Nä när det gäller ADAS hårdvara så har det varit samma i 5år vad jag vet.detay skrev: ↑18 jan 2023 12:25På den nivån kommer ändringar hela tiden. Kameror kommer att komma om dom inte redan släppas med de nya 5mpix kamerorna. Radar kommer också oklart när dock. Men bilarna förändras varje månad/vecka. Det är stor skillnad på hur Tesla kontinuerligt jobbar med uppdateringar jämför med tex Volkswagen.
Det jag menade är att jag inte tror på en större refresh.
Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Moderator: Redaktion
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Vw har löst backkamera problemet snyggt med att fälla in kameran när den inte används.
Det är riktigt värdelöst att behöva hoppa ur o rengöra backkameran varenda gång det är blött eller snö
Det är riktigt värdelöst att behöva hoppa ur o rengöra backkameran varenda gång det är blött eller snö
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Ja VWs system är smart. Nissan Leaf har ju haft självrengörande backkamera med spolarmunstycke sen 2013 så det är ju inte raketforskning direkt… om man vill
https://europe.nissannews.com/en-GB/rel ... er-driving
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 2 gång.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Ja det är en smidig lösning som fungerar fantastiskt bra.
Dock så blir det fler delar och mer som kan gå sönder, så jag antar att Tesla (och alla andra biltillverkare?) har valt den här lösningen för att den är billigare.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ja, dock så sitter inte kameran där på ID.4 av någon anledningniklas12 skrev:Vw har löst backkamera problemet snyggt med att fälla in kameran när den inte används.

- Mikael Sten
- Teslaägare
Ja det är knepigt att Tesla inte har fungerande regnsensor, direkt felaktig funktion som är påtvingad att användas med farthållare. Så ofta är den så basic att den får köras utan farthållare och utan regnsensor. Inte finns det parkeringssensorer heller utan bara en backkamera som gror igen av minsta snöväder eller smutsigt väglag. Sådana funktioner har annars varit standard på familjebil sedan tidigt 80-tal. Jag avråder släkt och vänner som frågar från att köpa Tesla pga sådana helt onödiga brister som stör varje dag.
Dessutom är den regenerativa bromsen direkt farlig. Släpper man gasen vid svår halka släpper bakhjulen, ungefär som när man gjorde handbromssväng i forntiden fast helt oväntat. Som gamling 60+ är man van från förr att bilar beter sig underligt men 2023? Hur reagerar en yngre person som är van vid ABS och antisladd på att bilen helt oväntat tappar fästet med bakvagnen? På exe mpelvis Audi går det att koppla om till frihjul men inte på Tesla. Den gör det automatiskt om batteriet är kallt men ägaren kan inte ändra inställningen. Teknikens värld skrev om felet med torkare och farthållare men Tesla vill inte ens kommentera. Denna arrogans kommer att straffa sig förr eller senare. Nästa gång blir det en bil från en " normal" europeisk eller asiatisk tillverkare
Dessutom är den regenerativa bromsen direkt farlig. Släpper man gasen vid svår halka släpper bakhjulen, ungefär som när man gjorde handbromssväng i forntiden fast helt oväntat. Som gamling 60+ är man van från förr att bilar beter sig underligt men 2023? Hur reagerar en yngre person som är van vid ABS och antisladd på att bilen helt oväntat tappar fästet med bakvagnen? På exe mpelvis Audi går det att koppla om till frihjul men inte på Tesla. Den gör det automatiskt om batteriet är kallt men ägaren kan inte ändra inställningen. Teknikens värld skrev om felet med torkare och farthållare men Tesla vill inte ens kommentera. Denna arrogans kommer att straffa sig förr eller senare. Nästa gång blir det en bil från en " normal" europeisk eller asiatisk tillverkare
Tesla M3P 2022
Saab 93 1959
Saab 96 1963
Saab 99 1970
Leyland Mini 1974
Saab 9-3 cab 1998
Maserati Quattroporte 2004
Audi RS3 2019
Saab 93 1959
Saab 96 1963
Saab 99 1970
Leyland Mini 1974
Saab 9-3 cab 1998
Audi RS3 2019
Nja. Jag kör BMW I3 den är rwd och det finns inga dubbdäck. Den har även kraftig enpedalskörning och jag kan ibland ana att den släpper vid svår halka. Min poäng är dock att om man vet detta så anpassar man körningen därefter så är det ingen fara. Jag bor dessutom i Norrland med riktig vinter 4-5 månader. Har beställt en MY rwd och det kommer att bli dubbdäck. Jag föutser inga större problem med detta.Mikael Sten skrev: ↑24 feb 2023 22:51Dessutom är den regenerativa bromsen direkt farlig. Släpper man gasen vid svår halka släpper bakhjulen, ungefär som när man gjorde handbromssväng i forntiden fast helt oväntat. Som gamling 60+ är man van från förr att bilar beter sig underligt men 2023? Hur reagerar en yngre person som är van vid ABS och antisladd på att bilen helt oväntat tappar fästet med bakvagnen? På exe mpelvis Audi går det att koppla om till frihjul men inte på Tesla. Den gör det automatiskt om batteriet är kallt men ägaren kan inte ändra inställningen.
Min Polestar "ABS-ar" genom att juatera regenereringen edter underlaget när man släpper gasen och jag har aldrig upplevt problem med släpp vid regenerering på den i halka trots att den har kraftig one pedal drive. Vill man frirulla eller ha svag regenerering går det givetvis att välja det ocksåjalfa skrev: ↑24 feb 2023 23:06Nja. Jag kör BMW I3 den är rwd och det finns inga dubbdäck. Den har även kraftig enpedalskörning och jag kan ibland ana att den släpper vid svår halka. Min poäng är dock att om man vet detta så anpassar man körningen därefter så är det ingen fara. Jag bor dessutom i Norrland med riktig vinter 4-5 månader. Har beställt en MY rwd och det kommer att bli dubbdäck. Jag föutser inga större problem med detta.Mikael Sten skrev: ↑24 feb 2023 22:51Dessutom är den regenerativa bromsen direkt farlig. Släpper man gasen vid svår halka släpper bakhjulen, ungefär som när man gjorde handbromssväng i forntiden fast helt oväntat. Som gamling 60+ är man van från förr att bilar beter sig underligt men 2023? Hur reagerar en yngre person som är van vid ABS och antisladd på att bilen helt oväntat tappar fästet med bakvagnen? På exe mpelvis Audi går det att koppla om till frihjul men inte på Tesla. Den gör det automatiskt om batteriet är kallt men ägaren kan inte ändra inställningen.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Vid svår halka fjädrar jag ”gas” pedalen för att undvika att hjulen släpper. Alltså ”one pedal driving” men man får fin justera så att hjulen inte släpper. Nyligen körde jag mellan Särna och Sälen med is underlag, 1 C och regn och fick koncentrera mig men det gick bra.Mikael Sten skrev: ↑24 feb 2023 22:51…
Dessutom är den regenerativa bromsen direkt farlig. Släpper man gasen vid svår halka släpper bakhjulen, ungefär som när man gjorde handbromssväng i forntiden fast helt oväntat. Som gamling 60+ är man van från förr att bilar beter sig underligt men 2023? Hur reagerar en yngre person som är van vid ABS och antisladd på att bilen helt oväntat tappar fästet med bakvagnen? …
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
VW ID.3 2021
Jag är inte helt säker, men jag tror att min RWD Ioniq5 gör nåt liknande. När man kör med one-pedal drive upplever jag det som att den liksom lättar på regenereringen när bakhjulen börjar tappa fäste. Det känns precis som ABS som kickar in. Det kan bli lite svajigt där bak men aldrig som att dra i handbromsen. Jag har med viss försiktighet försökt att provocera fram en sladd men det är ytterst svårt, jag har inte lyckats. Det går inte på något sätt att jämföra med "handbromstricket". Det går ju att fririlla om man vill, men jag gör det aldrig. One-pedal funkar hur bra som helst för mig även i snömodd och på blankis.Maw skrev: ↑24 feb 2023 23:11Min Polestar "ABS-ar" genom att juatera regenereringen edter underlaget när man släpper gasen och jag har aldrig upplevt problem med släpp vid regenerering på den i halka trots att den har kraftig one pedal drive. Vill man frirulla eller ha svag regenerering går det givetvis att välja det ocksåjalfa skrev: ↑24 feb 2023 23:06Nja. Jag kör BMW I3 den är rwd och det finns inga dubbdäck. Den har även kraftig enpedalskörning och jag kan ibland ana att den släpper vid svår halka. Min poäng är dock att om man vet detta så anpassar man körningen därefter så är det ingen fara. Jag bor dessutom i Norrland med riktig vinter 4-5 månader. Har beställt en MY rwd och det kommer att bli dubbdäck. Jag föutser inga större problem med detta.Mikael Sten skrev: ↑24 feb 2023 22:51Dessutom är den regenerativa bromsen direkt farlig. Släpper man gasen vid svår halka släpper bakhjulen, ungefär som när man gjorde handbromssväng i forntiden fast helt oväntat. Som gamling 60+ är man van från förr att bilar beter sig underligt men 2023? Hur reagerar en yngre person som är van vid ABS och antisladd på att bilen helt oväntat tappar fästet med bakvagnen? På exe mpelvis Audi går det att koppla om till frihjul men inte på Tesla. Den gör det automatiskt om batteriet är kallt men ägaren kan inte ändra inställningen.![]()
Tråkigt om Tesla inte kan detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det annat på 4wd?
Vår gamla model s var riktigt spännande att köra på vintern men där går det att justera den regenerativa bromsningen då vart det något bättre
Vår gamla model s var riktigt spännande att köra på vintern men där går det att justera den regenerativa bromsningen då vart det något bättre
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Går det inte att stänga av den regenerativa bromsningen så att den frirullar när man släpper på gasen? Men när man bromsar så återvinner den.
Det är ju det klart bästa... Både för räckvidden och för passagerarna. Mindre ryckig körning.
Det är ju det klart bästa... Både för räckvidden och för passagerarna. Mindre ryckig körning.
- Mikael Sten
- Teslaägare
Hej
Det går inte. Kör alltid i chill-läget när det är halt. Kanske blir svagare regenerering då men det går inte att ställa manuellt
Det går inte. Kör alltid i chill-läget när det är halt. Kanske blir svagare regenerering då men det går inte att ställa manuellt
Tesla M3P 2022
Saab 93 1959
Saab 96 1963
Saab 99 1970
Leyland Mini 1974
Saab 9-3 cab 1998
Audi RS3 2019
Saab 93 1959
Saab 96 1963
Saab 99 1970
Leyland Mini 1974
Saab 9-3 cab 1998
Audi RS3 2019
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag förstår inte problemet med regen. Jag har verkligen försökt provocera fram sladd, men det blir bara 10 cm glidning i sidled innan antisladdsystemet fångar upp bilen.
Den värsta "gasuppsläppssladd" jag råkat ut för var med en V70 på Söderleden i Stockholm.
Den värsta "gasuppsläppssladd" jag råkat ut för var med en V70 på Söderleden i Stockholm.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
AWD-bilar har ju möjlighet att använda huvudsakligen främre motorn för regenerering.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Urk. Googlat lite och skaffar man s3xy buttons kan man ställa regen braking till 0%. Som det borde vara.Mikael Sten skrev: ↑25 feb 2023 09:33Hej
Får väl skaffa det då.
Har försökt provocera fram en sladd medelst gasutsläpp på min M3, men det är stört omöjligt. Den driftar ut som mest knappt kännbart. Naturligtvis har den en ”ABS-funktion” som dessutom stöttas antisladdsystemet. Dock skulle jag gärna ha en paddel bakom ratten eller liknande att själv motorbromsa med. Det ger en skön känsla av effektivitet att frirulla långt.
Ja det är bäst för räckvidden och så sköter man regen via bromspedalen. Blir också en mycket mindre ryckig åktur med naturliga sänkningar av hastigheten om det tex är lite uppför eller ökning om det är utför. Otroligt märkligt att Tesla inte låter folk välja detta själv.Elof skrev: ↑25 feb 2023 11:43Har försökt provocera fram en sladd medelst gasutsläpp på min M3, men det är stört omöjligt. Den driftar ut som mest knappt kännbart. Naturligtvis har den en ”ABS-funktion” som dessutom stöttas antisladdsystemet. Dock skulle jag gärna ha en paddel bakom ratten eller liknande att själv motorbromsa med. Det ger en skön känsla av effektivitet att frirulla långt.
Porsche håller med dig!Piggelin skrev: ↑25 feb 2023 11:54Ja det är bäst för räckvidden och så sköter man regen via bromspedalen. Blir också en mycket mindre ryckig åktur med naturliga sänkningar av hastigheten om det tex är lite uppför eller ökning om det är utför. Otroligt märkligt att Tesla inte låter folk välja detta själv.Elof skrev: ↑25 feb 2023 11:43Har försökt provocera fram en sladd medelst gasutsläpp på min M3, men det är stört omöjligt. Den driftar ut som mest knappt kännbart. Naturligtvis har den en ”ABS-funktion” som dessutom stöttas antisladdsystemet. Dock skulle jag gärna ha en paddel bakom ratten eller liknande att själv motorbromsa med. Det ger en skön känsla av effektivitet att frirulla långt.
https://gearjunkie.com/motors/car-suv/p ... ve-braking
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
När det är riktigt halt (svartis) så krävs det koncentration för att köra helt klart, hade gärna kunnat frirulla då.
Model Y LR AWD 2022
Ja det är ju fysikens lagar. Svårt att säga emot det.LarsOJ skrev: ↑25 feb 2023 13:35Porsche håller med dig!Piggelin skrev: ↑25 feb 2023 11:54Ja det är bäst för räckvidden och så sköter man regen via bromspedalen. Blir också en mycket mindre ryckig åktur med naturliga sänkningar av hastigheten om det tex är lite uppför eller ökning om det är utför. Otroligt märkligt att Tesla inte låter folk välja detta själv.Elof skrev: ↑25 feb 2023 11:43Har försökt provocera fram en sladd medelst gasutsläpp på min M3, men det är stört omöjligt. Den driftar ut som mest knappt kännbart. Naturligtvis har den en ”ABS-funktion” som dessutom stöttas antisladdsystemet. Dock skulle jag gärna ha en paddel bakom ratten eller liknande att själv motorbromsa med. Det ger en skön känsla av effektivitet att frirulla långt.
57A40E71-425C-4DE4-8A63-DB02B1D4E3C0.jpeg
https://gearjunkie.com/motors/car-suv/p ... ve-braking
Nu läste jag inte artikeln men själv tycker jag "enpedalskörning" är nästan halva grejen med att köra elbil/Tesla. Grymt behagligt och avslappnande 99% av tiden bakom ratten. Har upplevt nån enstaka gång med min M3SR att det kan glida lite vid extrem halka sen har jag iofs dubbdäck så det hjälper säkert lite.
Använda bromspedalen gör jag bara när jag absolut måste. Dessutom skönt och billigt med minimalt servicebehov.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Läs artikeln så förstår du!Nikk skrev: ↑25 feb 2023 17:26Nu läste jag inte artikeln men själv tycker jag "enpedalskörning" är nästan halva grejen med att köra elbil/Tesla. Grymt behagligt och avslappnande 99% av tiden bakom ratten. Har upplevt nån enstaka gång med min M3SR att det kan glida lite vid extrem halka sen har jag iofs dubbdäck så det hjälper säkert lite.
Använda bromspedalen gör jag bara när jag absolut måste. Dessutom skönt och billigt med minimalt servicebehov.
Har jag gått in fel tråd eller är allt bara som vanligt på detta forumet?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart