One-pedal driving

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Re: One-pedal driving

Inlägg av ErikHallq »

LarsOJ skrev: 03 mar 2023 07:58
ErikHallq skrev: 03 mar 2023 06:24
LarsOJ skrev: 02 mar 2023 21:15

Visst alla kör olika och har olika preferenser som vi sett i tråden. Enl. Green (se video/twitter ovan) så såg han när han dissekerat loggarna att personen inte använt bromspedalen alls och dessutom kört i chill mode. Så som du skriver ovan om man kör defensivt och lugnt så behöver man aldrig använda bromspedalen. Bullshit för dig kanske men alla kör olika.

Själv gillar jag OPD så länge det inte är gäller aktiv körning men förstår även de som gillar blended braking och möjlighet att välja själv.
Säker på det? Videon han laddade upp visar tydligt med %tal och booleans att han absolut använder bromsen, och släpper gasen och sen trycker på bromsen när han upptäcker faran. Kör antagligen inte med chillmode baserat på hur snabbt NM ökar när han trycker plattan i mattan. Kika på bilderna från videon som jag tagit. Tycker det är väldigt tydligt att personen bara försöker hinna med gult och är snabb på bromsen när den mötande svänger in framför honom.
Du får fråga green. Han verkar säker på det. Jag är ingen expert på området :)

BDA67665-E936-4919-939A-9C757FC5C101.jpeg
Baserat på videon och datan så har han fel, syns extremt tydligt vill jag påstå, kolla bara bilderna och det jag ringat in samt hur bilen rör sig.

Edit: han säger ju själv att det stämmer att personen försökte köra mot gult. Läs övriga kommentarer. :-)
Bild
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

TiborBlomhall skrev: 03 mar 2023 08:45
Jag tror inte någon har hävdat att OPD skulle ge längre räckvidd. Skulle diskussionen gällt det skulle vi inte haft 250 inlägg.

Diskussionen gällde snarare att det just hävdades hittills att det är fel att gilla OPD, att det skulle vara omöjligt att köra mjukt med den, och att den rentav skulle vara farlig.

Därför blev jag glad att läsa ovan rader.
Nja nu tar du i lite, jag har sagt att den är omöjlig att köra mjukare än en bil som frirullar, den kan som bäst vara lika bra, men då måste du tima saker perfekt varje gång, vilket är mindre troligt än en bil som sköter det åt dig.
Bekvämligheten är högst subjektiv, det är dock synd att Tesla inte erbjuder valmöjligheten helt enkelt.

Jag står fast vid att det är farligare att dela upp bromsverkan på två pedaler, det kan finnas tillfällen där man tror att OPD regen räcker och avvaktar och sen är det för sent osv, samt att jag är helt säker på att den ökar antal fall av "panikbroms på fel pedal" eftersom man tränar upp kroppen att förknippa gaspedalen med en broms.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Piggelin skrev: 03 mar 2023 09:04
TiborBlomhall skrev: 03 mar 2023 08:45
Jag tror inte någon har hävdat att OPD skulle ge längre räckvidd. Skulle diskussionen gällt det skulle vi inte haft 250 inlägg.

Diskussionen gällde snarare att det just hävdades hittills att det är fel att gilla OPD, att det skulle vara omöjligt att köra mjukt med den, och att den rentav skulle vara farlig.

Därför blev jag glad att läsa ovan rader.
Nja nu tar du i lite, jag har sagt att den är omöjlig att köra mjukare än en bil som frirullar, den kan som bäst vara lika bra, men då måste du tima saker perfekt varje gång, vilket är mindre troligt än en bil som sköter det åt dig.
Bekvämligheten är högst subjektiv, det är dock synd att Tesla inte erbjuder valmöjligheten helt enkelt.

Jag står fast vid att det är farligare att dela upp bromsverkan på två pedaler, det kan finnas tillfällen där man tror att OPD regen räcker och avvaktar och sen är det för sent osv, samt att jag är helt säker på att den ökar antal fall av "panikbroms på fel pedal" eftersom man tränar upp kroppen att förknippa gaspedalen med en broms.
Att före ett teoretisk resonemang är en sak. Att basera sina åsikter på egen erfarenhet är en helt annan sak och dessutom betydligt mer tillförlitligt.

Efter 3½ år med möjligheten att i första hand använda bilens regen och i bara i de fall där det krävs använda bromsen så måste jag säga att jag inte alls förstår vad du pratar om i fråga om risker.

Som andra redan skrivit: Kom igen när du själv använt detta körsätt och har några års egen erfarenhet.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Jerker skrev: 03 mar 2023 09:16
Att före ett teoretisk resonemang är en sak. Att basera sina åsikter på egen erfarenhet är en helt annan sak och dessutom betydligt mer tillförlitligt.

Efter 3½ år med möjligheten att i första hand använda bilens regen och i bara i de fall där det krävs använda bromsen så måste jag säga att jag inte alls förstår vad du pratar om i fråga om risker.

Som andra redan skrivit: Kom igen när du själv använt detta körsätt och har några års egen erfarenhet.
Du borde kanske skaffa dig lite erfarenhet gällande blended braking, då har du all regen och mekaniska bromsar på en och samma pedal...
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Kan vi inte bara fastställa att det finns två olika åsikter om detta med OPD

Antingen tycker man det är bra eller så tycker man inte om det. Punkt slut.
Jag verkar även tillhöra minoriteten som inte tycker om det...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Piggelin skrev: 03 mar 2023 09:37
Jerker skrev: 03 mar 2023 09:16

Du borde kanske skaffa dig lite erfarenhet gällande blended braking, då har du all regen och mekaniska bromsar på en och samma pedal...
Varför skulle jag det? Jag har inte yttrat några åsikter om detta.
Nikk

Inlägg av Nikk »

Piggelin skrev: 26 feb 2023 18:08
Nikk skrev: 26 feb 2023 17:52
Piggelin skrev: 26 feb 2023 17:09

Varför ska man lära sig något som är sämre?
Sämre för räckvidden och ryckigare körning. Låter bakvänt.
Vilken Tesla kör du egentligen? Den kanske behöver kalibreras eller nåt?
Jag tycker jag kan köra hur smooth som helst med min ivf och jag är dessutom övertygad om att de flesta kommer tycka att det är väldigt behagligt att köra en bra kalibrerad elbil med i princip bara en pedal.

Skulle också vara intressant och se lite fakta på hur mycket räckvidden förändras egentligen. Tidigare sa man ju att elbilar utan värmepump kunde sluka jättemycket el medans det verkar som att irl inte påverkar så mycket (om jag har läst korrekt).
Du kanske tror att du kör smooth. Men Teslor är kända för så kallad taxikörning. Där man gasar och bromsar om vartannat. Skapar lätt åksjuka. Sedan är det som sagt sämre.

Såhär säger Polestar.
"one-pedal driving is actually less efficient on the highway, likening it to dragging a boat anchor around, making it extremely difficult to maintain a constant speed."

Kia
"Kosowski echoes the comments from other automakers too, saying that one-pedal driving—i-Pedal in Hyundai Motors vernacular—isn't necessarily as efficient in stop-and-go driving, and could be less efficient on the highway."

Porsche
"But Porsche, which makes the Taycan EV and is working on a slew of new zero-emissions models, claims this isn’t very efficient in the long term and says there’s a better way to go further with an electric car. And that’s by coasting as much as possible.

When coasting, the electric motors disengage for reduced drag, allowing the car to carry along without using barely any energy. Porsche says this is “the more natural process of allowing the vehicle to continue to roll unpowered.”

Kan hålla på hur länge som helst
Lite märkligt att mitt svar på detta inte blev kvar... Nåja det kommer här igen:

Märks tydligt att du inte har erfarenhet av att köra Tesla men ändå envisas med att presentera dina påståenden som faktum. Du baserar din erfarenhet på troligtvis andra elbilar och lösryckta texter från Tesla-konkurrenter som heller inte nödvändigtvis stärker dina påståenden: isn't necessarily as efficient in stop-and-go driving, and could be less efficient on the highway. Porsche says this is “the more natural process...
På tal om Porsche så var det inte jättelänge sedan de och porschefantasterna hävdade att det ska vara manuell låda i en sportbil men tror inte Porsche (eller andra sportbilsmärken) sålt särskilt många bilar med manuell låda senaste 5 åren :)

I vilket fall så hävdar jag att OPD är fantastiskt behagligt och att det går att kör lika mjukt och fint (med en Tesla) som en "frirullare". På motorväg så hade man kunnat önska att det går att koppla om till frirull men känner inte att det är något större bekymmer då OPD överlag är överlägset enligt mina egna erfarenheter sen om det drar lite mer energi ser jag inte som nåt större problem då jag tror att det är betoning på lite.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Skriv svar