Röd M3 AWD - beställd 18e januari.
Ser ljuset i tunneln

Moderator: Redaktion
Har fått mitt registreringsnummer nu & tror att min uppskattade leveranstid: Feb 19-Mars 03 stämmer väldigt bra
Mitt EDD är 17:feb-03:mar
Fick min Y laddad till 30%, vilket verkar vara standard.DangerDude skrev: ↑30 jan 2023 22:34Nu blev det äntligen dags att boka upphämtning. Blev den 8e feb efter knappt 6 månaders väntan. Det har varit händelserikt här på slutet. Mystiska prisjusteringar på fakturan och slutligen kraftigt sänkt pris världen över.
Och nu ytterligare en överraskning. Trodde jag skulle hämta bilen i på Trosta park vid Arlanda men nu ska de sluta leverera där. Istället får man ta sig till Lännavägen 62 i Huddinge.
Har hört för länge sen att Trosta bara var tillfälligt, men de var ju där ganska länge ändå. Men nu så kommer alla Stockholmsleveranser ske i Huddinge som jag förstår. Suger ganska hårt för min del som Uppsala bo. Men men, hemresan blir väl härlig iaf.
Nån som vet om bilen är ”fulladdad” när man hämtar den? Eller är en tripp till närmsta laddstation som blir det första man gör?
Många SR men inte så många LR skulle jag säga, sjukt att man inte blivit matchad med någon bara för att man bor i gbg
Jag har suttit och spanat på M3 LR med dragkrok (nya i lager) den senaste veckan och har gjort samma iakttagelse som du, men nu verkar alla vara borta. Hittar bara en i Ghent. Innan fanns det en herrans massa sådana i Malmö. Vad hände där?!
Oj! Ja nu vart alla borta typ!
Oj, privatavbetalning med restvärde? Den varianten visste jag inte fanns, men den kanske man kan ta öga mot öga, för på deras sajt finns den väl inte med som alternativ?robegb skrev: ↑15 feb 2023 17:22Oj! Ja nu vart alla borta typ!
Jag fick min slutfaktura idag eller igår såg jag nu. Det står estimerat upphämtningsdatum 13 mars, men det får man väl ta med en nypa salt antar jagMen man hoppas ju!
Jag har valt privatavbetalning med restvärde men på fakturan står det att jag ska betala hela beloppet så antar att det kommer en annan faktura närmare, eller någon som vet?
Jo då, den finns! Under finansieringsalternativ i designstudion. Bara att fylla i kontantinsatsen och hur många mil du vill köra. Vilket tydligen inte spelar så stor roll dåKrusovice skrev: ↑15 feb 2023 23:12Oj, privatavbetalning med restvärde? Den varianten visste jag inte fanns, men den kanske man kan ta öga mot öga, för på deras sajt finns den väl inte med som alternativ?robegb skrev: ↑15 feb 2023 17:22Oj! Ja nu vart alla borta typ!
Jag fick min slutfaktura idag eller igår såg jag nu. Det står estimerat upphämtningsdatum 13 mars, men det får man väl ta med en nypa salt antar jagMen man hoppas ju!
Jag har valt privatavbetalning med restvärde men på fakturan står det att jag ska betala hela beloppet så antar att det kommer en annan faktura närmare, eller någon som vet?
Absolut inte ett ”annorlunda upplägg” med restvärde. Det är i särklass det vanligaste finansalternativet som läggs upp vid bilförsäljning.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 06:07Restvärde motsvarar det belopp som är kvar på lånet efter avtalsperioden. Tesla frågar efter körsträcka för att hjälpa dig så att värdet på bilen är tillräckligt högt för att du ska kunna lösa lånet genom att sälja bilen.
Ett lite annorlunda upplägg. Mina billån har normalt varit på längre tid men amortering ner till noll.
Att dom gör så här beror ju sannolikt på att tesla ju betalar en del av räntan på kampanj och det vill man bara göra i tre år. Hade man kunnat välja fler år blir det dyrare för tesla.
Ok. Då är det kanske bara jag som aldrig sett det tidigare. När jag har tagit billån har jag kunnat välja upp till 7års amortering med möjlighet att lösa lånet när som helst.Gadiel skrev: ↑16 feb 2023 07:27Absolut inte ett ”annorlunda upplägg” med restvärde. Det är i särklass det vanligaste finansalternativet som läggs upp vid bilförsäljning.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 06:07Restvärde motsvarar det belopp som är kvar på lånet efter avtalsperioden. Tesla frågar efter körsträcka för att hjälpa dig så att värdet på bilen är tillräckligt högt för att du ska kunna lösa lånet genom att sälja bilen.
Ett lite annorlunda upplägg. Mina billån har normalt varit på längre tid men amortering ner till noll.
Att dom gör så här beror ju sannolikt på att tesla ju betalar en del av räntan på kampanj och det vill man bara göra i tre år. Hade man kunnat välja fler år blir det dyrare för tesla.
Ta ett lån utan restvärde då? Jag hade 84 mån på min.Krusovice skrev: ↑16 feb 2023 09:15Restvärde har jag faktiskt aldrig sett på just avbetalning, men på olika former av leasing är det ju vanligt.
Min nuvarande förbränningsbil har jag ett lån med rak amortering, dvs att räntan sjunker och amorteringen ökar för varje inbetalning. Efter fem år är hela bilen betald.
Jag är lite skraj för restvärdet och det är nog därför jag inte klickat hem en Model 3 än. Säg att man står där efter 36 månader och att bilen inte alls är värd 50% efter den tiden, utan istället 25%. Sitter man inte i skiten då? Man är skyldig Tesla 350k men står med en bil som vid försäljning bara är värd 175k.
Tänker jag helt fel?
Ja eftersom jag jobbar som bilsäljare så vill jag påstå att jag har koll.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 08:00Ok. Då är det kanske bara jag som aldrig sett det tidigare. När jag har tagit billån har jag kunnat välja upp till 7års amortering med möjlighet att lösa lånet när som helst.Gadiel skrev: ↑16 feb 2023 07:27Absolut inte ett ”annorlunda upplägg” med restvärde. Det är i särklass det vanligaste finansalternativet som läggs upp vid bilförsäljning.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 06:07Restvärde motsvarar det belopp som är kvar på lånet efter avtalsperioden. Tesla frågar efter körsträcka för att hjälpa dig så att värdet på bilen är tillräckligt högt för att du ska kunna lösa lånet genom att sälja bilen.
Hos tesla är det ju bara 36 månader som gäller.
Ser att t.ex. Polestar har upplägget jag är van vid.
Kontakta din TA så hjälper dom dig med finansupplägget.
Aha, okej! Kanske ska ta och göra det. Behöver framförallt provköra en... det närmsta jag varit en Tesla är utanför fönsterrutan och tittat in
Vem skulle då pröjsa hundratusentals kronor för en avgasbil?Krusovice skrev: ↑16 feb 2023 13:51Aha, okej! Kanske ska ta och göra det. Behöver framförallt provköra en... det närmsta jag varit en Tesla är utanför fönsterrutan och tittat in![]()
Nej restvärdet kör ju inte vara så lågt, men min okunskap säger till mig att "tänk om den skulle falla i värde för att man kommit på ny batteriteknik som gör min Teslas batteri uråldrigt över en natt. Vem fan skulle då pröjsa 300k för min bil?" osv.
Spelar ju ingen roll om man man har ett billån som man när som helst kan lösa.Gadiel skrev: ↑16 feb 2023 12:38Ja eftersom jag jobbar som bilsäljare så vill jag påstå att jag har koll.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 08:00Ok. Då är det kanske bara jag som aldrig sett det tidigare. När jag har tagit billån har jag kunnat välja upp till 7års amortering med möjlighet att lösa lånet när som helst.Gadiel skrev: ↑16 feb 2023 07:27Absolut inte ett ”annorlunda upplägg” med restvärde. Det är i särklass det vanligaste finansalternativet som läggs upp vid bilförsäljning.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 06:07Restvärde motsvarar det belopp som är kvar på lånet efter avtalsperioden. Tesla frågar efter körsträcka för att hjälpa dig så att värdet på bilen är tillräckligt högt för att du ska kunna lösa lånet genom att sälja bilen.
Efter tre år så kan du antingen betala av resterande skuld på bilen eller omfinansiera den.
Svårare än så är det ju inte. Klart bästa upplägget om man byter bil ”ofta”.
Har själv aldrig haft en bil mer än tre år.
Men herregud…. Månadskostnaden blir ju helt annan med restvärdesavbetalning. Ska man ha bilen i max tre år är det ju helt vansinnigt att lägga det på 7-8 år.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 14:02Spelar ju ingen roll om man man har ett billån som man när som helst kan lösa.Gadiel skrev: ↑16 feb 2023 12:38Ja eftersom jag jobbar som bilsäljare så vill jag påstå att jag har koll.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 08:00Ok. Då är det kanske bara jag som aldrig sett det tidigare. När jag har tagit billån har jag kunnat välja upp till 7års amortering med möjlighet att lösa lånet när som helst.Gadiel skrev: ↑16 feb 2023 07:27Absolut inte ett ”annorlunda upplägg” med restvärde. Det är i särklass det vanligaste finansalternativet som läggs upp vid bilförsäljning.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 06:07Restvärde motsvarar det belopp som är kvar på lånet efter avtalsperioden. Tesla frågar efter körsträcka för att hjälpa dig så att värdet på bilen är tillräckligt högt för att du ska kunna lösa lånet genom att sälja bilen.
Efter tre år så kan du antingen betala av resterande skuld på bilen eller omfinansiera den.
Tar man ett lån på 7år med amortering ner till noll har man 57% av skulden kvar efter 3 år (100-20=80/7x3).
Förutsatt att man har betalat 20% kontant innebär att man efter 3år har ett lån på 46% av bilens nypris.
Vad är fördelen med att ha ett i förväg uträknat restvärde?
Jag kan förstå poängen om man har ett bilån med fast löptid, d.v.s. inte möjligt att lösa i förväg.
Vi har under många år haft två bilar och bytt den äldsta mot en ny vart 5år ungefär.
Ett finansbolag tjänar ju mest på ett högt restvärde. Man vill ju ha ränta, inte tillbaka sin pengar snabbt.
Men herregud.....månadskostnaden blir ju lägre för att du amorterar mindre på din bil. Ju mindre du amorterar, ju mer ränta i kronor tjänar ju finansbolaget. Amorterar du mer på din bil blir det ju billigare att lösa lånet. Om du gör det efter 3 år enligt avtal eller efter 3 år frivilligt är ju samma sak.Gadiel skrev: ↑16 feb 2023 14:19Men herregud…. Månadskostnaden blir ju helt annan med restvärdesavbetalning. Ska man ha bilen i max tre år är det ju helt vansinnigt att lägga det på 7-8 år.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 14:02Spelar ju ingen roll om man man har ett billån som man när som helst kan lösa.Gadiel skrev: ↑16 feb 2023 12:38Ja eftersom jag jobbar som bilsäljare så vill jag påstå att jag har koll.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 08:00Ok. Då är det kanske bara jag som aldrig sett det tidigare. När jag har tagit billån har jag kunnat välja upp till 7års amortering med möjlighet att lösa lånet när som helst.
Tar man ett lån på 7år med amortering ner till noll har man 57% av skulden kvar efter 3 år (100-20=80/7x3).
Förutsatt att man har betalat 20% kontant innebär att man efter 3år har ett lån på 46% av bilens nypris.
Jag kan förstå poängen om man har ett bilån med fast löptid, d.v.s. inte möjligt att lösa i förväg.
Vi har under många år haft två bilar och bytt den äldsta mot en ny vart 5år ungefär.
Ett finansbolag tjänar ju mest på ett högt restvärde. Man vill ju ha ränta, inte tillbaka sin pengar snabbt.
Räntan är det ju ingen skillnad på
Det finns ingen anledning att lägga upp det på 7 år om du ska ha den max tre år… jösses alltså…Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 14:57Men herregud.....månadskostnaden blir ju lägre för att du amorterar mindre på din bil. Ju mindre du amorterar, ju mer ränta i kronor tjänar ju finansbolaget. Amorterar du mer på din bil blir det ju billigare att lösa lånet. Om du gör det efter 3 år enligt avtal eller efter 3 år frivilligt är ju samma sak.Gadiel skrev: ↑16 feb 2023 14:19Men herregud…. Månadskostnaden blir ju helt annan med restvärdesavbetalning. Ska man ha bilen i max tre år är det ju helt vansinnigt att lägga det på 7-8 år.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 14:02Spelar ju ingen roll om man man har ett billån som man när som helst kan lösa.Gadiel skrev: ↑16 feb 2023 12:38Ja eftersom jag jobbar som bilsäljare så vill jag påstå att jag har koll.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2023 08:00
Ok. Då är det kanske bara jag som aldrig sett det tidigare. När jag har tagit billån har jag kunnat välja upp till 7års amortering med möjlighet att lösa lånet när som helst.
Räntan är det ju ingen skillnad på
Finansbolag vill som sagt ha ränta, inte sina pengar tillbaka snabbt.
Tar du lånet på 7 år med amortering ner till noll har du en restskuld på 46%.