Nästan nya Teslabilar skrotas istället för att repareras.
Vi har faktiskt ändrat designen på bilen och gjort ändringar i mjukvaran för att minimera reparationskostnaden.......
Tja hur ska man laga sk. ”megacasting” om den blivit skadad i en krock? Billigt att tillverka men dyrt/omöjligt att reparera.
Har också funderat på det. Finns något sagt?
Teoretiskt skulle man ju kunna förbereda konstruktionen för kapning och bultförband men det kräver ju att den pressgjutna konstruktionen är designad för detta
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Ringde motormännen idag för att försäkra den m3lr awd-20 jag köpt. Dom ville försäkra men kunde inte pga motoreffekt, systemet sa stopp.
Jag tecknade en förmånlig försäkring där för några månader sedan, pratade med handläggaren efteråt och han sa att jag skulle hålla koll på priset efter första året då det skulle bli orimligt dyrt pga ändrat sätt att räkna på. Nu blev det 440 kr / månad ungefär för 2000 mil med en MY LR i 08-området.
@jonasl:
Skulle det kunna vara som så att Motormännen har ett lite svårjobbat och inte helt intuitivt datasystem. Och att vissa handläggare – kanske timanställda vikarier – inte har läst pm:et om hur man ska göra när datasystemet 'triskas' och inte vill ge ett vettigt pris på en teslaförsäkring...
Kanske kan gälla fler bolag... Tänker t.ex. på Trygg Hansa...
Nästan nya Teslabilar skrotas istället för att repareras.
Vi har faktiskt ändrat designen på bilen och gjort ändringar i mjukvaran för att minimera reparationskostnaden.......
Tja hur ska man laga sk. ”megacasting” om den blivit skadad i en krock? Billigt att tillverka men dyrt/omöjligt att reparera.
Har också funderat på det. Finns något sagt?
Teoretiskt skulle man ju kunna förbereda konstruktionen för kapning och bultförband men det kräver ju att den pressgjutna konstruktionen är designad för detta
I artikeln från USA så skrivs det ju att de skrotar/löser model Y med låga mil på mätaren vid många skadeärenden. Men också att Tesla ska införa förändringar som gör det billigare att reparera.
” Insurance companies usually consider a vehicle a total loss when the cost of repairing it is deemed too high. Interestingly enough, out of the 15 Giga Texas-made Model Y Long Range vehicles that were part of the publication’s analysis and declared as total losses from June to November, 14 had fewer than 10,000 miles on their odometers.”
” Mega-castings allow to improve profitability by reducing assembly time, length of the assembly line. In terms of reparability, the casting component is not of a nature to be straightened or even replaced. If it bends or breaks, the vehicle will be a total loss. ”
Nästan nya Teslabilar skrotas istället för att repareras.
Vi har faktiskt ändrat designen på bilen och gjort ändringar i mjukvaran för att minimera reparationskostnaden.......
Tja hur ska man laga sk. ”megacasting” om den blivit skadad i en krock? Billigt att tillverka men dyrt/omöjligt att reparera.
Inte billigt eller enkelt att laga en vanligt tillverkad bil heller efter krock. Många bilar har limmade konstruktioner idag och lättmetall som är knepigt att göra något åt. Nä CV2 var bra i det hänseendet... (fast rätt kass i de flesta andra)
Vi får låta bli att krocka - moderna bilar blir svåra att fixa när de blivit krokiga. Den här tendensen är inte ny - det har pågått länge. 2008 gnällde man över samma sak...
Nästan nya Teslabilar skrotas istället för att repareras.
Vi har faktiskt ändrat designen på bilen och gjort ändringar i mjukvaran för att minimera reparationskostnaden.......
Tja hur ska man laga sk. ”megacasting” om den blivit skadad i en krock? Billigt att tillverka men dyrt/omöjligt att reparera.
Inte billigt eller enkelt att laga en vanligt tillverkad bil heller efter krock. Många bilar har limmade konstruktioner idag och lättmetall som är knepigt att göra något åt. Nä CV2 var bra i det hänseendet... (fast rätt kass i de flesta andra)
Vi får låta bli att krocka - moderna bilar blir svåra att fixa när de blivit krokiga. Den här tendensen är inte ny - det har pågått länge. 2008 gnällde man över samma sak...
Absolut men i de flesta fall är tillverkarna med och tar fram metoder, delar och procedurer så det iaf. GÅR att laga. Även om det kan vara svårt och dyrt ibland.
Nästan nya Teslabilar skrotas istället för att repareras.
Vi har faktiskt ändrat designen på bilen och gjort ändringar i mjukvaran för att minimera reparationskostnaden.......
Tja hur ska man laga sk. ”megacasting” om den blivit skadad i en krock? Billigt att tillverka men dyrt/omöjligt att reparera.
Inte billigt eller enkelt att laga en vanligt tillverkad bil heller efter krock. Många bilar har limmade konstruktioner idag och lättmetall som är knepigt att göra något åt. Nä CV2 var bra i det hänseendet... (fast rätt kass i de flesta andra)
Vi får låta bli att krocka - moderna bilar blir svåra att fixa när de blivit krokiga. Den här tendensen är inte ny - det har pågått länge. 2008 gnällde man över samma sak...
Absolut men i de flesta fall är tillverkarna med och tar fram metoder, delar och procedurer så det iaf. GÅR att laga. Även om det kan vara svårt och dyrt ibland.
Känns som totalavskriving blir vanligare på nyare bilar som får lite större skador. Dock *tror* jag att försäkringsbolagen får tillbaka en hel del i försäljning av delar från skrotade nyare bilar.
@jonasl:
Skulle det kunna vara som så att Motormännen har ett lite svårjobbat och inte helt intuitivt datasystem. Och att vissa handläggare – kanske timanställda vikarier – inte har läst pm:et om hur man ska göra när datasystemet 'triskas' och inte vill ge ett vettigt pris på en teslaförsäkring...
Tror inte det i det här fallet, det var samma handläggare som gav mig ursprungserbjudandet. Har också hört från flera efteråt att M-försäkring / Gjensidige inte vill försäkra deras bilar.
Vad vi inte alls nämner är körsträckan när pris på premier skrivs hos för olika försäkringsbolag. Det är en väsentlig skillnad i premie om man kör 1 000 mil/år eller som jag obegränsat vilket är över 2 500 mil hos Folksam. Jag ringde precis Folksam och ändrade då jag hade angivit max 2 500 mil vilket gällde innan. Nu med 3 600 mil om året blev premien 8 700 kr istället för 7 500 kr.
Man kan ju ange typ 1 000 mil och komma undan med en mycket billigare premie men om något svindyrt ska repareras via försäkringen så kan det bli totalt skit ekonomiskt då försäkringen kanske inte alls gäller.
Jag fick 361 kr/mån för halvförsäkring hos trygghansa, kändes ganska rimligt. Någon som har TH? Borde man lägga till ’bilförsäkring stor’ till sin halvförsäkring?
Min bil är ju ny så första tre åren tänker jag halv.
Röd m3 awd
Edir: man 32år bostadsrätt på landet (by med 4000 invånare)
Jag fick 361 kr/mån för halvförsäkring hos trygghansa, kändes ganska rimligt. Någon som har TH? Borde man lägga till ’bilförsäkring stor’ till sin halvförsäkring?
Min bil är ju ny så första tre åren tänker jag halv.
Röd m3 awd
Edir: man 32år bostadsrätt på landet (by med 4000 invånare)
Varför känner du att du har behov av att lägga till det?
Jag fick 361 kr/mån för halvförsäkring hos trygghansa, kändes ganska rimligt. Någon som har TH? Borde man lägga till ’bilförsäkring stor’ till sin halvförsäkring?
Min bil är ju ny så första tre åren tänker jag halv.
Röd m3 awd
Edir: man 32år bostadsrätt på landet (by med 4000 invånare)
Varför känner du att du har behov av att lägga till det?
För att det är olika priser beroende på vart folk bor och hur gamla de är, känns väl i allra högsta grad relevant.
Eller vad känner du?
Jag fick 361 kr/mån för halvförsäkring hos trygghansa, kändes ganska rimligt. Någon som har TH? Borde man lägga till ’bilförsäkring stor’ till sin halvförsäkring?
Min bil är ju ny så första tre åren tänker jag halv.
Röd m3 awd
Edir: man 32år bostadsrätt på landet (by med 4000 invånare)
Varför känner du att du har behov av att lägga till det?
För att det är olika priser beroende på vart folk bor och hur gamla de är, känns väl i allra högsta grad relevant.
Eller vad känner du?
Håller med helt klart relevant för hade det varit 18 år och Stockholm så hade det nog varit något dyrare.
Jag fick 361 kr/mån för halvförsäkring hos trygghansa, kändes ganska rimligt. Någon som har TH? Borde man lägga till ’bilförsäkring stor’ till sin halvförsäkring?
Min bil är ju ny så första tre åren tänker jag halv.
Röd m3 awd
Edir: man 32år bostadsrätt på landet (by med 4000 invånare)
Varför känner du att du har behov av att lägga till det?
För att det är olika priser beroende på vart folk bor och hur gamla de är, känns väl i allra högsta grad relevant.
Eller vad känner du?
Jag syftade på varför du ska ha tillägget STOR
EFTERSOM DIN FRÅGA VAR OM DU SKULLE LÄGGA TILL DET
Jag fick 361 kr/mån för halvförsäkring hos trygghansa, kändes ganska rimligt. Någon som har TH? Borde man lägga till ’bilförsäkring stor’ till sin halvförsäkring?
Min bil är ju ny så första tre åren tänker jag halv.
Röd m3 awd
Edir: man 32år bostadsrätt på landet (by med 4000 invånare)
Varför känner du att du har behov av att lägga till det?
För att det är olika priser beroende på vart folk bor och hur gamla de är, känns väl i allra högsta grad relevant.
Eller vad känner du?
Jag syftade på varför du ska ha tillägget STOR
EFTERSOM DIN FRÅGA VAR OM DU SKULLE LÄGGA TILL DET
Tolkade det som att du tyckte min edit var irrelevant
Det var mer en generell fråga, efter lite research så tycker jag att självriskreduceringen kanske vore bra med tanke på att självrisken hos tesla var 13750kr . Kändes saftigt!
Jag fick 361 kr/mån för halvförsäkring hos trygghansa, kändes ganska rimligt. Någon som har TH? Borde man lägga till ’bilförsäkring stor’ till sin halvförsäkring?
Min bil är ju ny så första tre åren tänker jag halv.
Röd m3 awd
Edir: man 32år bostadsrätt på landet (by med 4000 invånare)
Varför känner du att du har behov av att lägga till det?
För att det är olika priser beroende på vart folk bor och hur gamla de är, känns väl i allra högsta grad relevant.
Eller vad känner du?
Jag syftade på varför du ska ha tillägget STOR
EFTERSOM DIN FRÅGA VAR OM DU SKULLE LÄGGA TILL DET
Tolkade det som att du tyckte min edit var irrelevant
Det var mer en generell fråga, efter lite research så tycker jag att självriskreduceringen kanske vore bra med tanke på att självrisken hos tesla var 13750kr . Kändes saftigt!
Aha … Du har självriskreducering på 5000:- numera automatiskt vi nybilsköp faktiskt från TH
Varför känner du att du har behov av att lägga till det?
För att det är olika priser beroende på vart folk bor och hur gamla de är, känns väl i allra högsta grad relevant.
Eller vad känner du?
Jag syftade på varför du ska ha tillägget STOR
EFTERSOM DIN FRÅGA VAR OM DU SKULLE LÄGGA TILL DET
Tolkade det som att du tyckte min edit var irrelevant
Det var mer en generell fråga, efter lite research så tycker jag att självriskreduceringen kanske vore bra med tanke på att självrisken hos tesla var 13750kr . Kändes saftigt!
Aha … Du har självriskreducering på 5000:- numera automatiskt vi nybilsköp faktiskt från TH
Aha se där, det sa inte killen jag pratade med via TH - sen verkade inte han superhaj på just tesla då han fick pausa samtalet hela tiden och fråga sin chef grejer. Men gött, då vet jag det också tack för hjälpen!
För att det är olika priser beroende på vart folk bor och hur gamla de är, känns väl i allra högsta grad relevant.
Eller vad känner du?
Jag syftade på varför du ska ha tillägget STOR
EFTERSOM DIN FRÅGA VAR OM DU SKULLE LÄGGA TILL DET
Tolkade det som att du tyckte min edit var irrelevant
Det var mer en generell fråga, efter lite research så tycker jag att självriskreduceringen kanske vore bra med tanke på att självrisken hos tesla var 13750kr . Kändes saftigt!
Aha … Du har självriskreducering på 5000:- numera automatiskt vi nybilsköp faktiskt från TH
Aha se där, det sa inte killen jag pratade med via TH - sen verkade inte han superhaj på just tesla då han fick pausa samtalet hela tiden och fråga sin chef grejer. Men gött, då vet jag det också tack för hjälpen!
Jag fick 361 kr/mån för halvförsäkring hos trygghansa, kändes ganska rimligt. Någon som har TH? Borde man lägga till ’bilförsäkring stor’ till sin halvförsäkring?
Min bil är ju ny så första tre åren tänker jag halv.
Röd m3 awd
Edir: man 32år bostadsrätt på landet (by med 4000 invånare)
Jag kör tillägget Bilförsäkring stor.
Mycket pga självriskreducering på allt, även glas och stöld osv.
Kör mellan 1500-3000mil om året och har bytt ruta 2 ggr och lagat rutan 8ggr.
Bara det är 1500kr i besparing på 2 rutbyten och några hundralappar på lagningarna.
Sen har jag alltid varit ganska överförsäkrad pga farsan sa att man skulle vara det och när vi skrotade hans bil efter en olycka så fick vi betydligt bättre betalt pga någon konstig försäkring han hade
Vad ligger folk på idag i försäkring på tex en 2019 LR?
Kollar runt lite på begagnat och billigaste jag hittar helförsäkring blir runt 1600 per månad då med högsta självrisken, Trygg hansa.
35 år Bor i stockholm. Känns väldigt dyrt för en 5 år gammal bil eller ligger priserna på dessa nivår?
Vad ligger folk på idag i försäkring på tex en 2019 LR?
Kollar runt lite på begagnat och billigaste jag hittar helförsäkring blir runt 1600 per månad då med högsta självrisken, Trygg hansa.
35 år Bor i stockholm. Känns väldigt dyrt för en 5 år gammal bil eller ligger priserna på dessa nivår?
Tyvärr är det där de ligger. Tycker också det är för dyrt.
Men en 2019 närmar sig 200k i värde. Nånstans där kan man kanske riskera att köra med halvförsäkring istället IMO.
Vad ligger folk på idag i försäkring på tex en 2019 LR?
Kollar runt lite på begagnat och billigaste jag hittar helförsäkring blir runt 1600 per månad då med högsta självrisken, Trygg hansa.
35 år Bor i stockholm. Känns väldigt dyrt för en 5 år gammal bil eller ligger priserna på dessa nivår?
Inte Model 3, men 2023 Model Y LR AWD, SEK5560/år halvförskäkring via Länsförsäkringar.
Men en 2019 närmar sig 200k i värde. Nånstans där kan man kanske riskera att köra med halvförsäkring istället IMO.
har man så bra ekonomi att man kan ta en förlust på 200k (fast det är nog snarare dryga 250) bara sådär så kanske man har råd att köpa en annan bil direkt iofs ?
Vad ligger folk på idag i försäkring på tex en 2019 LR?
Kollar runt lite på begagnat och billigaste jag hittar helförsäkring blir runt 1600 per månad då med högsta självrisken, Trygg hansa.
35 år Bor i stockholm. Känns väldigt dyrt för en 5 år gammal bil eller ligger priserna på dessa nivår?
Hur tog du in priser på försäkring? Via div. internetformulär eller ringde du runt till olika bolag och talade med handläggare direkt? Den här tråden är ju mer än ett och ett halvt år gammal. Kan tipsa om det här inlägget från en annan forummedlem som tillkommit sen dess. Den gången gällde det i och för sig en bättre beg Model S, men gissar att det förhåller sig liknande även för Model 3...
Vänta lite nu killar och tjejer. På ICA blandar ni inte äpplen och päron i samma påse så jag vet inte varför ni gör det här.
Till att börja med kräver en MY -22 halvförsäkring. En 2019-2021 MS helförsäkring. Min MY var 600kr/mån halvförsäkring. Min S Raven 1400kr/mån i helförsäkring.
Hur mycket tror du en MY >3år gammal kommer kosta i helförsäkring? Inte är det under 1000kr iaf.
Sen är algoritmerna på nätet helt missvisande när man slår upp bilförsäkringspremier på högeffektsbilar. Du får helt enkelt ringa försäkringsbolagen och inhämta muntliga förslag. Testa i första hand Trygg Hansa, Watercircles, Sensor, Länsförsäkringar.
Jag får 49 800kr/år på en 2020 Raven på Compricer.
Efter ett par samtal har jag bud på 20 000/år och 15 500/år för 3000mil/år körsträcka.
Jag tror den här myten om snordyra försäkringskostnader stammar i att folk inte förstår att
1) högeffektsbilar genererar dyra premier generellt. En MS är 40-70% billigare att försäkra än en RS6a med samma effekt dvs myt debunked.
2) folk tror att det räcker att slå in på compricer för att få in en rättvis premie. Nej, du måste manuellt lyfta upp luren och prata med bolagen direkt så får du ofta ett bud långt under det som står på nätet.
I mitt fall 49k nätet till 15,5k/år per telefon.
Så. Även om MS är några hundralappar dyrare att försäkra än en helförsäkrad Y så är det ingenting i totalen. Försäkringskostnaden totalt utgör nog knappt 5-10% av TCO med bilägande. Precis som någon nämnde här ovan är 300-350K värdetapp på 3 år (med en Y) betydligt saftigare än potentiella kostnaden (TCO) för en Raven för 429 000kr.
Gör alltid en TCO om du är orolig för kostnader. Välj inte bort en bil för en annan, dyrare, pga myter som att försäkringen kostar skjortan eller för att Grufman sagt något.
Model S 2014 är inte samma bil som en Raven. Det vet ju alla.
Kan tycka att det är lite underligt att försäkringsbolaget, vid byte från annat f-bolag, inte frågar om mätarställning vid bytet. Har man inte gjort i mitt fall, någon annan med erfarenhet?