Tesla som vinterbil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

andyb
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 maj 2022 08:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Tesla som vinterbil?

Inlägg av andyb »

Bengt-re skrev: 29 jan 2023 17:04
Bäva måtte konkurenterna.... Kunde Tesla bara göra bilarna lite bättre vinterbilar så vore det riktigt bra!
Jag går och klurar på en Tesla, så jag blir nyfiken på vad det är som behöver förbättras för att det ska bli en bättre vinterbil?
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7270
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av fth »

andyb skrev: 05 mar 2023 09:42
Bengt-re skrev: 29 jan 2023 17:04
Bäva måtte konkurenterna.... Kunde Tesla bara göra bilarna lite bättre vinterbilar så vore det riktigt bra!
Jag går och klurar på en Tesla, så jag blir nyfiken på vad det är som behöver förbättras för att det ska bli en bättre vinterbil?
Det kan man verkligen undra. :?

Min X är den överlägset bästa vinterbil jag har ägt eller kört, jag har lite svårt att se vad det är som saknas?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3376
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Maw »

fth skrev: 05 mar 2023 11:00
andyb skrev: 05 mar 2023 09:42
Bengt-re skrev: 29 jan 2023 17:04
Bäva måtte konkurenterna.... Kunde Tesla bara göra bilarna lite bättre vinterbilar så vore det riktigt bra!
Jag går och klurar på en Tesla, så jag blir nyfiken på vad det är som behöver förbättras för att det ska bli en bättre vinterbil?
Det kan man verkligen undra. :?

Min X är den överlägset bästa vinterbil jag har ägt eller kört, jag har lite svårt att se vad det är som saknas?

/fth
Lite mindre fastfrusna dörrhandtag och frunkluckor t ex?

Radar flr att kunna se avstånd genom snörök och pakeringssensorer vid igengrodda kameror eller kameror som klarar dåligt vädet är ett par andra exempel :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7270
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av fth »

Maw skrev: 05 mar 2023 11:22
Lite mindre fastfrusna dörrhandtag och frunkluckor t ex?

Radar flr att kunna se avstånd genom snörök och pakeringssensorer vid igengrodda kameror eller kameror som klarar dåligt vädet är ett par andra exempel :)
Jag har aldrig råkat ut för fastfrusna dörrar, luckor etc under mina sex år med Tesla, men jag förvärmer iofs alltid bilen innan avfärd vid minusgrader.

Radar, sensorer etc har ju jag som fortfarande fungerar bra, även min (enda) kamera funkar hyfsat bra i dom flesta väder, men jag kan förstå att det kan vara ett problem med nyare bilar som saknar radar etc.

Backkameran blir snabbt oanvändbar vid dåligt väder, men den använder jag sällan under färd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Bjelke »

fth skrev: 05 mar 2023 11:32
Maw skrev: 05 mar 2023 11:22
Lite mindre fastfrusna dörrhandtag och frunkluckor t ex?

Radar flr att kunna se avstånd genom snörök och pakeringssensorer vid igengrodda kameror eller kameror som klarar dåligt vädet är ett par andra exempel :)
Jag har aldrig råkat ut för fastfrusna dörrar, luckor etc under mina sex år med Tesla, men jag förvärmer iofs alltid bilen innan avfärd vid minusgrader.

Radar, sensorer etc har ju jag som fortfarande fungerar bra, även min (enda) kamera funkar hyfsat bra i dom flesta väder, men jag kan förstå att det kan vara ett problem med nyare bilar som saknar radar etc.

Backkameran blir snabbt oanvändbar vid dåligt väder, men den använder jag sällan under färd.

/fth
Och jag har haft problem med fastfrusna dörrar (egentligen rutorna som framförallt inte går ner vid
dörröppning, men även handtag som krånglar pga is) extremt ofta, mer eller mindre hela vintern med
undantag för perioder då det är kallt dygnen runt och ingen nederbörd.
Och jag förvämer alltid, oftast ganska länge också (minst en halvtimme).
Is i lyktorna är också mer eller mindre standard hela vintern…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7270
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av fth »

Bjelke skrev: 06 mar 2023 17:39
Och jag har haft problem med fastfrusna dörrar (egentligen rutorna som framförallt inte går ner vid
dörröppning, men även handtag som krånglar pga is) extremt ofta, mer eller mindre hela vintern med
undantag för perioder då det är kallt dygnen runt och ingen nederbörd.
Och jag förvämer alltid, oftast ganska länge också (minst en halvtimme).
Is i lyktorna är också mer eller mindre standard hela vintern…
Hm, skumt att det är så olika upplevelser, kan det vara så att S och X funkar väldigt olika på vintern? :?

Handtagen är ju helt olika konstruktion, men sidorutor, klimatanläggning etc är väl ganska lika mellan modellerna?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate
Inlägg: 5698
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av SwedishAdvocate »

fth skrev: 06 mar 2023 19:34
Bjelke skrev: 06 mar 2023 17:39
Och jag har haft problem med fastfrusna dörrar (egentligen rutorna som framförallt inte går ner vid
dörröppning, men även handtag som krånglar pga is) extremt ofta, mer eller mindre hela vintern med
undantag för perioder då det är kallt dygnen runt och ingen nederbörd.
Och jag förvämer alltid, oftast ganska länge också (minst en halvtimme).
Is i lyktorna är också mer eller mindre standard hela vintern…
Hm, skumt att det är så olika upplevelser, kan det vara så att S och X funkar väldigt olika på vintern? :?

Handtagen är ju helt olika konstruktion, men sidorutor, klimatanläggning etc är väl ganska lika mellan modellerna?

/fth
Kan det kanske vara så att du har smörjt in dina gummilister med något?... Är det silikonstift som är bra ifall man vill undvika att gummilisterna fryser fast?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7270
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla som vinterbil?

Inlägg av fth »

SwedishAdvocate skrev: 06 mar 2023 19:43
Kan det kanske vara så att du har smörjt in dina gummilister med något?... Är det silikonstift som är bra ifall man vill undvika att gummilisterna fryser fast?...
Jag har absolut smörjt mina lister, med silikonfri ”gummipflege” eller vad det heter (silikon är tydligen inte så bra i längden), men kan det göra så stor skillnad?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Tesla som vinterbil?

Inlägg av DanneB »

Har egentligen bara problem med att laddluckan inte åker ut, när man ska ladda. Så får bända lite försiktigt, så jag får upp den ibland.
Annars fixar förvärmningen det galant. Utan förvärmning vill gärna rutorna frysa fast, men dörrhandtagen har alltid åkt ut.

Rent körmässigt i vinterväglag? Helt underbar!
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Tesla som vinterbil?

Inlägg av macksie »

Kan bara instämma med "fth", och kopierar rakt av, "överlägset bästa vinterbil jag har ägt eller kört"

Körde en X i några år, har nu en Y. Och fullkomligen älskar den som vinterbil.

Varför?

Möjlighet till enkel och bra förvärmning. Finns massa möjligheter via Tesla's app eller tredjepart att schemalägga. Men oftast startar jag bara app'en samtidigt som jag borstar tänderna och startar värmen.

Men det bästa är nog mer om jag kommer på att jag ska ut och åka NU. Ut till bilen. Rulla iväg. Och sen kommer värmen nån minut senare eftersom det är elvärme och inte en motor som måste bli varm innan värmen i kupen kommer. Lägg till det den vanliga lyxen med rattvärme och bra stolsvärme.

Fyrhjulsdrift. Direktverkande sådan.
Med olika mjukvarustyrda hjälpprogram.

Hyfsat tung med låg viktfördelning.

Finns det inga nackdelar?
Nästan inte.
Visst, jag har också haft gummilister som fryst, men det fixas med silikonspray för en hundring.
Dock, min största invändning är att X'en's vindruta spricker vid för snabb uppvärmning. Det suger. Verkligen. Retade upp mig nåt oerhört på det när jag hade X, och råkade ut för det två gånger och kostade två feta självrisker. Har dock inte hänt på min Y. Jag lägger inte skulden på elbil utan mer design'en av vindrutan och möjligen San Francisco design av mjukvarualgoritm för uppvärmning.
Något sämre räckvidd och förbrukning vintertid. Men efter att ha haft elbil i fem år kan jag lugnt säga att det spelar minimal roll i verkligheten. Kör typ 5-7 gånger per vinter till vår stuga, typ 70 mil. Kör samma sträcka på sommaren. Skillnaden är minimal. Samma laddstopp. Ungefär samma total körtid.

För att svara på din fråga:

- Ändra uppvärmning av kupen i X så att den sker mjukare och skonsammare för vindrutan, kanske styr undan värmen från vindrutan eller tvinga värmen via kupen först.
- Smörj listerna med silikon innan leverans
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5575
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla som vinterbil?

Inlägg av Gustafsson »

Bättre vinterbil har jag aldrig haft. Den går ju som en snöplog när det är mycket snö och greppet är överlägset allt jag haft tidigare. Rutorna kan frysa så det inte går att stänga dörren om man inte manuellt petar in rutan under listen, men händer aldrig om man förvärmer. Varmt och skönt när man åker iväg och har man inte förvärvet kommer värmen mycket snabbt jämfört med ICE.
Spolningen av rutan fram funkar dock sådär.
Alla andra bilar jag haft har av och till haft stora problem med att de inte startar, frysta dörrlås, immiga rutor, fastfrusna dörrar och dålig framkomlighet i snö t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14638
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla som vinterbil?

Inlägg av taliz »

Min M3P var också bästa vinterbilen jag haft.
Även om man glömt att värma bilen tar det inte många minuter med värmen på max innan den tinat upp.
Framkomligheten är överlägsen.
Som alla bilar med karmlösa fönster är det viktigt att smörja listerna, tar inte många sekunder och billiga stift finns på tex Biltema.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 759
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Tesla som vinterbil?

Inlägg av Dinsdale »

Jag brukar ta ett kreditkort eller rfidkort och, med dörren öppen, dra mellan fönstret och fönsterlisten om rutan frusit fast. Sen har det alltid gått att öppna dörrarna ändå även om rutan inte åker ner har jag märkt. Dock kan vindbrus leta sig in den vägen vid körning eftersom fönstret då inte sitter hela vägen upp, så jag brukar ta till kreditkortet om jag ser att rutan inte åker ner.

Däremot får jag nästan jämt ge dörrhandtaget en rejäl smäll för att det ska lossna, men det har det å andra sidan alltid gjort efter den manövern.
Model 3 SR+ 18" 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3376
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla som vinterbil?

Inlägg av Maw »

Klart att Teslorna är bättre än de flesta ICE-bilar i vikterväglag men det är väl ingen rättvis jämförelse. När jag jämför vår Tesla Model Y mot vår Polestar 2 så är Polestaren överlägsen Teslan som vinterbil. Polestaren är uppenbart bättre designad för att klara arktiskt klimat. Möjligtvis är laddluckans konstruktion bättre på Teslan när den väl är öppen.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar