Brutal prissänkning!?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare

Brutal prissänkning!?

Inlägg av calippo »

Enligt Di har priserna precis sänkts med 20%. Jag vet inte vad priserna var innan men kan konstatera att model 3 nu är billigare än när jag köpte min för 3 år sen!

Kan det bero på att de har "för många" bilar i lager eller är det bara en fråga om konkurrens från andra märken? Vad tror ni?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Brutal prissänkning!?

Inlägg av fth »

Det finns redan en handfull trådar om detta... ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare

Inlägg av Tillsynsmannen »

Det är bara i linje med deras strategi, att göra bilarna billigare allteftersom de uppnår skalfördelar med storproduktion...
Ingensoppa

Inlägg av Ingensoppa »

Totalt jävla oacceptabelt! Hur kan man motivera en 20% sänkning över en natt, och hattandet innan med prisökningar varannan månad? Vilket kalle anka-företag, noll respekt för sina existerande kunders och deras instanta kollektiva värdeminskning. Det kan inte vara rimligt att göra så här utan att kompenser de kunder som uppenbarligen köpt till ett extremt överpris

Köpte själv min i oktober för 750000 (utan bonus som vi blev "lurade" pga att Tesla tog beställningar trots att de visste att de inte jinde leverera i utsatt tid)
Nypris idag 630000

så 120000 tappat nyprisvärde på några månader plus missad bonus (50000??) som de nya får

så ca 170000 kr back pga av teslas oförmåga att planera en produktionsforecast, och istället dumpar över kortsiktiga ekonomiska risker på kunder som en nervös fondmäklare
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Surt sa räven...
Så om de inte hade sänkt priset skulle du vara glad? Och jag som inte har fått min än vara ledsen, nu är jag glad.
Världen är orättvis!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Ingensoppa

Inlägg av Ingensoppa »

20% höjningar och sänkningar är rimligt menar du? Antingen är man inkompetenta i stt forecastarbete eller så har man inga problem att blixtsnabbt dumpa riskerna på kunderna, Ungefär som att sälja betaversioner av FSD, utan FSD :)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Vad är rimligt?
Hade de inte sänkt hade du inte brytt dej. Du har ju inte förlorat några pengar pga sänkningen, när du köpte accepterade du ju priset och antagligen ansåg det OK.
Visst känns det väldigt tråkigt att man "har betalat för mycket", men när du köpte tyckte du inte att det var för mycket. Så att i efterhand tycka att de gjorde fel när de sänker känns tråkigt, men det är väl bra om priserna går ner? De enda som förlorar på det är de som vill sälja sin begagnade bil.
Den affär du gjorde blir ju inte automatiskt sämre för att det är andra priser idag. Men den blir det när du ska sälja, men vilka priser som gäller då vet vi inte idag.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Det blev plötsligt mycket dyrare att byta från MYLR 2022 till MYP 2023.
I somras var det ungefär 50' mellan, nu är det nog 200'.

Men det är som de säger, värdeminskningen vet man inte förrän man sålt.... ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

fth skrev: 13 jan 2023 12:05
Det finns redan en handfull trådar om detta... ;)

/fth
MINST! tyvärr är detta normen på forumet. Man läser inte - postar bara nytt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Ingensoppa skrev: 13 jan 2023 12:49
20% höjningar och sänkningar är rimligt menar du? Antingen är man inkompetenta i stt forecastarbete eller så har man inga problem att blixtsnabbt dumpa riskerna på kunderna, Ungefär som att sälja betaversioner av FSD, utan FSD :)
Det är ju ändå ingen ideell verksamhet man sysslar med. Marknadspris är det pris som marknaden är beredd att betala.
Börjar volymen minska så kan man hantera det på olika sätt, man kan effektivisera, sänka sin produktionstakt eller så sänker man priset.

Teslas koncept är ju ändå att fokusera på volymen, så jag förstår att man sänker priserna.

För min del så är det klart att detta drabbat andrahandsvärdet på MYP'en, men vi såg och ser den som en keeper. Så jag är glad över detta, nu blir det billigare att växla andrabilen från fossil till el!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Ingensoppa skrev: 13 jan 2023 12:12
Totalt jävla oacceptabelt! Hur kan man motivera en 20% sänkning över en natt, och hattandet innan med prisökningar varannan månad? Vilket kalle anka-företag, noll respekt för sina existerande kunders och deras instanta kollektiva värdeminskning. Det kan inte vara rimligt att göra så här utan att kompenser de kunder som uppenbarligen köpt till ett extremt överpris

Köpte själv min i oktober för 750000 (utan bonus som vi blev "lurade" pga att Tesla tog beställningar trots att de visste att de inte jinde leverera i utsatt tid)
Nypris idag 630000

så 120000 tappat nyprisvärde på några månader plus missad bonus (50000??) som de nya får

så ca 170000 kr back pga av teslas oförmåga att planera en produktionsforecast, och istället dumpar över kortsiktiga ekonomiska risker på kunder som en nervös fondmäklare
Alltid tråkigt när man har oflyt i tajming av köp av bil.
Men några kommer alltid att råka ut för det, medans andra har tur och prickar
in köp/försäljning bättre.
I sådana här lägen brukar jag se till hur andra människor på samma planet
som mig har det. Åker jag runt i en modern, häftig bil med t ex grymt acc.
Eller är jag född i t ex Ukraina och kämpar för mitt liv och mitt land.
Jag vet vad jag skulle valt varje dag i veckan.
Användarvisningsbild
D_zlatan
Teslaägare

Inlägg av D_zlatan »

När Tesla har fyllt upp ordernböckerna för 2023 och vi ser en liten vändning i konjukturen slutet av 2023 så kommer inte det vara dessa priser. Utan man kommer höja med minst 10% vilket för oss Tesla ägare inte behöver vara nervösa för eventuella restvärden etc. Ser man äldre Model S som är 4-5 år gammla så håller de värdet väldigt bra än.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

D_zlatan skrev: 13 jan 2023 14:39
När Tesla har fyllt upp ordernböckerna för 2023 och vi ser en liten vändning i konjukturen slutet av 2023 så kommer inte det vara dessa priser. Utan man kommer höja med minst 10% vilket för oss Tesla ägare inte behöver vara nervösa för eventuella restvärden etc. Ser man äldre Model S som är 4-5 år gammla så håller de värdet väldigt bra än.
Brrr. Skulle snarare säga att S & X håller värdet riktigt dåligt numera. Det har skett en brutal krasch senaste månaderna. Syns inte på Blocket fullt ut ännu, men det stämmer inte längre att andrahandsvärdena är bra.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
D_zlatan
Teslaägare

Inlägg av D_zlatan »

Marknaden har inte varit normal, Köper man helt ny bil får man räkna med en viss värdetapp så har det alltid varit. Förstår inte varför folk blir så nervösa och kissar på sig. Det kostar och köra en helt ny bil!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

D_zlatan skrev: 13 jan 2023 14:50
Marknaden har inte varit normal, Köper man helt ny bil får man räkna med en viss värdetapp så har det alltid varit. Förstår inte varför folk blir så nervösa och kissar på sig. Det kostar och köra en helt ny bil!
Det håller jag helt med om, men det är ju något helt annat än det du påstod i förra inlägget ;)

För mig har förändringen gjort att jag börjat kika på begagnat istället för nytt, men nu blev plötsligt en ny trea ett intressant alternativ också...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev: 13 jan 2023 14:44
Brrr. Skulle snarare säga att S & X håller värdet riktigt dåligt numera. Det har skett en brutal krasch senaste månaderna. Syns inte på Blocket fullt ut ännu, men det stämmer inte längre att andrahandsvärdena är bra.
Känner du till hur kreditlinan ser ut generellt hos de svenska Teslahandlarna? Jag är nyfiken på om det uppstår en situation när de ”måste” sälja och ta förlust. Kanske innan sommaren? Då kan det vara bra läge att shoppa på beg. marknaden. Syns ju redan till viss del på kvd tycker jag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsOJ skrev: 13 jan 2023 15:23
Legato skrev: 13 jan 2023 14:44
Känner du till hur kreditlinan ser ut generellt hos de svenska Teslahandlarna? Jag är nyfiken på om det uppstår en situation när de ”måste” sälja och ta förlust. Kanske innan sommaren? Då kan det vara bra läge att shoppa på beg. marknaden. Syns ju redan till viss del på kvd tycker jag.
Nej det gör jag inte men frågade faktiskt en som har koll nyligen. På honom lät det som att det är väldigt olika från handlare till handlare och inte alls så extremt som i USA där "alla" belånar lagret fullt ut.

Men även om det inte gäller alla så kommer nog kombinationen av privatpersoner med sämre ekonomi och ett antal handlare som "måste" bli av med bilarna fortsätta pressa priserna. Personligen tror jag inte på en vändning redan till våren som vissa tror, snarare nästa vår i så fall :D

Blir nog många bra lägen på KVD...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Teslas lönsamhet "goes buybuy"