Kan model y ta emot 350 KW? Läst att de kan ta emot max 220kw..
Äger en MYP, så ni som vet får gärna säga till
Max 250 kW, och det är på SuC. Oftast mindre hos andra snabbladdare.
Ström och spänning. 350 kW laddare kan ge högre spänning, men ungefär samma ström vilket gör att bilen måste ha 800 V batterier för att kunna utnyttja max effekt.
Jag har laddat på både Circle K och EOn 300 kW. Det blir max 200 kW har jag för mig (har M3LR). I praktiken blir inte skillnaden mer än kanske två minuter mot SuC 250 kW, om jag laddar från 5-10 %. Bilen klarar 250 kW upp till cirka 30 % och sedan faller det till cirka 200 kW vid 40 %. Därefter är laddkurvan likadan. I och med att det ändå tar bara 7-8 minuter att ladda 5-40 % med 200 kW finns det helt enkelt inte så mycket tid att spara med högre laddeffekt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Så gott som alla laddare, förutom Teslas egna, är begränsade till max 500A.
Har för mig det är den officiella gränsen för CCS.
Dvs max laddhastighet för en 400V bil(som Tesla) bli ca 200kw.
Så gott som alla laddare, förutom Teslas egna, är begränsade till max 500A.
Har för mig det är den officiella gränsen för CCS.
Dvs max laddhastighet för en 400V bil(som Tesla) bli ca 200kw.
Ok, intressant!
Så det krävs 800 V för att en KIA EV6 ska kunna ladda riktigt snabbt....
As vehicle couplers for DC charging according to IEC 62196-3:2014 Ed.1 allow DC charging only with currents up to 200 A, they do not sufficiently cover the needs of the future charging infrastructure. Consequently, a later edition of the standard supports currents of up to 500 A. Such high currents, however, either require large cable cross-sections, leading to heavy and stiff cables, or require cooling if thinner cables are desired. In addition, contact resistance leads to more heat dissipation. To cope with these technical issues, the standard IEC TS 62196-3-1 describes the requirements for high-power DC couplers including thermal sensing, cooling and silver-plating of contacts.[29] CharIN are investigating versions over 2 MW for electric trucks, and equipment is being tested.[30][31]
Nu har jag bara snabbladdat på SuC men alla andra (icke-SuC) kommer alltså ge mig max 200 kW oavsett om stationen skryter om 350 kW? (för att den är specad till max 500A vid 400 V)
Så gott som alla laddare, förutom Teslas egna, är begränsade till max 500A.
Har för mig det är den officiella gränsen för CCS.
Dvs max laddhastighet för en 400V bil(som Tesla) bli ca 200kw.
Ok, intressant!
Så det krävs 800 V för att en KIA EV6 ska kunna ladda riktigt snabbt....
As vehicle couplers for DC charging according to IEC 62196-3:2014 Ed.1 allow DC charging only with currents up to 200 A, they do not sufficiently cover the needs of the future charging infrastructure. Consequently, a later edition of the standard supports currents of up to 500 A. Such high currents, however, either require large cable cross-sections, leading to heavy and stiff cables, or require cooling if thinner cables are desired. In addition, contact resistance leads to more heat dissipation. To cope with these technical issues, the standard IEC TS 62196-3-1 describes the requirements for high-power DC couplers including thermal sensing, cooling and silver-plating of contacts.[29] CharIN are investigating versions over 2 MW for electric trucks, and equipment is being tested.[30][31]
Nu har jag bara snabbladdat på SuC men alla andra (icke-SuC) kommer alltså ge mig max 200 kW oavsett om stationen skryter om 350 kW? (för att den är specad till max 500A vid 400 V)
Brukar stå specat på en liten skylt på laddarna vad de klarar. Effekten är ju volt multiplicerat med ampere.
Dvs klarar laddaren att leverera tex 920 volt och 500 ampere så kan den ge 460kw i teorin. Men då ska bilen också klara att ta emot 920 volt och 500 ampere.
De flesta 400v-bilar ligger mellan 350-450v, dvs mindre än hälften av ovan. Många kan heller inte ta emot 500A.
Därmed blir effekten betydligt mindre än vad laddaren klarar.
(Sen finns det förstås laddstationer där matningen till stationen är begränsad dessutom)
De flesta laddare som kan leverera över 150kw brukar förövrigt vara 800+v.
Dvs man kan oftast räkna med att kunna laddare snabbare med en 800v-bil än en 400v.
Undantaget är just Tesla SUC(men SUV V4 skall tydligen ändra på det, den kommer kunna leverera upp till 1000v sägs det).