Jag fattar inte riktigt varför Tesla är så oförutsägbara i exempelvis prissättningen på SuC.
Dom kanske tänker att inga kunder bryr sig och att man är "Tesla for life"?
Moderator: Redaktion
Jag fattar inte riktigt varför Tesla är så oförutsägbara i exempelvis prissättningen på SuC.
Jag fattar.
Ja och då kan man ju bara använda en annan laddoperatör om man tycker det är för dyrt hos Tesla. Jag ser faktiskt inte problemet.
Kör jag själv kan jag chansa på andra operatörer, men är det viktigt och bilen full med folk.... 100% SUC. Bara för att det är snabbt pålitligt och sällan kö - dyrt? Yepp, men allt är inte pengar
Absolut i vissa fall finns det alternativ och man kan välja en annan operatör.
Så länge konkurenterna är usla så.... Ionity är för billiga och puckade kunder som blockar stolparna i evighet. Mer är dyrare än SuC..... och så vidare...niklas12 skrev: ↑08 jan 2023 21:21Absolut i vissa fall finns det alternativ och man kan välja en annan operatör.
Men tyvärr inte alltid och dessa höga priser hade såklart inte varit möjligt om det funnits en stor konkurrens.
Och så är det väl med alla varor och tjänster i fria världen? Du får kanske acceptera att det du söker (en outstanding laddoperatör till ett lågt pris) inte finns. Då får du välja; outstanding operatör eller lågt pris.niklas12 skrev: ↑08 jan 2023 21:21Absolut i vissa fall finns det alternativ och man kan välja en annan operatör.
Men tyvärr inte alltid och dessa höga priser hade såklart inte varit möjligt om det funnits en stor konkurrens.
Perfekt! Vad glad jag blir! Använd Ionity istället allihopa. Outstanding och billigt! Så slipper ni bli sura på SuC och jag slipper kö där.NiklasTesla skrev: ↑08 jan 2023 22:10Har precis avverkat ca 750mil långresa genom Europa och laddat hos Ionity för under 4sek/kwh (via Elli Appen i flera olika länder i Europa). Kö en gång i ca 5minuter hos Ionity.
Just nu är Ionity (via Elli Appen) Outstanding och billig jämfört med Teslas reservdunksnätverk.
MVH
Det är ju det vi gör, och det är ju därför vi gnäller här.
Jo, grundproblemet är att de öppnat upp SuC för alla. Då kan de inte ta för låga priser, för då skulle stora köer bildas precis som du påpekar.
Det kan ju dom iofs lätt reglera via differentierade priset för Tesla och andra märken. Ett ”inköpspris” för Tesla-ägare och ett marknadspris för övriga, då borde väl båda grupperna bli hyfsat nöjda.
Min erfarenhet av Ionity i Tyskland och Tjeckien i somras var sådär. Kö och trasiga laddare. Men var ju ögonblick och ska inte generaliseras.NiklasTesla skrev: ↑08 jan 2023 22:10Har precis avverkat ca 750mil långresa genom Europa och laddat hos Ionity för under 4sek/kwh (via Elli Appen i flera olika länder i Europa). Kö en gång i ca 5minuter hos Ionity.
Just nu är Ionity (via Elli Appen) Outstanding och billig jämfört med Teslas reservdunksnätverk.
MVH
Det löser kanske delar av problemet, men grundproblemet att fossil energi är alldeles för billig i förhållande till grön el kommer man ju inte runt. Ingen laddoperatör kan ju sälja el till ett lägre pris än vad dom kan köpa den för själva.
Jo, det är mycket märkligt att de inte gjort så håller jag med dig om. Där hade de haft en bra möjlighet. Känns som de inte alls längre prioriterar deras bilkunder speciellt mycket. Tyvärr.
Ja, det skulle ju funka med deras tidigare löften om att inte tjäna pengar på SuC.
Jag vet inte om man ska ta löften från tesla bokstavligen det är mer en vision