Vilken begagnad Y?
Moderator: Redaktion
Vilken begagnad Y?
Hej,
Har en beställt Y med beräknad leverans i mars men vi börjar tveka över avsaknaden av parkeringssensorer. Jag är nämligen usel på att parkera…
Om man istället skulle satsa på en begagnad med sensorer för att också spara en slant, vilken produktionstid skall man då satsa på för att inte tappa något annat som finns på senaste Y?
Tack på förhand
Har en beställt Y med beräknad leverans i mars men vi börjar tveka över avsaknaden av parkeringssensorer. Jag är nämligen usel på att parkera…
Om man istället skulle satsa på en begagnad med sensorer för att också spara en slant, vilken produktionstid skall man då satsa på för att inte tappa något annat som finns på senaste Y?
Tack på förhand
Re: Vilken begagnad Y?
En 2022 för att få den snabbare AMD Ryzen processor i huvuddatorn.
I övrigt skiljer inte så mycket vad jag vet.
Möjligen att hitta en Berlin-byggd LR, men de är relativt få. Tillverkades i augusti och september 2022 innan sensorerna plockades bort.
I övrigt skiljer inte så mycket vad jag vet.
Möjligen att hitta en Berlin-byggd LR, men de är relativt få. Tillverkades i augusti och september 2022 innan sensorerna plockades bort.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Du hittar säker en men jag är väldigt tveksamt att du sparar en slant. Däremot kommer att kännas att du betalar överpris om man jämför med att köpa en ny.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Chansen är nog rätt stor att Tesla stänger av sensorerna på alla bilar sedan när man rullar ut Tesla Vision.dalla skrev: ↑22 feb 2023 17:21Hej,
Tack på förhand
-
Fast om Tesla ska stänga av sensorerna så lär väl det knappast ske förrän Tesla Vision (eller vad det nu är som ska ersätta sensorerna) fungerar åtminstone jämförbart som befintliga sensorer. Eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Var väl det jag skrev? Att när man rullar ut Tesla Vision så kommer man stänga av. Men det kommer an fysikens lagar aldrig fungera lika bra med skitiga kameror samt att HW3 saknar kamera i bumpern fram och därför har en rätt stor blindspot. Men Tesla kommer att säga att det fungerar minst lika bra.SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2023 17:52Fast om Tesla ska stänga av sensorerna så lär väl det knappast ske förrän Tesla Vision (eller vad det nu är som ska ersätta sensorerna) fungerar åtminstone jämförbart som befintliga sensorer. Eller?...
-
Om det skulle visa sig att det blir som du målar upp här, och Tesla vet att det finns en rätt stor blindspot – varför ska de då stänga av befintliga sensorer? Det är ju ett redan implementerat och färdigutvecklat system. Vad vinner de på att stänga av befintliga sensorer om det resulterar i en rätt stor blindspot?Piggelin skrev: ↑22 feb 2023 17:56Var väl det jag skrev? Att när man rullar ut Tesla Vision så kommer man stänga av. Men det kommer an fysikens lagar aldrig fungera lika bra med skitiga kameror samt att HW3 saknar kamera i bumpern fram och därför har en rätt stor blindspot. Men Tesla kommer att säga att det fungerar minst lika bra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Leta efter en svensksåld 2022. Vissa handlare kallar sena 21or för 2022or men de saknar precis allt.
Kolla att tionde siffran är ett N i chassiniumret.
Här är ett exempel där handlaren säljer en 2021 som en 2022https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/tesl ... /106686412
Om det är ett N så var enda skillnaden på bilarna under året att från kvartal 2-22 så ingick också hatthylla. (kostar 4400 att köpa efter)
först kvartal 3 tror jag att dragkrok var inkluderat också.
Kolla att tionde siffran är ett N i chassiniumret.
Här är ett exempel där handlaren säljer en 2021 som en 2022https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/tesl ... /106686412
Om det är ett N så var enda skillnaden på bilarna under året att från kvartal 2-22 så ingick också hatthylla. (kostar 4400 att köpa efter)

först kvartal 3 tror jag att dragkrok var inkluderat också.
Vad säger ni om en tysksåld tesla my? Är det något i utrustningsväg som skiljer? Andra nackdelar förutom att det saknas vagnskadegaranti?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det de vinner är att ha färre mjukvaruvarianter.SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2023 18:00Om det skulle visa sig att det blir som du målar upp här, och Tesla vet att det finns en rätt stor blindspot – varför ska de då stänga av befintliga sensorer? Det är ju ett redan implementerat och färdigutvecklat system. Vad vinner de på att stänga av befintliga sensorer om det resulterar i en rätt stor blindspot?Piggelin skrev: ↑22 feb 2023 17:56Var väl det jag skrev? Att när man rullar ut Tesla Vision så kommer man stänga av. Men det kommer an fysikens lagar aldrig fungera lika bra med skitiga kameror samt att HW3 saknar kamera i bumpern fram och därför har en rätt stor blindspot. Men Tesla kommer att säga att det fungerar minst lika bra.
Precis som när de stängde av radarn.
Intressant att se vad som händer om HW4 innebär återgång till radar?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
Jag skulle rekommendera en Model Y från Q2 2022. Min är en Q1 och den saknar insynsskydd som kom senare.dalla skrev: ↑22 feb 2023 17:21Hej,
Tack på förhand
Min har radar och det bör Q2 också ha?
Jag har fortfarande inte gett upp hoppet om att få min återaktiverad.
Mjukare fjädring kom nog senare, samtidigt som uss försvann?
-
Kan de inte bara ha den mjukvaran som krävs för befintliga sensorer som en sidoapplikation? Eller behålla koden till sensorerna tills vidare så som det är implementerat idag? Är det här verkligen så knepigt?...mikebike skrev: ↑22 feb 2023 19:12Det de vinner är att ha färre mjukvaruvarianter.SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2023 18:00Om det skulle visa sig att det blir som du målar upp här, och Tesla vet att det finns en rätt stor blindspot – varför ska de då stänga av befintliga sensorer? Det är ju ett redan implementerat och färdigutvecklat system. Vad vinner de på att stänga av befintliga sensorer om det resulterar i en rätt stor blindspot?
Precis som när de stängde av radarn. [...
Sen när/om de väl lyckas lösa det med Teslavision så blir väl läget kanske ett annat...
- mikebike
- Teslaägare
Kan och kan. Bevisligen stängde de av radarn i gamla bilar trots att farthållaren fungerade hyggligt, i mitt fall betydligt bättre än nu när de använder kamera istället.SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2023 19:26Kan de inte bara ha den mjukvaran som krävs för befintliga sensorer som en sidoapplikation? Eller behålla koden till sensorerna tills vidare så som det är implementerat idag? Är det här verkligen så knepigt?...mikebike skrev: ↑22 feb 2023 19:12Det de vinner är att ha färre mjukvaruvarianter.SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2023 18:00Om det skulle visa sig att det blir som du målar upp här, och Tesla vet att det finns en rätt stor blindspot – varför ska de då stänga av befintliga sensorer? Det är ju ett redan implementerat och färdigutvecklat system. Vad vinner de på att stänga av befintliga sensorer om det resulterar i en rätt stor blindspot?
Precis som när de stängde av radarn. [...
Sen när/om de väl lyckas lösa det med Teslavision så blir väl läget kanske ett annat...
Kanonbil, inga skillnader - men svårt att göra pengar på de där. finns ju inte prisvärda ens direkt på plats i Tyskland.
Andrahandsvärdet är så mkt lägre här (cirka 50k) så det blir billigare att helt enkelt betala för en Svensksåld.
Många firmor vill inte ens ha dem i inbyte sen. Det är jobbigt när man vill byta bil.
Annars är det samma bil. Tänk på att om du köper en tidig 22a som har tex dragkrok och vinterhjul i sverige och jämför det mot en svensksåld utan de sakerna så skall den vara cirka 80.000:- billigare.
Det är svårt att hitta för att inte säga omöjligt. Därför är det ingen idé
har kollat på tex mobile.de och det finns någon enstaka smutsig privatägd som skulle kunna vara bes och klar för 575. då är det nästan 2000 mil. Bökigt att föra över pengar till privatperson också till bra kurs. En ny i sverige kostar ju inte mkt mer och då får man dragkrok inkluderat. Dessa bilar saknar vagnskada samt dragkrok, och det viktigaste av allt. man gifter sig med en bil som är värd mindre och svår att byta in. Om det ens går alls.
Hej!
Letar begagnad long range med parkeringssensor.
Noterat att tionde siffran ska vara ett N i chassinummret.
Vad är ett rimligt pris för en med rätt chassinummer som gått 2-4 tusen mil? Många vill ju ha nära nypris.
Finns det ett datum/chassinummer när de fick ordning på lastvikten? Här verkar importerade ha en fördel men oklart om det alltid är så. Mycket olika siffror när man slår på regnummer tycker jag.
Tack på förhand!
Letar begagnad long range med parkeringssensor.
Noterat att tionde siffran ska vara ett N i chassinummret.
Vad är ett rimligt pris för en med rätt chassinummer som gått 2-4 tusen mil? Många vill ju ha nära nypris.
Finns det ett datum/chassinummer när de fick ordning på lastvikten? Här verkar importerade ha en fördel men oklart om det alltid är så. Mycket olika siffror när man slår på regnummer tycker jag.
Tack på förhand!
- mikebike
- Teslaägare
Den högre lastvikten kom väl tillsammans med övriga förbättringar Q1 2022?
Det känns alltmer som att min bil är peak Model Y.
Det känns alltmer som att min bil är peak Model Y.