Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fatev

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fatev »

Jag har egentligen fått uppskattat leverans datum idag RN 1180.Tesla Model Y LR midnight cherry red/svart beställd 23/10.22 . 19 gemini fälgar . Prel leverans 11/06-25/08 i Malmö
MCR/svart LR 20
RN1180 beställt 23.10.22
Lev 29.06 Malmö
Knace88

Inlägg av Knace88 »

malmer skrev: 23 feb 2023 19:50
Knace88 skrev: 23 feb 2023 19:37
Börjar bli väldigt tröttsamt nu…

Nekade leverans för nån vecka sedan på VIN LRWYGCFS8PC694*** för att den var tillverkad 2022-12-15

Efter evig väntan (SC sa inom några dagar) fick jag äntligen nytt VIN LRWYGCFS8PC697***, alltså med största sannolikhet ännu en 2022-bil Som någon annan nekat.

Ska ha som förmånsbil så behöver tillverkningsår 2023, så blir väl att kontakta SC igen imorgon :x
Håll koll på inventariesidan. De kan matcha med en specifik bil där i listan om du hör av dig till Tesla. Tricket för att kolla om en bil där är tillverkad 2023 är att klicka in på en bil och välja att visa källkoden. Sök sedan i källkoden (Ctrl+F) efter ”gain” så kommer du hitta ett fält som heter typ ”ActualGAInDate”. Det matchar tillverkningsdatum är jag nästan helt säker på. Tesla kan även verifiera detta datum för dig när du ber om matchning. Så jag gjorde för att få min matchad med en 2023.

Edit: Se till att du har rätt filter på när du söker efter bil i inventariet så du får med rätt däck och dragkrok och så.

Edit 2: Ev kanske du behöver hömta upp bilen på den plats som står listad. Hör med Tesla när du hittat en lämplig bil.
Tack för tipset, hörde med SC för några dagar sen, då var alla lagerbilar i min variant 2022.
Model Y RWD Svart/Svart 19”/19” odubbad Beställd 20/1-2023
Upphämtning i Malmö

Nekat leverans planerad 15-29 feb (pga tillverkningsdatum 2022-12-15)
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare

Inlägg av Rydh »

Ikväll kom SMSet, tiderna nästa fredag rök direkt men hämtning är bokad 6/3 i frihamnen, Malmö. :D

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Rydh skrev: 23 feb 2023 21:18
Ikväll kom SMSet, tiderna nästa fredag rök direkt men hämtning är bokad 6/3 i frihamnen, Malmö. :D

//Peter
Oj! Kan de komma så här sent alltså?
Hur som helst - stort grattis! :D
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
AK++

Inlägg av AK++ »

Fick också sms ikväll MYLR (vit/svart 19"). Står inget om val av tider utan det står att jag ska hämta bilen 6/3(i GBG) och en tid endast samt ett RN nummer. Tiden passar men behöver man återkoppla när det inte är flerval på något sätt? Har inte fått något VIN nummer heller, har fått intrycket att det kommer tidigare också.
Senast redigerad av AK++, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare

Inlägg av Liqwid78 »

Första prel datum 20/2-3/3
Den 20e ändrades till 23/2-6/3
Idag ändrades till 23/2-9/3

Bilen kommer men det nog många som ska hämtas i Malmö. Lugnt i båten med en GT i handen.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Gizmodollar

Inlägg av Gizmodollar »

Bokade en lagerbil som matchade min spec idag, märkligt ändå att den inte redan blivit matchad mot min eller annans beställning då många verkar ha samma spec. Vit mylr med svart klädsel.
Oavsett så är jag glad att fått en bil tilldelad, tillverkad 2023 i Berlin.
Upplevde chattfunktionen mkt hjälpsamma, nu inväntas bara sms om att boka upphämtning.
Bye bye V60........
MYLR beställd 2/1-2023
Uthämtad 17/3 - 2023
Användarvisningsbild
EA1314
Teslaägare

Inlägg av EA1314 »

Fick också sms ikväll, hämtar den 6/3 i gbg. Fanns flera datum och tider att välja mellan. 8-)
Tesla Model Y RWD Vit/Svart 20” - Beställd 13/01
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare

Inlägg av Rydh »

flipmac skrev: 23 feb 2023 21:20
Rydh skrev: 23 feb 2023 21:18

//Peter
Oj! Kan de komma så här sent alltså?
Hur som helst - stort grattis! :D
Tack, det var vid 20tiden som jag fick det

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
ironyh
Teslaägare

Inlägg av ironyh »

flipmac skrev: 23 feb 2023 18:43
ironyh skrev: 23 feb 2023 18:37
flipmac skrev: 23 feb 2023 18:29
ironyh skrev: 23 feb 2023 18:21
Det riktigt pirrar i mig idag. I morgon är det första datum då det finns en möjlighet att bilen kommer.

Efter mycket oro kring det där med att fundera på att vänta på nästa gen hårdvara eller ej har jag bestämt mig att jag ska ta den här bilen. Det kommer troligen inte vara aktuellt med ny hårdvara inom rimlig tid då jag pendlar 25mil/dag och verkligen är trött på min Renault Megane anno 2004.

Var det så att jag ska klicka hem någon sorts laddsladd som är praktisk och bra att ha i bilen.. Skulle någon kunna länka till denna? Det är oklart vad som finns i bilen och vad som behöver köpas till.
Kul! Jag har samma datum och pirret finns här också. Lutar starkt åt att jag plockar ut bilen med.
Du får med två sladdar. En typ2 och sen en till 230V för snigelladdning. Behövs inget mer tänker jag. Däremot laddbox om du igår möjlighet att installera och där föredrar en del sladd med Tesla-knapp för att öppna laddluckan. Kan det ha varit det du läst om?
Wohoo! Så kul!

Ja, visst är det rimligt att hämta ut bilen när man är i behov av den? Tänker att HW4 säkert blir aktuellt när detta leasingavtal går ut.

Nej, det tror jag är laddboxen jag läst om. Jag har inte ens tänkt på laddboxen. Kommer vara tvungen att använda de laddboxar som finns i garaget förinstallerat av hyresvärden. Det kommer säkert gå bra med dem men läste något om CCS-adapter kanske?

Har också en till undran. Om man beställer tillbehör innan bilen kommer.. Kommer de lägga in sånt så att det kommer med? Tänkte kanske klicka i hundskyddet. I övrigt blir det nog att handla från någon annan shop, typ tässla eller teslify..
Alla Teslor har CCS som standard sedan ett antal år tillbaka. Det är bara äldre S och X som behöver konverteras.

Med tanke på att ingen av oss fått sms än (utgår jag från gäller dig också) så känns det lugnt att hinna få informationen nästa vecka. Vi kommer inte hinna hämta ut innan dess. Hade jag leasat hade jag inte tvekat alls.

Jag har bara köpt tillbehör från tredjepart. Vinterhjul från ett håll och sen en beställning från Tässla. Allt ligger oupppackat hemma och väntar 😌
De har 10% rabatt för medlemmar på detta forum som jag använde. Tror koden är TCS10.
Nä, inget sms för mig heller så det är bara att sitta still i båten och vänta.

Jag veet inte vad jag ska klicka hem.. vad har du tyckt är nödvändigt? Köpte vinterdäcken som man kan klicka till.. Har nu i efterhand sett att de inte är de bästa men vet inte om jag ska göra något åt det då jag inte är insatt.

Vad tog du och klickade hem från tässla då?

Känner mig så lost gällande alla tillbehör och kring foliering och skydd och vad som är bekvämt och vad som är smart att lägga pengar på. Bilen ska ju användas som pendlingsbil mellan Uppsala och Gävle så den kommer ju utsättas för en del motorvägskörning.
Modey Y LR Midnight Silver beställd 6 februari 2023.
Teslabobban

Inlägg av Teslabobban »

Gizmodollar skrev: 23 feb 2023 21:31
Bokade en lagerbil som matchade min spec idag, märkligt ändå att den inte redan blivit matchad mot min eller annans beställning då många verkar ha samma spec. Vit mylr med svart klädsel.
Oavsett så är jag glad att fått en bil tilldelad, tillverkad 2023 i Berlin.
Upplevde chattfunktionen mkt hjälpsamma, nu inväntas bara sms om att boka upphämtning.
Bye bye V60........
De försökte väl sälja till någon som inte redan lagt beställning för att krama ur 5k till.
vasarely

Inlägg av vasarely »

ironyh skrev: 24 feb 2023 00:22
Det riktigt pirrar i mig idag. I morgon är det första datum då det finns en möjlighet att bilen kommer.

Efter mycket oro kring det där med att fundera på att vänta på nästa gen hårdvara eller ej har jag bestämt mig att jag ska ta den här bilen. Det kommer troligen inte vara aktuellt med ny hårdvara inom rimlig tid då jag pendlar 25mil/dag och verkligen är trött på min Renault Megane anno 2004.

Var det så att jag ska klicka hem någon sorts laddsladd som är praktisk och bra att ha i bilen.. Skulle någon kunna länka till denna? Det är oklart vad som finns i bilen och vad som behöver köpas till.
Kul! Jag har samma datum och pirret finns här också. Lutar starkt åt att jag plockar ut bilen med.
Du får med två sladdar. En typ2 och sen en till 230V för snigelladdning. Behövs inget mer tänker jag. Däremot laddbox om du igår möjlighet att installera och där föredrar en del sladd med Tesla-knapp för att öppna laddluckan. Kan det ha varit det du läst om?
Wohoo! Så kul!

Ja, visst är det rimligt att hämta ut bilen när man är i behov av den? Tänker att HW4 säkert blir aktuellt när detta leasingavtal går ut.

Nej, det tror jag är laddboxen jag läst om. Jag har inte ens tänkt på laddboxen. Kommer vara tvungen att använda de laddboxar som finns i garaget förinstallerat av hyresvärden. Det kommer säkert gå bra med dem men läste något om CCS-adapter kanske?

Har också en till undran. Om man beställer tillbehör innan bilen kommer.. Kommer de lägga in sånt så att det kommer med? Tänkte kanske klicka i hundskyddet. I övrigt blir det nog att handla från någon annan shop, typ tässla eller teslify..
Alla Teslor har CCS som standard sedan ett antal år tillbaka. Det är bara äldre S och X som behöver konverteras.

Med tanke på att ingen av oss fått sms än (utgår jag från gäller dig också) så känns det lugnt att hinna få informationen nästa vecka. Vi kommer inte hinna hämta ut innan dess. Hade jag leasat hade jag inte tvekat alls.

Jag har bara köpt tillbehör från tredjepart. Vinterhjul från ett håll och sen en beställning från Tässla. Allt ligger oupppackat hemma och väntar 😌
De har 10% rabatt för medlemmar på detta forum som jag använde. Tror koden är TCS10.

Jag veet inte vad jag ska klicka hem.. vad har du tyckt är nödvändigt? Köpte vinterdäcken som man kan klicka till.. Har nu i efterhand sett att de inte är de bästa men vet inte om jag ska göra något åt det då jag inte är insatt.

Känner mig så lost gällande alla tillbehör och kring foliering och skydd och vad som är bekvämt och vad som är smart att lägga pengar på. Bilen ska ju användas som pendlingsbil mellan Uppsala och Gävle så den kommer ju utsättas för en del motorvägskörning.
Jag klickade hem det lilla paketet från tässla. Gummimattor, ett fack för mittkonsolen och gummi för dryckeshållaren. Dessutom köpte jag skydd för ventilationen under framsätet, eftersom alla säger att man behöver det. Har valt efter viss vånda att inte köra ppf. För dyrt att lägga flera tiotusental för ett frontpaket.
Gluten

Inlägg av Gluten »

Försökte söka på forumet men hittade inget svar...
Nån som nyligen hämtat ut en MYLR och kan svara på vad det är för fabrikat och modell på sommardäcken som sitter monterade på gemini-fälgarna?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

ironyh skrev: 24 feb 2023 00:22

Wohoo! Så kul!

Jag köpte gummimattor, stänkskydd bak och sen mutter och centrumkåpor till vinterfälgarna. Vet att en del tycker att de stänkskydd som följer med fram när bytas. Men gummimattor verkar vara rätt vanligt att köp in. Om det inte räcker med textilmattorna som följer med. De ska ändå hålla hyfsad kvalite. Ev kommer jag använda dem på sommarhalvåret.
Gluten skrev: 24 feb 2023 07:49
Nån som nyligen hämtat ut en MYLR och kan svara på vad det är för fabrikat och modell på sommardäcken som sitter monterade på gemini-fälgarna?
Jag tror det är Goodyear Ultragrip Performance.
vasarely

Inlägg av vasarely »

[/quote]

Jag köpte mutter och centrumkåpor till vinterfälgarna.
[/quote]

Ingår inte det? :o . Man tycker att det borde göra det för 30k.
Användarvisningsbild
Nilsson618
Teslaägare

Inlägg av Nilsson618 »

Fick prel. Leverans datum igår kväll vid 19.00 tiden.

Beställde 1 februari
MYrwd vit/svart 19” med vinterdäck leverans i Malmö.

Fick 2-16 mars! Nu är man sugen på att få sin bil 😄
Nikk

Inlägg av Nikk »

patohr skrev: 23 feb 2023 14:52
Jag har beställt en Y Long Range, Svart/Svart med 20"
Stod mar - apr 2023 vid beställning. Nu står det Juni 24–September 07 :?
Vad märkligt. Då har inte fått VIN än va..?
Jag beställde samma konfiguration. Beställde 13/1 och fick förra veckan lev.tid 4/3-20/3 men har nu 2/3-16/3.
Fått VIN och slutfaktura.

Tänkte när jag beställde att det lär dundra in många beställningar iom prissänkningen och att det skulle kunna innebära längre leveranstider kommande 6-12 månaderna.
Nu funderar jag iofs på om jag borde skjuta upp leveransen så mycket som möjligt för att möjligtvis få hw4 men man har ju ingen aning när den börjar installeras...
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

vasarely skrev: 24 feb 2023 10:02
Jag köpte mutter och centrumkåpor till vinterfälgarna.
[/quote]

Ingår inte det? :o . Man tycker att det borde göra det för 30k.
[/quote]

Jag köpte tredjepartsfälgar som är mörkgrå och det ingick bultar som var "standardfärg". Så det är bara estetiskt, centrumkåpa för att dölja märket på tredjepartsfälgarna och mutterkåpor för att de ska smälta in bättre färgmässigt. Får se hur stor skillnad det gör estetiskt men var inte många kronor det handlade om. Men för transparensens skull så betalade jag bara 23 000 för mina fälgar med vinterdäck och då fick jag R5 Evo så nyare, tystare och bättre däck än de Tesla skickar med. Samt smalare fälg och däck men där däcken ändå är bredare än fälgen och tar första smällen vid eventuell kantstötning.
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare

Inlägg av patohr »

Nikk skrev: 24 feb 2023 10:34
patohr skrev: 23 feb 2023 14:52
Jag har beställt en Y Long Range, Svart/Svart med 20"
Stod mar - apr 2023 vid beställning. Nu står det Juni 24–September 07 :?
Vad märkligt. Då har inte fått VIN än va..?
Jag beställde samma konfiguration. Beställde 13/1 och fick förra veckan lev.tid 4/3-20/3 men har nu 2/3-16/3.
Fått VIN och slutfaktura.

Tänkte när jag beställde att det lär dundra in många beställningar iom prissänkningen och att det skulle kunna innebära längre leveranstider kommande 6-12 månaderna.
Nu funderar jag iofs på om jag borde skjuta upp leveransen så mycket som möjligt för att möjligtvis få hw4 men man har ju ingen aning när den börjar installeras...
Nix, inget VIN ännu. Skjut upp din så kanske jag får den istället :lol:
Är din tillverkad 2023? Berlin?
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Gluten skrev: 24 feb 2023 07:49
Hankook Ventus S evo3 tror jag exakta modellen är. Om Good Year har nog aldrig levererats som originaldäck på Tesla?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Ser att Thames Highway är på väg till Södertälje nu. Kanske kan ha bilar till Stockholm och kanske även till Norrköping? Ska ankomma sent ikväll enligt planen.
deepanRam

Inlägg av deepanRam »

flipmac skrev: 24 feb 2023 11:00
Ser att Thames Highway är på väg till Södertälje nu. Kanske kan ha bilar till Stockholm och kanske även till Norrköping? Ska ankomma sent ikväll enligt planen.
Startade Thames Highway från Zeebrugge igår eller var det ett tidigare parti ? Jag väntar med spänning på min bil.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

deepanRam skrev: 24 feb 2023 11:08
Startade Thames Highway från Zeebrugge igår eller var det ett tidigare parti ? Jag väntar med spänning på min bil.
Oklart, det står på Marine Traffic att den kommer från Cuxhaven igår morse men jag vet inte om den lastade där. Det är ju i princip infarten till Kielkanalen. Den körde ju ett lass från Zebrügge till Malmö så sent som i måndags så vi kan väl hålla tummarna helt enkelt? Jag får känslan att det kommer väldigt många bilar till alla SC nu och att de är lite överbelastade som att det redan var kvartalsslut? Jag är typ 100 % säker på att min bil var på Lake Kivu och jag har fortfarande inte fått sms. Men har kvar preliminär leverans från idag till 10 mars.
Men verkar mest vara Malmö och Göteborg som fått senaste dagarna här i tråden tycker jag?
deepanRam

Inlägg av deepanRam »

flipmac skrev: 24 feb 2023 11:19
deepanRam skrev: 24 feb 2023 11:08
Oklart, det står på Marine Traffic att den kommer från Cuxhaven igår morse men jag vet inte om den lastade där. Det är ju i princip infarten till Kielkanalen. Den körde ju ett lass från Zebrügge till Malmö så sent som i måndags så vi kan väl hålla tummarna helt enkelt? Jag får känslan att det kommer väldigt många bilar till alla SC nu och att de är lite överbelastade som att det redan var kvartalsslut? Jag är typ 100 % säker på att min bil var på Lake Kivu och jag har fortfarande inte fått sms. Men har kvar preliminär leverans från idag till 10 mars.
Men verkar mest vara Malmö och Göteborg som fått senaste dagarna här i tråden tycker jag?
tack för informationen. min var på fartyget efter Lake Kivu, så det kan ta lite tid. Den landade den 22 i Zeebrugge.
Nikk

Inlägg av Nikk »

patohr skrev: 24 feb 2023 10:48

Nix, inget VIN ännu. Skjut upp din så kanske jag får den istället :lol:
Är din tillverkad 2023? Berlin?
Jo lite sugen på att få bilen nu i vår är man ju... svårt...

Ja 23:a (tror jag) och Berlin enligt VIN XP7YGCEK4PB08XXXX
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Skriv svar