Piggelin skrev: ↑26 feb 2023 18:08
Nikk skrev: ↑26 feb 2023 17:52
Piggelin skrev: ↑26 feb 2023 17:09
Varför ska man lära sig något som är sämre?
Sämre för räckvidden och ryckigare körning. Låter bakvänt.
Vilken Tesla kör du egentligen? Den kanske behöver kalibreras eller nåt?
Jag tycker jag kan köra hur smooth som helst med min ivf och jag är dessutom övertygad om att de flesta kommer tycka att det är väldigt behagligt att köra en bra kalibrerad elbil med i princip bara en pedal.
Skulle också vara intressant och se lite fakta på hur mycket räckvidden förändras egentligen. Tidigare sa man ju att elbilar utan värmepump kunde sluka jättemycket el medans det verkar som att irl inte påverkar så mycket (om jag har läst korrekt).
Du kanske tror att du kör smooth. Men Teslor är kända för så kallad taxikörning. Där man gasar och bromsar om vartannat. Skapar lätt åksjuka. Sedan är det som sagt sämre.
Såhär säger Polestar.
"one-pedal driving is actually less efficient on the highway, likening it to dragging a boat anchor around, making it extremely difficult to maintain a constant speed."
Kia
"Kosowski echoes the comments from other automakers too, saying that one-pedal driving—i-Pedal in Hyundai Motors vernacular—isn't necessarily as efficient in stop-and-go driving, and could be less efficient on the highway."
Porsche
"But Porsche, which makes the Taycan EV and is working on a slew of new zero-emissions models, claims this isn’t very efficient in the long term and says there’s a better way to go further with an electric car. And that’s by coasting as much as possible.
When coasting, the electric motors disengage for reduced drag, allowing the car to carry along without using barely any energy. Porsche says this is “the more natural process of allowing the vehicle to continue to roll unpowered.”
Kan hålla på hur länge som helst
Lite märkligt att mitt svar på detta inte blev kvar... Nåja det kommer här igen:
Märks tydligt att du inte har erfarenhet av att köra Tesla men ändå envisas med att presentera dina påståenden som faktum. Du baserar din erfarenhet på troligtvis andra elbilar och lösryckta texter från Tesla-konkurrenter som heller inte nödvändigtvis stärker dina påståenden: isn't
necessarily as efficient in stop-and-go driving, and
could be less efficient on the
highway.
Porsche says this is “the more natural process...
På tal om Porsche så var det inte jättelänge sedan de och porschefantasterna hävdade att det ska vara manuell låda i en sportbil men tror inte Porsche (eller andra sportbilsmärken) sålt särskilt många bilar med manuell låda senaste 5 åren
I vilket fall så hävdar jag att OPD är fantastiskt behagligt och att det går att kör lika mjukt och fint (med en Tesla) som en "frirullare". På motorväg så hade man kunnat önska att det går att koppla om till frirull men känner inte att det är något större bekymmer då OPD överlag är överlägset enligt mina egna erfarenheter sen om det drar lite mer energi ser jag inte som nåt större problem då jag tror att det är betoning på lite.