EPS: -20-25%
Fortsätta tappa marknadsandelar (på EV) i EU, Kina och i USA.
Bonus: Musk kommer att sälja fler aktier.
Moderator: Redaktion
EPS: -20-25%
Du förstår inte. Jag har kommit med fakta som stödjer mina påståenden, du rabblar bara påståenden utan att svara på frågor.Legato skrev: ↑13 jan 2023 20:58Du förstår fortfarande inte. Att sänka priser är ingen konst. Att upprätthålla vinster och marginaler är det däremot...qwe skrev: ↑13 jan 2023 20:42Titta på konkurrenternas balans och resultaträkningar så förstår nog även du att de inte alls kan sänka priserna i paritet med Teslas priser om ens göra någon sänkning.Legato skrev: ↑13 jan 2023 20:14Det är klart de kan det... Det slår mot deras marginaler och de kan bli olönsamma, men det har inget med att inte kunna att göra.qwe skrev: ↑13 jan 2023 20:01Konkurrenterna kan inte sänka priserna alls på samma sätt.
Läs Tibors artikel https://teslaclubsweden.se/tesla-toksanker-priserna/
Hur Teslas vinst kommer påverkas återstår också att se, men återigen, att sänka priser är inte svårt och sannerligen inget styrketecken.
Vi lever inte i en nollräntemiljö längre med gratis kapital. Både banker och investerare är restriktiva till bolag som gör förluster nu. Särskilt bolag i konjunkturkänsliga branscher som haft låg tillväxt och låga marginaler trots högkonjunktur.
Och hur ska de hantera kraftiga prissänkningar mot deras återförsäljare som har stora lager av nya och begagnade bilar?![]()
Tesla har varken högst marginaler eller högst vinst för övrigt, även om de ligger långt upp på listan i båda avseenden.
Höga räntor slår givetvis allra hårdast mot högvärderade snabbväxare som Tesla. Högre diskonterimgsränta reducerar aktiens värde dramatiskt.
Hyfsat bra gissning om jag får säga det själv
Fakta?qwe skrev: ↑13 jan 2023 21:28Du förstår inte. Jag har kommit med fakta som stödjer mina påståenden, du rabblar bara påståenden utan att svara på frågor.Legato skrev: ↑13 jan 2023 20:58Du förstår fortfarande inte. Att sänka priser är ingen konst. Att upprätthålla vinster och marginaler är det däremot...qwe skrev: ↑13 jan 2023 20:42Titta på konkurrenternas balans och resultaträkningar så förstår nog även du att de inte alls kan sänka priserna i paritet med Teslas priser om ens göra någon sänkning.Legato skrev: ↑13 jan 2023 20:14Det är klart de kan det... Det slår mot deras marginaler och de kan bli olönsamma, men det har inget med att inte kunna att göra.qwe skrev: ↑13 jan 2023 20:01
Konkurrenterna kan inte sänka priserna alls på samma sätt.
Läs Tibors artikel https://teslaclubsweden.se/tesla-toksanker-priserna/
Hur Teslas vinst kommer påverkas återstår också att se, men återigen, att sänka priser är inte svårt och sannerligen inget styrketecken.
Vi lever inte i en nollräntemiljö längre med gratis kapital. Både banker och investerare är restriktiva till bolag som gör förluster nu. Särskilt bolag i konjunkturkänsliga branscher som haft låg tillväxt och låga marginaler trots högkonjunktur.
Och hur ska de hantera kraftiga prissänkningar mot deras återförsäljare som har stora lager av nya och begagnade bilar?![]()
Tesla har varken högst marginaler eller högst vinst för övrigt, även om de ligger långt upp på listan i båda avseenden.
Höga räntor slår givetvis allra hårdast mot högvärderade snabbväxare som Tesla. Högre diskonterimgsränta reducerar aktiens värde dramatiskt.
Vilka i Teslas segment har högre vinstmarginal?
Du blandar ihop aktien med bolaget. Höga räntor slår mot bolag med hög skuldsättning. Tesla har nettokassa.
Har svarat på varför det är svårt för andra att sänka priserna.Legato skrev: ↑13 jan 2023 23:47Fakta?qwe skrev: ↑13 jan 2023 21:28Du förstår inte. Jag har kommit med fakta som stödjer mina påståenden, du rabblar bara påståenden utan att svara på frågor.Legato skrev: ↑13 jan 2023 20:58Du förstår fortfarande inte. Att sänka priser är ingen konst. Att upprätthålla vinster och marginaler är det däremot...qwe skrev: ↑13 jan 2023 20:42Titta på konkurrenternas balans och resultaträkningar så förstår nog även du att de inte alls kan sänka priserna i paritet med Teslas priser om ens göra någon sänkning.
Vi lever inte i en nollräntemiljö längre med gratis kapital. Både banker och investerare är restriktiva till bolag som gör förluster nu. Särskilt bolag i konjunkturkänsliga branscher som haft låg tillväxt och låga marginaler trots högkonjunktur.
Och hur ska de hantera kraftiga prissänkningar mot deras återförsäljare som har stora lager av nya och begagnade bilar?![]()
Tesla har varken högst marginaler eller högst vinst för övrigt, även om de ligger långt upp på listan i båda avseenden.
Höga räntor slår givetvis allra hårdast mot högvärderade snabbväxare som Tesla. Högre diskonterimgsränta reducerar aktiens värde dramatiskt.
Vilka i Teslas segment har högre vinstmarginal?
Du blandar ihop aktien med bolaget. Höga räntor slår mot bolag med hög skuldsättning. Tesla har nettokassa.
Du fortsätter bara upprepa det rena tramset om att det är svårt att sänka priser. Det är helt uppenbart felaktigt. Att sänka priser kan som sagt alla bolag göra, det relevanta är konsekvenserna, inget annat.
Du har fortfarande inte lyckats svara på om det visade på otrolig svaghet när Tesla höjde priserna. Märkligt.
Samma segment? Härligt att du ändrar dina påståenden längs vägen.
Gällande bolag vs aktie så är det nog dags att du funderar på vilken tråd du skriver i.
Du kan ju fundera på begrepp som makroekonomi, lågkonjunktur, köpstyrka, märkeslojalitet, TAM för Teslas nuvarande två (en?) volymmodeller och så vidare. Tesla måste ju vinna nya kunder och behålla befintliga för att växa. Begagnatmarknaden växer som alternativ för den som vill välja BEV, vilket jobbar emot Teslas tillväxt speciellt i en lågkonjunktur.
Bra poäng! Håller med om att Tesla saknar en billig bil. Förhoppningsvis presenteras den officiellt snart.spacecoin skrev: ↑14 jan 2023 12:47Du kan ju fundera på begrepp som makroekonomi, lågkonjunktur, köpstyrka, märkeslojalitet, TAM för Teslas nuvarande två (en?) volymmodeller och så vidare. Tesla måste ju vinna nya kunder och behålla befintliga för att växa. Begagnatmarknaden växer som alternativ för den som vill välja BEV, vilket jobbar emot Teslas tillväxt speciellt i en lågkonjunktur.
Tesla gör fina bilar med bra marginal för den målgrupp som gillar "datorspel", avskalat, utan 360 kameror, utan parkerings sensorer, utan luftfjädring, utan fysiska kontroller, utan kundvård. Det betyder inte att Tesla är "den perfekta bilen" för alla köpare.
Ja, men den kommer knappast påverka på resultatet positivt förrän tidigast 2025. CT kanske kan bidra 2024? Kanske kan "highlander" refreshen skaka liv i Model 3 under 2023?qwe skrev: ↑14 jan 2023 13:03Bra poäng! Håller med om att Tesla saknar en billig bil. Förhoppningsvis presenteras den officiellt snart.spacecoin skrev: ↑14 jan 2023 12:47Du kan ju fundera på begrepp som makroekonomi, lågkonjunktur, köpstyrka, märkeslojalitet, TAM för Teslas nuvarande två (en?) volymmodeller och så vidare. Tesla måste ju vinna nya kunder och behålla befintliga för att växa. Begagnatmarknaden växer som alternativ för den som vill välja BEV, vilket jobbar emot Teslas tillväxt speciellt i en lågkonjunktur.
Tesla gör fina bilar med bra marginal för den målgrupp som gillar "datorspel", avskalat, utan 360 kameror, utan parkerings sensorer, utan luftfjädring, utan fysiska kontroller, utan kundvård. Det betyder inte att Tesla är "den perfekta bilen" för alla köpare.
Nej det har du inte. Du har påstått att de inte kan sänka priserna pga marginaler, men det är inte korrekt. Alla kan sänka priser, konsekvenserna kommer sen.qwe skrev: ↑14 jan 2023 12:34Har svarat på varför det är svårt för andra att sänka priserna.Legato skrev: ↑13 jan 2023 23:47Fakta?qwe skrev: ↑13 jan 2023 21:28Du förstår inte. Jag har kommit med fakta som stödjer mina påståenden, du rabblar bara påståenden utan att svara på frågor.Legato skrev: ↑13 jan 2023 20:58Du förstår fortfarande inte. Att sänka priser är ingen konst. Att upprätthålla vinster och marginaler är det däremot...qwe skrev: ↑13 jan 2023 20:42
Titta på konkurrenternas balans och resultaträkningar så förstår nog även du att de inte alls kan sänka priserna i paritet med Teslas priser om ens göra någon sänkning.
Vi lever inte i en nollräntemiljö längre med gratis kapital. Både banker och investerare är restriktiva till bolag som gör förluster nu. Särskilt bolag i konjunkturkänsliga branscher som haft låg tillväxt och låga marginaler trots högkonjunktur.
Och hur ska de hantera kraftiga prissänkningar mot deras återförsäljare som har stora lager av nya och begagnade bilar?![]()
Tesla har varken högst marginaler eller högst vinst för övrigt, även om de ligger långt upp på listan i båda avseenden.
Höga räntor slår givetvis allra hårdast mot högvärderade snabbväxare som Tesla. Högre diskonterimgsränta reducerar aktiens värde dramatiskt.
Vilka i Teslas segment har högre vinstmarginal?
Du blandar ihop aktien med bolaget. Höga räntor slår mot bolag med hög skuldsättning. Tesla har nettokassa.
Du fortsätter bara upprepa det rena tramset om att det är svårt att sänka priser. Det är helt uppenbart felaktigt. Att sänka priser kan som sagt alla bolag göra, det relevanta är konsekvenserna, inget annat.
Du har fortfarande inte lyckats svara på om det visade på otrolig svaghet när Tesla höjde priserna. Märkligt.
Samma segment? Härligt att du ändrar dina påståenden längs vägen.
Gällande bolag vs aktie så är det nog dags att du funderar på vilken tråd du skriver i.
Utgår från att man jämför äpplen med äpplen när man diskuterar något så klart ett påstående om marginaler behöver backas upp med fakta. Vilket bolag syftade du på som har högre marginaler än Tesla?
Så hur menar du att höjda räntor slår hårdare mot bolaget Tesla än mot bolaget Mercedes eller bolaget Volvo? Tesla har som sagt inga skulder medan både Mercedes och Volvo har skulder.
Min egen uppfattning av 3/Y (varav jag endast kört 3 en del) är att det ÄR en billig bil. Förutom priset då förstås… För mig saknas den mest basala utrustningen helt och galonsäten och plastratt hjälper inte till. Jag tror fler än jag har den här uppfattningen. Bilen känns billig men är dyr.qwe skrev: ↑14 jan 2023 13:03Bra poäng! Håller med om att Tesla saknar en billig bil. Förhoppningsvis presenteras den officiellt snart.spacecoin skrev: ↑14 jan 2023 12:47Du kan ju fundera på begrepp som makroekonomi, lågkonjunktur, köpstyrka, märkeslojalitet, TAM för Teslas nuvarande två (en?) volymmodeller och så vidare. Tesla måste ju vinna nya kunder och behålla befintliga för att växa. Begagnatmarknaden växer som alternativ för den som vill välja BEV, vilket jobbar emot Teslas tillväxt speciellt i en lågkonjunktur.
Tesla gör fina bilar med bra marginal för den målgrupp som gillar "datorspel", avskalat, utan 360 kameror, utan parkerings sensorer, utan luftfjädring, utan fysiska kontroller, utan kundvård. Det betyder inte att Tesla är "den perfekta bilen" för alla köpare.
En akties värde är summan av alla framtida diskonterade kassaflöden (plus nettokassa/tillgångar, men dessa brukar vara rätt marginella i sammanhanget).
Angående konkurrenternas skulder. Vad jag vet så är mycket av dessa företagens egna finansbolag som lånat in pengar för att sedan låna ut till bilköparna i form av leasing/avbetalning. Det finns alltså mycket skulder som de TJÄNAR pengar på. Särskilt med högre räntor. Givetvis helt olika situation för de olika konkurrenterna.
Min uppfattning är att detta mål är uppfyllt med råge för både åren 2021 och 2022:We are planning to grow our manufacturing capacity as quickly as possible. Over a multi-year horizon, we expect to achieve 50% average annual growth in vehicle deliveries. In some years we may grow faster, which we expect to be the case in 2021.
The rate of growth will depend on our equipment capacity, operational efficiency and capacity and stability of the supply chain.
Kod: Markera allt
År 2020 2021 2022
Mål 500 000 750 000 1 125 000
Producerade 509 737 930 422 1 369 611
Levererade 499 647 936 222 1 313 851
Man slog målet 2021 och aktiekursen gick totalt bananas. Växte extremt mycket mindre 2022 och kursen rasade. Vad är konstigt?MGHG skrev: ↑14 jan 2023 18:23Antal producerade och levererade bilar för fjärde kvartalet och helåret 2022 presenterades den 2 januari:
https://ir.tesla.com/press-release/tesl ... th-quarter
I samband med årsrapporten för 2020 presenterades följande volym-mål:Min uppfattning är att detta mål är uppfyllt med råge för både åren 2021 och 2022:We are planning to grow our manufacturing capacity as quickly as possible. Over a multi-year horizon, we expect to achieve 50% average annual growth in vehicle deliveries. In some years we may grow faster, which we expect to be the case in 2021.
The rate of growth will depend on our equipment capacity, operational efficiency and capacity and stability of the supply chain.Om sedan börsanalytikerna håller med om att målet överträffats, eller om de förväntat sig 50 % ökning under 2022 relativt det faktiska utfallet för år 2021 (d.v.s. 1 404 333 levererade bilar) är en annan fråga.Kod: Markera allt
År 2020 2021 2022 Mål 500 000 750 000 1 125 000 Producerade 509 737 930 422 1 369 611 Levererade 499 647 936 222 1 313 851
Dålig på vilket sätt? Ja batterilagring kommer att börja visa bra marginaler framöver, inte många som verkar ha koll på detta område.
"Dåligt" utifrån att de är för höga förväntningar. leverans på "bara" 405k bilar beskriver det ganska väl.Sabbe skrev: ↑14 jan 2023 21:20Dålig på vilket sätt? Ja batterilagring kommer att börja visa bra marginaler framöver, inte många som verkar ha koll på detta område.
Här är en bra sida som följer Teslas olika batteriprojekt.
https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/
Det är som ni är helt omedvetna att Teslas värdering är minst 4x P/E ett vanligt större "bilföretag"... Fortfarande, efter ett ras på 70%. Varför tradas inte Tesla på $200, $300, $400, eller $50? Bilmarknaden är 70M+ bilar per år. Tesla har 2%. Förhoppningarna är stora.Trevlig skrev: ↑14 jan 2023 21:25"Dåligt" utifrån att de är för höga förväntningar. leverans på "bara" 405k bilar beskriver det ganska väl.Sabbe skrev: ↑14 jan 2023 21:20Dålig på vilket sätt? Ja batterilagring kommer att börja visa bra marginaler framöver, inte många som verkar ha koll på detta område.
Här är en bra sida som följer Teslas olika batteriprojekt.
https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Någonsin funderat på att 4x P/E värderingen beror på att Tesla växer snabbt medan bilbranschen exkluderat elbilar är på tillbakagång (på grund av omställningen till elbilar)?spacecoin skrev: ↑14 jan 2023 22:33Det är som ni är helt omedvetna att Teslas värdering är minst 4x P/E ett vanligt större "bilföretag"... Fortfarande, efter ett ras på 70%. Varför tradas inte Tesla på $200, $300, $400, eller $50? Bilmarknaden är 70M+ bilar per år. Tesla har 2%. Förhoppningarna är stora.Trevlig skrev: ↑14 jan 2023 21:25"Dåligt" utifrån att de är för höga förväntningar. leverans på "bara" 405k bilar beskriver det ganska väl.Sabbe skrev: ↑14 jan 2023 21:20Dålig på vilket sätt? Ja batterilagring kommer att börja visa bra marginaler framöver, inte många som verkar ha koll på detta område.
Här är en bra sida som följer Teslas olika batteriprojekt.
https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium