att räcket i värsta fall kan röra sig enstak mm i fordonets riktning, inte lossna.falmarkspeter skrev:Är det inte ett föreskrivet åtdragningsmoment som ska användas. Att trycka på det i sidled känns lite lite för att kolla om det sitter. En panikbromsning i 110 eller ännu värre en krock utvecklar rätt stora laster.Henrik_O skrev:Det absolut viktigaste är att inte dra åt skruvarna för hårt eftersom glastaket spricker då. Jag drar aldrig fast mina hårdare än att takräcket precis sitter fast när man trycker på det i sidled
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Riktigt så enkelt är det inte..
Nu håller säkert öglan räcket i detta fallet, men en hållare kan ta emot en betydligt större kraft om lasten inte kan röra på sig, än om en last kan röra på sig och det är en kraft i rörelse som ska tas upp..
Jag skulle gissa att det är friktionen mellan tak och räcke som tar emot den största delen av kraften och att öglan mest är där för att kunna spänna ner räcket och öka friktionen.
Nu håller säkert öglan räcket i detta fallet, men en hållare kan ta emot en betydligt större kraft om lasten inte kan röra på sig, än om en last kan röra på sig och det är en kraft i rörelse som ska tas upp..
Jag skulle gissa att det är friktionen mellan tak och räcke som tar emot den största delen av kraften och att öglan mest är där för att kunna spänna ner räcket och öka friktionen.
- falmarkspeter
- Teslaägare
Exakt så.Ilduce77 skrev:Riktigt så enkelt är det inte..
Gissar att skadan som TS beskriver i denna FB-råd hänger ihop med rörelse i fästet.
-
Hej,
Ska iväg till fjällen i morgon bitti och monterat räcke och box. Men hittar inte nycklarna till takräcket så de är inte låsta. Tror ni det finns en risk att de lossnar om de inte är låsta eller är låset mer till för att hindra vid stöldförsök?
Ska iväg till fjällen i morgon bitti och monterat räcke och box. Men hittar inte nycklarna till takräcket så de är inte låsta. Tror ni det finns en risk att de lossnar om de inte är låsta eller är låset mer till för att hindra vid stöldförsök?
De lär primärt vara till för stöld. Finns ju tredjepart utan nyckel och jag har inte hört att de lossnat.TeslaMalte skrev: ↑25 mar 2023 22:31Hej,
-
Jag ska montera takräcket (Model 3) imorgon och kommer bara använda det en vecka per år. Klisterlapparna man sätter dit, tar man bort dem efter varje användning? Jag har en vit bil och misstänker att de inte kommer se så snygga ut efter några månader, går de att återanvända vid nästa montering?
Jag använder räcke typ en gång per år till fjälls. Att ha en ful plastfilm resterande tid på året kommer inte på tal. Rengör noga under och sätt dit räcket, när man dragit åt hårt så sitter gummit bra fast mot lacken så jag tror inte det kan komma under så mycket skit där. Varken polestar eller andra bilmärken som också monterar takräcket mot lacken skickar med någon plastfilm så vitt jag vet.Jist skrev: ↑31 jan 2025 21:44Jag ska montera takräcket (Model 3) imorgon och kommer bara använda det en vecka per år. Klisterlapparna man sätter dit, tar man bort dem efter varje användning? Jag har en vit bil och misstänker att de inte kommer se så snygga ut efter några månader, går de att återanvända vid nästa montering?
Tror inte man behöver övertänka, bara polera lite lätt efter något år om det blir några små repor i klarlacken tänker jag. Kör man med räcke året runt så hade man nog däremot föredragit PPF under gummit.
- Model 3 Performance 2023
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Mitt tips, drag åt muttrarna löst, lätt, med handkraft.
Jag drog åt mina med momentnyckel på 3 Nm enligt spec, det är för hårt. Eller så hade jag bara otur. Fick följande från Trygg Hansa’s besiktningsman angående varför skadan ej ersattes när taket sprack: ”Sprickbildningen är i närområdet för en av infästningarna utav takräcket och vanligt förekommande är att sprickor uppstår där på grund av spänningar.”.
Jag drog åt mina med momentnyckel på 3 Nm enligt spec, det är för hårt. Eller så hade jag bara otur. Fick följande från Trygg Hansa’s besiktningsman angående varför skadan ej ersattes när taket sprack: ”Sprickbildningen är i närområdet för en av infästningarna utav takräcket och vanligt förekommande är att sprickor uppstår där på grund av spänningar.”.
Skrämmande att läsa att taket spricker så lätt, känns ju hyfsat nervöst nu när jag ska sätta på takräcket första gången 
När du skriver handkraft, menar du att skruva åt muttrarna med fingrarna bara, utan verktyg?
När du skriver handkraft, menar du att skruva åt muttrarna med fingrarna bara, utan verktyg?
Det är omöjligt enligt mig att spräcka taket så länge man gör det rätt. Du ser rätt tydligt under gummilisten vart metall-porten finns, där du ska föra in själva ankaret. Lägger in en bild (inte den bästa tyvärr) När den väl sitter där kan du inte dra den höger eller vänster längst med taket mer än 1 millimeter åt vardera håll, kan du röra den mer än så är det fel. Sen har jag bara dragit åt med hanskraft, alltså med fingrarna bara, tills det gör ont typ. Sen låser du fast och skruven kan då alltså inte gänga ur sig själv. Själva takräcket tar alltså inte och vilar på glastaket alls, och så länge man fäst rätt så ligger allt tryck mot chasit, dvs glastaket bör inte ens kunna spricka om man satt dit allt korrekt. Var nervös innan jag också men efter montering förstår jag inte riktigt vad alla dillat om helt ärligt. Ganska smidig och snygg lösning enligt mig. Lycka till!
- Model 3 Performance 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Sätt dit lite PPF från Biltema, om du bara skall ha räcket på en vecka behöver du inte klippa till den exakt som originalet.Jist skrev: ↑31 jan 2025 21:44Jag ska montera takräcket (Model 3) imorgon och kommer bara använda det en vecka per år. Klisterlapparna man sätter dit, tar man bort dem efter varje användning? Jag har en vit bil och misstänker att de inte kommer se så snygga ut efter några månader, går de att återanvända vid nästa montering?
Volvo PV 544 Special 1963
Tack för tips och moraliskt stödApollo skrev: ↑01 feb 2025 07:48Det är omöjligt enligt mig att spräcka taket så länge man gör det rätt. Du ser rätt tydligt under gummilisten vart metall-porten finns, där du ska föra in själva ankaret. Lägger in en bild (inte den bästa tyvärr) När den väl sitter där kan du inte dra den höger eller vänster längst med taket mer än 1 millimeter åt vardera håll, kan du röra den mer än så är det fel. Sen har jag bara dragit åt med hanskraft, alltså med fingrarna bara, tills det gör ont typ. Sen låser du fast och skruven kan då alltså inte gänga ur sig själv. Själva takräcket tar alltså inte och vilar på glastaket alls, och så länge man fäst rätt så ligger allt tryck mot chasit, dvs glastaket bör inte ens kunna spricka om man satt dit allt korrekt. Var nervös innan jag också men efter montering förstår jag inte riktigt vad alla dillat om helt ärligt. Ganska smidig och snygg lösning enligt mig. Lycka till!
IMG_1487.jpeg
IMG_1484.jpeg
Kollade du noga så att du fick den kroken rätt?Jist skrev: ↑01 feb 2025 12:49Tack för tips och moraliskt stödApollo skrev: ↑01 feb 2025 07:48Det är omöjligt enligt mig att spräcka taket så länge man gör det rätt. Du ser rätt tydligt under gummilisten vart metall-porten finns, där du ska föra in själva ankaret. Lägger in en bild (inte den bästa tyvärr) När den väl sitter där kan du inte dra den höger eller vänster längst med taket mer än 1 millimeter åt vardera håll, kan du röra den mer än så är det fel. Sen har jag bara dragit åt med hanskraft, alltså med fingrarna bara, tills det gör ont typ. Sen låser du fast och skruven kan då alltså inte gänga ur sig själv. Själva takräcket tar alltså inte och vilar på glastaket alls, och så länge man fäst rätt så ligger allt tryck mot chasit, dvs glastaket bör inte ens kunna spricka om man satt dit allt korrekt. Var nervös innan jag också men efter montering förstår jag inte riktigt vad alla dillat om helt ärligt. Ganska smidig och snygg lösning enligt mig. Lycka till!
IMG_1487.jpeg
IMG_1484.jpegNu sitter de på plats och jag tycker det gick riktigt smidigt att sätta dit dem. Det enda konstiga var att en av metallkrokarna under taket satt väldigt spänt och konstigt, de övriga skramlade lite fram och tillbaka med den här kärvade på plats och gick inte att dra åt lika många varv med skruven. Drog inte åt den speciellt hårt, tänker att nyckeln låser så att den inte kan skruva upp sig.
IMG_5416.jpeg
Finns en liten risk att den sitter på ovansidan haken, mot glastaket annars, och då är det såklart stor risk för att dra sönder glastaket.
Har haft 2 treor och 2 y, och på ena y:n så var en hake svår att få i rätt. Fanns en möjlighet att få den på fel sida...
Sitter de rätt så är det ingen risk för glastaket.
Exakt så här. Kanterna på plastfilmen blir ful, fångar smuts och det kommer se ännu sämre ut med filmen på. Speciellt på vit bil.Apollo skrev: ↑31 jan 2025 22:49
Jag använder räcke typ en gång per år till fjälls. Att ha en ful plastfilm resterande tid på året kommer inte på tal. Rengör noga under och sätt dit räcket, när man dragit åt hårt så sitter gummit bra fast mot lacken så jag tror inte det kan komma under så mycket skit där. Varken polestar eller andra bilmärken som också monterar takräcket mot lacken skickar med någon plastfilm så vitt jag vet.
Tror inte man behöver övertänka, bara polera lite lätt efter något år om det blir några små repor i klarlacken tänker jag. Kör man med räcke året runt så hade man nog däremot föredragit PPF under gummit.
Gjorde exakt som Apollo då det begav sig, dvs satte på räcket utan plastfilmen under efter rengöring av tak samt fötter och plockade bort allt någon vecka senare. Inga som helst problem.
Var ute och dubbelkollade nu och den sitter under "metallbygeln" men kärvar lite så den rör sig inte lika fritt som de andra. Men den sitter där den ska så det ska ju vara lugnt. Dock tycker jag metallkroken borde kunna skava på lacken men det är ett senare problemXeik skrev: ↑02 feb 2025 08:17Kollade du noga så att du fick den kroken rätt?Jist skrev: ↑01 feb 2025 12:49Tack för tips och moraliskt stödApollo skrev: ↑01 feb 2025 07:48Det är omöjligt enligt mig att spräcka taket så länge man gör det rätt. Du ser rätt tydligt under gummilisten vart metall-porten finns, där du ska föra in själva ankaret. Lägger in en bild (inte den bästa tyvärr) När den väl sitter där kan du inte dra den höger eller vänster längst med taket mer än 1 millimeter åt vardera håll, kan du röra den mer än så är det fel. Sen har jag bara dragit åt med hanskraft, alltså med fingrarna bara, tills det gör ont typ. Sen låser du fast och skruven kan då alltså inte gänga ur sig själv. Själva takräcket tar alltså inte och vilar på glastaket alls, och så länge man fäst rätt så ligger allt tryck mot chasit, dvs glastaket bör inte ens kunna spricka om man satt dit allt korrekt. Var nervös innan jag också men efter montering förstår jag inte riktigt vad alla dillat om helt ärligt. Ganska smidig och snygg lösning enligt mig. Lycka till!
IMG_1487.jpeg
IMG_1484.jpegNu sitter de på plats och jag tycker det gick riktigt smidigt att sätta dit dem. Det enda konstiga var att en av metallkrokarna under taket satt väldigt spänt och konstigt, de övriga skramlade lite fram och tillbaka med den här kärvade på plats och gick inte att dra åt lika många varv med skruven. Drog inte åt den speciellt hårt, tänker att nyckeln låser så att den inte kan skruva upp sig.
IMG_5416.jpeg
Finns en liten risk att den sitter på ovansidan haken, mot glastaket annars, och då är det såklart stor risk för att dra sönder glastaket.
Har haft 2 treor och 2 y, och på ena y:n så var en hake svår att få i rätt. Fanns en möjlighet att få den på fel sida...
Sitter de rätt så är det ingen risk för glastaket.

Har själv tröttnat på alla dessa olika takräcken då man bytte takräcken så fort man bytte bil och det för endast 1-2 turer per år.
Med teslan så kändes det dessutom knäppt att öka luftmotståndet med takbox så jag har kört med cykelställ på dragkroken och lagt skidorna i skidbagar och sen surrat fast dem på cykelstället. Har fungerat ypperligt.
Funderar på att köpa en IXTAbox men tveksamt om jag tycker det är värt det plus att den ska förvaras på ett bra ställe när den inte används. Alternativt skaffa en MFT backpack lastplattform men enbart för att det skulle kännas lite snajsigare än att ha cykelstället. Funktionsmässigt är de ungefär likvärdiga.
Både MFT bakbox med fånig skidinsats och den långa IXTAboxen är för korta för mina längsta skidor... Ofattbart att ingen gör en bakbox som är 205-210 cm bred.
Med teslan så kändes det dessutom knäppt att öka luftmotståndet med takbox så jag har kört med cykelställ på dragkroken och lagt skidorna i skidbagar och sen surrat fast dem på cykelstället. Har fungerat ypperligt.
Funderar på att köpa en IXTAbox men tveksamt om jag tycker det är värt det plus att den ska förvaras på ett bra ställe när den inte används. Alternativt skaffa en MFT backpack lastplattform men enbart för att det skulle kännas lite snajsigare än att ha cykelstället. Funktionsmässigt är de ungefär likvärdiga.
Både MFT bakbox med fånig skidinsats och den långa IXTAboxen är för korta för mina längsta skidor... Ofattbart att ingen gör en bakbox som är 205-210 cm bred.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Också tröttnat på takräcken och box. Teslas tveksamma lösning fick mig inte mer sugen. Kör med skidorna inne i bilen, mellan sätena i min model 3, vilket går bättre än man kan tro. Även MTB-cykeln inne i bilen när barnen inte skall med. Lär inte gå sämre med en större Y.
M3 LR -20 vit/vit, 18”