Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Domenix »

[quote=slugger75

Det är väl ingen som riktigt kan veta om framtida mjukvaruuppdateringar kommer lösa det.

Min egen gissning är att de aldrig kommer att lösa det bra. Samma sak med skyltavläsning och regnsensorn. Det kan komma en uppdatering som gör att det blir lite bättre någon vecka, i vissa fall. Sen kommer en ny uppdatering och det blir sämre.

Jag tror de har fel hårdvara för att kunna lösa det bra.
[/quote]


Sett många som har problem med regnsensor/skyltavläsning. Aldrig haft problem på min model 3 och både de nya myp jag hämtade i december nu funkar klockrent! Även autopilot funkar gott i ösregnet som kom här om kvällen xD
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av slugger75 »

Domenix skrev: 10 jan 2023 09:43


Sett många som har problem med regnsensor/skyltavläsning. Aldrig haft problem på min model 3 och både de nya myp jag hämtade i december nu funkar klockrent! Även autopilot funkar gott i ösregnet som kom här om kvällen xD
Yes man kan ha olika upplevelser, det är sant. Själv har jag haft dessa problem och det fungerar fortfarande inte bra.

Men parkeringssensorer har jag och det fungerar bra.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
SAO
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jan 2023 08:52

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av SAO »

Tack för alla svar! Svårt!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av mikebike »

slugger75 skrev: 10 jan 2023 09:40
SAO skrev: 10 jan 2023 08:55
Är också "5 minuter" bort från att beställa en YLR. Detta är dock störande.
Är det så att om jag köper en bil NU kommer framtida mjukvaru-uppdateringar lösa parkeringsfrågan?
Jag kan leva med det i 5-10 månader men det är en annan sak att leva med en bil i fem år utan parkeringssensor.
SÅ frågan är om det finns hopp eller om det är kört?
Om man köper en begagnad - ingår det en parkeringssensor på alla 21 och 22 modeller?
Det är väl ingen som riktigt kan veta om framtida mjukvaruuppdateringar kommer lösa det.

Min egen gissning är att de aldrig kommer att lösa det bra. Samma sak med skyltavläsning och regnsensorn. Det kan komma en uppdatering som gör att det blir lite bättre någon vecka, i vissa fall. Sen kommer en ny uppdatering och det blir sämre.

Jag tror de har fel hårdvara för att kunna lösa det bra.
Skyltavläsning och avbländning borde de kunna lösa med befintlig hårdvara, jag tror inte att min Volvo från 2014 hade bättre kamera.
I övrigt håller jag med dig, jag tror inte farthållaren blir bra utan radar heller.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Xeik »

Inte för att det hjälper någon i nuläget, eller om det kommer bli bra, eller när det kommer...
Men i fredags när jag parkerade vår 2021 M3 framför en snövall, så visades ett knappt ögonblick snövallen som en "massa" framför bilen, precis när jag lade i P, när bilden på bilen snurrar runt till parkeringsläget. Det var väldigt kort, men samtidigt tydligt att det var snövallen som illustrerades. Så antagligen så kör de detta i bakgrunden i bilen, för att jämföra mot USS.

Någon annan som sett något liknande skymta förbi vid parkering?
(Datorn var precis innan något seg på att reagera på input, om den kan varit lite överbelastad och inte "hann" dölja animationen av snövallen)
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av P_EL »

Börjar inte Tesla hamna i en jäkla soppa med så många olika HW-versioner ute i bilarna...? Högst oklart vad som funkar av grundläggande saker som vindrutetorkare med intervall, helljusautomatik och parkeringssensorer på samma bilmodeller med olika produktionsdatum. Och då har vi inte ens inkluderat funktioner kring allt som har med autonom körning att göra....
Model S90D -16
Trabant
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 jun 2021 13:19

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Trabant »

De blir mer och mer lika andra märken men med några skillnader.
Köper du en begagnad BMW eller Audi tex så är det inte enkelt att lista ut exakt vad man får. Det finns galet många paket och tillval.

Så det är mer som att de slutar vara så simpla som det var från början.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av mati »

Trabant skrev: 10 jan 2023 12:21
De blir mer och mer lika andra märken men med några skillnader.
Köper du en begagnad BMW eller Audi tex så är det inte enkelt att lista ut exakt vad man får. Det finns galet många paket och tillval.

Så det är mer som att de slutar vara så simpla som det var från början.
Skillnaden är bara att på en Tesla kan det saknas basfunktionalitet, medan det för andra märken mest handlar om extrautrustning som första ägaren kanske glömde att bocka i.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev: 10 jan 2023 12:50
Trabant skrev: 10 jan 2023 12:21
De blir mer och mer lika andra märken men med några skillnader.
Köper du en begagnad BMW eller Audi tex så är det inte enkelt att lista ut exakt vad man får. Det finns galet många paket och tillval.

Så det är mer som att de slutar vara så simpla som det var från början.
Skillnaden är bara att på en Tesla kan det saknas basfunktionalitet, medan det för andra märken mest handlar om extrautrustning som första ägaren kanske glömde att bocka i.
På en BMW kan man få fram utrustningslistan via VIN-decoder. Sen gäller det vad paketen innehöll.
Trabant
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 jun 2021 13:19

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Trabant »

Men du ser att man ska ha specialkunskap för att reda ut det.
Trabant
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 jun 2021 13:19

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Trabant »

mati skrev: 10 jan 2023 12:50
Trabant skrev: 10 jan 2023 12:21
De blir mer och mer lika andra märken men med några skillnader.
Köper du en begagnad BMW eller Audi tex så är det inte enkelt att lista ut exakt vad man får. Det finns galet många paket och tillval.

Så det är mer som att de slutar vara så simpla som det var från början.
Skillnaden är bara att på en Tesla kan det saknas basfunktionalitet, medan det för andra märken mest handlar om extrautrustning som första ägaren kanske glömde att bocka i.
Det beror ju på vad basfunktionalitet är. För dessa pengarna så kan jag hålla med om att dessa funktioner ska finns och fungera väl.
Men det går ju att köpa en BMW utan radar fram tex.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av HenrikC »

Det går väl inte att köpa någon bil utom Tesla utan radar? Nödbroms är väl lagkrav numera?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av wannabee »

Jag har bara haft bilen ett halvår, har parkeringssensorer, men när jag hade en snövall snett framför mig så varnade de inte så bra utan jag hade kört in i den med ena hörnet av bilen.

Skylta läsningen har ibland läst skyltar med 80 som 30 men då var det ett snölager som fastnat på skyltytan, var typ snöstorm.

Inte kört så mycket i mörker men en gång har en mötande buss använt helljuset ganska mycket mot mig men ingen annan jag mötte, vet inte vad jag hade för belysning eller om jag hade någon bil bakom, men har nog inte varit mån som blinkat på mig tidigare. Model Y Kina byggd i maj 22.

Torkar automatik testade jag en gång och då drog den ett drag i onödan, då fortsätter köra manuellt, har precis hittat hur man spolar och torkare kontinuerligt kör jag röstkommando.
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Johan_YJ7 »

Känner mig ganska kluven om jag ska ta leverans på MYP utan sensorer. Nu är den beställd som röd så hinner de få ordning på kamerorna är det väl bra, än finns det tid. Backar dagligen upp LR till betongvägg 37-40cm och öppnar bakluckan inifrån bilen.

Nu när man till och med kan få en RATT :roll: hör och häpna på sin MS för 1,5M så undrar man lite försynt vilka andra saknade eller slaktade funktioner som skulle kunna dyka upp igen när orderbackloggen minskar successivt i lågkonjunktur? Vad saknar ni?

V2L finns hos flera andra märken.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av jonasl »

mati skrev: 10 jan 2023 12:50
Skillnaden är bara att på en Tesla kan det saknas basfunktionalitet, medan det för andra märken mest handlar om extrautrustning som första ägaren kanske glömde att bocka i.
Backkamera är inte standard på några VW eller Audimodeller, konstigt nog. Men jag håller om att det är uruselt att ta bort USS. Obegripligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av mati »

jonasl skrev: 11 jan 2023 19:01
mati skrev: 10 jan 2023 12:50
Skillnaden är bara att på en Tesla kan det saknas basfunktionalitet, medan det för andra märken mest handlar om extrautrustning som första ägaren kanske glömde att bocka i.
Backkamera är inte standard på några VW eller Audimodeller, konstigt nog. Men jag håller om att det är uruselt att ta bort USS. Obegripligt.
Men backkameran finns väl kvar hos Tesla än? Det är ju parkeringssensorerna som plockats bort, och de är mig veterligen inte tillval hos någon annan bil jag känner till. Jag har haft den funktionen i alla bilar sedan 2007, först bara bak, senare även fram, men har aldrig behövt välja det som tillval. Kanske riktigt i början, det kommer jag inte ihåg, men inte på senare år.
Backkamera har du däremot helt rätt i att den inte alltid finns och ofta bara som dyrt tillval.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Jag tillhör dem som inte förstår varför man ska ha sensorer när man har kamera. Bara fult med sensorer så detta var en positiv grej.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av mikebike »

Joakimgabrielsson skrev: 11 jan 2023 21:20
Jag tillhör dem som inte förstår varför man ska ha sensorer när man har kamera. Bara fult med sensorer så detta var en positiv grej.
Jag förstår.
20230101_183314.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av jonasl »

Ja, vintersäsongen gäller det att torka av kameran varje gång man går ur bilen nästan. Brukar torka av med baby wipes, försiktigt, än har jag inte lyckats repa linsen. Och kör man lite längre är den ju ändå igensatt när man avslutar resan med att backa in vid ev parkering.. Tur sidokamerorna klarar sig bättre. De ser ju också bakåt även om de inte ser rakt bakom bilen.

På Touranen fanns det spolare på kameran, spolade om man hade backen i och spolade rutan. Klockrent. Förstår att den inte kan vara infällbar som på många bilar, det är annars en riktigt smart lösning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Curik »

mati skrev: 11 jan 2023 20:47
jonasl skrev: 11 jan 2023 19:01
mati skrev: 10 jan 2023 12:50
Skillnaden är bara att på en Tesla kan det saknas basfunktionalitet, medan det för andra märken mest handlar om extrautrustning som första ägaren kanske glömde att bocka i.
Backkamera är inte standard på några VW eller Audimodeller, konstigt nog. Men jag håller om att det är uruselt att ta bort USS. Obegripligt.
Men backkameran finns väl kvar hos Tesla än? Det är ju parkeringssensorerna som plockats bort, och de är mig veterligen inte tillval hos någon annan bil jag känner till. Jag har haft den funktionen i alla bilar sedan 2007, först bara bak, senare även fram, men har aldrig behövt välja det som tillval. Kanske riktigt i början, det kommer jag inte ihåg, men inte på senare år.
Backkamera har du däremot helt rätt i att den inte alltid finns och ofta bara som dyrt tillval.
Ojdå, varje bil jag ägt har det varit tillval på. Ett gäng Audis, BMW:s, Mazdor och Toyotor.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av HenrikC »

Det finns enstaka budgetbilar utan parkeringssensorer som standard: På Hyundai i10 ingår det inte i basversionen för 139tk utan man får slanta upp 10 tkr för ett paket som innehåller backkamera och parkeringsensorer bak. Parkeringssensorer bak är däremot standardutrustning på Dacia Sandero Essential för 159tkr. Kamera och sensorer fram är tillval. På Kia Picanto ingår både backkamera och sensorer i standardutrustningen, men det är väl lite mer av en premiumbil :lol:
Nect
elbilist
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Nect »

jonasl skrev: 11 jan 2023 19:01
mati skrev: 10 jan 2023 12:50
Skillnaden är bara att på en Tesla kan det saknas basfunktionalitet, medan det för andra märken mest handlar om extrautrustning som första ägaren kanske glömde att bocka i.
Backkamera är inte standard på några VW eller Audimodeller, konstigt nog. Men jag håller om att det är uruselt att ta bort USS. Obegripligt.
Jodå! Nya Q8 E-tron så är backkameran numer standard utrustning 😃
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av jonasl »

Fantastiskt! Hade det varit standard på e-tron 55 så hade jag nog haft en sådan nu, fick nys på en bra leasingdeal med en förbeställd bil där någon hoppat av, skulle få betala 6000 kr i månaden. Helt ren bil med Proline-paket, men när jag insåg att den saknade backkamera hoppade jag av. Hade nog kunnat leva med det men min fru vägrade och det var omöjligt att lägga till i efterhand, då skulle den kosta flera tusen mer per månad då kampanjen var slut.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av mati »

jonasl skrev: 12 jan 2023 00:12
Fantastiskt! Hade det varit standard på e-tron 55 så hade jag nog haft en sådan nu, fick nys på en bra leasingdeal med en förbeställd bil där någon hoppat av, skulle få betala 6000 kr i månaden. Helt ren bil med Proline-paket, men när jag insåg att den saknade backkamera hoppade jag av. Hade nog kunnat leva med det men min fru vägrade och det var omöjligt att lägga till i efterhand, då skulle den kosta flera tusen mer per månad då kampanjen var slut.
Ja, e-tron 55 har kass utrustning från start. Jag fick backkamera på min eftersom jag ville ha 3D-vy. Jag insåg mycket senare att den annars inte hade haft kamera överhuvudtaget. Det var en stackars kund hos min åf som hade missat den lilla detaljen. Han fick sin miljonbil utan backkamera och den gick inte att eftermontera heller. Jag tror han sålde bilen igen. Minns inte riktigt.
Men sensorer är trots allt standard även på en e-tron. Diskussionen har blivit lite skev eftersom en del verkar likställa ultraljudssensorer med backkamera. Men det är ju två helt olika saker. Kamera är najs, och jag blir förvirrad varje gång jag kör en bil som saknar kamera. Samma sak när den är igengeggad. Störande, men hanterbart. Men parkeringssensorer är ta mig fan fullständigt nödvändigt. Aldrig i livet skulle jag vilja köra en bil utan parkeringssensorer med tanke på hur lite man kan se runtom i moderna bilar.
.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
tompalompa
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 jan 2019 20:34

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av tompalompa »

LarsOJ skrev: 09 jan 2023 20:18
Skulle jag behöva p-sensorer på en bil utan så skulle jag satsa på ett vettigt kit som går att få till med både utseende och funktionalitet. Kan man inte själv så kan man låta en lackfirma/skadeverkstad göra infällningen i kofångarna eller köpa Tesla orginal med hål (före USS removal). Finns massor med kit Och det är inga dyra prylar. Här är ett tex:


BC10537B-8735-4A68-8C27-001AB0FF4C99.jpeg44EB205B-57B7-4445-8998-7776B96F1649.jpegC8CAEDBB-1C30-45C8-8A7B-0B617DB33264.jpeg
Ja denna sats är jättefin och var ett alternativ. Har dock 1 för mig stor nackdel; finns bara en centralenhet som måste kopplas ihop med kabel genom torpedväggen framifrån och bakifrån. Vore man mer teknisk och hittade en bra väg att dra sladden in till kupen utan att den syns hade jag satsat på denna.
Skriv svar