One-pedal driving

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Piggelin

Re: One-pedal driving

Inlägg av Piggelin »

Dagfinn skrev: 27 feb 2023 07:30

Att slippa stora rörelser med högerfoten (lyfta, flytta, trycka, lyfta, flytta tillbaka, trycka) är jädrigt skönt. Särskilt om man har träningsvärk eller ont i skenbenet och hamnar i en lång kö :D
Det var detta jag misstänkte, att det är äldre personer eller folk med handikapp som har svårt att röra benet. Men är man frisk och kry är det inga som helst problem och ger som sagt en mer effektiv och mjukare körning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 09:17
mikebike skrev: 27 feb 2023 09:11
Gaspedalen är en potentiometer, inte en strömbrytare.
Jag talar om övergången mellan gas och regenbroms.
Ja, och den är linjär, inte ett hack, därför blir det mjukt med one pedal, om man gör på rätt sätt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 09:18
Dagfinn skrev: 27 feb 2023 07:30

Att slippa stora rörelser med högerfoten (lyfta, flytta, trycka, lyfta, flytta tillbaka, trycka) är jädrigt skönt. Särskilt om man har träningsvärk eller ont i skenbenet och hamnar i en lång kö :D
Det var detta jag misstänkte, att det är äldre personer eller folk med handikapp som har svårt att röra benet. Men är man frisk och kry är det inga som helst problem och ger som sagt en mer effektiv och mjukare körning.
Jag har inga handikapp eller andra problem med högerbenet som påverkar körningen.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Niklas Z skrev: 27 feb 2023 09:27
Ja, och den är linjär, inte ett hack, därför blir det mjukt med one pedal, om man gör på rätt sätt.
va? jag pratar inte om att accelerera mindre, utan när man går från att accelerera till att retardera, det blir lite det ena eller det andra, det blir aldrig den där naturliga känslan av att bilen saktar ner naturligt. Du kan liksom inte simulera det på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 09:38
va? jag pratar inte om att accelerera mindre, utan när man går från att accelerera till att retardera, det blir lite det ena eller det andra, det blir aldrig den där naturliga känslan av att bilen saktar ner naturligt. Du kan liksom inte simulera det på ett bra sätt.
Jag pratar inte heller om att accelerera mindre utan att gå från att hålla jämn fart till att retardera, eller att gradvis accelerera mindre till att få negativ acceleration.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Piggelin skrev:
Jag måste villigt erkänna att jag inte förstår din aversion mot One Pedal Driving. Jag har kört tiotusentals mil med funktionen och har vare sig spyende medåkande eller ryck i körningen. Men det är klart, skulle jag alltid föredra plattan i mattan och direkt tvärnita för att vinna några tiondelar mellan rödljusen skulle ditt körsätt kanske kunna hjälpa. Men jag begriper inte varför jag skulle vilja göra det.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Niklas Z skrev: 27 feb 2023 09:49
Jag pratar inte heller om att accelerera mindre utan att gå från att hålla jämn fart till att retardera, eller att gradvis accelerera mindre till att få negativ acceleration.
Ja och hur ska du kunna simulera en naturlig inbromsning pga friktion, vind, lutning osv. Det kanske kan upplevas som mjukt om ni har tur, men det bli aldrig samma naturliga känsla.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

OPD är imo helt överlägset. Att regen är så usel i VWs bilar år nog det jag tyckt varit mest frustrerande med vår e-tron och Born (även om den senare iaf är acceptabel med sommardäck).

Blev positivt överraskad av vår Polestar på detta område. Den regenererar minst lika kraftigt som Teslorna!

Att räckvidden skulle försämras tror jag inte alls på. I teorin är det såklart korrekt. I verkligheten, i stadstrafik, så kommer man sällan ifrån att använda friktionsbromsar om man inte har regen och då har man direkt tappat hela fördelen och mer därtill med frirullandet.

Dessutom är det såklart bekvämare och förbättrar den totala bromsverkan.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Legato skrev: 27 feb 2023 10:01
Att räckvidden skulle försämras tror jag inte alls på. I teorin är det såklart korrekt. I verkligheten, i stadstrafik, så kommer man sällan ifrån att använda friktionsbromsar om man inte har regen och då har man direkt tappat hela fördelen och mer därtill med frirullandet.

Dessutom är det såklart bekvämare och förbättrar den totala bromsverkan.
Oj här var det killgissning, det är givetvis mindre bekvämt, du kan aldrig någonsin gång efter gång få en perfekt simulerad frirullning.

Sedan verkar du jämföra med att använda mekaniska bromsar, det jag talar om är att bilen frirullar när man släpper på gasen och när man bromsar så regenererar den hela vägen till bilens max och sedan kopplas de mekaniska bromsarna in tillslut, så fungerar min nuvarande och det är helt överlägset mjukt och bättre för räckvidden jämfört med OPD.

Detta är ren fysik, det är ALLTID bättre att frirulla.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Klarar man av att hitta dragläge i avgasbil klarar man även av OPD i elbil.

När man höll på att lära sig köra bil hade man också problem med dragläget. Det blev ryckigt, antingen full gas eller motorstopp. Jag misstänker vissa har liknande problem med OPD innan de lärt sig hitta nolläget med foten.

Av den anledningen blir det kanske svårare att lära sig köra mjukt med OPD om man bara kört automatväxlad bil förut? Om man aldrig behövt lära sig dragläge.

De flesta av oss vänjer sig vid OPD på mindre än en timme och tycker det är ett underbart skönt sätt att köra bil.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 09:53
Niklas Z skrev: 27 feb 2023 09:49
Ja och hur ska du kunna simulera en naturlig inbromsning pga friktion, vind, lutning osv. Det kanske kan upplevas som mjukt om ni har tur, men det bli aldrig samma naturliga känsla.
Det du kallar "naturlig inbromsning" kan ju variera avsevärt beroende på vilken hastighet man har, vindriktning, lutning hos vägbanan med mera. Det är inget självklart att sträva efter, det är inte nödvändigtvis den mest bekväma lösningen. Dessutom ska det mycket till att just den inbromsningen är lämplig exempelvis när man närmar sig ett trafikljus i stan. Jag har med andra ord svårt att se det som eftersträvansvärt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Ja, exakt.
Det heter ju "fingerspitzengefühl"när man arbetar med händerna.
Vad blir det i detta fall, Mati?

Med högerfoten reglerar man hastigheten, någonstans mellan ändlägena finns en punkt som innebär oförändrad hastighet. Släpper man upp gaspedalen en smula så minskar hastigheten lite, släpper man upp den helt får man full regen.

Om en gubbe som nästan uteslutande kört bilar med tre pedaler de senaste 45 åren kan lära sig (och uppskatta) enpedalskörning borde alla kunna det.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Niklas Z skrev: 27 feb 2023 10:20
Det du kallar "naturlig inbromsning" kan ju variera avsevärt beroende på vilken hastighet man har, vindriktning, lutning hos vägbanan med mera. Det är inget självklart att sträva efter, det är inte nödvändigtvis den mest bekväma lösningen. Dessutom ska det mycket till att just den inbromsningen är lämplig exempelvis när man närmar sig ett trafikljus i stan. Jag har med andra ord svårt att se det som eftersträvansvärt.
Ja precis, det är det som gör att det aldrig går att simulera med OPD, det blir inte lika naturligt.
När jag närmar mig ett rödljus släpper jag gasen och bilen rullar extremt mjukt och fint och saktar ner, sedan trycker jag mjukt på bromsen och regenererar ner till stopp. Det är mest effektivt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 10:26
Ja precis, det är det som gör att det aldrig går att simulera med OPD, det blir inte lika naturligt.
När jag närmar mig ett rödljus släpper jag gasen och bilen rullar extremt mjukt och fint och saktar ner, sedan trycker jag mjukt på bromsen och regenererar ner till stopp. Det är mest effektivt.
Det du beskriver är inte mer "naturligt" än att lätta aningen på gasen och med nära nog konstant acceleration sänka farten lagom till trafikljuset. Det är inte mer bekvämt. Tvärtom.
Bekvämt för mig, i situationer som du beskriver, är att minimera den maximala retardationen, vilket innebär jämn retardation men utan abrupta övergångar. Med den modell du förespråkar kommer ju just den maximala retardationen att bli större än med lämplig användning av one pedal driving.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 10:26
Om du inte klarar att köra lika mjukt med OPD som du gör med valfri avgasbil så har du problem med koordinationen. Det är inga konstigheter alls att coasta med OPD, det lär sig vem som helst som inte har koordinationspromblem på kort tid.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Niklas Z skrev: 27 feb 2023 10:33

Det du beskriver är inte mer "naturligt" än att lätta aningen på gasen och med nära nog konstant acceleration sänka farten lagom till trafikljuset. Det är inte mer bekvämt. Tvärtom.
Bekvämt för mig, i situationer som du beskriver, är att minimera den maximala retardationen, vilket innebär jämn retardation men utan abrupta övergångar. Med den modell du förespråkar kommer ju just den maximala retardationen att bli större än med lämplig användning av one pedal driving.
Va? Du verkar inte förstå. När jag släpper gasen så märker du inte av det, så mjukt blir övergången. Sedan bromsar jag också extremt försiktigt och mjukt (små barn). Du kan om du har maximal tur få en likadan känsla, men aldrig någonsin bättre, samt att det är ineffektivare. Så den enda fördelen är om man är så slö att man inte orkar flytta foten.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Maw skrev: 27 feb 2023 10:51
Om du inte klarar att köra lika mjukt med OPD som du gör med valfri avgasbil så har du problem med koordinationen. Det är inga konstigheter alls att coasta med OPD, det lär sig vem som helst som inte har koordinationspromblem på kort tid.
Varför blandar folk in ICE bilar? Jag har aldrig nämnt det, jag jämför korrekt fungerande elbilar mot teslas OPD.

Du kan aldrig coasta lika bra och naturligt som en bil som frirullar, det är fysiskt omöjligt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 10:57
Niklas Z skrev: 27 feb 2023 10:33

Va? Du verkar inte förstå. När jag släpper gasen så märker du inte av det, så mjukt blir övergången. Sedan bromsar jag också extremt försiktigt och mjukt (små barn). Du kan om du har maximal tur få en likadan känsla, men aldrig någonsin bättre, samt att det är ineffektivare. Så den enda fördelen är om man är så slö att man inte orkar flytta foten.
Varför skulle övergången när jag minskar gaspådraget bli mindre mjuk än när du aktiverar bromsen? Det är tvärtom, i och med att du måste åstadkomma en större retardation när du aktiverar bromsen (även om bilen bromsar med regenerering i stället för de mekaniska bromsarna), än vad jag behövde åstadkomma när jag började reducera gaspådraget försiktigt.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 10:59
Varför blandar folk in ICE bilar? Jag har aldrig nämnt det, jag jämför korrekt fungerande elbilar mot teslas OPD.

Du kan aldrig coasta lika bra och naturligt som en bil som frirullar, det är fysiskt omöjligt.
Jaja, du går väl och väntar på en Tesla?
När du kört den ett litet tag kommer du nog att inse fördelarna med verklig OPD och inte sakna frirullning. ;)

Jag kör mest Polestar och väljer aldrig att köra den i läget med frirullning eller låg regenerering. Den är otroligt enkel att köra mjukt med precis som vår Tesla.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Hur mycket Tesla med OPD har du kört innan du bestämde dig för att det är dåligt?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Klarar man inte av att köra med OPD kan man låta bli. Det är dock helt sinnessjukt att gaslighta alla som kan göra det utan problem och tycker att det är kanon.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Jag körde Passat GTE i fyra år innan min MYP. Pga kort räckvidd på el så tog jag till alla knep att räckviddsmaximera, vilket inkluderade att ha den momentana förbrukningen uppe på displayen så jag såg exakt vad bilen drog i varje ögonblick, samt att frirulla fram till vartenda stopp.

Efter ett tag blev jag väldigt bra på att uppskatta när jag skulle släppa gasen och rulla för att nå fram. Det räckte med ett ytterst lätt tryck på bromsen för att stanna helt.

Nu har jag bara kört MYP sen november, men snittförbrukningen ligger runt 2 kWh/mil, trots att jag kört mycket motorväg och i dåligt väder. Passaten drog ungefär 1, 8 kWh i snitt över åren - och då körde jag ofta utan AC och fläkt på för att komma hem på el.

Jag hade verkligen inte något problem att lära om mig till enpedalskörning, och sambon tycker jag kör mjukare nu (!). Och förbrukningen är knappast högre, trots 20" vinterdäck och kul med gaspedalen när jag är ensam. Så jag säger "äh!" åt hela diskussionen. Det är bara en vanesak!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 10:59

Tror du får acceptera att de flesta inte upplever OPD som ett problem eller onaturligt. Jag upplever det själv som mycket mer naturligt och jämnare än att ha ett dödläge från att man släpper gasen till att man börjar bromsa. Har inga som helst problem att simulera frirullning med OPD. Det är som Tibor säger, en vanesak precis som att hitta dragläge

Om du går från att accelerera till att deaccelerera så kan du endast göra det jämnt med OPD, och omöjligt med frirullning + fotbroms om du inte fotbromsar med vänsterfot. Kommer synas som ett "hack" i andraderivatan av hastigheten. Om vi ska vara petiga.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Ett enkelt räkneexempel kan illustrera det hela. Antag att man kör med 20 m/s och närmar sig ett trafikljus som är rött, 100 m bort. Om man då frirullar, t ex 50 meter och sedan bromsar 50 m, blir retardationen först ≈ 0 m/s^2 och därefter knappt 4 m/s^2. Om man i stället kör one pedal driving och minskar gaspådraget under 100 m blir retardationen 2 m/s^2. Det senare upplever jag som klart bekvämare.
Jag ser det som att din målfunktion är fel.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

En sammanfattning, 99% tycker OPD är bättre.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Skriv svar