Model S luftfjädring

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Re: Model S luftfjädring

Inlägg av Niclas »

Skumt, din tidiga P85D borde ju redan ha de hårda dämparna, som senare togs bort??
Hur kan de nya vara ännu hårdare? Har de inte blivit för obekväma nu då?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Forestman skrev:
hybris skrev:
Har nte exakt cm. Den får samma markfrigång som en Santa Fee vid very high. Low är lägre än med stålfjädring.
tackar, har ingen koll på santafe får googla...
Forestman skrev:
Markfrigång mm 180 mm På santa fee
Är det inte rimligare att googla Model S direkt? ;)
Hursomhelst är markfrigången 144 mm med spiralfjädring och 120-163 mm med luftfjädring.
Och som Danni påpekade så gör den långa hjulbasen att den inte är helt jämförbart med andra bilar med kortare hjulbas och samma höjd på markfrigången.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Niclas skrev:
Skumt, din tidiga P85D borde ju redan ha de hårda dämparna, som senare togs bort??
Hur kan de nya vara ännu hårdare? Har de inte blivit för obekväma nu då?
Ja, det är mysko.
Jag frågade om det kunde vara något fel i samband med L uppgraderingen, men fick som svar att det inte skulle vara någon fara.
Obekvämt eller inte är en smaksak, jag har hittills bara kört med 19" vinterhjul, och så långt gillar jag den nyare hårdare fjädringen bättre. Sen får vi se hur det blir när 21" åker på.
Jag är nog mest rädd för att det blir ännu mer skrammel i inredningen med hårdare fjädring. Det är redan nu ganska stor skillnad på 19" & 21" när det gäller detta.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Segelflygaren skrev:
.
Om man tänker ha bilen väldigt länge, så är risken för kostsamma reparationer klart större med luftfjädringen.
Farsan hade en MB med luftfjädring som gått 40 000 mil utan att den gått sönder så risken är inte överhängande om de kör med samma system.
Man kan ha både tur och otur. 40 000 mil är nog ovanligt utan problem. Luftfjädringen gav upp på kollegans MB på väg till jobbet för ett tag sedan. Hans bil hade bara gått 11 000 mil, och det var inte billigt att laga.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Håller med Hybris om att komforten är betydligt bättre med luftfjädring, maskerar broskarvar och liknande mycket bättre än stålfjädrar.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Alltid detta BS kring "jag har inte x så därför är det bättre utan"...
Ja men det precis samma sak med dig att "jag har X så därför är det mycket bättre med" om man ska vara rättvis.
Sen tycker jag att åsikterna verkar gå isär så mycket så att man undrar nästan om Tesla har gjort fler justeringar av fjädringen än vad vi vet om?
Läser man här på forumet så skiljer det mellan person till person så jag skulle försöka prova de val jag väljer mellan innan jag beställer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
hybris skrev:
Ja men det precis samma sak med dig att "jag har X så därför är det mycket bättre med" om man ska vara rättvis.
Sen tycker jag att åsikterna verkar gå isär så mycket så att man undrar nästan om Tesla har gjort fler justeringar av fjädringen än vad vi vet om?
Läser man här på forumet så skiljer det mellan person till person så jag skulle försöka prova de val jag väljer mellan innan jag beställer.
Sedan är ju bara frågan vad Tesla levererar. Den stål- eller luftfjädring du provkör idag är ju inte nödvändigtvis den som levereras i juni om du beställer från konfiguratorn.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Pontus skrev:
hybris skrev:
Sedan är ju bara frågan vad Tesla levererar. Den stål- eller luftfjädring du provkör idag är ju inte nödvändigtvis den som levereras i juni om du beställer från konfiguratorn.
Så sant, man kan inte vara säker med Tesla att man får vad man beställt (eller hur dstr?). Ibland får man mindre, ibland mer och ibland bara annorlunda. :x
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Som vanligt en fråga om tycke å smak. Kännarna märker väl skillnad, men för oss som inte "känner efter" så är skillnaden försumbar.
Sedan bör ju luft isolera från högfrekventa däcksljud bättre då stål leder ljud mycket bättre än luft. Går en luftfjädrad bil tystare på ojämn väg ? Bägge typerna av fjädring har väl stötdämpare utöver fjädringen och väldigt mycket av vägegenskaperna kommer ju från dem, det är skillnad på original och Öhlins t.ex. när det gäller andra fordon. De som kör 19 tums däck har ju också mycket luftfjädring där...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

Min hänger sig på både Low och Normal ut ur garaget, så jag är mycket nöjd med luftfjädringen - sen så gör det väldigt mycket för utseendet. :)
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Apropå fjädrar i hjulhusen, det är väl inte uppdragbara bilar vi pratar om ;-).

"Skruvfjädrar misstas av många och kallas därför ofta felaktigt spiralfjädrar."

Spiralfjädrar finns i oftast i armbandsur, leksaksbilar, spiralen ökar radiellt, lagrar roterande energi.
Skruvfjädrar ökar axiellt på längden, lagrar linjär energi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4der_(teknik)
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

jonas skrev:
Apropå fjädrar i hjulhusen, det är väl inte uppdragbara bilar vi pratar om ;-).

"Skruvfjädrar misstas av många och kallas därför ofta felaktigt spiralfjädrar."

Spiralfjädrar finns i oftast i armbandsur, leksaksbilar, spiralen ökar radiellt, lagrar roterande energi.
Skruvfjädrar ökar axiellt på längden, lagrar linjär energi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4der_(teknik)
:oops:
Då har jag lär mig något nytt och fixat min signatur :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

hybris skrev:
Skitsnack att körupplevelsen är sämre med luftfjädring. Kör på samma däck när du jämför. Min ligger som en BMW M3 på vägen men fortfarande komfortabel. Stålfjädringen var mer omkomfortabel och inte det minsta skarpare!!! Glöm det är FUD!
Hohohoho, förlåt, trampade jag på en öm tå nu? Du får skaffa lite skinn på näsan. Jag testade ganska likvärdiga däck, om något borde bilen med luftfjädring haft ett övertag. Bägge bilarna hade 19-tummare med samma fälgar, men lånebilen hade dubbfria vinterdäck medan min satt på dubbade vinterdäck. Som jag skrivit flera gånger var känslan med luftfjädring marginellt mer komfortabel - det kändes som bilen "flöt" fram mer. Men körkänslan var oerhört mycket sämre. Såpass mycket sämre att min fru tyckte det var lite obehagligt att köra den bilen, hon tyckte inte hon riktigt fick koll på vad den hade för sig. Och jag tänkte också på det. Den där komfortabla känslan av att bilen "flöt" fram gick igen i känslan också, bilen förmedlade inte vad som hände med däck och styrning på samma sätt alls. Bra om man vill åka bil, mindre bra om man vill köra bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
hybris skrev:
Skitsnack att körupplevelsen är sämre med luftfjädring. Kör på samma däck när du jämför. Min ligger som en BMW M3 på vägen men fortfarande komfortabel. Stålfjädringen var mer omkomfortabel och inte det minsta skarpare!!! Glöm det är FUD!
Hohohoho, förlåt, trampade jag på en öm tå nu? Du får skaffa lite skinn på näsan. Jag testade ganska likvärdiga däck, om något borde bilen med luftfjädring haft ett övertag. Bägge bilarna hade 19-tummare med samma fälgar, men lånebilen hade dubbfria vinterdäck medan min satt på dubbade vinterdäck. Som jag skrivit flera gånger var känslan med luftfjädring marginellt mer komfortabel - det kändes som bilen "flöt" fram mer. Men körkänslan var oerhört mycket sämre. Såpass mycket sämre att min fru tyckte det var lite obehagligt att köra den bilen, hon tyckte inte hon riktigt fick koll på vad den hade för sig. Och jag tänkte också på det. Den där komfortabla känslan av att bilen "flöt" fram gick igen i känslan också, bilen förmedlade inte vad som hände med däck och styrning på samma sätt alls. Bra om man vill åka bil, mindre bra om man vill köra bil.
Exakt så betedde sig min luftfjädrade men efter justering av hjulvinklar blev den sjukt mycket bättre, så det skulle faktiskt kunna bero på något sådant oxo... Det var riktigt obehagligt när halkan kom I höstas. Däremot har jag för lite kunskap om just skillnaden mellan luft och stål fjädring för att säga nåt om det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

danni skrev:
hybris skrev:
Jag har upplevt samma sak men det berodde på kombination att ha ratten i sport och vinterdäck
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Styrningen var inte i sport. Men visst är det möjligt att något var fel på bilen jag hade. Jag upplevde det dock inte som något dåligt eller felaktigt - bara sämre än min bil. Man kan ju tycka att Teslas egna servicetekniker borde märka av om något är fel på en av demobilarna (det var en servicetekniker som körde ut bilen till mig). Mina observationer ligger ju för övrigt i linje med vad jag sett folk skriva på de amerikanska forumen när de jämfört fjädringarna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Håller nog med om att den bil jag lånade, en S70 RWD med skruvfjäder kändes tajtare än min RWD med luftfjädring. Mer komfort i luft men mer körkänsla i stål. Kan vara så att Hybris bil som har sportfjädring/stötdämpare är mycket hårdare än stål, det borde ju vara så med tanke på beskrivningen. Men hårdare stötdämpare brukar sällan bli bättre komfort annat än i autobahnfart. Styrningen på Model S är ju långt ifrån sportig, men så är det ju inte en sportbil heller.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Om man tycker att låg ljudnivå i kupén är viktig bör man välja luftfjädring. Det är rätt stor skillnad faktiskt. Jag upplever inte heller någon skillnad i väghållning eller körkänsla jämfört med stålfjongen. Har en tidig p85d med sportluftfjädring.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mjwahl skrev:
Om man tycker att låg ljudnivå i kupén är viktig bör man välja luftfjädring. Det är rätt stor skillnad faktiskt.
Är man ute efter låg ljudnivå i kupén så är det ännu viktigare att välja riktigt plåttak. Skillnaden i ljudnivå är betydligt större beroende på vilket tak du har, än på vilken fjädring.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Någon som vet hur man får bort alla höjningar och sänkningar bilen har i minnet?
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Alexander skrev:
Någon som vet hur man får bort alla höjningar och sänkningar bilen har i minnet?
Du får trycka bort dom en och en när du passerar platsen den höjer på. Gå in under settings där du höjer/sänker, så kommer det upp ett kryss som du kan trycka på för att ta bort lagringen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare

Inlägg av thomas76 »

Påverkas inte däckslitaget mer med luftfjädring om man kör långt med tex low / very high ?

På vanlig bil är man ju tvungen att göra hjulinställning så fort man sänker ett par cm.

Jag är fortfarande i valet och kvalet mellan fjäder & luft.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

thomas76 skrev:
Påverkas inte däckslitaget mer med luftfjädring om man kör långt med tex low / very high ?

På vanlig bil är man ju tvungen att göra hjulinställning så fort man sänker ett par cm.

Det har jag aldrig funderat på men i praktiken går min bil på "standard" i stadstrafik och "low" över 80 km/h (automatik). Hög eller mycket hög nivå blir i praktiken ytterligt korta sträckor. Om nu hjulinställning är satt på standard/low betyder de högre inställningarna inget för slitaget om det nu över huvud taget är skillnad.
Den långa hjulbasen ställer till det ibland och gör att jag måste höja för att inte slå bottenplattan i backen.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

Största fördelen jag har haft med luftfjädring en är just att kunna höja bilen vid besvärligt underlag som min garagenedfart som tar i standardläget.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

thomas76 skrev:

Som jag förstått det, så får man aningen mer aggressiva vinklar i low och då slits däcken mer. Men det är ganska individuellt mellan olika teslabilar eftersom alla inte är identiskt inställda.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar