Respekt för att alla lever olika, men för mig skulle det kännas som att köpt en villa utan kök och klaga på att det är dyrt att äta ute varje kväll. Gjorde du ingen kalkyl innnan? SuC kostade väl 5 spänn redan i Sept 2021 när jag fick min Y.
Jo, jag gjorde en kalkyl när jag beställde min Model Y i oktober 2020.
SuC kostade då 2,50 kr/kWh och att ladda i Mall of Scandinavia kostade 3 kr/kWh.
Nu kostar det 7 kr/kWh på SuC, 4 kr i Mall of Scandinavia och 3 kr från laddstolparna i närområdet (som inte fanns 2020).
Men det känns som om elpriset kvittar när man har en värdeminskning på 100 kr/mil.
Min far sa en gång för länge sedan när någon frågade hur mycket hans Volvo 760 drog?
"Det kvittar hur mycket bilen drar, det är värdeminskningen som är den största kostnaden."
Aldrig har det varit lika sant som nu.
Om värdeminskningen är jättestor är det väl extra angeläget att spara på andra kostnader?
Det lönar sig mest att spara på de höga kostnaderna, det ger mer att hålla nere värdeminskningen än att spara en dl bensin per mil. Därför har jag historiskt oftast köpt tre år gamla bilar i "mellanprisklass" och behållit dem i tre år. Att köpa en ny bil innebär större värdeminskning, att köpa en dyr bil innebär större värdeminskning. Att köpa en ny och dyr bil blir alltså ännu dyrare.
Att köpa en ny Tesla för 742.000 var uppenbarligen rena katastrofen. Jag har amorterat riktigt aggressivt sedan jag köpte bilen, men jag har ändå inte amorterat lika mycket som värdeminskningen.
Absolut, tror dock att du hade sparat ännu mer genom att köpa en sex år gammal bil och köra den i sex år
Vi köper inte nya bilar för att spara, utan av följande skäl:
- fruns känsla är att nya bilar är mer driftsäkra än 3 år gamla
- möjlighet till att komma över teknik som ej finns på begagnatmarknaden alt. överpris på begagnatmarknaden
- vi gillar att köra nytt, finns ett egenvärde i den känslan för oss
- när jag köper ny bil tror jag mig vilja ha den i 10 år, tror på totalekonomin i ett sådant köp, men vi byter alltid i förtid
- det retar alltid någon!
Jag gjorde en excel-kalkyl på testaköpet, kunde räkna hem det jämfört med den relativt nya tyska SUV vi redan hade vid 1200 mil/år, tack vare dieselkostnader och servicekostnader. Men jag vet att det vore ännu billigare att köpa en Volvo-kombi som passerat 20 000 mil, och sen servar jag den själv. Men nu var det inte en sådan vi var sugna på!
Första och sista punkten håller jag absolut med om. Och tack för nästsista punkten, att jag ska räkna på 10 år för att få ihop kalkylen. Sedan att jag nog aldrig har haft en bil mer än 2 år gör inte hit men gör att jag inte vågar ta privatleasing på 3 år. Kan ju komma något nytt kul efter 2.
Nyfiken fråga bara, om det omvända hade hänt (det har ju hänt senaste åren) och Tesla skrev till dig att nu har vi höjt priserna och därmed blir din begagnade bil mer värd pga att nypriset ökar, vi vill att du står för 50% av den värdeökningen. Betala in 30 000 kr till oss. Hade du gått med på det och tyckt det var rimligt?
Många här på forumet som verkar lida av Stockholmsyndromet, eller iaf en variant på det.
"Goodwill" är vad vi vill åberopa och inget krav med hänvisning till avtal eller lag. Bara en möjlighet till Tesla helt enkelt att vårda kundrelationen, vilket seriösa företag alltid vill. Vad Tesla hade för egentlig bevekelsegrund och strategi för att göra som de gör nu vet vi ju inte, men jag tycker att det är på sin plats att upplysa de om att det finns negativa effekter för tredje part (oss) som de faktiskt med enkla medel kan åtgärda.
Din fråga om det omvända scenariot kan te sig som logisk, men helt orimligt och därtill inte möjligt enligt lag. Därmed inte sagt att företag inte försöker sig på sådant också. Senaste exemplet är väl elbolag som försökte bryta upp fasta elavtal med sina kunder med hänvisning till "force majure" eller något. Som tur hade kunderna starkt stöd i lagen, men det kunde ha gått illa.
Nyfiken fråga bara, om det omvända hade hänt (det har ju hänt senaste åren) och Tesla skrev till dig att nu har vi höjt priserna och därmed blir din begagnade bil mer värd pga att nypriset ökar, vi vill att du står för 50% av den värdeökningen. Betala in 30 000 kr till oss. Hade du gått med på det och tyckt det var rimligt?
Många här på forumet som verkar lida av Stockholmsyndromet, eller iaf en variant på det.
"Goodwill" är vad vi vill åberopa och inget krav med hänvisning till avtal eller lag. Bara en möjlighet till Tesla helt enkelt att vårda kundrelationen, vilket seriösa företag alltid vill. Vad Tesla hade för egentlig bevekelsegrund och strategi för att göra som de gör nu vet vi ju inte, men jag tycker att det är på sin plats att upplysa de om att det finns negativa effekter för tredje part (oss) som de faktiskt med enkla medel kan åtgärda.
Din fråga om det omvända scenariot kan te sig som logisk, men helt orimligt och därtill inte möjligt enligt lag. Därmed inte sagt att företag inte försöker sig på sådant också. Senaste exemplet är väl elbolag som försökte bryta upp fasta elavtal med sina kunder med hänvisning till "force majure" eller något. Som tur hade kunderna starkt stöd i lagen, men det kunde ha gått illa.
Den ter sig inte bara logisk, den är det också. Ditt förslag har inte heller något lagstöd, hur nu det skulle se ut.
Jag förstår inte heller hur Tesla skulle ha hanterat denna prissänkning för att "skona" sina befintliga kunder. Säga till alla kunder att om 2 eller 6 månader så sänker vi priserna med 20%? Vänta gärna med ert köp tills dess.
Nyfiken fråga bara, om det omvända hade hänt (det har ju hänt senaste åren) och Tesla skrev till dig att nu har vi höjt priserna och därmed blir din begagnade bil mer värd pga att nypriset ökar, vi vill att du står för 50% av den värdeökningen. Betala in 30 000 kr till oss. Hade du gått med på det och tyckt det var rimligt?
Många här på forumet som verkar lida av Stockholmsyndromet, eller iaf en variant på det.
"Goodwill" är vad vi vill åberopa och inget krav med hänvisning till avtal eller lag. Bara en möjlighet till Tesla helt enkelt att vårda kundrelationen, vilket seriösa företag alltid vill. Vad Tesla hade för egentlig bevekelsegrund och strategi för att göra som de gör nu vet vi ju inte, men jag tycker att det är på sin plats att upplysa de om att det finns negativa effekter för tredje part (oss) som de faktiskt med enkla medel kan åtgärda.
Din fråga om det omvända scenariot kan te sig som logisk, men helt orimligt och därtill inte möjligt enligt lag. Därmed inte sagt att företag inte försöker sig på sådant också. Senaste exemplet är väl elbolag som försökte bryta upp fasta elavtal med sina kunder med hänvisning till "force majure" eller något. Som tur hade kunderna starkt stöd i lagen, men det kunde ha gått illa.
Den ter sig inte bara logisk, den är det också. Ditt förslag har inte heller något lagstöd, hur nu det skulle se ut.
Jag förstår inte heller hur Tesla skulle ha hanterat denna prissänkning för att "skona" sina befintliga kunder.
Erbjuda vettigt inbytespris på begagnad Tesla (som just tappat 100 kSEK) vid köp av ny Tesla?
Historiskt har Tesla bjudit riktigt dåligt på inbytesbilar, i mitt fall 60-70 tusen lägre än andra företag.
Traditionella bilhandlare brukar ge bra betalt för inbyten av samma fabrikat som den nya bil man köper. En typ av förtäckt rabatt.
Nyfiken fråga bara, om det omvända hade hänt (det har ju hänt senaste åren) och Tesla skrev till dig att nu har vi höjt priserna och därmed blir din begagnade bil mer värd pga att nypriset ökar, vi vill att du står för 50% av den värdeökningen. Betala in 30 000 kr till oss. Hade du gått med på det och tyckt det var rimligt?
Många här på forumet som verkar lida av Stockholmsyndromet, eller iaf en variant på det.
"Goodwill" är vad vi vill åberopa och inget krav med hänvisning till avtal eller lag. Bara en möjlighet till Tesla helt enkelt att vårda kundrelationen, vilket seriösa företag alltid vill. Vad Tesla hade för egentlig bevekelsegrund och strategi för att göra som de gör nu vet vi ju inte, men jag tycker att det är på sin plats att upplysa de om att det finns negativa effekter för tredje part (oss) som de faktiskt med enkla medel kan åtgärda.
Din fråga om det omvända scenariot kan te sig som logisk, men helt orimligt och därtill inte möjligt enligt lag. Därmed inte sagt att företag inte försöker sig på sådant också. Senaste exemplet är väl elbolag som försökte bryta upp fasta elavtal med sina kunder med hänvisning till "force majure" eller något. Som tur hade kunderna starkt stöd i lagen, men det kunde ha gått illa.
Den ter sig inte bara logisk, den är det också. Ditt förslag har inte heller något lagstöd, hur nu det skulle se ut.
Jag förstår inte heller hur Tesla skulle ha hanterat denna prissänkning för att "skona" sina befintliga kunder.
Erbjuda vettigt inbytespris på begagnad Tesla (som just tappat 100 kSEK) vid köp av ny Tesla?
Historiskt har Tesla bjudit riktigt dåligt på inbytesbilar, i mitt fall 60-70 tusen lägre än andra företag.
Traditionella bilhandlare brukar ge bra betalt för inbyten av samma fabrikat som den nya bil man köper. En typ av förtäckt rabatt.
Spontant tyckte jag det lät bra men efter en stunds tanke låter det orimligt. Det är sannolikt ingen vinst alls för Tesla, ekonomiskt, för den transaktionen eftersom de _sannolikt_ har bruttomarginaler på ensiffrigt nu, allt annat lika. Erbjuda detta då till miljontals kunder låter mastigt, minst sagt.
Den ter sig inte bara logisk, den är det också. Ditt förslag har inte heller något lagstöd, hur nu det skulle se ut.
Jag förstår inte heller hur Tesla skulle ha hanterat denna prissänkning för att "skona" sina befintliga kunder. Säga till alla kunder att om 2 eller 6 månader så sänker vi priserna med 20%? Vänta gärna med ert köp tills dess.
Vi är nog inte på samma frekvens så vi får låta udda vara jämnt Lloyd.
Nyfiken fråga bara, om det omvända hade hänt (det har ju hänt senaste åren) och Tesla skrev till dig att nu har vi höjt priserna och därmed blir din begagnade bil mer värd pga att nypriset ökar, vi vill att du står för 50% av den värdeökningen. Betala in 30 000 kr till oss. Hade du gått med på det och tyckt det var rimligt?
Många här på forumet som verkar lida av Stockholmsyndromet, eller iaf en variant på det.
"Goodwill" är vad vi vill åberopa och inget krav med hänvisning till avtal eller lag. Bara en möjlighet till Tesla helt enkelt att vårda kundrelationen, vilket seriösa företag alltid vill. Vad Tesla hade för egentlig bevekelsegrund och strategi för att göra som de gör nu vet vi ju inte, men jag tycker att det är på sin plats att upplysa de om att det finns negativa effekter för tredje part (oss) som de faktiskt med enkla medel kan åtgärda.
Din fråga om det omvända scenariot kan te sig som logisk, men helt orimligt och därtill inte möjligt enligt lag. Därmed inte sagt att företag inte försöker sig på sådant också. Senaste exemplet är väl elbolag som försökte bryta upp fasta elavtal med sina kunder med hänvisning till "force majure" eller något. Som tur hade kunderna starkt stöd i lagen, men det kunde ha gått illa.
Den ter sig inte bara logisk, den är det också. Ditt förslag har inte heller något lagstöd, hur nu det skulle se ut.
Jag förstår inte heller hur Tesla skulle ha hanterat denna prissänkning för att "skona" sina befintliga kunder.
Erbjuda vettigt inbytespris på begagnad Tesla (som just tappat 100 kSEK) vid köp av ny Tesla?
Historiskt har Tesla bjudit riktigt dåligt på inbytesbilar, i mitt fall 60-70 tusen lägre än andra företag.
Traditionella bilhandlare brukar ge bra betalt för inbyten av samma fabrikat som den nya bil man köper. En typ av förtäckt rabatt.
Spontant tyckte jag det lät bra men efter en stunds tanke låter det orimligt. Det är sannolikt ingen vinst alls för Tesla, ekonomiskt, för den transaktionen eftersom de _sannolikt_ har bruttomarginaler på ensiffrigt nu, allt annat lika. Erbjuda detta då till miljontals kunder låter mastigt, minst sagt.
Det är nog inte miljontals kunder som är i färd med att byta bil nu.
Den ter sig inte bara logisk, den är det också. Ditt förslag har inte heller något lagstöd, hur nu det skulle se ut.
Jag förstår inte heller hur Tesla skulle ha hanterat denna prissänkning för att "skona" sina befintliga kunder. Säga till alla kunder att om 2 eller 6 månader så sänker vi priserna med 20%? Vänta gärna med ert köp tills dess.
Vi är nog inte på samma frekvens så vi får låta udda vara jämnt Lloyd.
Haha, förmodligen, jag bjuder ändå på ett lycka till
Många här på forumet som verkar lida av Stockholmsyndromet, eller iaf en variant på det.
"Goodwill" är vad vi vill åberopa och inget krav med hänvisning till avtal eller lag. Bara en möjlighet till Tesla helt enkelt att vårda kundrelationen, vilket seriösa företag alltid vill. Vad Tesla hade för egentlig bevekelsegrund och strategi för att göra som de gör nu vet vi ju inte, men jag tycker att det är på sin plats att upplysa de om att det finns negativa effekter för tredje part (oss) som de faktiskt med enkla medel kan åtgärda.
Din fråga om det omvända scenariot kan te sig som logisk, men helt orimligt och därtill inte möjligt enligt lag. Därmed inte sagt att företag inte försöker sig på sådant också. Senaste exemplet är väl elbolag som försökte bryta upp fasta elavtal med sina kunder med hänvisning till "force majure" eller något. Som tur hade kunderna starkt stöd i lagen, men det kunde ha gått illa.
Den ter sig inte bara logisk, den är det också. Ditt förslag har inte heller något lagstöd, hur nu det skulle se ut.
Jag förstår inte heller hur Tesla skulle ha hanterat denna prissänkning för att "skona" sina befintliga kunder.
Erbjuda vettigt inbytespris på begagnad Tesla (som just tappat 100 kSEK) vid köp av ny Tesla?
Historiskt har Tesla bjudit riktigt dåligt på inbytesbilar, i mitt fall 60-70 tusen lägre än andra företag.
Traditionella bilhandlare brukar ge bra betalt för inbyten av samma fabrikat som den nya bil man köper. En typ av förtäckt rabatt.
Spontant tyckte jag det lät bra men efter en stunds tanke låter det orimligt. Det är sannolikt ingen vinst alls för Tesla, ekonomiskt, för den transaktionen eftersom de _sannolikt_ har bruttomarginaler på ensiffrigt nu, allt annat lika. Erbjuda detta då till miljontals kunder låter mastigt, minst sagt.
Det är nog inte miljontals kunder som är i färd med att byta bil nu.
Nej, såklart inte, därför jag skrev "erbjuda", men det skulle potentiellt kunna resultera i tusentals beställningar.
Den ter sig inte bara logisk, den är det också. Ditt förslag har inte heller något lagstöd, hur nu det skulle se ut.
Jag förstår inte heller hur Tesla skulle ha hanterat denna prissänkning för att "skona" sina befintliga kunder.
Erbjuda vettigt inbytespris på begagnad Tesla (som just tappat 100 kSEK) vid köp av ny Tesla?
Historiskt har Tesla bjudit riktigt dåligt på inbytesbilar, i mitt fall 60-70 tusen lägre än andra företag.
Traditionella bilhandlare brukar ge bra betalt för inbyten av samma fabrikat som den nya bil man köper. En typ av förtäckt rabatt.
Spontant tyckte jag det lät bra men efter en stunds tanke låter det orimligt. Det är sannolikt ingen vinst alls för Tesla, ekonomiskt, för den transaktionen eftersom de _sannolikt_ har bruttomarginaler på ensiffrigt nu, allt annat lika. Erbjuda detta då till miljontals kunder låter mastigt, minst sagt.
Det är nog inte miljontals kunder som är i färd med att byta bil nu.
Nej, såklart inte, därför jag skrev "erbjuda", men det skulle potentiellt kunna resultera i tusentals beställningar.
Jag tänker på de som har en liggande beställning.
Sedan var inte tanken att de skall bjuda motsvarande nypris, utan att de skall bjuda minst lika mycket som "marknaden".
Jag har som tidigare nämnts en liggande beställning på en Model Y Performance. Min beställda färg Midnight Silver har ersatts av Quicksilver som är dyrare, men jag fick ett meddelande om att min bil uppgraderats utan kostnad. Mitt pris var alltså kvar på 817' istället för 825' som det skulle varit vid nybeställning.
Bra deal, tills de sänkte priserna. Någon hade fått besked om att Tesla skulle sänka priset på alla gamla beställningar inom 48 timmar (från i fredags).
Jag har tittat in på mitt Tesla-konto flera gånger per dag sedan jag läste det och nu har mitt pris ändrats:
Jag har som tidigare nämnts en liggande beställning på en Model Y Performance. Min beställda färg Midnight Silver har ersatts av Quicksilver som är dyrare, men jag fick ett meddelande om att min bil uppgraderats utan kostnad. Mitt pris var alltså kvar på 817' istället för 825' som det skulle varit vid nybeställning.
Bra deal, tills de sänkte priserna. Någon hade fått besked om att Tesla skulle sänka priset på alla gamla beställningar inom 48 timmar (från i fredags).
Jag har tittat in på mitt Tesla-konto flera gånger per dag sedan jag läste det och nu har mitt pris ändrats:
Screenshot_20230116_142654_Samsung Internet.jpg
Hur Ser den uppdaterade ordern ut? Dvs hur har de räknat, kan du se vad som blivit dyrare?
Ser ju ut som att prisavdrag för QS trillat bort (det var väl på 8500kr). Kanske bara är så att de håller på och uppdaterar din order till nya priset. Jag skulle sitta lugnt i båten och se vad som händer.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Jag har som tidigare nämnts en liggande beställning på en Model Y Performance. Min beställda färg Midnight Silver har ersatts av Quicksilver som är dyrare, men jag fick ett meddelande om att min bil uppgraderats utan kostnad. Mitt pris var alltså kvar på 817' istället för 825' som det skulle varit vid nybeställning.
Bra deal, tills de sänkte priserna. Någon hade fått besked om att Tesla skulle sänka priset på alla gamla beställningar inom 48 timmar (från i fredags).
Jag har tittat in på mitt Tesla-konto flera gånger per dag sedan jag läste det och nu har mitt pris ändrats:
Screenshot_20230116_142654_Samsung Internet.jpg
Hur Ser den uppdaterade ordern ut? Dvs hur har de räknat, kan du se vad som blivit dyrare?
Ser ju ut som att prisavdrag för QS trillat bort (det var väl på 8500kr). Kanske bara är så att de håller på och uppdaterar din order till nya priset. Jag skulle sitta lugnt i båten och se vad som händer.
Ja, min teori är att det är en tvåstegsoperation och att de bara hunnit halvvägs.
Nej, det är klart - de använde ju ett av sin neurala nätverk och då blev det sådär. Lite sämre än beprövade sätt att räkna ut nya priser, men lite billigare för tesla.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Jag har som tidigare nämnts en liggande beställning på en Model Y Performance. Min beställda färg Midnight Silver har ersatts av Quicksilver som är dyrare, men jag fick ett meddelande om att min bil uppgraderats utan kostnad. Mitt pris var alltså kvar på 817' istället för 825' som det skulle varit vid nybeställning.
Bra deal, tills de sänkte priserna. Någon hade fått besked om att Tesla skulle sänka priset på alla gamla beställningar inom 48 timmar (från i fredags).
Jag har tittat in på mitt Tesla-konto flera gånger per dag sedan jag läste det och nu har mitt pris ändrats:
Screenshot_20230116_142654_Samsung Internet.jpg
Hur Ser den uppdaterade ordern ut? Dvs hur har de räknat, kan du se vad som blivit dyrare?
Ser ju ut som att prisavdrag för QS trillat bort (det var väl på 8500kr). Kanske bara är så att de håller på och uppdaterar din order till nya priset. Jag skulle sitta lugnt i båten och se vad som händer.
Ja, min teori är att det är en tvåstegsoperation och att de bara hunnit halvvägs.
Nu uppdaterades min order och jag fick också den på mail. Noterar att de numera tagit bort prisavdraget på 8500kr för Quicksilver. Jag (precis som du) hade beställt Midnight Silver Metallic (mörkgrå). Fattar resonemanget från Tesla att ta bort det även om jag inte håller med... Jag kommer nog uppdatera till en LR istället för en P, har svårt att motivera 100' prisskillnad (och finns ju en liten chans att få miljöbilspremie på en LR).
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Jag har som tidigare nämnts en liggande beställning på en Model Y Performance. Min beställda färg Midnight Silver har ersatts av Quicksilver som är dyrare, men jag fick ett meddelande om att min bil uppgraderats utan kostnad. Mitt pris var alltså kvar på 817' istället för 825' som det skulle varit vid nybeställning.
Bra deal, tills de sänkte priserna. Någon hade fått besked om att Tesla skulle sänka priset på alla gamla beställningar inom 48 timmar (från i fredags).
Jag har tittat in på mitt Tesla-konto flera gånger per dag sedan jag läste det och nu har mitt pris ändrats:
Screenshot_20230116_142654_Samsung Internet.jpg
Hur Ser den uppdaterade ordern ut? Dvs hur har de räknat, kan du se vad som blivit dyrare?
Ser ju ut som att prisavdrag för QS trillat bort (det var väl på 8500kr). Kanske bara är så att de håller på och uppdaterar din order till nya priset. Jag skulle sitta lugnt i båten och se vad som händer.
Ja, min teori är att det är en tvåstegsoperation och att de bara hunnit halvvägs.
Nu uppdaterades min order och jag fick också den på mail. Noterar att de numera tagit bort prisavdraget på 8500kr för Quicksilver. Jag (precis som du) hade beställt Midnight Silver Metallic (mörkgrå). Fattar resonemanget från Tesla att ta bort det även om jag inte håller med... Jag kommer nog uppdatera till en LR istället för en P, har svårt att motivera 100' prisskillnad (och finns ju en liten chans att få miljöbilspremie på en LR).
Även jag har fått uppdatering, vet dock inte när den kickade in:
Och här är mitt gamla pris:
Screenshot_20230114_183740_Samsung Internet.jpg
Min beställda bil blev alltså dyrare efter prissänkningen?
Roligt också att de skriver 2,2% ränta trots att detta inte (längre) stämmer
Hm. Jag har en likadan beställning och fick också en uppdatering idag. Har lagt upp på samma sätt med DnB, men nu har det försvunnit och jag tolkar det som att jag uppmanas att göra en ansökan till DnB på nytt. Iofs naturligt att upprätta ett nytt kontrakt när priset justerats. Är "betalningssteget" avbockat för din del nu? För mig står det "Ange kontaktuppgifter och din betalningsinformation"
Och här är mitt gamla pris:
Screenshot_20230114_183740_Samsung Internet.jpg
Min beställda bil blev alltså dyrare efter prissänkningen?
Roligt också att de skriver 2,2% ränta trots att detta inte (längre) stämmer
Hm. Jag har en likadan beställning och fick också en uppdatering idag. Har lagt upp på samma sätt med DnB, men nu har det försvunnit och jag tolkar det som att jag uppmanas att göra en ansökan till DnB på nytt. Iofs naturligt att upprätta ett nytt kontrakt när priset justerats. Är "betalningssteget" avbockat för din del nu? För mig står det "Ange kontaktuppgifter och din betalningsinformation"
Jag har också fått ett nytt beställningsavtal. Nytt pris är 772000, precis samma som vid nybeställning. Skillnaden är att vid nybeställning har man en uppskattad leveransperiod, det har inte jag.
Finansieringen är borttagen.
Min originalbeställning tecknades innan prishöjning, och jag fick en "kostnadsfri uppgradering till Quicksilver". Allt detta är borta nu, och resultatet är att min beställda bil "bara" blivit 45.000 billigare, medan min gamla bil rasat i värde med ungefär 100.000.
Det skall bli intressant att se vad jag blir erbjuden i inbyte.