Föruppvärmning - ej schemalagt eller manuellt?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare

Föruppvärmning - ej schemalagt eller manuellt?

Inlägg av hvk »

Som jag förstår Tesla-appen så kan jag bara förvärma kupén i en M3 och förkonditionera batteriet antingen genom att schemalägga till samma tid varje dag eller genom att starta uppvärmningen manuellt strax innan jag ska i väg med bilen.

Personligen har jag inga fasta tider. Däremot vet jag alltid kvällen innan vilken tid jag ska använda bilen nästa dag. Därför vill jag kunna ställa in så att bilen och batteriet är uppvärmda till min planerade avfärd. Inte schemalagt och inte manuellt, utan jag vill göra inställningen kvällen innan och endast att gälla för nästkommande avfärd.

Finns verkligen inte på den möjligheten? Måste vara fler än jag som saknar detta. Jag skulle så klart kunna välja att schemalägga varje gång, med risken att jag glömmer att inaktivera schemat så att bilen står där uppvärmd och klar i vinterkylan även när jag inte ska använda den. Känns lite onödigt...

Någon?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Re: Föruppvärmning - ej schemalagt eller manuellt?

Inlägg av agehall »

Nej, det går inte att göra en one-off. Då får du använda någon tredjeparts system som tex Homeassistant för att lösa det.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Enda möjligheten är att du ställer in tiden när du vet, kvällen före. Sen slår du av schemaläggning vid avfärd. Samma princip nästa kväll, osv.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har släppt det där med att få batteriet förvärmt. En arbetsdag så går jag upp när jag vaknar av mig själv, vilket kan vara allt mellan kl 5 och 6:30, och så åker jag till jobbet när jag är klar med morgonbestyren (har möjlighet att flexa). Så jag har definitivt ingen bestämd tid som jag vet att jag ska åka morgonen därpå. Så jag gör helt enkelt så att jag slår på kupévärmen manuellt när jag ställer mig i duschen. Då har jag alltid varm och avfrostad bil när jag åker.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

hvk skrev: 23 jan 2023 22:44
Som jag förstår Tesla-appen så kan jag bara förvärma kupén i en M3 och förkonditionera batteriet antingen genom att schemalägga till samma tid varje dag eller genom att starta uppvärmningen manuellt strax innan jag ska i väg med bilen.

Personligen har jag inga fasta tider. Däremot vet jag alltid kvällen innan vilken tid jag ska använda bilen nästa dag. Därför vill jag kunna ställa in så att bilen och batteriet är uppvärmda till min planerade avfärd. Inte schemalagt och inte manuellt, utan jag vill göra inställningen kvällen innan och endast att gälla för nästkommande avfärd.

Finns verkligen inte på den möjligheten? Måste vara fler än jag som saknar detta. Jag skulle så klart kunna välja att schemalägga varje gång, med risken att jag glömmer att inaktivera schemat så att bilen står där uppvärmd och klar i vinterkylan även när jag inte ska använda den. Känns lite onödigt...

Någon?
Jag stör mig på samma sak, hänt mer än en gång att man vaknar på söndagen av att bilen står och surrar utanför, bara för att jag behövde iväg tidigt på lördagen och sedan glömt stänga av.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare

Inlägg av tobias_rullar »

För mig värms batteriet om jag slår på ventilationen. Iaf var det så över julen när bilen stod parkerad ute, minusgrader och regenerering fungerade direkt.

Jag är kvar på version 2022.20.8 pga radarn.

Edit: Glömde skriva att bilen stod parkerad och inkopplad i publik laddare över natten.
Wakamuru

Inlägg av Wakamuru »

Arctic Drifter skrev: 24 jan 2023 08:13
hvk skrev: 23 jan 2023 22:44

Någon?
Jag stör mig på samma sak, hänt mer än en gång att man vaknar på söndagen av att bilen står och surrar utanför, bara för att jag behövde iväg tidigt på lördagen och sedan glömt stänga av.
Samma här.
Den promillen där förra bilen (VW) app var bättre. Där gick det att ställa in tre olika avresetider.
Användarvisningsbild
Jontelitokd
Teslaägare

Inlägg av Jontelitokd »

Kan man inte få Tesla att förstå att lite schemaläggning vore fint? :)

Valfritt, där man kan välja Mån-Sön, tider och olika uppvärmning och andra alternativ.
Borde ju vara enkelt fixat tycker man
Skriv svar