TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y
Moderator: Redaktion
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y
Antar att Tesla SC är nedringda, jag är inte engagerad men fick precis detta mail:
Beställning i paus-läge som jag la i juni -22Tesla Model Y Performance
- jongut
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas29390
Hmmm!
Helt lycklig blev man inte med leverans den 22/12 av en modell Y sr. Å andra sidan så fick jag 70000 i bonus och tusen gratis mil…
Svårt att värdera gratismilen men det borde vara värt 15000-20000 kanske?!?
Ser man på det i det stora hela är det bra att priserna går ner och tar marknadsandelar från fossilbilarna. Mindre pengar till oljelangande diktatorer i slutändan.
Mina två ören!
Helt lycklig blev man inte med leverans den 22/12 av en modell Y sr. Å andra sidan så fick jag 70000 i bonus och tusen gratis mil…
Ser man på det i det stora hela är det bra att priserna går ner och tar marknadsandelar från fossilbilarna. Mindre pengar till oljelangande diktatorer i slutändan.
Mina två ören!
Varför skulle en tillverkare betala tillbaka pengar på bilar som producerades för någon månad sedan eller mer för att kompensera för prissänkning på bilar som ännu inte är producerade? Och vart ska man dra gränsen? Finns alltid folk som klagar och tycker synd om sig själva oavsett. Dom bedriver inte välgörenhet.DonCalzone skrev: ↑13 jan 2023 15:29Ett snyggt sätt vore väl att kunder som köpt bilen de senaste månaderna mellanskillnaden tillbaka. Självklart kan de inte varna om att priset ska sänkas men företaget kan inte stå och falla på att nyss levererade bilar måste göra anspråk på mellanskillnaden inom 14 dagar. Denna prissänkning är verkligen exceptionell och Tesla skulle vinna mer på att betala tillbaka pengarna än det motsatta.Dagfinn skrev: ↑13 jan 2023 12:32
Alla arga folk som köpte till det dyrare priset tycker att man borde få veta om sänkningen lång tid i förväg. Det finns två stora problem med det; För det första vet man inte alltid om hur kostnaderna kommer se ut lång tid i förväg, men än värre, om man säger "om sex månader sänker vi priset med 115k", hur många köper bilarna under tiden?
Finns inget snyggt sätt att göra det på
Nu rör det sig ju inte heller om sex månader utan kanske en månad i vissa fall.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
De gratis milen är värda mellan 0 ca7500kr. Gäller i två år. Klen tröst minst sagt. Just nu vill jag bara köra skitbilen på uppfarten till skroten och aldrig ha något mer med tesla att göra över huvud taget.jongut skrev: ↑13 jan 2023 15:49Hmmm!
Mina två ören!
Fattar att det är surt just nu, Tesla har alltid varit helt oberäkneliga vad gäller prissättning och utrustning som kan ändras från en dag till en annan. Kombon med räntor, elpriser, inflation och lågkonjunktur gör inte saken bättre.kaffekoko skrev: ↑13 jan 2023 16:02De gratis milen är värda mellan 0 ca7500kr. Gäller i två år. Klen tröst minst sagt. Just nu vill jag bara köra skitbilen på uppfarten till skroten och aldrig ha något mer med tesla att göra över huvud taget.jongut skrev: ↑13 jan 2023 15:49Hmmm!
Mina två ören!
Men om jag får erbjuda något positivt så är det att om ett år eller två höjer kanske Tesla sina priser igen tillbaka till den nivå det var innan. Exempelvis så köpte jag min M3 LR våren 2021 och pröjsade 619 + utrustning, tills för igår hade Tesla höjt till över 700k och nu är det nere på 609.
Ha lite is i magen och försök ändå njuta av bilen.
Tröttsamt med sura människor som inte läser på eller kan tänka längre än näsan räcker.
Som sagt, det har varnats för prissänkningar såväl på forumet som i nyhetssektionen.
Det finns massvis med inlägg om hur tesla aggressivt justerat priserna tidigare.
Nyheterna är fulla med stories om hur katastrofal världsekonomin är, teslas ökade kapacitet och prissänkningar i andra länder.
Liksom hallå.. lägg ihop ett och ett... vad trodde ni skulle hända?
Som sagt, det har varnats för prissänkningar såväl på forumet som i nyhetssektionen.
Det finns massvis med inlägg om hur tesla aggressivt justerat priserna tidigare.
Nyheterna är fulla med stories om hur katastrofal världsekonomin är, teslas ökade kapacitet och prissänkningar i andra länder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ett boss move av Elon. Grattis alla som vill köpa Tesla och grattis världen som får fler elbilar!
Helt enig. Tror dock det kommer vara samma visa varje gång Tesla sänker priserna... Prishöjningarna verkar dock inte ha gjort särskilt många ledsna. Väldigt märkligt imo.taliz skrev: ↑13 jan 2023 16:22Tröttsamt med sura människor som inte läser på eller kan tänka längre än näsan räcker.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det är väl bara positivt att priserna går ner!? Fler elbilar på vägarna och färre äckliga avgasbilar.
Visar ju på att produkten inte var rätt prissatt från början och man blivit lurad! Kommer aldrig mer köpa en Tesla av princip
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Den var rätt prissatt eftersom du, och många med dig, köpte.
Tesla säljer en appliance och utbud och efterfrågan styr priset till 100%.
Sjunker efterfrågan så sänker man priserna, höjs den så höjer man priserna. Inte svårare än så.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
På sätt och vis, men det kanske också viser problematiken med att ha så få olika modeller i sitt modelprogram, att när efterfrågan går ner på en viss model (troligen Model 3) så har man ingen annan liknande att erbjuda som "alternativ".
Tycker kanske det är mer "intressant", att det har blivit en så aggressiv prissänkning på speciellt LR och SR - att man har kapaciteten till att producera men efterfrågan ligger långt efter, så man har varit mer eller mindre tvungen för inte att vara tvungen att stoppa produktionen i perioder.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Dom kostade nästan prick samma för 2 år sedan.Credde skrev: ↑13 jan 2023 16:49Tycker kanske det är mer "intressant", att det har blivit en så aggressiv prissänkning på speciellt LR och SR - att man har kapaciteten till att producera men efterfrågan ligger långt efter, så man har varit mer eller mindre tvungen för inte att vara tvungen att stoppa produktionen i perioder.
LR var satt till exakt 609k då också. SR låg runt 530-540.
Nya Tesla MY 2023, den saknar väl radar och sensorer? eller har tesla ändrat de där?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Som sagt så sänktes priset mycket mer för MYP än för MY LR, så det blev plötsligt mycket dyrare art byta upp sig.D_zlatan skrev: ↑13 jan 2023 14:48Visst går värdet ner på min nuvarande Tesla, inte för att den har tänkt säljas... men jag får ju köpa en ny Tesla billigare också.
Så ser inte att förlusten blir så mycket för oss som redan äger och har tänkt byta upp sig eller så. Däremot synd om de som nyligen har köpt.
Om man tänkt sälja sin MYLR för att köpa ett annat märke så blev det ännu värre.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Japp, så att byta från en 2022 MYLR till en 2023 MYP innebär i detta avseende ett nedbyte (än så länge).
Volvo PV 544 Special 1963
Det är bekräftat till viss del. och ja det blir 50.000 men bilen måste kosta under 700.000kr i skatteverkets nybilsprislista. Orderdatum skall räcka. Men som sagt, du kan behöva ändra till en RWD. Därav min fråga hur AWD betraktas nu för de som beställt innan 8 november.backe skrev: ↑13 jan 2023 14:03Räknas en reservation som en order? Jag har också en MYP på reservation sedan maj, så enligt dig så får jag bonus om jag ändrar till LR?pejvic skrev: ↑13 jan 2023 13:58Har en order på YP innestående. Den blir för dyr nu eftersom glappet ökade 60.000 mellan YP och YLR.
Om man ändrar ordern till en YLR så kommer den under 700 och bör ge bonus. (ja jag har ordern inne innan bonusen togs bort)
MEN - kommer YLR för 629.000kr vara under skatteverkets nybilsprislista?
Någon som vet hur det ser ut?
Är det här spekulation eller bekräftat?
Hur mycket bonus blir det isåfall?
Det måste man kolla upp på något sätt. jag tar hellre ut en LR istället för P:n om jag får 70k.
Glädjande för många som tagit leverans i december av tex model3 AWD som kostar över 700k är ju att de får 70.000 i bonus som de inte räknat med. Lite plåster på såren för dagens sänkning. Som i och för sig inte är så farlig för just model3. En bekant köpte 3RWD och tog ut i mars. Den är fortfarande 40.000 billigare då än nu med dagens sänkning.
Det var lite överraskande att just Y dumpades. Men som sagt, TSLA har bestämt sig. Det kommer bara att rulla modelY på gatorna snart som nyare bilar. ingen annan bil blir ju prisvärd? Många av de kinesiska elbilarna, BYD, MG i samma prisklass står sig inte i jämförelse med YRWD
De lirar inte i samma division. Endast psykiskt sjuka kommer att handla sådana bilar om de inte också sänker rejält.
550k är fortfarande väldigt mkt pengar för en bil för de flesta.
Betydligt mer än jag betalade för min ID4 tex, och helt galet mkt mer om man räknar in bonusen. Den hade dessutom mkt större batteri..
Som sagt, det här är långt ifrån reapriser. Bara en anpassning mot lite mer normala priser.
Betydligt mer än jag betalade för min ID4 tex, och helt galet mkt mer om man räknar in bonusen. Den hade dessutom mkt större batteri..
Som sagt, det här är långt ifrån reapriser. Bara en anpassning mot lite mer normala priser.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Håller inte alls med då man sänkt så mycket som man gör, det påvisar att man är oseriös och försöker lura oss från start och det vill säga man försöker göra så mycket vinst man kan och skiter i om man har nöjda kunder
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Beror på hur världsekonomin utvecklas skulle jag nog påstå. Vänder konjunkturen snabbt uppåt så lär priserna göra detsamma.iAkita skrev: ↑13 jan 2023 17:05Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
Men det skall nog mkt till för att det skall vända så snabbt.
Mtp storleken på sänkningen så är iaf jag övertygad att detta är sänkningen som blir. Nästa prisjustering blir uppåt är jag övertygad om iaf.iAkita skrev: ↑13 jan 2023 17:05Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
När du köpte bilen vad du nöjd med priset du betalade då, ellerhur?Honkan skrev: ↑13 jan 2023 17:05
Håller inte alls med då man sänkt så mycket som man gör, det påvisar att man är oseriös och försöker lura oss från start och det vill säga man försöker göra så mycket vinst man kan och skiter i om man har nöjda kunder
Annars hade du inte köpt den.
Alla företag försöker tjäna så mkt som möjligt. Det är ingen som lever på välgörenhet.
Som sagt, Tesla säljer en appliance. Det är som att köpa en tvättmaskin eller whatever.