Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

joby
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 nov 2022 13:34

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joby »

Är det någon mer än jag som beställt MYLR Vit 20" sommar / 19" vinter runt november/december månadsskiftet som hört något om beräknat leveransdatum?
Tesla Model Y LR Vit med svart inredning - Beställd slutet på Nov 2022
Användarvisningsbild
ercon
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 nov 2022 11:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ercon »

Finns det några uppgifter kring hur produktionen av Quicksilver-MYP:ar går, i förhållande till beställningar? Finns det uppgifter om några större leveranser här i SE eller utomlands? Tesla SE (de personer jag har haft kontakt med) har noll koll och har hintat om leverans både i november, december och januari. Hade ju varit trevligt med en leveranstid baserad på nån form av fakta.
Kör: model 3 S/S 2019
Beställd: model Y Performance Midnight Silver Quicksilver
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaegaern »

ercon skrev: 09 jan 2023 13:09
Finns det några uppgifter kring hur produktionen av Quicksilver-MYP:ar går, i förhållande till beställningar? Finns det uppgifter om några större leveranser här i SE eller utomlands? Tesla SE (de personer jag har haft kontakt med) har noll koll och har hintat om leverans både i november, december och januari. Hade ju varit trevligt med en leveranstid baserad på nån form av fakta.
Tyvärr inte. Det är nästan alltid så att man får några olika svar som brukar hamna runt "Nu snart, nästa månad, vi vet ej". Alla bär ungefär lika mycket vikt relaterat till verkligheten. Varit så med båda mina bilar.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Domenix »

Ska man köpa Tesla ger man sig in i det eländiga lotteriet som lyder "Plötsligt Händer Det" :lol:

Vi skulle egentligen vänta tills Februari/Mars 2023 men fick på något mysteriskt magiskt sätt hämta våra 2 Model Y Performance den 30 December. Det är verkligen ett lotteri, samma sak med min gamla Model 3, hur länge man än väntar så väntar man aldrig för länge, och sen helt plötsligt en dag händer det. Så sitt back relax, cause it's gonna be a bumpy ride!
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
joby
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 nov 2022 13:34

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joby »

Fick du inte ens Vin-nummer några veckor innan? Var bilen plötsligt redo för leverans en dag? :)

Jag beställde en standard Y LR Vit i slutet av nov. Har fortfarande inte hört ett knyst fast det stod "Leverans dec-jan" när jag beställde.
Tesla Model Y LR Vit med svart inredning - Beställd slutet på Nov 2022
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Domenix »

joby skrev: 12 jan 2023 21:35
Fick du inte ens Vin-nummer några veckor innan? Var bilen plötsligt redo för leverans en dag? :)

Jag beställde en standard Y LR Vit i slutet av nov. Har fortfarande inte hört ett knyst fast det stod "Leverans dec-jan" när jag beställde.
Jepp, vi fick ett samtal 1 becka innan, då la dem in vin nummer manuellt och så var det kirrat xD, typ samma med min gamla model 3 men då fick vi vänta längre än 7 månader
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
schrute
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 nov 2022 18:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av schrute »

Nu med prissäkningen så blir väl helt plötsligt miljöbilspremien aktuell för de med en beställning på Y LR lagd innan 8:e november? Antar att bara Skatteverket hinner ändra i sina listor innan leverans så är man berättigad till 50k?

Själv sitter jag med en beställning på Performance, nån som som vet vad som händer med det formella beställningsdatumet om jag ändrar den till LR?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

schrute skrev: 13 jan 2023 09:34
Nu med prissäkningen så blir väl helt plötsligt miljöbilspremien aktuell för de med en beställning på Y LR lagd innan 8:e november? Antar att bara Skatteverket hinner ändra i sina listor innan leverans så är man berättigad till 50k?

Själv sitter jag med en beställning på Performance, nån som som vet vad som händer med det formella beställningsdatumet om jag ändrar den till LR?
Földjfråga. När tittar Trafikverket på Skatteverkets lista? När bilen registreras/tas ut (för att veta om bilen är berättigad för premie) eller 6 mån efteråt när det är dags för utbetalning av premien?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Jag antar att Tesla även sänker priserna för väntande kunder som inte tagit leverans ännu? Annars har de ju nog en massavbokningar att vänta.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
schrute
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 nov 2022 18:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av schrute »

flamman skrev: 13 jan 2023 09:56
schrute skrev: 13 jan 2023 09:34
Nu med prissäkningen så blir väl helt plötsligt miljöbilspremien aktuell för de med en beställning på Y LR lagd innan 8:e november? Antar att bara Skatteverket hinner ändra i sina listor innan leverans så är man berättigad till 50k?

Själv sitter jag med en beställning på Performance, nån som som vet vad som händer med det formella beställningsdatumet om jag ändrar den till LR?
Földjfråga. När tittar Trafikverket på Skatteverkets lista? När bilen registreras/tas ut (för att veta om bilen är berättigad för premie) eller 6 mån efteråt när det är dags för utbetalning av premien?
Jag är ingen expert på miljöbilsbonuset då jag trodde den aldrig var riktigt aktuell för mig, men det finns garanterat dom som vet det in och ut här på forumet och jag hoppas vi kan få lite svar.
joby
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 nov 2022 13:34

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joby »

malmer skrev: 13 jan 2023 09:57
Jag antar att Tesla även sänker priserna för väntande kunder som inte tagit leverans ännu? Annars har de ju nog en massavbokningar att vänta.
Jag har redan imorse pratat med Tesla ang min inneliggande Model Y LR beställd slutet på nov, och ja dom sänker priset.
Så det känns skönt att inte hunnit få den ännu :)
Tesla Model Y LR Vit med svart inredning - Beställd slutet på Nov 2022
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Scania »

Hmmm…. Betalade för mer än en vecka sen för en MYP som ska hämtas ut 24:e. Företagsleasing. Efter en dag reggades ”invoice 5” som väl bekräftade betalningen till leasingbolaget.

Sen hände inget förrän igår kväll då Invoice sex och sju kom som ser ut som typ alla andra men om jag fattar rätt är teslas bekräftande och stänger alla dörrar för avbokning?

Liiiite förvirrande med tusen invoices som ser likadana ut. Är kanske företagsleasingsbil nummer 20 jag hanterar och har aldrig förr haft så många fakturor fram och tillbaka att läsa.

Överlag känns märkligt att lagerbil som först skulle levereras 27-30 dec sen skjutits till 24:e januari pga ”hamnstrejk” i Holland nu plötsligt är färdigbehandlad i betalningar dagen innan prisdumpningen som vi förlorar typ 60k på.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Är den inte levererad så kan du ju hoppa av köpet (kostar dig 2500 kr worst case) men jag är övertygad om att de kommer justera ner priset.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Scania »

jonasl skrev: 13 jan 2023 16:13
Är den inte levererad så kan du ju hoppa av köpet (kostar dig 2500 kr worst case) men jag är övertygad om att de kommer justera ner priset.
Ja, läst alla villkor och kan endast tolka det som du skriver.

Det som jag är lite nyfiken på är HAMNSTREJKEN i Holland som ska ha försenat den. Jag söker som en tok men hittar ingenting aktuellt i nederländska nyheter om det.

Mitt företag gör business med Nederländerna dagligen, dock främst via lastbilstransporter via DK, men har inte hört från holländska leverantörer om en hamnstrejk.

Nåja. Sidospår kanske.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

joikast skrev: 03 jan 2023 13:59
Beställde min MY Long Range 19" Midnight Silver Metallic med dragkrok den 08 juni. Hade tidigare preliminärt datum i november, men plockades bort och nu står det bara "Uppskattad leveranstid: Ej fastställd".

Verkar ovanligt segt eller? inget VIN-nummer heller ännu .. eller hur ser man om man fått VIN nu för tiden? är det fortfarande i källkoden?
Tur du verkar ha nu, iallafall..
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skogslasse »

Blev plötsligt väldigt sugen på att byta min S mot en Y.
Ser att leverans är beräknad till Q1 2023 samtidigt som det förefaller som om några som beställt för "länge sedan" fortfarande väntar. Vad beror detta på?
Prissänkningen, när jag satt i väntans tiden hösten 2020 sänktes priset och det kom mig till del, tack. Sedan kom en prisökning vilket jag slapp, tack även för det
TMS 2020 nov
Knicke
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2022 09:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Knicke »

jonasl skrev: 13 jan 2023 16:13
Är den inte levererad så kan du ju hoppa av köpet (kostar dig 2500 kr worst case) men jag är övertygad om att de kommer justera ner priset.
Bekräftat, prissänkning utförd på liggande beställning. Endast ev. kreditansökan behöver göras om.
MYLR QS/SV 2023
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anmg »

Hur bra är leveranserna på en Y (och 3) idag? Q1 Jan-mars? Stämmer det eller är det bara nått dom skriver, sen kan det ta ett halvår med om så är?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Anmg skrev: 14 jan 2023 10:02
Hur bra är leveranserna på en Y (och 3) idag? Q1 Jan-mars? Stämmer det eller är det bara nått dom skriver, sen kan det ta ett halvår med om så är?
Jag hade nov-dec på min. Nu har jag ingenting sedan början av november. Beställde i juni.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikk »

Beställde en MYLR med 20' igår.

Har en M3SR där leasingen går ut i april så helst vill jag inte ha nya bilen innan mars - går det att reglera på något sätt eller kommer bilen när den kommer..? Nu kanske det är en ickefråga om det är längre väntetider men då det fortfarande stod leverans jan-mar så undrar man ju...

Sen har jag lite andra funderingar på:
- Takräcke, har förstått att det är risk att det blir skav på lacken och att en ful skyddsfilm bör appliceras... Finns det någon bra tredjepartare som gör bättre takräcken..?
- Plastmattor, har idag Teslas plastmattor i min M3, passar de i MY..? Har även i bagaget men den lär vara större för MY.
- V-hjul, bästa och billigaste tredjepartare för snygga svarta fälgar till MYLR?

:)
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Nej det finns inget "bättre" takräcke, alla har samma design.
Skyddsfilmen syns inte när takräcket är monterat. Jag gör mina egna av Biltemas tjocka ppf.

Varken takräcke eller mattor passar från Model 3
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Tässla har ett Yakimaräcke som jag är sugen på. De tillverkar även original så det vore vara motsvarande men det är raka lastbärare och ser mer ut som ett vanligt takräcke. Samma infästning som original.

(Till Mod3 har Yakima ett räcke som greppar om takets kanter istället, antagligen helt utan risk för glastaket .)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av vampyren »

Någon som hämtat ut sin senaste dagar? undrar vilken HW version ni fått?
Får man nu radar igen eller är det bara kamera ?
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Skulle inte vänta mig HW4 före cybertruck har fått den. Ny hårdvara har ofta dåliga yields initialt så då vill man nog använda de enheter som byggs där volymen är lägre. Tror S/X kommer sedan, följt av Y/3. Men vad vet jag. Kanske kommer ny HW4 om en vecka.

Men ärligt talat skulle jag vara mer exalterad över ett litet spolmunstycke på backkameran än HW4. Skulle göra större skillnad.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av vampyren »

malmer skrev: 15 jan 2023 01:06
Skulle inte vänta mig HW4 före cybertruck har fått den. Ny hårdvara har ofta dåliga yields initialt så då vill man nog använda de enheter som byggs där volymen är lägre. Tror S/X kommer sedan, följt av Y/3. Men vad vet jag. Kanske kommer ny HW4 om en vecka.

Men ärligt talat skulle jag vara mer exalterad över ett litet spolmunstycke på backkameran än HW4. Skulle göra större skillnad.
Jag har läst och sett flera video där endast kamera strular med farthållare, helljus på/av och även problem när man parkerar.
HW4 uppgraderar kameran med högre upplösning vilket borde hänt för länge sen med tanke på att Tesla är premium bil + det lär hjälpa med detekteringen då kameran ser mer. Men främst vill jag ha radarn. Känns som bilen är lite handikappad som det är just nu.
Skriv svar