Finansiell leasing - Förmånligt för mig?
Moderator: Redaktion
Finansiell leasing - Förmånligt för mig?
Model Y som företagsleasing?
Har en firma på sidan av min fasta anställning idag (enskild men funderar på att göra om till AB).
Där intäkterna per år är ca 100 000kr. (och utgifterna närmare noll) samt att jag inte plockar ut några pengar i lön från firman (än).
Funderar på att köpa nästa Model Y som företagsleasing men är inte helt med på om det blir förmånligt eller inte för mig.
Så som jag förstår det så kommer jag förmånsbeskattas med 4753kr/mån om valet landar på en RWD. (på min fasta tjänst idag ligger jag över 50% beskattningsgränsen)
Men iom detta så får jag också använda bilen hur mycket jag vill privat? (även om jag kanske bara använder bil för firmans del ca 300mil/år och kör ca 1700mil/år privat?).
Dock är ju frågan om detta ens skulle vara förmånligt för mig? vinsten i firman lär ju minska vilket är positivt.
Sen vad ingår i företagsleasingen? försäkring? köper man tex. däck etc. på firmans bekostnad då (misstänker det).
Om försäkring inte ingår i leasingen, då antar jag att även firman ska stå för denna, brukar den vara dyrare än tex. privat?
Drivmedel, det kommer ju laddas privat hemma, hur görs det avdraget gentemot firman?
Tar gärna emot feedback och idéer.
Har en firma på sidan av min fasta anställning idag (enskild men funderar på att göra om till AB).
Där intäkterna per år är ca 100 000kr. (och utgifterna närmare noll) samt att jag inte plockar ut några pengar i lön från firman (än).
Funderar på att köpa nästa Model Y som företagsleasing men är inte helt med på om det blir förmånligt eller inte för mig.
Så som jag förstår det så kommer jag förmånsbeskattas med 4753kr/mån om valet landar på en RWD. (på min fasta tjänst idag ligger jag över 50% beskattningsgränsen)
Men iom detta så får jag också använda bilen hur mycket jag vill privat? (även om jag kanske bara använder bil för firmans del ca 300mil/år och kör ca 1700mil/år privat?).
Dock är ju frågan om detta ens skulle vara förmånligt för mig? vinsten i firman lär ju minska vilket är positivt.
Sen vad ingår i företagsleasingen? försäkring? köper man tex. däck etc. på firmans bekostnad då (misstänker det).
Om försäkring inte ingår i leasingen, då antar jag att även firman ska stå för denna, brukar den vara dyrare än tex. privat?
Drivmedel, det kommer ju laddas privat hemma, hur görs det avdraget gentemot firman?
Tar gärna emot feedback och idéer.
Re: Finansiell leasing - Förmånligt för mig?
Förmånen betraktas som lön och din firma måste betala arbetsgivaravgifter på detta.
Förmånen ska också beskattas med i ditt fall >50%. Deklarationen för detta är knepig men går att lösa med restskatt i efterhand eftersom du inte kan göra något normalt skatteavdrag på bruttolön (ger negativ löneutbetalning).
För att kvitta halva momsen på leasingavgiften så måste du också minst ha motsvarande belopp utgående moms.
100.000kr i intäkter per år låter alldeles för lite för att leasa en Model Y och betala försäkring, löneskatt, arbetsgivaravgifter mm.
Du kan räkna med ungefär dubbla kostnaden för försäkring jmf. med privat.
Förmånen ska också beskattas med i ditt fall >50%. Deklarationen för detta är knepig men går att lösa med restskatt i efterhand eftersom du inte kan göra något normalt skatteavdrag på bruttolön (ger negativ löneutbetalning).
För att kvitta halva momsen på leasingavgiften så måste du också minst ha motsvarande belopp utgående moms.
100.000kr i intäkter per år låter alldeles för lite för att leasa en Model Y och betala försäkring, löneskatt, arbetsgivaravgifter mm.
Tack för svar Lars!LarsOJ skrev: ↑19 mar 2023 14:14Förmånen betraktas som lön och din firma måste betala arbetsgivaravgifter på detta.
Då låter det onekligen krångligt och inte direkt förmånligt, känns nästan enklare och förmånligare att göra om till ett AB samt ta ut utdelning i slutet av året istället.
Ja du åker ju på rapportering av ”lön” till skatteverket på månadsbasis också så det blir mer pappersarbete.PatrikL skrev: ↑19 mar 2023 16:11Tack för svar Lars!LarsOJ skrev: ↑19 mar 2023 14:14Förmånen betraktas som lön och din firma måste betala arbetsgivaravgifter på detta.
Då låter det onekligen krångligt och inte direkt förmånligt, känns nästan enklare och förmånligare att göra om till ett AB samt ta ut utdelning i slutet av året istället.
Vad gör företaget för vinst då? Vinsten beskattas först med bolagsskatt 20,6% och sen beskattas utdelningen med 30%.
Utbetalda löner bestämmer hur stor aktieutdelning du får ta till låg beskattning. Men det låter som du hamnar under schablonbeloppet.
LarsOJ skrev: ↑19 mar 2023 16:41Ja du åker ju på rapportering av ”lön” till skatteverket på månadsbasis också så det blir mer pappersarbete.PatrikL skrev: ↑19 mar 2023 16:11Tack för svar Lars!LarsOJ skrev: ↑19 mar 2023 14:14Förmånen betraktas som lön och din firma måste betala arbetsgivaravgifter på detta.
Vad gör företaget för vinst då? Vinsten beskattas först med bolagsskatt 20,6% och sen beskattas utdelningen med 30%.
Utbetalda löner bestämmer hur stor aktieutdelning du får ta till låg beskattning. Men det låter som du hamnar under schablonbeloppet.
Vinsten brukar ligga runt 75-80 000kr/år.
Skattesatsen på utdelning i fåmansbolag är 20% och om man inte når upp till huvudregeln kan man använda schablonregeln som ger ca 200kSEK i utdelning till 20% upp till gränsbeloppet. Utdelning utöver det beskattas som inkomst av tjänst.
I övrigt håller jag med om att TS drar in alldeles för lite pengar för att att ha förmånsbil i sin verksamhet. Jag skulle ej heller dra igång ett AB med de intäkterna.
Köp bilen och belåna bostaden om du inte har råd kontant?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Ja såklart helt rätt!spacecoin skrev: ↑19 mar 2023 17:06Skattesatsen på utdelning i fåmansbolag är 20% och om man inte når upp till huvudregeln kan man använda schablonregeln som ger ca 200kSEK i utdelning till 20% upp till gränsbeloppet. Utdelning utöver det beskattas som inkomst av tjänst.
I övrigt håller jag med om att TS drar in alldeles för lite pengar för att att ha förmånsbil. Jag skulle ej heller dra igång ett AB med de intäkterna.
Tackar för svar, är väl inga problem att finansiera den privat heller men iom jag har egen firma så ville jag se över den möjligheten först.spacecoin skrev: ↑19 mar 2023 17:06Skattesatsen på utdelning i fåmansbolag är 20% och om man inte når upp till huvudregeln kan man använda schablonregeln som ger ca 200kSEK i utdelning till 20% upp till gränsbeloppet. Utdelning utöver det beskattas som inkomst av tjänst.
I övrigt håller jag med om att TS drar in alldeles för lite pengar för att att ha förmånsbil i sin verksamhet. Jag skulle ej heller dra igång ett AB med de intäkterna.
Köp bilen och belåna bostaden om du inte har råd kontant?
Anledningen till att dra igång ett AB skulle vara för att kunna ta utdelning vilket inte går på enskild firma, tycker du ändå att det inte är värt det?
Det är lite mer jobb med ett AB. Årsredovisning osv. Skulle avvakta om du inte tror att omsättning kommer att öka till det dubbla inom kort, men du kan räkna på det.
70k vinst => 55 efter bolagsskatt. => 44 efter utdelningsskatt. Skillanden mot att ta ut det i egen firma jfr jobbet att ha ett AB är kalkylen.
Ja, jag var kanske lite väl pessimistisk, om jag "jobbar" lite på det så drar jag kanske in runt 120-140k i vinst på ett år.spacecoin skrev: ↑19 mar 2023 19:46Det är lite mer jobb med ett AB. Årsredovisning osv. Skulle avvakta om du inte tror att omsättning kommer att öka till det dubbla inom kort, men du kan räkna på det.
70k vinst => 55 efter bolagsskatt. => 44 efter utdelningsskatt. Skillanden mot att ta ut det i egen firma jfr jobbet att ha ett AB är kalkylen.
Får läsa på lite om AB gällande hur stor skillnaden blir redovisningsmässigt tror jag, men ska ju vara ärlig att säga att det lockar att få ut runt 60+ skattat för att kunna ge sig lite "guldkant".