Laddhybridens återkomst?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Re: Laddhybridens återkomst?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Under karossplåten skiljer det en hel del, är
ju en hel del prylar som ska underhållas på laddhybrider.
.
Mercedes.JPG
2021_ID.4-Small-12226-1024x575.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 08 jan 2023 20:25
mikebike skrev: 08 jan 2023 20:20
Dafro skrev: 08 jan 2023 19:56

Kunde inte sagt det bättre själv förutom lägga till risken för kö. Har beställt bil med mer ön 100 kWh batteri för att slippa stanna och ladda och äta på McDonalds i Ulricehamn men troligen blir det 10-15 resor som jag sparar in stopp på och till fjällen blir det bara ett stopp istället för ett extra i Ludvika på 50 kW laddare. Har bara 95 kWh batteri nu, lite litet. :D
Vi laddar alltid i Ulricehamn, åt båda hållen, när vi hälsar på fruns släkt, men än har vi aldrig ätit på McDonalds där. Faktum är att vi nog aldrig ätit på McDonalds tillsammans. Inte på Burger King heller. Någon gång på MAX.
Circle K-macken då?
Vad har de för meny? :roll:
Min frus favoritstopp är Kroatorpet i Huskvarna och Rudenstams mellan Huskvarna och Gränna. Även fiket i Väderstad besöks ibland, ett par gånger har vi ätit inne i Ulricehamn.

Senast åt vi på Chop chop Linköping som jag tycker är ok, men det blev inte godkänt... ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

mikebike skrev: 08 jan 2023 20:50

Kunde inte sagt det bättre själv förutom lägga till risken för kö. Har beställt bil med mer ön 100 kWh batteri för att slippa stanna och ladda och äta på McDonalds i Ulricehamn men troligen blir det 10-15 resor som jag sparar in stopp på och till fjällen blir det bara ett stopp istället för ett extra i Ludvika på 50 kW laddare. Har bara 95 kWh batteri nu, lite litet. :D
Vi laddar alltid i Ulricehamn, åt båda hållen, när vi hälsar på fruns släkt, men än har vi aldrig ätit på McDonalds där. Faktum är att vi nog aldrig ätit på McDonalds tillsammans. Inte på Burger King heller. Någon gång på MAX.
Circle K-macken då?
Min frus favoritstopp är Kroatorpet i Huskvarna och Rudenstams mellan Huskvarna och Gränna. Även fiket i Väderstad besöks ibland, ett par gånger har vi ätit inne i Ulricehamn.

Senast åt vi på Chop chop Linköping som jag tycker är ok, men det blev inte godkänt... ;)
Orange chicken charmar de flesta!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

current skrev: 08 jan 2023 17:11
frippe skrev: 07 jan 2023 16:25
Så mycket billigare är väl inte en c- klass gentemot en model Y. Lägger du till de väldigt mycket högre servicekostnaderna äts skillnaden upp snabbt.

Så nej, jag har svårt att se att hybrider kommer leva speciellt längre. Bensin och diesel lär inte bli billigare än vad det är nu.

Men visst, människor är vanedjur och väljer ofta sådant de är vana vid.
Det skiljer väl cirka 200 tkr mellan dessa bilar?
Nja, det gör det väl inte om du börjar plocka på paket på mercedesen så den liknar teslan så är på under 100tkr i skillnad.
Model Y LR.
Model S70D
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Bengt-re skrev: 08 jan 2023 20:24
Fredrik j skrev: 08 jan 2023 20:16
mikebike skrev: 08 jan 2023 19:33
Bengt-re skrev: 08 jan 2023 18:12

Nä, rätt meningslöst. Dessutom så behöver man stanna någon gång för att äta och pissa om man kör långt - då kan man ju lika gärna ladda.
Dessvärre kan man aldrig ladda där man vill äta, eller äta bra där man kan ladda. Dessutom är det oftast 2-3 gånger dyrare att snabbladda än att långsamladda på gatan respektive på destinationen.
För att inte tala om att ladda hemma för de som kan det.

Jag skulle definitivt betala extra för 100 kWh, då slipper jag ladda på väg till Mamma och bara stanna en gång istället för två på väg till fruns släkt.
Ja, när vi åkte till trysil i vintras blev det en påtvingad laddpaus med kaffe circle k i elverum på slutet. Nått kiss lyckades jag inte klämma ut.
Skaffa hund
Jag har hund men den behöver inte ut så ofta, men om jag stannar för att ladda så tar jag såklart ett varv.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Var äter ni? Vi brukar sikta på Max pga svenskt kött men jag brukar vägra stanna 2 ggr och då får det ätas på mc men ibland har det blivit 2 stopp. Skulle vilja köra drive thru de gånger man vill komma fram lite snabbt. Själv gillar jag att sträckköra och inte ladda alls. Dessa gånger saknar jag min X5 45e, återknyter lite till trådämnet. Men saknar inte att behöva tanka bensin och sedan var elmotorn alldeles för svag så den blev väldigt tråkig att köra. Ett problem med samtliga laddhybrider men visst senaste Volvo T8 börjar väl vara nästan ok.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Bengt-re skrev: 08 jan 2023 21:11
mikebike skrev: 08 jan 2023 20:50

Circle K-macken då?

Orange chicken charmar de flesta!
Det är min favorit.😀
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Wilma Nygren

Inlägg av Wilma Nygren »

Det är möjligt att försäljningen av plug-in hybridfordon kan komma att öka i framtiden. Den lägre kostnaden och den ökade räckvidden för dessa fordon, liksom statliga incitament, kan göra dem mer attraktiva för konsumenterna jämfört med rena elfordon. Det är dock också möjligt att framsteg inom batteriteknik och laddningsinfrastruktur kommer att fortsätta att göra rena elfordon till ett mer gångbart alternativ för konsumenterna i framtiden. I slutändan kommer marknaden att avgöra vilken typ av fordon som blir mest populär.
Skriv svar