Pris, HW4, nästa steg?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 15 feb 2023 19:04
taliz skrev: 15 feb 2023 19:02
Fast han skriver ju att det mer eller mindre är samma HW(Ryzen, 16GB RAM & 256GB SSD), bara lite förenklad paketering.
Skillnaden rent funktionsmässigt lär isf ligga i kamerorna.
Det där du listar är för infotainment. Det är uppskattningsvis 50% mer compute och fler kameror, med nya placeringar.
Var får du det ifrån?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 15 feb 2023 19:05
spacecoin skrev: 15 feb 2023 19:04
taliz skrev: 15 feb 2023 19:02
Fast han skriver ju att det mer eller mindre är samma HW(Ryzen, 16GB RAM & 256GB SSD), bara lite förenklad paketering.
Skillnaden rent funktionsmässigt lär isf ligga i kamerorna.
Det där du listar är för infotainment. Det är uppskattningsvis 50% mer compute och fler kameror, med nya placeringar.
Var får du det ifrån?


Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

Det här är definitiva döden för FSD på HW3. Tesla kommer att få problem om dom inte låter folk flytta FSD-lic till ny bil. Det förklarar även varför man har skjutit på refresh-leveranserna till april.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 15 feb 2023 19:06
taliz skrev: 15 feb 2023 19:05
spacecoin skrev: 15 feb 2023 19:04
taliz skrev: 15 feb 2023 19:02
Fast han skriver ju att det mer eller mindre är samma HW(Ryzen, 16GB RAM & 256GB SSD), bara lite förenklad paketering.
Skillnaden rent funktionsmässigt lär isf ligga i kamerorna.
Det där du listar är för infotainment. Det är uppskattningsvis 50% mer compute och fler kameror, med nya placeringar.
Var får du det ifrån?


"A lot less improvement than many hoped for".
Jag tror som sagt inte det kommer ha någon större funktionell betydelse, mest för kostnadsbesparingar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 15 feb 2023 19:12
"A lot less improvement than many hoped for".
Jag tror som sagt inte det kommer ha någon större funktionell betydelse, mest för kostnadsbesparingar.
Du kan inte ta en mening ur ett långt resonemang och dra slutsatser. Det är helt nya kameraplaceringar (bumpers fram och back verkar det som om man får tro det här).

"Bumped CPU cores from 12 to 20 (5 clusters of 4 cores each), maxing at 2.35GHz, idle at 1.37GHz
Number of TRIP cores increased from 2 to 3, 2.2GHz max freq
All x2 since there are two SoCs per board"

Det är 70% fler cores och en uppklockning med 10%. Ger absolut minst 50% mer compute, antagligen mer.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av flipmac »

taliz skrev: 15 feb 2023 19:12
spacecoin skrev: 15 feb 2023 19:06
taliz skrev: 15 feb 2023 19:05
spacecoin skrev: 15 feb 2023 19:04
taliz skrev: 15 feb 2023 19:02
Fast han skriver ju att det mer eller mindre är samma HW(Ryzen, 16GB RAM & 256GB SSD), bara lite förenklad paketering.
Skillnaden rent funktionsmässigt lär isf ligga i kamerorna.
Det där du listar är för infotainment. Det är uppskattningsvis 50% mer compute och fler kameror, med nya placeringar.
Var får du det ifrån?


"A lot less improvement than many hoped for".
Jag tror som sagt inte det kommer ha någon större funktionell betydelse, mest för kostnadsbesparingar.
Just den kommentaren rörde ju just infotainment-delen. Att radar kommer tillbaka samt fler kameror med högre upplösning är väl det stora i detta.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pris, HW4, nästa steg

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 15 feb 2023 19:16
taliz skrev: 15 feb 2023 19:12
"A lot less improvement than many hoped for".
Jag tror som sagt inte det kommer ha någon större funktionell betydelse, mest för kostnadsbesparingar.
Du kan inte ta en mening ur ett långt resonemang och dra slutsatser. Det är helt nya kameraplaceringar (bumpers fram och back verkar det som om man får tro det här.

"Bumped CPU cores from 12 to 20 (5 clusters of 4 cores each), maxing at 2.35GHz, idle at 1.37GHz
Number of TRIP cores increased from 2 to 3, 2.2GHz max freq
All x2 since there are two SoCs per board"

Det är 80% fler cores och en uppklockning med 10%. Ger absolut minst 50% mer compute, antagligen mer.
Well, om det är fler pixlar i kamerorna lär det behövs mer compute för att processa tyngre videoströmmar.
Men kommer det få någon större funktionell påverkan? Väldigt tveksamt. Kanske på längre sikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 15 feb 2023 19:22
Jag tror som sagt inte det kommer ha någon större funktionell betydelse, mest för kostnadsbesparingar.

Well, om det är fler pixlar i kamerorna lär det behövs mer compute för att processa tyngre videoströmmar.
Men kommer det få någon större funktionell påverkan? Väldigt tveksamt. Kanske på längre sikt.
Vilka kostnadsbesparingar? Den här setupen är betydligt dyrare. Tror du att dom stannar tillverkningen i flera dagar, flyttar på och lägger till kameror och inför en HD-radar för att få samma funktionalitet?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
kallekula
Inlägg: 748
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av kallekula »

Det viktigaste är att infotainment verkar vara samma så att det inte slutar komma uppdateringar. FSD kommer inte funka på HW4 heller på många år så det kvittar.

Jag missade AP2 också med några veckor (tack och lov) när det begav sig. Det slutade med att jag hade mycket bättre funktionalitet i flera år med AP1 än AP2 i många år. HW3 fick jag (med några veckors marginal) istället för HW2.5. Tack vare det så har jag kunnat kolla soptunnor i displayen :)
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av LarsOJ »

Den stora grejen här är väl greens bekräftelse av nya kameror i front fenders och hd radar (uppvärmd). Då finns det iaf hårdvara för stora förbättringar av Autopilot och ersättning för uss.

Detta oavsett hur det går (eller inte går) med FSD.

Det är ju goda nyheter för alla nya ägare av bilar med HW4.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av thebishop »

Skillnaden är inte bara fler kameror och mycket mer compute;

Radar:

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7423
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill påminna alla om att här diskuterar vi HW4, inte vad vi anser om andra forummedlemmar.

Det var grava personpåhopp jag fick städa upp och som resulterade i en avstängning också. Jag vill dock utfärda en varning för alla inblandade. Ser man ett inlägg med personpåhopp så anmäl, inte tjafsa tillbaka.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av thebishop »

LarsOJ skrev: 15 feb 2023 20:05
Den stora grejen här är väl greens bekräftelse av nya kameror i front fenders och hd radar (uppvärmd). Då finns det iaf hårdvara för stora förbättringar av Autopilot och ersättning för uss.

Detta oavsett hur det går (eller inte går) med FSD.

Det är ju goda nyheter för alla nya ägare av bilar med HW4.
Japp, med kameror i stötfångare plus radar så blir det ju förmodligen helt ok sommartid, klart fall framåt, när mjukvaran väl är på plats (kommer ju dock aldrig funka för hw3 utan uss såklart)

Noterade att Polestar lägger till rengöring på ivf två sensorer (kameror) med lidar-paketet - undrar hur många HW-versioner som måste ut innan den poletten trillar ner hos Tesla…
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av LarsOJ »

thebishop skrev: 15 feb 2023 21:18
LarsOJ skrev: 15 feb 2023 20:05
Den stora grejen här är väl greens bekräftelse av nya kameror i front fenders och hd radar (uppvärmd). Då finns det iaf hårdvara för stora förbättringar av Autopilot och ersättning för uss.

Detta oavsett hur det går (eller inte går) med FSD.

Det är ju goda nyheter för alla nya ägare av bilar med HW4.
Japp, med kameror i stötfångare plus radar så blir det ju förmodligen helt ok sommartid, klart fall framåt, när mjukvaran väl är på plats (kommer ju dock aldrig funka för hw3 utan uss såklart)

Noterade att Polestar lägger till rengöring på ivf två sensorer (kameror) med lidar-paketet - undrar hur många HW-versioner som måste ut innan den poletten trillar ner hos Tesla…
Kamerarengöringen på Polestar är faktiskt på 3 kameror. Den i nosen och de 2 bakåtriktade på vardera backspegel. Jäkligt coolt!

9B91661A-E578-46A2-B560-3EAB9FF9D819.jpeg
https://www.polestar.com/se/polestar-3/upgrades/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7717
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av mikebike »

Spännande detta.
Vad tror man om i vilken ordning det skall implementeras?

S & X först, sedan Model 3 och i så fall samtidigt i Kina och USA?
Därefter Model Y, alla fabriker samtidigt eller?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 735
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av flamman »

Alltså jobbigt läge. Blev matchad på en MY LR QS från Berlin idag (har VIN). Leveransfönster 2-16 mars.
Känns inte alls rätt timing att plocka ut den men är rätt less på bensinaren som gått 20k mil vid det här laget…
Trots alla HW4-läckor så verkar ingen S/X/3/Y rullat av bandet från någon fabrik (jag har försökt detaljstuderat färska YT-filmer och från Shanghai, Berlin och USA), så kan ju dröja innan HW4 faktiskt dyker upp på levererad bil på svensk mark.. Det enda konkreta är att S/X är EU-godkänd sen 20 januari med HW4. För 3/Y finns ett EU-godkännande från 9 december där detaljerna/ändringarna inte är kända än.. Kanske är det godkännandet med HW4 men kan lika gärna vara bara en mindre ändring (det lär visa sig inom några veckor). Frågan är hur länge man måste vänta på HW4 till 3/Y… Mer info lär finnas kanske 1 mars och lär också visa sig närmaste veckorna om HW4 är på g för 3/Y.
16GB ram vore nice som bonus, då skulle nog Steam gå att köra på 3/Y också.
Edit: eller så har man så j*a flax att Berlin ställer om till HW4 för utleverans från 1 mars och framåt och man blir man de första i Sverige med en MY med HW4 :D
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 3 gång.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev: 15 feb 2023 21:25
Spännande detta.
Vad tror man om i vilken ordning det skall implementeras?

S & X först, sedan Model 3 och i så fall samtidigt i Kina och USA?
Därefter Model Y, alla fabriker samtidigt eller?
Jag tror dom gör alla samtidigt. Från och med mars, annars blir jag förvånad då det sammanfaller väl med fabriksstoppet i Shanghai och investor day. Jag ser det som uteslutet att sälja S/X utan HW4 om M3 har det. Green menar ju att det redan tillverkas S/X med HW4 om jag fattade det rätt, men dom står uppställda.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av LarsOJ »

Man blir ju nyfiken på de där nya kamerorna i ”front fenders”. Undrar var de är placerade? De ersätter ju kamerorna i b-stolpen så de är ju för kolla åt sidorna. Det har ju varit ett problem för FSD betan att den måste krypa fram långt i korsningar med fronten för att ”se” korsande trafik.

Jag tror de nya kan vara infällda längst bak i framlyktorna för att se åt sidan och framåt. Har för mig att @taliz postat någon ”spionbild” på det i en annan tråd men hittar inte. De skulle ju fortfarande kunna benämnas ”fender cameras” som green sett i koden?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Gustafsson »

Ska bli kul att se prestanda med nya kameror framåt - 2st lär ju ge stereoskopiskt seende och parat med en avbildande radar lär man kunna matcha stereobilder med hastigheter från radarbilderna på objekten på ett spännande sätt. Skulle vilja ha IR kamera (flir typ) också för att bättre se levande objekt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 15 feb 2023 21:45
Ska bli kul att se prestanda med nya kameror framåt - 2st lär ju ge stereoskopiskt seende och parat med en avbildande radar lär man kunna matcha stereobilder med hastigheter från radarbilderna på objekten på ett spännande sätt. Skulle vilja ha IR kamera (flir typ) också för att bättre se levande objekt.
Jag tror de är för långt ned för att bli till nytta för stereoseeende i de flesta situationer utanför korsningar. De flesta setups med stereo har a-stolpe + mitt i vindrutan. Stereo är viktigast i högre hastigheter, men nu har man dessutom HD-radarn. Jag tror att FSD kan bli mindre stirrig med färre/inga blindspots framåt och tveka mindre i korsningar. Där funkar ju HW3 dokumenterat dåligt.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av LarsOJ »

Jaha det verkar bli en kamera i nosen ändå. Kanske äntligen 360 vy mm.
FA9D20FD-3F13-4627-91A9-0E01E7182474.jpeg
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av robegb »

Gick inte Elon ut och sa att det inte behövs radar - att det är helt sjukt att andra bilmärken fortf använder det? Eller var det bara lidar?
2023 Röd M3 AWD
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Piggelin »

spacecoin skrev: 15 feb 2023 22:03
Gustafsson skrev: 15 feb 2023 21:45
Ska bli kul att se prestanda med nya kameror framåt - 2st lär ju ge stereoskopiskt seende och parat med en avbildande radar lär man kunna matcha stereobilder med hastigheter från radarbilderna på objekten på ett spännande sätt. Skulle vilja ha IR kamera (flir typ) också för att bättre se levande objekt.
Jag tror de är för långt ned för att bli till nytta för stereoseeende i de flesta situationer utanför korsningar. De flesta setups med stereo har a-stolpe + mitt i vindrutan. Stereo är viktigast i högre hastigheter, men nu har man dessutom HD-radarn. Jag tror att FSD kan bli mindre stirrig med färre/inga blindspots framåt och tveka mindre i korsningar. Där funkar ju HW3 dokumenterat dåligt.
Han syftar till att man går från 3 till två i vindrutan ovanför backspegeln. Svårt att få kamerorna högre än så...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

Piggelin skrev: 15 feb 2023 23:16
spacecoin skrev: 15 feb 2023 22:03
Gustafsson skrev: 15 feb 2023 21:45
Ska bli kul att se prestanda med nya kameror framåt - 2st lär ju ge stereoskopiskt seende och parat med en avbildande radar lär man kunna matcha stereobilder med hastigheter från radarbilderna på objekten på ett spännande sätt. Skulle vilja ha IR kamera (flir typ) också för att bättre se levande objekt.
Jag tror de är för långt ned för att bli till nytta för stereoseeende i de flesta situationer utanför korsningar. De flesta setups med stereo har a-stolpe + mitt i vindrutan. Stereo är viktigast i högre hastigheter, men nu har man dessutom HD-radarn. Jag tror att FSD kan bli mindre stirrig med färre/inga blindspots framåt och tveka mindre i korsningar. Där funkar ju HW3 dokumenterat dåligt.
Han syftar till att man går från 3 till två i vindrutan ovanför backspegeln. Svårt att få kamerorna högre än så...
Jaha. Dom sitter nog för tätt för att det ska bli jättebra. Vi vet ej heller om dom har samma optik. Idag har vi ju som sagt 3, alla med olika optik.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Gustafsson »

Tolkat det som att de två i vindrutan har samma brännvidd, men kan ha fel.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar