Model Y Projector / Matrix headlights?
Moderator: Redaktion
Model Y Projector / Matrix headlights?
Hej, som rubriken lyder, har de MY som levereras i Sverige Projector / Matrix headlights?
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Model Y Projector / Matrix headlights?
Ja, min är över 1 år gammal och har det. MYLR.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Model Y Projector / Matrix headlig
ja, ljusa och fina men dom har ingen mjukvara för adaptiva strålkastare…
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Som sagt, ingen mjukvara för partiell avbländning ännu.
Fast nu har man ju asymmetriskt halvljus i alla fall.
Fast nu har man ju asymmetriskt halvljus i alla fall.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
"Lovade" Musk inte, i samband med rundvisningen i Berlin, att adaptiva strålkastare skulle komma?
Jag körde nyss 140 mil, varav de flesta milen var i mörker. Jag måste säga att jag är otroligt imponerad över hur väl helljuset bländar av och slås på automatiskt. På just den biten slår teslan min förra xc90. Dock saknar jag de adaptiva strålkastarna från volvon,men på motorväg är tesla bättre. Om inte 100 procent, så i alla fall gjorde den rätt i 95 % av fallen. Dock skulle den kunna tända helljuset lite snabbare efter mötet var klart.
Lika imponerad som jag är på det automatiska helljuset, lika bedrövad är jag på de automatiska torkarna. De är ju inte automatiska om man själv får sitta och trycka igång dem med knappen på spaken.. Riktigt kass..

Jag körde nyss 140 mil, varav de flesta milen var i mörker. Jag måste säga att jag är otroligt imponerad över hur väl helljuset bländar av och slås på automatiskt. På just den biten slår teslan min förra xc90. Dock saknar jag de adaptiva strålkastarna från volvon,men på motorväg är tesla bättre. Om inte 100 procent, så i alla fall gjorde den rätt i 95 % av fallen. Dock skulle den kunna tända helljuset lite snabbare efter mötet var klart.
Lika imponerad som jag är på det automatiska helljuset, lika bedrövad är jag på de automatiska torkarna. De är ju inte automatiska om man själv får sitta och trycka igång dem med knappen på spaken.. Riktigt kass..
Kom vi fram till om alla MY LR från Berlin har Matrix Headlights idag?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
ALLA Model Y som levererats i Sverige har matrix-hårdvaran.
Det som förvirrar är att det inte är så i USA.
Det som förvirrar är att det inte är så i USA.
Model Y LR AWD 2022
Stämmer inte. Alla har samma fysiska lyktor och INGEN har adaptiva funktioner. Det är ett mjukvaruproblem som inte Tesla verkar prioritera.
- jonasl
- Teslaägare
Vad är det som inte stämmer i det jag skriver? Jag skriver explicit att de har just hårdvaran. Mjukvaran är en annan sak, den är det ingen som har.
I USA har inte alla LR levererats med matrix-hårdvaran.
I USA har inte alla LR levererats med matrix-hårdvaran.
Model Y LR AWD 2022
Jag trodde att alla MY i USA hade matrix hw? M3 vet jag har levererats med annan hårdvara men jag visste inte att det var så med MY om det nu stämmer.
Edit: Du har rätt. Det har levererats blandat ut Fremont. Sjukt.

Grymt, tack för svar, var hårdvaran jag var nyfiken på just nu...
- jonasl
- Teslaägare
En annan fråga är varför jag ens lagt det på minnet, jag borde använda min hjärnkapacitet till annat..

Model Y LR AWD 2022
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Haha, jag tänkte precis samma sak om mig själv. Varför kommer jag ihåg sånt här, men glömmer vad jag gjorde förra helgen?

Svart Model Y Performance
Tesla kommer inte leverera matrix på befintlig hårdvara är min gissning.
- mikebike
- Teslaägare
Jag tror samma sak om parkeringsassistansen.
Jag är lite rädd att du har rätt, men texten man måste godkänna är lite väl tydligt skriven för att jag ska tro att de kan komma undan utan att leverera något.
MY RWD 2023
- mikebike
- Teslaägare
Texten säger varken när mjukvaran finns på plats eller att den skall fungera lika som med sensorer....
Visst, texten är, nog mycket medvetet, luddigt skriven.mikebike skrev: ↑17 mar 2023 14:12
Men "Inom en snar framtid" måste väl ändå förpliktiga en del.Under en kort tid under denna övergång kommer Tesla Vision-fordon som inte är utrustade med ultraljudssensorer att levereras med funktioner som tillfälligt är begränsade eller inaktiva, bland andra följande:
Parkeringsassistans: varnar dig för föremål i omgivningen när fordonet körs i högst 8 km/h.
Autoparkering: manövrerar automatiskt till parallella eller vinkelräta parkeringsplatser.
Summon: flytta din bil manuellt framåt eller bakåt genom Tesla-appen.
Smart Summon: navigera din bil till din plats eller en önskad plats genom Tesla-appen.
Inom en snar framtid kommer dessa funktioner, när de har uppnått prestanda som liknar den i dagens fordon, återinföras genom en serie trådlösa programvaruuppdateringar. Alla andra tillgängliga funktioner för Autopilot, Uppgraderad autopilot och Total självkörningsförmåga kommer att vara aktiva vid leverans, beroende på beställningens konfiguration.
MY RWD 2023
Hahahaha "Inom en snar framtid" + "prestanda som liknar den i dagens fordon"...

Helljusautomatiken tog 4 år. Torkarna väntar jag på fortfarande. EAP/FSD? 2026? "Kommer senare".
Tyvärr har du väl rätt... Förstår bara inte hur de kommer undan med det.
MY RWD 2023
Det finns en hel rad med nya förstaköpare. Bilar på postorder med funktioner som "kommer kanske" och levereras utan personal som "ta den eller dra" med kass service utan lånebil för garantiärenden verkar vara ett vinnande koncept?
Det säger väl en del om konkurrensen och tillgången på bilar.
- jonasl
- Teslaägare
Det känns ju inte riktigt likt Tesla att installera dyrare (antar jag?) hårdvara som sedan aldrig används. Men de har ju aldrig marknadsfört matrix-belysning som något som kommer. Den som lever får se, helljuset är riktigt bra oavsett och eftersom jag inte haft någon bil tidigare med matrixbelysning så saknar jag det inte

Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Den här gången tror jag nog att man kan dra det rättsligt mycket tidigare med tanke på just ordval som
”under en kort tid… tillfälligt är begränsade… inom en snar framtid…”, det kan fanimej inte bli mer
tydligt att det här ska lösas VÄLDIGT snart… vilket dom garanterat inte kommer att göra om man
ser det juridiskt… även om det där med ”liknar” är luddigt såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Så här såg beställningssidan ut för 4 år sen:Bjelke skrev: ↑17 mar 2023 20:01Den här gången tror jag nog att man kan dra det rättsligt mycket tidigare med tanke på just ordval som
”under en kort tid… tillfälligt är begränsade… inom en snar framtid…”, det kan fanimej inte bli mer
tydligt att det här ska lösas VÄLDIGT snart… vilket dom garanterat inte kommer att göra om man
Problem är ju att vanligt folk varken orkar bråka eller tjata eller något annat med teflon-Tesla. Man kan inte som individ lägga tid eller riskera pengar på rättsliga processer även om man principiellt har rätt. Jag röstar med fötterna och väljer inte en ny Tesla. Det är en principsak. Någon annan ska få chansen nästa gång. Model X:en kan få rulla på i några år till i min ägo.Bjelke skrev: ↑17 mar 2023 20:01[Den här gången tror jag nog att man kan dra det rättsligt mycket tidigare med tanke på just ordval som