Jag sköt på min leverans eftersom man bara har en vecka på sig at godkänna leveransen. Jag kommer inte att ta leverans utan HW4 när det är så tätt intill (förhoppningsvis).vasarely skrev: ↑17 feb 2023 08:17Beställde i onsdags och fick notisen redan! ”Din Model Y anländer till Sverige inom de kommande veckorna.
Genomför och bekräfta samtliga steg på ditt Tesla-konto inom 7 dagar, om du inte redan har gjort detta. Vänligen notera att din beställning kommer att avbokas efter 7 dagar vid uteblivna steg eller om vi saknar återkoppling från dig.”
Hade varit världens gladaste person men alla kommentarer i forum har gett mig FOMO kring HW4. Nu hade jag gärna väntat på investor day 1 mars för mer info. Vad hade ni gjort?
Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
EDD: februari / april
EDD:26 februari - 14 mars
2023-02-20 pausade beställningen
2023-03-01 återakativerade beställningen
EDD:mars / april
EDD:16 april - 27 april
EDD:13 april - 24 april
EDD: 2 maj - 24 maj
EDD:
EDD:
EDD:
EDD:
Gå vidare bara, så länge du inte hämtar ut bilen före 1 mars hinner du ju bestämma dig efter Investor day.vasarely skrev: ↑17 feb 2023 08:17Beställde i onsdags och fick notisen redan! ”Din Model Y anländer till Sverige inom de kommande veckorna.
Genomför och bekräfta samtliga steg på ditt Tesla-konto inom 7 dagar, om du inte redan har gjort detta. Vänligen notera att din beställning kommer att avbokas efter 7 dagar vid uteblivna steg eller om vi saknar återkoppling från dig.”
Hade varit världens gladaste person men alla kommentarer i forum har gett mig FOMO kring HW4. Nu hade jag gärna väntat på investor day 1 mars för mer info. Vad hade ni gjort?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Även jag har reg nu. Tillverkad 7 januari 2023 och min måste vara på Lake Kivu som ankommer ikväll. Så alla som inte får någons avvisade bilar bör definitivt ha 2023. Ni som däremot beställt och fått en bil tilldelad inom några dagar från beställning kan säkert ha fått avbeställda bilar från de som inte velat ha en tillverkad 2022.
-
Är bonus bekräftat på LR -23?Vito Corleone skrev: ↑16 feb 2023 23:28Samma här! Tillverkad den 13:e Januari dvs Bonus!?ironyh skrev: ↑16 feb 2023 23:16Fick mitt regnummer idag! Kollade på car.info, och där var det!
Model YLR Midnight Black/vit interiör beställd den 6 februari.
Förväntat ankomst 24 feb - 10 mars.
Så.. vad ska jag klicka hem för tillbehör och från var, någon som kan peka mig åt rätt håll för att göra vettiga inköp?
Hur ska man tänka foliering, är det ens värt?
Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
Min VIN är borta dock från appen men jag ser den gömt i hemsidan..
Jag trodde det var med förutsättningen att Skatteverket uppdaterar prislistan i vår, samt (det mer osäkra) att transportstyrelsen använder denna nya lista istället för gamla? Men kan ha fel.
Är väl ingen som får bonus på beställningar lagda efter 8e nov?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 feb 2023 08:53Är bonus bekräftat på LR -23?Vito Corleone skrev: ↑16 feb 2023 23:28Samma här! Tillverkad den 13:e Januari dvs Bonus!?ironyh skrev: ↑16 feb 2023 23:16Fick mitt regnummer idag! Kollade på car.info, och där var det!
Så.. vad ska jag klicka hem för tillbehör och från var, någon som kan peka mig åt rätt håll för att göra vettiga inköp?
Jag trodde det var med förutsättningen att Skatteverket uppdaterar prislistan i vår, samt (det mer osäkra) att transportstyrelsen använder denna nya lista istället för gamla? Men kan ha fel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
korrekt, antog bara att hen har en beställning från innan det datumettaliz skrev: ↑17 feb 2023 08:56Är väl ingen som får bonus på beställningar lagda efter 8e nov?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 feb 2023 08:53Är bonus bekräftat på LR -23?Vito Corleone skrev: ↑16 feb 2023 23:28Samma här! Tillverkad den 13:e Januari dvs Bonus!?ironyh skrev: ↑16 feb 2023 23:16Fick mitt regnummer idag! Kollade på car.info, och där var det!
Har jag förstått detta rätt nu;flipmac skrev: ↑17 feb 2023 08:41Gå vidare bara, så länge du inte hämtar ut bilen före 1 mars hinner du ju bestämma dig efter Investor day.vasarely skrev: ↑17 feb 2023 08:17Beställde i onsdags och fick notisen redan! ”Din Model Y anländer till Sverige inom de kommande veckorna.
det är möjligt att genomföra alla steg i appen men avböja den tilldelade bilen fram till dagen innan leveransdatum? Därefter måste man godkänna en ny tilldelad bil men 3 månader är inte deadline utan man kan vänta längre? Hur många tilldelade bilar har man rätt att avböja innan en acceptans måste ske?
Ponera att HW4 sitter i MY som produceras och levereras i Q3. Finns det en risk att Tesla höjer priserna igen då på MY och måste man betala det nya priset trots att man har en ursprunglig beställning från januari 2023 på ett lägre pris och har avböjt tilldelade bilar fram till Q3?
Blir även fundersam kring hur förmånsvärdet påverkas om det kommer en prishöjning i tex Q3? Kan Skatteverket ändra detta mitt i ett år eller är det samma förmånsvärde som gäller 2023 ut?
Efter att ha läst om uppdateringar och prisjusteringar historiskt känns det som att denna prisdump i januari kan vara ett sätt att stimulera försäljningen när man nu befinner sig i ett missnöjt vakuum hos kunderna. Det jag då syftar till är bortplockning av radar/uss och istället väntan på hw4/tesla vision. Nu får man inget av det.
Tror Tesla hade haft låg orderingång och levererat riktigt usla siffror annars om de inte hade dumpat sina priser.
Ni som är insatta i Teslavärlden vad är era tankar kring detta?
För egen del (sannolikt även andra) blir kontentan av ovan, om det kommer en prishöjning, att jag kanske inte blir ägare till en MYLR. med dagens priser kan jag lösa en MYLR men om priset går upp till tex 700 tkr till följd av HW4, fler dyrare kameror m.m. så är det inte möjligt längre.
Men det är kanske en ickefråga om priset vid ursprungsbeställningen kvarstår oavsett framtida prishöjningar som jag frågade om ovan…
Men det är kanske en ickefråga om priset vid ursprungsbeställningen kvarstår oavsett framtida prishöjningar som jag frågade om ovan…
- Vito Corleone
- Teslaägare
Beställde i Septembertaliz skrev: ↑17 feb 2023 08:56Är väl ingen som får bonus på beställningar lagda efter 8e nov?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 feb 2023 08:53Är bonus bekräftat på LR -23?Vito Corleone skrev: ↑16 feb 2023 23:28Samma här! Tillverkad den 13:e Januari dvs Bonus!?ironyh skrev: ↑16 feb 2023 23:16Fick mitt regnummer idag! Kollade på car.info, och där var det!
Låter rimligt. Man kan då alltså avvisa den?flipmac skrev: ↑17 feb 2023 08:41Gå vidare bara, så länge du inte hämtar ut bilen före 1 mars hinner du ju bestämma dig efter Investor day.vasarely skrev: ↑17 feb 2023 08:17Beställde i onsdags och fick notisen redan! ”Din Model Y anländer till Sverige inom de kommande veckorna.
Jag hade gjort så här och frågat mig.Lenne skrev: ↑17 feb 2023 09:19Har jag förstått detta rätt nu;flipmac skrev: ↑17 feb 2023 08:41Gå vidare bara, så länge du inte hämtar ut bilen före 1 mars hinner du ju bestämma dig efter Investor day.vasarely skrev: ↑17 feb 2023 08:17Beställde i onsdags och fick notisen redan! ”Din Model Y anländer till Sverige inom de kommande veckorna.
det är möjligt att genomföra alla steg i appen men avböja den tilldelade bilen fram till dagen innan leveransdatum? Därefter måste man godkänna en ny tilldelad bil men 3 månader är inte deadline utan man kan vänta längre? Hur många tilldelade bilar har man rätt att avböja innan en acceptans måste ske?
Ponera att HW4 sitter i MY som produceras och levereras i Q3. Finns det en risk att Tesla höjer priserna igen då på MY och måste man betala det nya priset trots att man har en ursprunglig beställning från januari 2023 på ett lägre pris och har avböjt tilldelade bilar fram till Q3?
Blir även fundersam kring hur förmånsvärdet påverkas om det kommer en prishöjning i tex Q3? Kan Skatteverket ändra detta mitt i ett år eller är det samma förmånsvärde som gäller 2023 ut?
Efter att ha läst om uppdateringar och prisjusteringar historiskt känns det som att denna prisdump i januari kan vara ett sätt att stimulera försäljningen när man nu befinner sig i ett missnöjt vakuum hos kunderna. Det jag då syftar till är bortplockning av radar/uss och istället väntan på hw4/tesla vision. Nu får man inget av det.
Tror Tesla hade haft låg orderingång och levererat riktigt usla siffror annars om de inte hade dumpat sina priser.
Ni som är insatta i Teslavärlden vad är era tankar kring detta?
Vad kan jag förlora i pengar om jag väljer att vänta? Du spekulerar redan nu om framtiden och kan lika bra spekulera om vad det skulle kosta om det inte blir som du hade hoppats.
Räkna på det och besluta.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Mycket riktigt var det så. Jag beställde i tisdags, och fick nu en matchning. Gick in på Car.Info och bilen är producerad 2022-12-05, men verkar vara 2023 år modell. Varför nekar alla bilar producerade i 2022? Vad innebär det här för mig konkret? Visst får man då alla uppdateringar som kom med 2023, typ mjukare stötdämpning? Jag köper min bil kontant, så då spelar det väl ingen roll om det är 22 eller 23 som tillverkningsår?flipmac skrev: ↑17 feb 2023 08:44Även jag har reg nu. Tillverkad 7 januari 2023 och min måste vara på Lake Kivu som ankommer ikväll. Så alla som inte får någons avvisade bilar bör definitivt ha 2023. Ni som däremot beställt och fått en bil tilldelad inom några dagar från beställning kan säkert ha fått avbeställda bilar från de som inte velat ha en tillverkad 2022.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Stämmer, köper du privat spelar det absolut ingen roll. Chassinummer är fortfarande P och modellår 2023.vasarely skrev: ↑17 feb 2023 11:35Mycket riktigt var det så. Jag beställde i tisdags, och fick nu en matchning. Gick in på Car.Info och bilen är producerad 2022-12-05, men verkar vara 2023 år modell. Varför nekar alla bilar producerade i 2022? Vad innebär det här för mig konkret? Visst får man då alla uppdateringar som kom med 2023, typ mjukare stötdämpning? Jag köper min bil kontant, så då spelar det väl ingen roll om det är 22 eller 23 som tillverkningsår?flipmac skrev: ↑17 feb 2023 08:44Även jag har reg nu. Tillverkad 7 januari 2023 och min måste vara på Lake Kivu som ankommer ikväll. Så alla som inte får någons avvisade bilar bör definitivt ha 2023. Ni som däremot beställt och fått en bil tilldelad inom några dagar från beställning kan säkert ha fått avbeställda bilar från de som inte velat ha en tillverkad 2022.
Hade det varit en förmånsbil är det givetvis viktigare med 2023 då är förmånsvärdet 700-1000kr lägre per månad för en 2023 vs 2022.
Fick leveransfönster 11-27 mars igår. Frågade Teslas representant vilka möjligheter det fanns att skjuta på leveransen till senare och fick följande svar:
"Vi kan endast styra din leverans till Q2 (April-Juni), eftersom vi är kvartalstyrda på Tesla."
Lutar åt att jag skjuter på leveransen då jag eg. inte har bråttom och helst vill vänta och se vad som sägs på Investors Day. Fick man nått att grubbla över på helgen också...
"Vi kan endast styra din leverans till Q2 (April-Juni), eftersom vi är kvartalstyrda på Tesla."
Lutar åt att jag skjuter på leveransen då jag eg. inte har bråttom och helst vill vänta och se vad som sägs på Investors Day. Fick man nått att grubbla över på helgen också...
Någon som tror att Tesla kan få till en vettig ersättningsfunktion för USS innan HW4 implementeras?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag fick precis VIN!
Det är en MYLR Vit/Svart med 20" Sommar och 19" dubbdäck.
Beställd 1a December 2022.
Det är en Berlinbil byggd 14e feb, alltså en alla hjärtans dag bil
Estimerad leverans början på Mars. Upphämtning Umeå.
Det är en MYLR Vit/Svart med 20" Sommar och 19" dubbdäck.
Beställd 1a December 2022.
Det är en Berlinbil byggd 14e feb, alltså en alla hjärtans dag bil

Estimerad leverans början på Mars. Upphämtning Umeå.
Tesla Model Y LR Vit med svart inredning - Beställd slutet på Nov 2022
Kul! Får du träff på VIN på car.info ellet var kan du se när den är byggd? (Har också fått VIN på berlin-bil med lev 2-16 mars men får ingen träff på car.info)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Jag kan se det på VIN-numret att det är 2023 Berlinbil, samt säljaren på Tesla berättade den är byggd 14e feb 2023.
Ingen info på Car.info ännu. Bilen har nog inte hunnit få svenskt regnummer.
Tesla Model Y LR Vit med svart inredning - Beställd slutet på Nov 2022
Jag tror det, då det har levererat x antal bilar utan USS och radar (både Q4 2022 och Q1 2023). Det är inte rimligt att Tesla skulle låta dessa bilarna ha en USS lösning som inte fungerar, speciellt då det är så många drabbade.
Tesla Model Y RWD Vit/Svart 20” - Beställd 17/01
Det är redan på gång och kommer definitivt komma. https://www.notateslaapp.com/news/1173/ ... ng-sensors
Sedan kommer säkert bilar med HW4 (egentligen inte just hårdvaran utan fler kameror med högre upplösning som kommer skillnaden) ha bättre precision och fungera bättre i mörkare miljöer och liknande.
Jag är själv kluven. Jag har tänkt att äga bilen länge, 10-15 år och då kommer denna detalj vara försumbar när det gäller andrahandsvärde. Stora frågan är om jag kan lära mig leva enbart kamera om det dröjer innan vision kommer eller om det till en början inte levererar tillfredsställande. Jag tror jag kan leva med detta. Det kommer ändå vara ett stort lyft från nuvarande bil och jag upplever Teslas nuvarande backkamera samt display som mycket bra och fullt funktionella. Detta till skillnad från många andra bilars backkameror och displayer.
Sen skulle det så klart vara trevligt med 360-kamera som det i praktiken ser ut att bli med nya hårdvaran. Och rör det sig om att vänta ett kvartal är det ju inte farligt i sambandet. Är det däremot till hösten som model y får detta vet jag inte om jag orkar vänta som sagt.
Med tanke på hur dålig koll dagens bilfirmor har på funktioner i Teslor så tror jag inte bilen kommer att vara svårsåld i en framtid heller. Efterfrågan på bilar med el-drivlina kommer att vara den stora efterfrågan och folk som kan leva med bara backkamera är många.
Stora frågan är ju vad jag själv vill ha och hur mycket jag värderar det i både tid och pengar.
-
Nu var ju dock frågan ”när”, inte ”om”.
Kloka reflektioner. Går i samma tankar. För mig är pris också viktigt då jag kommer casha den. 550k tangerar redan gränsen för vad jag kan tänka mig att betala för en bil.För de pengarna vill man dels gärna ha senaste tekniken, men dels vill man inte se en prishöjning som ju kan ske med inflation och med dyrare hårdvara. Lutar nog ändå åt att jag slår til nu.flipmac skrev: ↑17 feb 2023 14:45Det är redan på gång och kommer definitivt komma. https://www.notateslaapp.com/news/1173/ ... ng-sensors
Sedan kommer säkert bilar med HW4 (egentligen inte just hårdvaran utan fler kameror med högre upplösning som kommer skillnaden) ha bättre precision och fungera bättre i mörkare miljöer och liknande.
Jag är själv kluven. Jag har tänkt att äga bilen länge, 10-15 år och då kommer denna detalj vara försumbar när det gäller andrahandsvärde. Stora frågan är om jag kan lära mig leva enbart kamera om det dröjer innan vision kommer eller om det till en början inte levererar tillfredsställande. Jag tror jag kan leva med detta. Det kommer ändå vara ett stort lyft från nuvarande bil och jag upplever Teslas nuvarande backkamera samt display som mycket bra och fullt funktionella. Detta till skillnad från många andra bilars backkameror och displayer.
Sen skulle det så klart vara trevligt med 360-kamera som det i praktiken ser ut att bli med nya hårdvaran. Och rör det sig om att vänta ett kvartal är det ju inte farligt i sambandet. Är det däremot till hösten som model y får detta vet jag inte om jag orkar vänta som sagt.
Med tanke på hur dålig koll dagens bilfirmor har på funktioner i Teslor så tror jag inte bilen kommer att vara svårsåld i en framtid heller. Efterfrågan på bilar med el-drivlina kommer att vara den stora efterfrågan och folk som kan leva med bara backkamera är många.
Stora frågan är ju vad jag själv vill ha och hur mycket jag värderar det i både tid och pengar.
Låter som att vi har väldigt lika situationer! Jag hade egentligen beställt en annan elbil men bytte till en Tesla samma dag som prissänkningen 13 januari. Köper också privat och har nu leverans mellan 24 feb - 10 mars. Har fått reg.nr och väntar egentligen bara på sms:et från Tesla där jag ska välja leveransdatum. Min förhoppning är att det dröjer en vecka och att jag kan välja ett datum efter den 1 mars. På så vis kan jag se vad som händer på investor day och sen bestämma mig. Behöver ju iofs hinna betala bilen med några dagars marginal också så vi får se. Sitter still i båten tills jag får sms från Tesla nu hur som helst.vasarely skrev: ↑17 feb 2023 14:54Kloka reflektioner. Går i samma tankar. För mig är pris också viktigt då jag kommer casha den. 550k tangerar redan gränsen för vad jag kan tänka mig att betala för en bil.För de pengarna vill man dels gärna ha senaste tekniken, men dels vill man inte se en prishöjning som ju kan ske med inflation och med dyrare hårdvara. Lutar nog ändå åt att jag slår til nu.flipmac skrev: ↑17 feb 2023 14:45Det är redan på gång och kommer definitivt komma. https://www.notateslaapp.com/news/1173/ ... ng-sensors