Velar om färger...
Moderator: Redaktion
Velar om färger...
Jag tror jag lyckats ta ner valet till två färger, det lutar åt antingen multicoat white eller midnight silver. Vit eftersom jag gillar storm-trooper looken och tänkte ha vit inredning, men röster omkring mig gillar midnight silver, den är mer diskret och kanske praktisk och ju mer jag tittar på den tycker jag den är rätt elegant.
Någon som har input så jag kan sluta vela...?
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Velar om färger...
Nejnejnej. Svart är den snyggaste färgen. Bilen ser mycket mer aggressiv och cool ut i svart. Vill du vara normalcool tar du solidsvart. Vill du vara extracool tar du svartmetallic. Busenkelt val!

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Så om man vill vara extra aggressiv så tar man svartmetallic?danni skrev:Nejnejnej. Svart är den snyggaste färgen. Bilen ser mycket mer aggressiv och cool ut i svart. Vill du vara normalcool tar du solidsvart. Vill du vara extracool tar du svartmetallic. Busenkelt val!

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Japp. Och tonar rutorna. Fräääääääääääääääscht.Svenssons skrev:Så om man vill vara extra aggressiv så tar man svartmetallic?danni skrev:Nejnejnej. Svart är den snyggaste färgen. Bilen ser mycket mer aggressiv och cool ut i svart. Vill du vara normalcool tar du solidsvart. Vill du vara extracool tar du svartmetallic. Busenkelt val!
Jag har en svart bil idag och har haft svarta bilar förut. Nu vill jag testa något annat. Sen vet jag inte om jag söker just den aggressiva looken...
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Såg nu att det var i Model X-forumet och inte i Model S. Den aggressiva looken känns mer rätt för Model S än för Model X ärligt talat. Av de färger du väljer mellan hade jag valt MC-vit.
Förstår precis din känsla (av osäkerhet), även om det handlade om en Model S för min del! Själv velade jag länge om jag skulle välja deep blue, röd multi-coat eller midnight silver. Men det var i högsta grad ett angenämt problem! Alla tre färgerna är ju skitsnygga!MartinG skrev:Jag tror jag lyckats ta ner valet till två färger, det lutar åt antingen multicoat white eller midnight silver. Vit eftersom jag gillar storm-trooper looken och tänkte ha vit inredning, men röster omkring mig gillar midnight silver, den är mer diskret och kanske praktisk och ju mer jag tittar på den tycker jag den är rätt elegant.

Å andra sidan blev jag lite osäker igen när jag var inne i Teslabutiken och fick se en video med en blå bil...

Konklusionen är att det kommer att bli bra oavsett vilken färg du väljer!
Model S 85D
Silver brukar vara svårt att få till bra om bilen blir skadad och behöver få en dörr eller huv omlackerad.
Eftersom jag bara är normalcool så har jag en solid svart bil vilket jag är glad för nu eftersom bakluckan mm måste bytas...
Eftersom jag bara är normalcool så har jag en solid svart bil vilket jag är glad för nu eftersom bakluckan mm måste bytas...

Model 3 Performance 2022
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Fast Midnight Silver Metallic är inte Silvrig utan mörkt mörkt blå-grå. Steget innan svart kan man säga.Reddy skrev:Silver brukar vara svårt att få till bra om bilen blir skadad och behöver få en dörr eller huv omlackerad.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Läste nyss på det amerikanska forumet att just pearl white multi coat är knepig att reparera snyggt. Men hoppas jag slipper det... Börjar nog faktiskt luta åt midnight silver ändå.Reddy skrev:Silver brukar vara svårt att få till bra om bilen blir skadad och behöver få en dörr eller huv omlackerad.
RM bilservice fixar den biffen.MartinG skrev:Läste nyss på det amerikanska forumet att just pearl white multi coat är knepig att reparera snyggt. Men hoppas jag slipper det... Börjar nog faktiskt luta åt midnight silver ändå.Reddy skrev:Silver brukar vara svårt att få till bra om bilen blir skadad och behöver få en dörr eller huv omlackerad.
Jag tycker att silvermetalic är fin men väldigt tråkig. Nästan alla bilar är silvermetalic idag känns det som. Nej multicoat vit med svarta fälgar är supersnyggt. Ser collt och elegant ut på samma gång.
Tycker för övrigt att svart är rätt snyggt och framförallt på model x är det riktigt fräckt. Svarta fälgar även där. Då ser model x riktigt kraftig ut. Fräckt, om det nu är det man är ute efter.
Tycker för övrigt att svart är rätt snyggt och framförallt på model x är det riktigt fräckt. Svarta fälgar även där. Då ser model x riktigt kraftig ut. Fräckt, om det nu är det man är ute efter.
Tack, håller med om silver. Lite uttjatat på 90-talet. Men mitt alternativ var dock midnight silver, som snarare är en mörkgrå färg. I mitt tycke den mest eleganta färgen. Men jag börjar ändå igen komma tillbaka till white pearl. Vit var den färg jag gillade mest först och ofta är det en bra indikation. Som sagt, jag velar... 

Har kört svart i 100 år (-isch). Alltid rätt, men ville gärna ha nåt annat denna gång. Valde mellan Obsidian Black och White Pearl MC. Blev det senare. Ändrar lyster och nyans beroende på ljus. Ursnyggt! Blir dock överjävligt snabbt skitig... särskilt på vintern (gäller väl f.ö. de flesta färger...). La på lackförsegling vilket hjälpte en del. Men nu kliver vi in i våren och damm är en enkel match att bara spola av jämfört med salt och vintersmuts. Snart åker grå turbin 21:orna på. Längtar...MartinG skrev:Tack, håller med om silver. Lite uttjatat på 90-talet. Men mitt alternativ var dock midnight silver, som snarare är en mörkgrå färg. I mitt tycke den mest eleganta färgen. Men jag börjar ändå igen komma tillbaka till white pearl. Vit var den färg jag gillade mest först och ofta är det en bra indikation. Som sagt, jag velar...

Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag kan säga att du inte hade sluppit det problemet med Obsidian Black heller, snarare tvärtom. Min förra bil var en pärlvit lack och den förrförra var en vitmetallic som heter "Glacier White" med lite inslag av blått. Bägge de vita bilarna höll sig snygga mycket bättre än den svarta Teslan. Den är skitsnygg efter tvätt och håller sig sån 1-2 dagar om jag har enorm tur.Ferro94 skrev:Har kört svart i 100 år (-isch). Alltid rätt, men ville gärna ha nåt annat denna gång. Valde mellan Obsidian Black och White Pearl MC. Blev det senare. Ändrar lyster och nyans beroende på ljus. Ursnyggt! Blir dock överjävligt snabbt skitig... särskilt på vintern (gäller väl f.ö. de flesta färger...). La på lackförsegling vilket hjälpte en del. Men nu kliver vi in i våren och damm är en enkel match att bara spola av jämfört med salt och vintersmuts. Snart åker grå turbin 21:orna på. Längtar...MartinG skrev:Tack, håller med om silver. Lite uttjatat på 90-talet. Men mitt alternativ var dock midnight silver, som snarare är en mörkgrå färg. I mitt tycke den mest eleganta färgen. Men jag börjar ändå igen komma tillbaka till white pearl. Vit var den färg jag gillade mest först och ofta är det en bra indikation. Som sagt, jag velar...
danni skrev:Jag kan säga att du inte hade sluppit det problemet med Obsidian Black heller, snarare tvärtom. Min förra bil var en pärlvit lack och den förrförra var en vitmetallic som heter "Glacier White" med lite inslag av blått. Bägge de vita bilarna höll sig snygga mycket bättre än den svarta Teslan. Den är skitsnygg efter tvätt och håller sig sån 1-2 dagar om jag har enorm tur.Ferro94 skrev:Har kört svart i 100 år (-isch). Alltid rätt, men ville gärna ha nåt annat denna gång. Valde mellan Obsidian Black och White Pearl MC. Blev det senare. Ändrar lyster och nyans beroende på ljus. Ursnyggt! Blir dock överjävligt snabbt skitig... särskilt på vintern (gäller väl f.ö. de flesta färger...). La på lackförsegling vilket hjälpte en del. Men nu kliver vi in i våren och damm är en enkel match att bara spola av jämfört med salt och vintersmuts. Snart åker grå turbin 21:orna på. Längtar...MartinG skrev:Tack, håller med om silver. Lite uttjatat på 90-talet. Men mitt alternativ var dock midnight silver, som snarare är en mörkgrå färg. I mitt tycke den mest eleganta färgen. Men jag börjar ändå igen komma tillbaka till white pearl. Vit var den färg jag gillade mest först och ofta är det en bra indikation. Som sagt, jag velar...
ja, den lackproducent som utvecklar en billack som är mer eller mindre resistant mot skit och att det bara rinner av, kommer bli rik!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
MC Red är den snabbaste färgen...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
HelectriC skrev:danni skrev:Jag kan säga att du inte hade sluppit det problemet med Obsidian Black heller, snarare tvärtom. Min förra bil var en pärlvit lack och den förrförra var en vitmetallic som heter "Glacier White" med lite inslag av blått. Bägge de vita bilarna höll sig snygga mycket bättre än den svarta Teslan. Den är skitsnygg efter tvätt och håller sig sån 1-2 dagar om jag har enorm tur.Ferro94 skrev:Har kört svart i 100 år (-isch). Alltid rätt, men ville gärna ha nåt annat denna gång. Valde mellan Obsidian Black och White Pearl MC. Blev det senare. Ändrar lyster och nyans beroende på ljus. Ursnyggt! Blir dock överjävligt snabbt skitig... särskilt på vintern (gäller väl f.ö. de flesta färger...). La på lackförsegling vilket hjälpte en del. Men nu kliver vi in i våren och damm är en enkel match att bara spola av jämfört med salt och vintersmuts. Snart åker grå turbin 21:orna på. Längtar...MartinG skrev:Tack, håller med om silver. Lite uttjatat på 90-talet. Men mitt alternativ var dock midnight silver, som snarare är en mörkgrå färg. I mitt tycke den mest eleganta färgen. Men jag börjar ändå igen komma tillbaka till white pearl. Vit var den färg jag gillade mest först och ofta är det en bra indikation. Som sagt, jag velar...
ja, den lackproducent som utvecklar en billack som är mer eller mindre resistant mot skit och att det bara rinner av, kommer bli rik!
Jag skulle vilja se hur denna lack fungerar i en dammig miljö till skillnad mot blöt miljö. Den är ju helt klart hydrofobisk men hur är det med pulvifobisk?danni skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Velat klart o nu beställt en Midnight Silver
Det enda jag fortfarande velar om är premiumpaketet men jag hoppas komma fram till något när jag sett bilen live.

- peterlauri
- Teslaägare