spacecoin skrev: ↑19 feb 2023 10:41
Den här kategorin ("kodapa"?) som du beskriver har jag nästan aldrig sett, och även om det fanns så skulle de inte kunna bli ersatta av dagens LLM:er. Inte om tio år heller är min gissning.
Hela outsourcing-trenden/-hysterin bygger ju i princip på att låta lokal verksamhetskompetens producera detaljerade krav i "nära pseudokod" och låta utvecklare/"kodapor" i Indien etc med ringa eller ingen verksamhetskunskap göra "översättningen" till kod. Detta har enligt mig i praktiken fungerat mycket dåligt, och med tveksamma besparingar, iaf hos dom företag jag har erfarenhet av.
Min definition av en 10x systemutvecklare är att den analyserar kraven och går tillbaka till verksamheten och frågar vad de EGENTLIGEN vill uppnå, och gör en 50% mindre komplex lösning till 50% av utvecklingskostnaden.
Detta är dock som sagt inte vad "10x-studierna" normalt har studerat, där har man tvärtom försökt isolera "programmeringsmomentet", det är också där man ser dom stora skillnaderna, och där antal år i yrket ser ut att ha en svag koppling till prestation.
Jag håller dock helt med om definitionen, min erfarenhet är också att dom framgångsrika utvecklarna enligt denna defiinition
även är 10x "kodapor", dvs dom är skickliga programmerare
utöver att dom kan verksamhet/system/domän, kan tolka användarnas krav, designa bra strukturer etc. Det är denna dubbla kompetens som jag tror kanske inte kommer behövas i samma grad, "högnivå"-kraven blir viktigare på bekostnad av "lågnivå"-kraven.
Varje gång det kommer en "ny grej" som vi får säga ChatGPT-hajpen är, så blir folk irrationella eller naiva och tror att det ska lösa allt och ersätta alla utvecklare. På 90-talet hette det 4GL. Sedan var det modellbaserade verktyg som skulle generera kod. Sedan BPM. Nu är det "low code"-verktyg som gäller.
Ingen av de här sakerna kan i praktiken användas utveckla annat än små skitsystem eller nischade grejer som är jobbiga att underhålla. ChatGPT eller andra "AI"-baserade system kan inte ens göra ett trivialt system (säg TODO-list med databas-persistens) . Det behövs intelligens för att göra något bättre.
Det kommer sannolikt robotar som ersätter snickare som kan bygga en atterfallare från en ritning och strukturerade instruktioner innan det kommer något som bygger komplexa IT-system. Inget av det händer sannolikt under vår livstid.
Jag vet inte om du har testat faktisk kodgenerering med ChatGPT, jag rekommenderar det varmt annars, det är som sagt redan imponerande/skräckinjagande bra. Jag har förvisso hittills endast testat med mindre isolerade exempel, men jag har testat många typer av kodning, från låg nivå embedded programmering, till hög nivå MDX-/DAX-frågor, med liknande resultat. Ibland krävs det en hel del guidning och/eller handpåläggning för att nå önskat resultat, ibland blir det rätt på första försöket, men det är sällan/aldrig helt uppåt väggarna.
Jag tror att detta kommer att bli ett verktyg som "10x systemutvecklare" enligt din definition ovan kommer att använda i mycket stor utsträckning, verksamhets-/system-/domänkunskap kommer alltså bli viktigare, ren "kodapa"-talang mindre viktig.
Den övergripande designen, strukturen etc kan förstås inte genereras, där krävs det som du säger "intelligens", men jag är helt övertygad om att en mycket stor del av "nitty gritty"-momenten kommer att utföras av AI.
Vad gäller dom
gamla "nya grejor" du räknar upp så håller jag helt med, men jag är också helt övertygad om att ChatGPT etc är något
helt annat.
/fth