Den eviga vårfrågan - sommardäck
Moderator: Redaktion
- Skogslasse
- Teslaägare
Den eviga vårfrågan - sommardäck
Att plocka av sommardäcken i november gav en chock, slitet , slitet, slitet
Vänster bak visade dessutom trådarna.
Så, ska jag gå vidare med Michelin Pilot Sport 3 som satt på bilen när jag hämtade ut den?
Så, ska jag gå vidare med Michelin Pilot Sport 3 som satt på bilen när jag hämtade ut den?
TMS 2020 nov
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Den eviga vårfrågan - sommardäck
De är bra, lite högre ljud men bra prestanda och slits dessvärre väldigt fort.Skogslasse skrev: ↑18 feb 2023 13:05Att plocka av sommardäcken i november gav en chock, slitet , slitet, slitet
Sitter i samma sits. Mina är 4mm och frågan är om de ens klarar en sommar till.
M3 LR -20
Jag köpte Pirelli P Zero när jag bytte på min ms, tystare än de som satt original men säker 10% törstigare.
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
Jag har flång nya ligger och väntar i garaget, så nu får våren gärna infinna sig.
https://www.dackleader.se/bildack/conti ... 2y-1424979
https://www.dackleader.se/bildack/conti ... 2y-1424979
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Skogslasse
- Teslaägare
Vet inte om mina slets snabbt (knappa 4000mil) men jag upplevde dom som bra. Inga problem på grusvägarna hemmavid, inga problem på autobahn i 190.
Förvånar mig att Pirelli skulle vara törstiga, har ju ett A för förbrukning.
Kripers förslag på Continental Sportcontakt ser ju inte fel ut även om förbrukningen ligger på ett C
Har dom där bokstäverna någon praktisk betydelse eller är det bara finlir på sista decimalen?
Kripers förslag på Continental Sportcontakt ser ju inte fel ut även om förbrukningen ligger på ett C
Har dom där bokstäverna någon praktisk betydelse eller är det bara finlir på sista decimalen?
TMS 2020 nov
Var du nöjd med förra däcken så köp nya av samma sort. Däck är ju kompromisser så finns inget däck som är bäst, bara bra på olika saker.Skogslasse skrev: ↑18 feb 2023 17:56Vet inte om mina slets snabbt (knappa 4000mil) men jag upplevde dom som bra. Inga problem på grusvägarna hemmavid, inga problem på autobahn i 190.
-
Är inte Pilot Sport ett utpräglat högprestandadäck? Finns det inga andra Michelin som är godkända för Model S, men som istället prioriterar lågt rullmotstånd och bra våtgrepp?... Jag har en känsla av att du inte kommer köra bilen på gränsen för däckens grepp på torr asfalt [1]...Skogslasse skrev: ↑18 feb 2023 13:05Att plocka av sommardäcken i november gav en chock, slitet , slitet, slitet

Ett sånt däck kanske skulle hålla ännu lite längre... Fast det kanske även kan bero på hur mycket du kör i hastigheter mellan 120-190 km/h. Där kanske Pilot Sport är extra hållbara. Fast det här om hållbarhet är väl egentligen bara gissningar från min sida...
EDIT: [1] Fast å andra sidan så kanske det greppet kan vara bra att ha ifall man t.ex. skulle behöva väja för en älg ngn gång...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
För mig blev det GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 5 denna säsong.
Tysta, bra på vått och lågt rullmotstånd. Dessutom till bra pris!
Tysta, bra på vått och lågt rullmotstånd. Dessutom till bra pris!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Gillar dessa! Kom som standard på vår Mini. Kör du dessa på PS2 eller 55:a?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
PS2. E-tronen lämnas tillbaka i maj.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
Köpte good Year Eagles, silence-typen med skum. De kommer jag att fortsätta med. Mycket tystare än originaldäcken och drar inte mer energi heller vad jag kunde mäta mig till.väldigt nöjd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Skogslasse
- Teslaägare
SwedishAdvocate skrev: ↑18 feb 2023 19:50Du har så rätt Pilot Sport ligger i det högre intervallet men det var dom som satt på bilen vid leveransSkogslasse skrev: ↑18 feb 2023 13:05Är inte Pilot Sport ett utpräglat högprestandadäck? Finns det inga andra Michelin som är godkända för Model S, men som istället prioriterar lågt rullmotstånd och bra våtgrepp?... Jag har en känsla av att du inte kommer köra bilen på gränsen för däckens grepp på torr asfalt [1]...
EDIT: [1] Fast å andra sidan så kanske det greppet kan vara bra att ha ifall man t.ex. skulle behöva väja för en älg ngn gång...
TMS 2020 nov
-
Var väl en sak jag inte tänkte på i mitt första inlägg... Oavsett vilken version av Model S det gäller, så handlar det ju om rätt motorstarka bilar som dessutom väger en del... Så det kanske krävs högprestandadäck för de gånger då någon trycker 'gasen' i botten... Har själv ingen S, så har inte satt mig in i det här...Skogslasse skrev: ↑19 feb 2023 09:42Du har så rätt Pilot Sport ligger i det högre intervallet men det var dom som satt på bilen vid leveransSwedishAdvocate skrev: ↑18 feb 2023 19:50Är inte Pilot Sport ett utpräglat högprestandadäck? Finns det inga andra Michelin som är godkända för Model S, men som istället prioriterar lågt rullmotstånd och bra våtgrepp?... Jag har en känsla av att du inte kommer köra bilen på gränsen för däckens grepp på torr asfalt [1]...[...]

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting