Köpa loss tjänstebil (Tesla Y LR)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

teslaponken

Köpa loss tjänstebil (Tesla Y LR)

Inlägg av teslaponken »

Hej!

Har ett fåmansbolag. Köpt bilen och var bland de första att få leverans av Y LR, med bonus ca 700K sek där hösten 2021.

Köpt som tjänstebil på bolaget. Finansiell leasing. Dnb finans. Restskuld kvar ca 440-450k sek. Ränta 4-5% ish.

Funderar på om det inte är värt att lösa ut bilen ur bolaget - och äga privat?

vitsen, tänker jag, är att jag slipper betala förmån (2-3k netto per månad från lönen) och sociala avgifter i bolaget (2k/mån). Blir mycket med tiden.

Bilen har dessutom fullkomligt rasat i värde, så bolaget får buffra förlusten och jag får privat ut en värdeslaktad bil.

Y LR, 2600 mil. Fint skick. 2021.

Kanske går att lösa ut för 450-500K sek nu när nyvärdet är 629 000 för ny (2023)? Att argumentera för -20 till -30% tapp på 1.5-2 år borde väl gå. Löser jag ut den så cashar jag den privat. Slipper alla förmånsskatter, sociala avgifter och hög ränta. Win win win. Och minimerar möjlig värdeminskning privat, iom att bilen köps "billigt".

Hur går man tillväga? Hur värdera den? Bilhandlare? Tar de en andel av kakan?

Redovisningsmässigt vet jag inte heller. Hur blir det med moms iom att halva momsen varit avdragsgill under ägandeperioden? Belastas bolagets balansräkning vid så stor förlust - uppstår det skatteeffekter?

Undrar, kan tänka mig att många är i samma läge och frågar sig själva:
Värt casha loss Teslan ur bolaget? :P
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Köpa loss tjänstebil (Tesla Y LR)

Inlägg av Gustafsson »

Så länge värdet på bilen sjunker snabbt är det bättre att ha bilen i företaget.
Jag värderade min via KVD, vilket kostade ca 2500:-. Köpte sedan inte bilen privat ändå, men däremot köpte jag ut den inom företaget då jag inte gillar hög ränta. Den blir ju då momssmittad, vilket inte var så viktigt i mitt fall.
Man får räkna på vad som är bäst, mycket att ta hänsyn till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Gustafsson skrev: 22 jan 2023 20:35
Så länge värdet på bilen sjunker snabbt är det bättre att ha bilen i företaget.
Jag värderade min via KVD, vilket kostade ca 2500:-. Köpte sedan inte bilen privat ändå, men däremot köpte jag ut den inom företaget då jag inte gillar hög ränta. Den blir ju då momssmittad, vilket inte var så viktigt i mitt fall.
Man får räkna på vad som är bäst, mycket att ta hänsyn till.

Tack för svar.

Ponera 440k restskuld.
Hur betalar jag av hela skulden i bolaget på bästa sätt?
Är momsen avdragsgill?

Och även om den är avbetald måste väl bolaget betala sociala avgifter och jag förmånsbeskattas?
Sur kostnad över tid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Köpa privat skulle jag inte göra. Jag köpte ut min e-Golf efter 4 år pga orimligt hög ränta, men inte privat utan genom företaget. Så länge förmånsvärdet är lägre än värdeminskningen är det mer lönsamt att ha den kvar i företaget. Och det är ju det som händer nu. Värdeminskningen är hög och då är det bättre om företaget tar smällen.
Dessutom kan du ju fortfarande ta alla löpande kostnader med oskattade pengar. Däck t.ex. slits fort och de kostar massor. Men även annat jox som spolarvätska och tvätt plockar ganska mycket penger. Och den dagen man behöver laga nåt dyrt, och garantin gäller inte längre, är man glad när man inte äger bilen privat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

Räntan ska vägas mot halva momsen. Tror inte den blir så hög att det lönar sig att äga i företaget.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

BigEasy skrev: 22 jan 2023 21:29
Räntan ska vägas mot halva momsen. Tror inte den blir så hög att det lönar sig att äga i företaget.
Tror jag inte heller. Jag köpte ut min efter 4 år när restvärdet på leasingen var omkring 20%. Jag har nog inte tjänat nånting på det egentligen. Men jag hade ingen lust att betala närmare 6% ränta för en så pass gammal bil. Då betalar jag hellre moms. Dessutom hade jag svårt att få ihop 100 tjänstemil per år utan att vara extremt kreativ. Så sett hade jag ändå inte fått dra halva momsen om man är riktigt petig. Men det är ju ett specialfall som säkert inte gäller trådskaparen.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev: 22 jan 2023 20:52
...] Dessutom kan du ju fortfarande ta alla löpande kostnader med oskattade pengar. Däck t.ex. slits fort och de kostar massor. Men även annat jox som spolarvätska och tvätt plockar ganska mycket penger. [Min understrykn.] [...
Är spolarvätska så dyrt? Ifall man t.ex. köper fyralitersdunk koncentrerad på Jula eller Biltema och sen blandar själv. Fast det vill man kanske inte... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

teslaponken skrev: 22 jan 2023 20:27
Hej!

Har ett fåmansbolag. Köpt bilen och var bland de första att få leverans av Y LR, med bonus ca 700K sek där hösten 2021.

Köpt som tjänstebil på bolaget. Finansiell leasing. Dnb finans. Restskuld kvar ca 440-450k sek. Ränta 4-5% ish.

Funderar på om det inte är värt att lösa ut bilen ur bolaget - och äga privat?

vitsen, tänker jag, är att jag slipper betala förmån (2-3k netto per månad från lönen) och sociala avgifter i bolaget (2k/mån). Blir mycket med tiden.

Bilen har dessutom fullkomligt rasat i värde, så bolaget får buffra förlusten och jag får privat ut en värdeslaktad bil.

Y LR, 2600 mil. Fint skick. 2021.

Kanske går att lösa ut för 450-500K sek nu när nyvärdet är 629 000 för ny (2023)? Att argumentera för -20 till -30% tapp på 1.5-2 år borde väl gå. Löser jag ut den så cashar jag den privat. Slipper alla förmånsskatter, sociala avgifter och hög ränta. Win win win. Och minimerar möjlig värdeminskning privat, iom att bilen köps "billigt".

Hur går man tillväga? Hur värdera den? Bilhandlare? Tar de en andel av kakan?

Redovisningsmässigt vet jag inte heller. Hur blir det med moms iom att halva momsen varit avdragsgill under ägandeperioden? Belastas bolagets balansräkning vid så stor förlust - uppstår det skatteeffekter?

Undrar, kan tänka mig att många är i samma läge och frågar sig själva:
Värt casha loss Teslan ur bolaget? :P
Hmm, halva momsen är väl inte avdragsgill vid finansiell leasing där du står för risken.

https://skatteverket.se/foretag/moms/sa ... 10628.html

"Som huvudregel får du inte göra avdrag när du köper en personbil"

"Enligt momslagen kan ett avtal om finansiell leasing innebära försäljning av personbil i stället för uthyrning. Grundregeln är att du har tecknat ett uthyrningsavtal om din leasinggivare inte överlåter ägandet, det vill säga de ekonomiska rättigheterna och skyldigheterna, till dig. Du har däremot tecknat ett avtal om försäljning om du måste köpa eller hitta en annan köpare till bilen när leasingperioden går ut."
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev: 22 jan 2023 23:17
mati skrev: 22 jan 2023 20:52
...] Dessutom kan du ju fortfarande ta alla löpande kostnader med oskattade pengar. Däck t.ex. slits fort och de kostar massor. Men även annat jox som spolarvätska och tvätt plockar ganska mycket penger. [Min understrykn.] [...
Är spolarvätska så dyrt? Ifall man t.ex. köper fyralitersdunk koncentrerad på Jula eller Biltema och sen blandar själv. Fast det vill man kanske inte... ;)
Dyrt och dyrt. Det går ju åt massor, och det blir en del pengar det med. Samtidigt tar ju bilar utan strålkastarspolning inte alls lika mycket. Så sett kanske ingenting att bry sig om.
Hursomhelst var detta bara ett exempel eftersom det är hyfsat aktuellt just nu. Ta biltvätt då. Brukar kosta minst en hundring per tvätt om man vill att bilen blir ren. Och tvättar man regelbundet så är det också en del pengar. Jag brukar snåla på den fronten, och hade jag behövt betala med privata pengar hade jag nog aldrig tvättat bilen någon annanstans än hemma på gårdsplanen. Men alla har ju inte den möjligheten.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det påverkas ju också av hur mycket privatmil du kör per år.

Förmånsvärdet är ju det samma för 500 eller 5000 privata mil men verkliga kostnader skiljer ju.

Du får räkna noga, men kör du inte så många privatmil och kan köpa ut bilen till vettigt pris kan det spara några kronor.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Skriv svar