DEKRA lanserar batteritest för elbilar

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

DEKRA lanserar batteritest för elbilar

Inlägg av Tellus »

https://teslaclubsweden.se/dekra-lanser ... r-elbilar/

" Hur bevarar man batterihälsan?
Batteriets kapacitet minskar kontinuerligt under användning och över tid. Om följande beaktas kan åldrande på grund av användning minimeras. Litiumjonbatterier föredrar medeltemperatur och medelhög laddningsnivå för förvaring och användning. Vid exceptionellt höga eller låga laddningsnivåer eller temperaturer är åldrandet högre. "

:roll:
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: DEKRA lanserar batteritest för elbilar

Inlägg av ANLI »

Tror att en fullständig urladdning är mer exakt. Det gäller i alla fall för blybatterier.
Nackdelen är förstås att det är tidskrävande att köra ur hela batteriet.
Man har 5 dagar på sig att göra Aviloo testet.

https://aviloo.com/home-aviloo.html?gcl ... gJo3PD_BwE

Carla.se gör ju detta test på de flesta av sina bilar.
Tesla visar hög degradering i testerna jämfört med Kia.

Tesla 79%
https://www.carla.se/bil/tesla-model-3- ... n4c59he8t0

Kia 99%
https://www.carla.se/bil/kia-niro-2019- ... 9ns8933alg
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: DEKRA lanserar batteritest för elbilar

Inlägg av Tellus »

Tyvärr så stämmer varken 99% eller 79% på dessa bilar.
Har tagits upp i någon tidigare tråd.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: DEKRA lanserar batteritest för elbilar

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 21 feb 2023 15:03
https://teslaclubsweden.se/dekra-lanser ... r-elbilar/

" Hur bevarar man batterihälsan?
Batteriets kapacitet minskar kontinuerligt under användning och över tid. Om följande beaktas kan åldrande på grund av användning minimeras. Litiumjonbatterier föredrar medeltemperatur och medelhög laddningsnivå för förvaring och användning. Vid exceptionellt höga eller låga laddningsnivåer eller temperaturer är åldrandet högre. "

:roll:
Det är ju ett flertal fel i texten de levererar.
Mer fel än rätt. Imponerar inte om de samtidigt påstår att de är proffs på att mäta och klassa batterier. :shock:


Jag litar inte på något sånt test än.

Det är klart att det finns pengar att tjäna på att testa och ge batterier en stämpel.
—> Många vill ha del av kakan och många av företagen har inte exakt koll. Det är bökigt att göra en kvalitativ kontroll som man vet är korrekt, så då hittar de på genvägar.

Huvuddelen av testerna kommer vara mer eller mindre inkorrekta.

Ladda till 100% - långsamt köra ur strömmen ned till 0% (på displayen*) alternativt tills bilen stannar.

*) Kräver att man säkerställer att bufferten under 0% på skärmen är den bilen tror, vilket går göra men tar tid.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5902
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: DEKRA lanserar batteritest för elbilar

Inlägg av Gustafsson »

Vad missar man om man bara laddar fullt och läser av bilens beräknade räckvidd? Det är gratis och funkar bra på Tesla MS iaf.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: DEKRA lanserar batteritest för elbilar

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 22 feb 2023 11:45
Vad missar man om man bara laddar fullt och läser av bilens beräknade räckvidd? Det är gratis och funkar bra på Tesla MS iaf.
Inte så jättemycket oftast.

Men för Teslor så döljs ofta lite av degraderingen i början, batteriet kan tappa runt 2% innan räckvidden börjar minska.
Och bilens batteridator/BMS kan vara fel ute och tro att batteriets kapacitet är en annan än den verkliga. När man läser om Teslor där räckvidden försvann jättefort vid 10% eller så har troligen BMS vart fel ute.

För andra elbilar kan man valt att dölja degraderingen helt och hållet, eller betydligt mer än Tesla gör.

Det är med andra ord inte säkert att den räckvidd man läser är korrekt.
BMS i min ’21 M3P var off i våras cirka 2kWh uppåt (överdrev kapaciteten/räckvidden) för att sedan vända och underdriva räckvidd/kapacitet med runt 4% som värst.
(Jag körde en 100% - 0% körning med scan my Tesla i kopplad så jag kunde se och verifiera det som var kvar i batteriet när räckvidden visade 0%.

Man får nog räkna med att bilens räckvidd kan vara uppåt 5% fel som indikation på degradering, plus att för de flesta döljs ett par procent innan räckvidden sjunker.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5564
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: DEKRA lanserar batteritest för elbilar

Inlägg av chaffis75 »

AAKEE skrev: 22 feb 2023 12:05
Gustafsson skrev: 22 feb 2023 11:45
Vad missar man om man bara laddar fullt och läser av bilens beräknade räckvidd? Det är gratis och funkar bra på Tesla MS iaf.
Inte så jättemycket oftast.

Men för Teslor så döljs ofta lite av degraderingen i början, batteriet kan tappa runt 2% innan räckvidden börjar minska.
Och bilens batteridator/BMS kan vara fel ute och tro att batteriets kapacitet är en annan än den verkliga. När man läser om Teslor där räckvidden försvann jättefort vid 10% eller så har troligen BMS vart fel ute.

För andra elbilar kan man valt att dölja degraderingen helt och hållet, eller betydligt mer än Tesla gör.

Det är med andra ord inte säkert att den räckvidd man läser är korrekt.
BMS i min ’21 M3P var off i våras cirka 2kWh uppåt (överdrev kapaciteten/räckvidden) för att sedan vända och underdriva räckvidd/kapacitet med runt 4% som värst.
(Jag körde en 100% - 0% körning med scan my Tesla i kopplad så jag kunde se och verifiera det som var kvar i batteriet när räckvidden visade 0%.

Man får nog räkna med att bilens räckvidd kan vara uppåt 5% fel som indikation på degradering, plus att för de flesta döljs ett par procent innan räckvidden sjunker.
En id3 och säkert många andra bilar så anpassar den sig efter förbrukningen senaste tiden så funkar inte så bra på de bilarna åtminstone.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar