Väntrum USS Replacement in TV

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av flipmac »

Jaqob skrev: 24 feb 2023 10:50
flipmac skrev: 24 feb 2023 10:38
Är det någon som vet vart nya radarn kommer att sitta? Om den sitter uppe vid kamerorna ovanpå vindrutan borde den väl få samma blindspots som kamerorna, eller tänker jag fel? För att ersätta USS framåt bör det alltså först bli markant skillnad när det tillkommer fler kameror med andra placeringar. Eller missar jag något uppenbart?
Nu är jag inte särskilt insatt jämfört med många andra här, men jag skulle inte tro att radarn kommer att ersätta USS. Den avståndsmätningen vid parkeringar och liknande kommer de fortsatt försöka få till med kameror. Alla jag pratar med som har Tesla klagar på att autopiloten (egentligen den adaptiva farthållaren) spökbromsar för skuggor och ändringar i asfaltstyp, och slutar fungera vid skarpt motljus, i bland i mörker, i bland i regn och oftast i dimma. Och allt det är problem där en framåtriktad radar borde vara mycket mindre känslig, då den inte på samma sätt förlitar sig på synligt ljus.
Jag tänker så också. Och det betyder att även om bilar i Q2 skulle få Hw4 och nya kameror med högre upplösning och radar så kommer det inte göra någon skillnad alls när det gäller USS. Så enda anledningen till att vänta på det är just för radarn. Vilket absolut kan vara motiverat.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare

Inlägg av Pladda12 »

Funkar det att länka såhär? :D

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Piggelin skrev: 24 feb 2023 10:22
mikebike skrev: 24 feb 2023 09:54
Piggelin skrev: 24 feb 2023 09:45
Jaqob skrev: 24 feb 2023 09:37
Men inte ens tesla kan väl komma undan med att sälja både nya och gamla Model Y samtidigt, för samma pris, och utan någon riktig möjlighet för kunderna att veta vilken modell de får..? Eller, jo...
Det hade varit vansinne och ett recept på att skapa missnöjda kunder, du och grannen får en bil samtidigt med en är mycket nyare och bättre. Nej det går inte. Samma marknad måste få alla ändringar samtidigt i alla fall, kanske inte hela världen samtidigt.
Så är det ju hela tiden. Någon får en bil med uss, en annan får en utan. En får en bil tillverkad 2022, en annan en som är tillverkad 2023 med resultatet att de får olika förmånsvärde på identiska bilar, o.s.v.
Nja, dina exempel har ju haft definitiva brytdatum, alla bilar som tillverkas efter ett visst datum har en sak eller har inte en sak, att få olika bilar från samma datum hade varit något helt annat.
Poängen är att många kunder inte vet vare sig vilka brytdatum som gäller eller vilket datum bilen är tillverkad.
Dessutom har det varit olika datum beroende på modell och produktionsort.
Det gäller ju inte bara radar och uss, utan olika framsäten, olika baksäten, olika insynsskydd o.s.v.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Det kommer det ju vara nu också. Anta att Berlin får brytdatum 14 mars och Shanghai 1 maj. Det svåra är att i förhand veta när det exakta brytdatumet blev. Det var väl precis likadant när både radarn och USS togs bort? När HW3 infördes lovades ju att alla skulle få retrofit, sen blev det att alla som köpte FSD skulle få det. Idag är det ytterst få på beg-marknaden som bryr sig om en bil har HW2.5 eller om den har HW3. Likadant är det för majoriteten väldigt svårt att avgöra om en begagnad bil har radar och om denna är inaktiverad eller inte. USS kommer att vara det lättaste att se skillnad på. Egentligen också de nya kamerorna men de flesta köpare kommer inte känna till den skillnaden heller.

Är det någon som vet vart nya radarn kommer att sitta? Om den sitter uppe vid kamerorna ovanpå vindrutan borde den väl få samma blindspots som kamerorna, eller tänker jag fel? För att ersätta USS framåt bör det alltså först bli markant skillnad när det tillkommer fler kameror med andra placeringar. Eller missar jag något uppenbart?
Jag tycker inte att det är samma nu, utan det blir en rätt tydlig brytpunkt. Men men, vi får se. :)

Radarn sitter i stort sett alltid i fronten (det gjorde den också på Teslor som har radar). Så den kommer att att ha samma funktion som USS framåt vid parkering, med förmodligen ännu bättre precision. Så ingen blindspot för bilar med HW4 där kamerorna också har vidare vinkel för att se ännu mer.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

flipmac skrev: 24 feb 2023 10:58

Jag tänker så också. Och det betyder att även om bilar i Q2 skulle få Hw4 och nya kameror med högre upplösning och radar så kommer det inte göra någon skillnad alls när det gäller USS. Så enda anledningen till att vänta på det är just för radarn. Vilket absolut kan vara motiverat.
Ni tänker lite fel, dels har kamerorna vidare vinkel, sedan sitter radarn i fronten så framåt kommer den att ge en bättre funktion än USS framåt i alla fall, sedan påstår tesla att TV kommer att fungera minst lika bra som USS, dock blir det omöjligt på HW3 som har massa blindspots, som HW4 tar bort.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

mikebike skrev: 24 feb 2023 11:18
Poängen är att många kunder inte vet vare sig vilka brytdatum som gäller eller vilket datum bilen är tillverkad.
Dessutom har det varit olika datum beroende på modell och produktionsort.
Det gäller ju inte bara radar och uss, utan olika framsäten, olika baksäten, olika insynsskydd o.s.v.
Ja så har det varit det är ju dock en rätt stor skillnad på om baksätet är aaaaaaningen mjukare eller ej, samt om du får radar eller inte.
Det ena spelar ingen större roll, det andra är som natt och dag för vissa funktioner.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Piggelin skrev: 24 feb 2023 12:07
flipmac skrev: 24 feb 2023 10:58

Ni tänker lite fel, dels har kamerorna vidare vinkel, sedan sitter radarn i fronten så framåt kommer den att ge en bättre funktion än USS framåt i alla fall, sedan påstår tesla att TV kommer att fungera minst lika bra som USS, dock blir det omöjligt på HW3 som har massa blindspots, som HW4 tar bort.
Menar du HW4 gen 2 med fler kameror som kommer om typ 1 år som kommer ha bättre vinklar? Finns väl än så länge ingen info/bekräftelse att HW4 med kameror på samma plats som HW3 kommer ha kameror med andra vinklar än idag?
Bakåt kommer det oavsett vinklar dessutom vara samma förutsättning och framåt kommer kameror inte kunna se runt/framför fronten oavsett vinklar. Att radar ska mäta avstånd framåt vid parkering finns väl inte heller någon källa/bekräftelse på?
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Gissningsvis sitter den på samma ställe som den förra, fram på bilen ovanför nummerplåten. Det är rätt stor.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Piggelin skrev: 24 feb 2023 12:05
Det kommer det ju vara nu också. Anta att Berlin får brytdatum 14 mars och Shanghai 1 maj. Det svåra är att i förhand veta när det exakta brytdatumet blev. Det var väl precis likadant när både radarn och USS togs bort? När HW3 infördes lovades ju att alla skulle få retrofit, sen blev det att alla som köpte FSD skulle få det. Idag är det ytterst få på beg-marknaden som bryr sig om en bil har HW2.5 eller om den har HW3. Likadant är det för majoriteten väldigt svårt att avgöra om en begagnad bil har radar och om denna är inaktiverad eller inte. USS kommer att vara det lättaste att se skillnad på. Egentligen också de nya kamerorna men de flesta köpare kommer inte känna till den skillnaden heller.

Jag tycker inte att det är samma nu, utan det blir en rätt tydlig brytpunkt. Men men, vi får se. :)

Radarn sitter i stort sett alltid i fronten (det gjorde den också på Teslor som har radar). Så den kommer att att ha samma funktion som USS framåt vid parkering, med förmodligen ännu bättre precision. Så ingen blindspot för bilar med HW4 där kamerorna också har vidare vinkel för att se ännu mer.
Tack för bra svar! Det var precis den placeringen jag hoppades på. Då köper jag helt att det gör stor skillnad mot bilar utan radar.
Däremot har jag förstått det som att även kamerorna får vidare vinkel så är det främst åt sidan och bakåt som det gör skillnad. Kamerornas blinda fläck framför bilen är ju inte på grund av brännvidden på linsen utan att motorhuven skymmer sikten. Och nu utgår jag från de ryktena som talar om att HW4 initialt kommer med nya kameror på samma platser som tidigare.

Bild
1. A camera is mounted above the rear license plate.
2. Ultrasonic sensors (if equipped) are located in the front and rear bumpers.
3. A camera is mounted in each door pillar.
4. Three cameras are mounted to the windshield above the rear view mirror.
5. A camera is mounted to each front fender.
6. Radar (if equipped) is mounted behind the front bumper.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

flamman skrev: 24 feb 2023 12:54
Menar du HW4 gen 2 med fler kameror som kommer om typ 1 år som kommer ha bättre vinklar? Finns väl än så länge ingen info/bekräftelse att HW4 med kameror på samma plats som HW3 kommer ha kameror med andra vinklar än idag?
Bakåt kommer det oavsett vinklar dessutom vara samma förutsättning och framåt kommer kameror inte kunna se runt/framför fronten oavsett vinklar. Att radar ska mäta avstånd framåt vid parkering finns väl inte heller någon källa/bekräftelse på?
Finns inga vettiga rykten som säger att det ska komma fler kameror på de vanliga bilarna utan de extra kamerorna är för Semin.
Det kommer vara exakt samma placeringar som idag, men med bättre upplösning och vidare vinkel, nya kameror hade inneburit att man får börja om med mycket av NN pga helt ny info, nu får man bara bättre info. Då är det enklare.

De kameror som sitter på S och X som produceras idag och är en del av HW4 har annan vinkel så de ser mer.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Piggelin skrev: 24 feb 2023 13:47
flamman skrev: 24 feb 2023 12:54
Finns inga vettiga rykten som säger att det ska komma fler kameror på de vanliga bilarna utan de extra kamerorna är för Semin.
Det kommer vara exakt samma placeringar som idag, men med bättre upplösning och vidare vinkel, nya kameror hade inneburit att man får börja om med mycket av NN pga helt ny info, nu får man bara bättre info. Då är det enklare.

De kameror som sitter på S och X som produceras idag och är en del av HW4 har annan vinkel så de ser mer.
Men jag har tolkat det som att dessa vinklar bara förbättrar för FSD och att det framförallt rör sidorna där det nu finns döda vinklar längre fram på sidorna. Vinklarna kan ju omöjligt förbättra när det gäller förlusten av USS. Vilket faktiskt är det vi diskuterar i just denna tråd... :)
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

flipmac skrev: 24 feb 2023 13:49
Men jag har tolkat det som att dessa vinklar bara förbättrar för FSD och att det framförallt rör sidorna där det nu finns döda vinklar längre fram på sidorna. Vinklarna kan ju omöjligt förbättra när det gäller förlusten av USS. Vilket faktiskt är det vi diskuterar i just denna tråd... :)
De enda döda vinklarna som finns idag täpps väl igen av Radarn? Eller är det någon mer du tänker på.
Sedan är det knappast en nackdel av kamerorna tar in mer info. The more the merrier tänker jag.

Sedan svarade jag mest på hans påstående om att det skulle komma någon slags HW4 2.0 med flera kameror, det stämmer inte alls... Det blir samma platser.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Piggelin skrev: 24 feb 2023 13:51
De enda döda vinklarna som finns idag täpps väl igen av Radarn? Eller är det någon mer du tänker på.
Sedan är det knappast en nackdel av kamerorna tar in mer info. The more the merrier tänker jag.

Sedan svarade jag mest på hans påstående om att det skulle komma någon slags HW4 2.0 med flera kameror, det stämmer inte alls... Det blir samma platser.
Jag tänker på de döda vinklar som diskuteras till exempel här: https://www.notateslaapp.com/news/953/i ... der-angles
Men det rör som sagt bara FSD.
Drömmen hade ju varit att Tesla redan smyginstallerat nya radarn och de bilar som levererats utan USS har den och att den aktiveras tillsammans med Tesla Vision. Utopiskt önsketänkande jag vet, men det hade gjort valet att skippa väntan på HW4 och nya kameror superenkelt!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

flipmac skrev: 24 feb 2023 13:54
Jag tänker på de döda vinklar som diskuteras till exempel här: https://www.notateslaapp.com/news/953/i ... der-angles
Drömmen hade ju varit att Tesla redan smyginstallerat nya radarn och de bilar som levererats utan USS har den och att den aktiveras tillsammans med Tesla Vision. Utopiskt önsketänkande jag vet, men det hade gjort valet att skippa väntan på HW4 och nya kameror superenkelt!
Ja det hade det, tyvärr är det nog inte så, inte kamerorna i alla fall, då ljuset som reflekteras från de nya kamerorna ser lite rött ut, så det är lätt att se. :)

Vi får snart veta förhoppningsvis (sabla antiklimax om Elon knappt säger något om det den första mars), jag kommer att vänta tills jag vet att jag får en HW4.
Verbal

Inlägg av Verbal »

flipmac skrev: 24 feb 2023 13:54
Piggelin skrev: 24 feb 2023 13:51

Efter att ha insett att det inte blir några nya lokalisationer på kamerorna har jag släppt ångesten över att missa HW4 när jag snart hämtar ut min bil. Radar fanns redan innan och den nya är, efter jag har läst, överraskande lite förbättrad jämfört med tidigare, även om det naturligtvis kommer låta annorlunda när den väl presenteras. Högre upplösning tror jag inte särskilt mycket på. Säkert marginellt bättre men problemet kommer fortsatt vara regndroppar/smuts etc. Oavsett är AP långt bättre än jag är van vid och flera verkar ju trots allt nöjd med den. FSD kommer jag inte köpa så sammantaget har förändringarna i realiteten mycket begränsad påverkan på mitt bruk av bilen. Hade det däremot varit nya lokalisationer som därigenom gav 360-kamera och USS-funktion hade det varit ett svårare val om jag skulle avvakta.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Verbal skrev: 24 feb 2023 15:05
Efter att ha insett att det inte blir några nya lokalisationer på kamerorna har jag släppt ångesten över att missa HW4 när jag snart hämtar ut min bil. Radar fanns redan innan och den nya är, efter jag har läst, överraskande lite förbättrad jämfört med tidigare, även om det naturligtvis kommer låta annorlunda när den väl presenteras. Högre upplösning tror jag inte särskilt mycket på. Säkert marginellt bättre men problemet kommer fortsatt vara regndroppar/smuts etc. Oavsett är AP långt bättre än jag är van vid och flera verkar ju trots allt nöjd med den. FSD kommer jag inte köpa så sammantaget har förändringarna i realiteten mycket begränsad påverkan på mitt bruk av bilen. Hade det däremot varit nya lokalisationer som därigenom gav 360-kamera och USS-funktion hade det varit ett svårare val om jag skulle avvakta.
Du är medveten om att de bilar som levereras nu helt saknar radar?

Regndroppar och smuts är väl inget större problem för en radar?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Verbal

Inlägg av Verbal »

Maw skrev: 24 feb 2023 15:08
Verbal skrev: 24 feb 2023 15:05
Du är medveten om att de bilar som levereras nu helt saknar radar?

Regndroppar och smuts är väl inget större problem för en radar?
Absolut. Men man har ju till och med avaktiverat radarn på de bilar som har den och åtminstone vissa användare verkar ju inte uppleva försämrad funktion. Jag säger inte att jag inte hellre skulle ha radar, bara att det inte påverkar mig tillräckligt mycket för att det ska vara värt att vänta obestämd tid. Sedan har jag avhämtning 3/3 så skulle något helt revolutionerande framkomma kanske jag ändrar mig.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

Med HW4 tror jag de kommer göra det i steg. Först bara datorn och bättre kameror. Senare med radarn. Sen vid refresh av Model 3 kanske det kommer fler kameror. Ännu senare fler kameror till Model Y. Om någonsin.

Vissa ville inte ta leverans före 4680. Nu är det HW4. Och sen när HW4 kommer så kommer det vara de som väntar på powered frunk. Eller en refresh. Nånstans får man lite bara ta och hoppa i plurret, för det finns alltid något nytt runt hörnet, som man i stort sett bara kan vara efterklok på.

Hoppas jag att min bil som är tillverkad den 21/2 har nya datorn och kameror. Självklart. Tror jag det kommer ske? Nä. Men det går bra. Surt om alla bilar tillverkade från den 22:e har HW4. Såklart. Men överlever det också. Och troligare är att vi kommer se HW4 först mot sommaren/hösten ändå.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

malmer skrev: 24 feb 2023 16:14
Med HW4 tror jag de kommer göra det i steg. Först bara datorn och bättre kameror. Senare med radarn. Sen vid refresh av Model 3 kanske det kommer fler kameror. Ännu senare fler kameror till Model Y. Om någonsin.

Vissa ville inte ta leverans före 4680. Nu är det HW4. Och sen när HW4 kommer så kommer det vara de som väntar på powered frunk. Eller en refresh. Nånstans får man lite bara ta och hoppa i plurret, för det finns alltid något nytt runt hörnet, som man i stort sett bara kan vara efterklok på.

Hoppas jag att min bil som är tillverkad den 21/2 har nya datorn och kameror. Självklart. Tror jag det kommer ske? Nä. Men det går bra. Surt om alla bilar tillverkade från den 22:e har HW4. Såklart. Men överlever det också. Och troligare är att vi kommer se HW4 först mot sommaren/hösten ändå.
Enligt senaste avsnittet av Tesla Daily så säger de senaste ryktena att uppdateringarn kommer inom bara någon vecka och utöver hw4 även omfattar små interiör- och exteriörförändringar för Model 3 och Y, bl a nya backspeglar.

Liten reservation för att jag kan ha missuppfattat något ;)

https://open.spotify.com/episode/43dCXI ... =copy-link
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Det är ju en sak om det kommer ständiga förbättringar, men att ta bort radar och uss är försämringar om man skall byta in en 2022:a.

Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

mikebike skrev: 24 feb 2023 18:03

Det är ju en sak om det kommer ständiga förbättringar, men att ta bort radar och uss är försämringar om man skall byta in en 2022:a.
Fullkomlig idioti för er med en 2022 att byta in den. Men majoriteten av oss som lutar åt att plocka ut sitter inte på en sådan...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

flipmac skrev: 25 feb 2023 09:44
mikebike skrev: 24 feb 2023 18:03

Fullkomlig idioti för er med en 2022 att byta in den. Men majoriteten av oss som lutar åt att plocka ut sitter inte på en sådan...
Precis. Sitter man med en gammal avgasbil eller måste byta för att en leasing går ut är det en annan sak.

Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare

Inlägg av Domenix »

Även om chansen är liten att Tesla trycker in något om USS Replacement på Investor Day så kan man alltid hoppas! Kommer garanterat bli en spännande dag oavsett!
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11741XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11748XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP QS Beställd 2024-11-14 RN12316XXXX FSD Levererad ----TBD----
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

Oerhört glad att jag har parkeringssensorer på min model 3…. Var så smalt att jag fick fälla in speglar och krypa ur bilen
CD87E6D3-C738-4C2C-A358-DA2106E07E08.jpeg
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Där hade ju den där Summon-funktionen som möjliggör att bilen kan backa in själv kanske inte varit så tokig... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar