30% av bilarna måste bort?

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av joel80 »

Bylund... Ungefär så kan det vara för många.. Frågan är då vad är det värt för de personerna? Satsar man mer skattepengar på att göra kollektivtrafiken mer attraktiv (snabbare, fler avgångar, direktbussar o.s.v) får ju de som väljer att ändå åka bil det ju då också lättare att ta sig fram. Inför trängselskatteomröstningen lovades det ju t.ex att mycket av pengarna skulle gå till kollektivtrafiken, för att minska trängseln mer. Under försöksåret gjorde dom också det.. Jag åkte direktbuss från Årsta till centralen istället för att ta bilen. Smidigt och jävligt skönt att slippa byte vid Gullmarsplan.
Och det var enhetstaxa! Skapligt billigt att åka även om man inte åkte varje dag (och alltså inte hade sl-kort).
Synd att dom helt skippade det när det väl röstats igenom.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

Robin skrev:
Tack för länken till rapporten... Den här formuleringen gör ju att man undrar.

"Till att börja med finns stor potential i effektivisering av konventionella bensin- och dieselmotorer och i minskning av luft- och rullmotstånd."

Jo, tjena...
Speciellt i stan där problemen är som störst..... :shock:
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

LarsL skrev:
Det riktigt vansinniga är att en bussresa utan månadskort kostar mer än en bilresa (om jag har bilen redan). Måste ju vara något grundläggande fel när de måste ta så ordentligt betalt och åndå inte kan driva det utan skattepengar. Vore intressant att se om autonoma bilar drivna av privata bolag skulle kunna köra till lägre kostnad, jag tror det.
Redan idag är det ju billigare för två personer utan SL-kort att ta en UberPop 5 km än att ta bussen.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

kanylbullen skrev:
LarsL skrev:
Det riktigt vansinniga är att en bussresa utan månadskort kostar mer än en bilresa (om jag har bilen redan). Måste ju vara något grundläggande fel när de måste ta så ordentligt betalt och åndå inte kan driva det utan skattepengar. Vore intressant att se om autonoma bilar drivna av privata bolag skulle kunna köra till lägre kostnad, jag tror det.
Redan idag är det ju billigare för två personer utan SL-kort att ta en UberPop 5 km än att ta bussen.
Men det är inte tillåtet att konkurrera med UberPop dock...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det är nog en ofrånkomlighet. i våra storstäder är ca 1/3 (kommer inte ihåg källan ) av trafiken bilister som söker parkeringsplats. (gäller främst i storstäder måste nog påpekas, vid mitt sjukhus så använder sena skiftet (personalen) ung en timme i genomsnitt att cirkulera på parkeringsplatsen).
Tänker man i megasuperstäder i kina så är det vansinnigt om alla skall ha en bil som skall parkeras. (De är nog de enda som kan driva igenom omställningen pga av diktaturen) Tänker man att alternativet är kollektiva lösningar med självkörande bilar som man kallar när man behöver (som en taxitjänst). Men som sagt det gäller bara på vissa platsen. Det skulle aldrig gå i en glesbygd demokrati som Sverige att få igenom något liknande. (men där har vi inte samma problem)
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag funderar på det här med framtidens trafik. Elbilarna löser utsläppsproblemen, åtminstone lokalt. Självkörande bilar löser parkeringsproblematiken - bara att släppa iväg bilen och låta den köra till närmsta lediga p-plats (eller plocka upp nästa resenär)!

Det jag dock inte ser att varken elbilar eller autonoma bilar löser är infartstrafiken i städerna. Bilen är helt enkelt utrymmesineffektiv till sin natur. Om alla ska sitta i en egen bil och åka fram och tillbaka till jobbet varje dag så krävs en överdimensionerad väginfrastruktur, och det kommer ändå bli långa köer. Därför krävs ökade satsningar på cykelbanor och kollektivtrafik också.

Jag kan lätt tänka mig att folk som bor i förortsvilla och jobbar i stan tar elbilen till tunnelbane- eller pendeltågsstationen och åker vidare därifrån. Istället för dagens infartsparkeringar kan man ha en avsläppningsplats, och sen kör bilen hem igen. Man kan också tänka sig att billiga, autonoma eltaxibilar ersätter busstrafik under lågtrafikerade tider på dygnet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Eller så bygger man vägar på höjden på samma sätt som städerna. Skulle man tex lägga ett ytterligare lager på infarterna till Göteborg så skulle problemet vara löst, för tillfället. När det är fullt bygger man ett lager till osv.

Just nu gör de bedrövliga politikerna precis tvärtom de minskar utrymmet på vägarna. De gör om filer till bussfiler osv osv. Varför? Är man det minsta konspiratorisk så gör de det för att tvinga in folk till kollektivtrafiken. Vilket vansinne eftersom en elbil är energieffektivare än en dieselbuss.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Skulle personligen gilla om all kollektivtrafik var "gratis" att använda. Alltså finansierad via skatten.

Åtminstone i större städer. Bor själv strax utanför Stockholm och använder knappt kollektivtrafik själv. Men skulle ändå gladeligen betala 600kr/mån i ökad skatt om det bara var att hoppa på gratis de gånger jag ville åka.

Tror faktiskt att det skulle öka intresset och utnyttjandet av kollektivtrafiken.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

LarsL skrev:
Eller så bygger man vägar på höjden på samma sätt som städerna. Skulle man tex lägga ett ytterligare lager på infarterna till Göteborg så skulle problemet vara löst, för tillfället. När det är fullt bygger man ett lager till osv.

Just nu gör de bedrövliga politikerna precis tvärtom de minskar utrymmet på vägarna. De gör om filer till bussfiler osv osv. Varför? Är man det minsta konspiratorisk så gör de det för att tvinga in folk till kollektivtrafiken. Vilket vansinne eftersom en elbil är energieffektivare än en dieselbuss.
Det finns en hel del studier som visar att mer vägar resulterar i mer trafik. Ibland är det precis det man vill ha. Mer handel, bättre mobilitet för arbetskraft etc. Men inte alltid. Att bygga mer vägar runt en stad som har mycket trafik, speciellt en som har bostadsbrist som i Stockholm, betyder att människor enklare kan bo längre bort (billigare etc.) och det blir som resultat mer trafik.

"Duranton and Turner say building more roads results in more driving for a number of reasons: People drive more when there are more roads to drive on, commercial driving and trucking increases with the number of roads, and, to a lesser extent, people migrate to areas with lots of roads. Given that new capacity just increases driving, they find that “a new lane kilometer of roadway diverts little traffic from other roads.” - See more at: http://www.perc.org/articles/study-buil ... ZiGIZ.dpuf"

Annat man kan läsa om det:

http://www.perc.org/articles/study-buil ... e-futility
https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demand
http://www.citylab.com/commute/2015/11/ ... ic/415245/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Leo skrev:
Skulle personligen gilla om all kollektivtrafik var "gratis" att använda. Alltså finansierad via skatten.

Åtminstone i större städer. Bor själv strax utanför Stockholm och använder knappt kollektivtrafik själv. Men skulle ändå gladeligen betala 600kr/mån i ökad skatt om det bara var att hoppa på gratis de gånger jag ville åka.

Tror faktiskt att det skulle öka intresset och utnyttjandet av kollektivtrafiken.
600kr/mån räcker inte kollektivtrafik är nämligen ruskigt ineffektivt för områdena utanför tätorten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

bjelkeman skrev:
Det finns en hel del studier som visar att mer vägar resulterar i mer trafik. Ibland är det precis det man vill ha. Mer handel, bättre mobilitet för arbetskraft etc. Men inte alltid. Att bygga mer vägar runt en stad som har mycket trafik, speciellt en som har bostadsbrist som i Stockholm, betyder att människor enklare kan bo längre bort (billigare etc.) och det blir som resultat mer trafik.
Jag tycker också att storstäder är en dålig idé. Men att hindra människor från att förflytta sig kan inte vara bra i någon form av samhällsbyggnad.
Att människor inte vill bo vid en väg idag är ju förståligt. Men om trafiken är elektrisk, inga avgaser, och leds i flervåningstunnlar, inget ljud så kan jag inte förstå varför inte ekonomin skulle öka?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

30% av bilarna måste bort?

Inlägg av Toja »

Få bort 30% av bilarna kommer inte gå. Ju större Stockholm blir desto fler bilar.
Dessutom är grundproblemet ett annat. Myndigheterna borde koncentrera sig på att byta focilbilar mot elbilar. Det är utsläppen som är stora problemet. Sen är det bara bygga vägar och tunnlar så vi kommer fram

Alternativet är begränsad inflyttning till Stockholm. Vilket inte är en bra lösning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

LarsL skrev:
bjelkeman skrev:
Jag tycker också att storstäder är en dålig idé. Men att hindra människor från att förflytta sig kan inte vara bra i någon form av samhällsbyggnad.
Att människor inte vill bo vid en väg idag är ju förståligt. Men om trafiken är elektrisk, inga avgaser, och leds i flervåningstunnlar, inget ljud så kan jag inte förstå varför inte ekonomin skulle öka?
Jag menade inte att man skulle begränsa ekonomisk tillväxt, jag utryckte mig dåligt. Mer att om man låter trafik och vägbyggnad styra samhällsutvecklingen så får man något som liknar Los Angeles mer än något som liknar en Europeisk stad. Bilar och trafik kommer vi inte ifrån, men om man bara lägger ner arbete på mer vägar så får man ett samhälle med dålig transportinfrastruktur. Jag anser att det ska vara balanserat med förtätning av samhället och alternativa transport medel, cykel, kollektivtrafik. Mer möjlighet att jobba virtuellt (hemma eller lokalt). Lämna gröna luckor i samhällsbyggnaden och stöd också mindre städers utbyggnad.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Sverige är ju ett stort och fortfarande ganska glesbefolkat land därför borde ett landsbygdstänk vara bättre än ett stortstadstänk. För att landsbygden ska fungera behövs bilar, allt annat fungerar inte.

Bygger man smart och med autonoma elbilar som målgrupp så borde det gå att få till en brainfrastruktur i staden också. Det är ju mycket utrymme som nu används för att tex parkera bilar. Tunnlar blir svåra när avgaserna måste hanteras osv osv.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jerka skrev:
Jag funderar på det här med framtidens trafik. Elbilarna löser utsläppsproblemen, åtminstone lokalt. Självkörande bilar löser parkeringsproblematiken - bara att släppa iväg bilen och låta den köra till närmsta lediga p-plats (eller plocka upp nästa resenär)!

Det jag dock inte ser att varken elbilar eller autonoma bilar löser är infartstrafiken i städerna. Bilen är helt enkelt utrymmesineffektiv till sin natur. Om alla ska sitta i en egen bil och åka fram och tillbaka till jobbet varje dag så krävs en överdimensionerad väginfrastruktur, och det kommer ändå bli långa köer. Därför krävs ökade satsningar på cykelbanor och kollektivtrafik också.

Jag kan lätt tänka mig att folk som bor i förortsvilla och jobbar i stan tar elbilen till tunnelbane- eller pendeltågsstationen och åker vidare därifrån. Istället för dagens infartsparkeringar kan man ha en avsläppningsplats, och sen kör bilen hem igen. Man kan också tänka sig att billiga, autonoma eltaxibilar ersätter busstrafik under lågtrafikerade tider på dygnet.
Autonoma bilar som du själv inte äger kan enkelt utformas så att fyra passagerare kan sitta i dem åtskilda. (Jag tänker mig höj och sänkbar glasvägg som i limo mellan förare och passagerare.)
Med fullsatta bilar kommer infartstrafiken mer än halveras.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Om ni inte sett denna bra dokumentär än.
http://www.svtplay.se/video/4776886/bik ... es-vs-cars

Problemet är antalet bilar. Elbilen löser utsläppsproblemet lokalt. Köerna är värre
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fortfarande lägger du vägarna i våningar så får det plats många fler bilar. Cyklar funkar ju för alla som är ensamstående mitt i stan (och dricker latte).
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Jerka skrev:

Autonoma bilar som du själv inte äger kan enkelt utformas så att fyra passagerare kan sitta i dem åtskilda. (Jag tänker mig höj och sänkbar glasvägg som i limo mellan förare och passagerare.)
Med fullsatta bilar kommer infartstrafiken mer än halveras.
Plus att autonoma bilar kan minska köerna på andra sätt. De kan köra mycket tätare och jämnare och därmed minska köer och dragspelseffekter och öka flödet markant, och de kan också automatiskt fördela trafiken så att flödet blir jämnare över olika alternativa vägar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Plus att autonoma bilar kan minska köerna på andra sätt. De kan köra mycket tätare och jämnare och därmed minska köer och dragspelseffekter och öka flödet markant, och de kan också automatiskt fördela trafiken så att flödet blir jämnare över olika alternativa vägar.
Ja och autonoma bilar kommer inte heller skapa tittköer när det hänt en olycka på mötande körbana. :roll:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Hm, pssst ;) finns massa bra anledningar till varför autonoma=självkörande bilar är bra.

MEN enligt vissa är nog den egentliga drivkraften/intresset bakom att varje MINUT vi bilåkare kan fås att stirra på en bildskärm istället för på vägen skapas en reklammarknad värd 50 MILJARDER!!!!

Då börjar poletten trilla ner varför Google, Apple och en del andra "icke-bilföretag" plötsligt börjat intressera sig för bilar...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
danni skrev:
Ja och autonoma bilar kommer inte heller skapa tittköer när det hänt en olycka på mötande körbana. :roll:
Och om de styrs via ett centralt system kan dessutom ge dig en slot när du kan åka, så att systemet inte överbelastas. Bättre att starta 10 min senare än att spendera 10 minuter i kö på vägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

bylund skrev:
LarsL skrev:
danni skrev:
Och om de styrs via ett centralt system kan dessutom ge dig en slot när du kan åka, så att systemet inte överbelastas. Bättre att starta 10 min senare än att spendera 10 minuter i kö på vägen.
Man sitter hemma på uppfarten och väntar på en ny slot för ungarna behövde gå på toa. :) Lite som när man missar start slotten med flyget för folk var långsamma att lasta i, och sen blir man 30 min försenad för landningslottarna i Amsterdam är fulla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

bjelkeman skrev:
Man sitter hemma på uppfarten och väntar på en ny slot för ungarna behövde gå på toa. :) Lite som när man missar start slotten med flyget för folk var långsamma att lasta i, och sen blir man 30 min försenad för landningslottarna i Amsterdam är fulla.
Kollektivt ägda autonoma bilar funkar bara i stan. Kommer man en bit ut så måste bilen finnas på plats hela tiden annars blir blir väntetiderna hopplöst långa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
bjelkeman skrev:
Kollektivt ägda autonoma bilar funkar bara i stan. Kommer man en bit ut så måste bilen finnas på plats hela tiden annars blir blir väntetiderna hopplöst långa.
Detta menade jag med vägarna som ett sätt att undvika köer. Där vägarna inte används nära sitt kapacitetstak finns det ju ingen anledning att vänta på en slot.

Men visst, ju glesare människor bor, desto fler bilar per person behövs inom ett område, precis som med många andra resurser så är det svårare att optimera kapacitet när det är väldigt få som ska dela på dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Leo skrev:
Hm, pssst ;) finns massa bra anledningar till varför autonoma=självkörande bilar är bra.

MEN enligt vissa är nog den egentliga drivkraften/intresset bakom att varje MINUT vi bilåkare kan fås att stirra på en bildskärm istället för på vägen skapas en reklammarknad värd 50 MILJARDER!!!!

Då börjar poletten trilla ner varför Google, Apple och en del andra "icke-bilföretag" plötsligt börjat intressera sig för bilar...
Jag tittar gärna på reklam mot att åka gratis.
Skriv svar