Gustafsson skrev: ↑22 feb 2023 11:45
Vad missar man om man bara laddar fullt och läser av bilens beräknade räckvidd? Det är gratis och funkar bra på Tesla MS iaf.
Inte så jättemycket oftast.
Men för Teslor så döljs ofta lite av degraderingen i början, batteriet kan tappa runt 2% innan räckvidden börjar minska.
Och bilens batteridator/BMS kan vara fel ute och tro att batteriets kapacitet är en annan än den verkliga. När man läser om Teslor där räckvidden försvann jättefort vid 10% eller så har troligen BMS vart fel ute.
För andra elbilar kan man valt att dölja degraderingen helt och hållet, eller betydligt mer än Tesla gör.
Det är med andra ord inte säkert att den räckvidd man läser är korrekt.
BMS i min ’21 M3P var off i våras cirka 2kWh uppåt (överdrev kapaciteten/räckvidden) för att sedan vända och underdriva räckvidd/kapacitet med runt 4% som värst.
(Jag körde en 100% - 0% körning med scan my Tesla i kopplad så jag kunde se och verifiera det som var kvar i batteriet när räckvidden visade 0%.
Man får nog räkna med att bilens räckvidd kan vara uppåt 5% fel som indikation på degradering, plus att för de flesta döljs ett par procent innan räckvidden sjunker.