Någon som vet hur det funkar med s3xy-knapp, måste man slå av torkarautomatiken varje gång man startar farthållaren eller kan man ha den i auto-off?
Tidigare behövde man använda en knapp varje gång man slog på farthållaren, även under färd. I senare FW / app kan man permanent slå av - men jag vet inte om jag gillar den funktionen (även om jag än så länge använder den) - det innebär nämligen att torkarna stängs av oavsett tidigare inställning, dvs om du är ute och åker i regn med torkare på och slår på farthållaren så stängs torkarna av, uppstod en del förvirring första gången det hände för mig .
Gick iof att slå på igen med samma knapp som jag tidigare slog av automatiken med (hade kvar den programmerad som tidigare). Jag har dock ännu inte riktigt fattat om det är enkel eller dubbeltryck som då ska användas så de få gånger det hänt har det varit ett par tryckningar fram och tillbaka innan det blir som jag vill (är väl en vanesak, och jag använder inte farthållaren tillräckligt ofta för att ha vant mig ännu)
Jag har en model 3 2019 med HW 2.5 och senaste mjukvaran. Den har under hösten blivit radikalt sämre på AP och farthållare. Den är betydligt mer kinkig och det är ofta det inte är möjligt att slå på ens farthållaren. AP slår av på vägar och under trafikförhållanden som den förut accepterade. Jag hade för mig från tidigare diskussioner att man inte kopplade ur radarn för oss med HW 2.5 eftersom datakraften saknades för att helt ersätta radarn, men det verkar som att jag har fel.
Har man råkat göra rutan så i någon av de Audis jag har/har haft går det oftast spola med vindrutetorkarna, för att lösa det, då spolarmunstyckena är uppvärmda fryser de inte.
Teslas är ”alltid” frusna och min bil ger ändå inte just nåt vatten på vänstra sidan av rutan, ifall de faktiskt inte är frusna.
Har inte de nya bilarna, med litium 12v batteri, eluppvärmda torkare?
Man kan ju tycka att det borde gå att eftermontera. Jag är lite förvånad faktist att Tesla inte verkar vilja sälja uppgraderingar till redan befintliga bilar. Eller det kanske gå bara att jag missat det? Jag skulle iaf vilja byta till litium 12v batteri när väl bly-syra-batteriet ger upp.
För mig skulle det inte hjälpa med eluppvärmda munstycken. Det är inte det som är problemet (dock har dom frusit en gång men det löste jag genom att köra in bilen i tvätten). Även om det fungerar så måste man (om fenoment med salt på rutan uppstår) spola ca varenda minut, vilket inte är hållbart och såklart irriterande.
Har man råkat göra rutan så i någon av de Audis jag har/har haft går det oftast spola med vindrutetorkarna, för att lösa det, då spolarmunstyckena är uppvärmda fryser de inte.
Teslas är ”alltid” frusna och min bil ger ändå inte just nåt vatten på vänstra sidan av rutan, ifall de faktiskt inte är frusna.
Man kan ju tycka att det borde gå att eftermontera. Jag är lite förvånad faktist att Tesla inte verkar vilja sälja uppgraderingar till redan befintliga bilar. Eller det kanske gå bara att jag missat det? Jag skulle iaf vilja byta till litium 12v batteri när väl bly-syra-batteriet ger upp.
Nej, inga bilar har eluppvärmda torkare. Nyare bilar har värmeslingor i vindrutan, där torkarna vilar. Främsta nyttan är torkarbladen inte fryser fast i rutan.
Spolarmunstyckena är inte uppvärmda.
Nej, inga bilar har eluppvärmda torkare. Nyare bilar har värmeslingor i vindrutan, där torkarna vilar. Främsta nyttan är torkarbladen inte fryser fast i rutan.
Finns uppvärmda blad på en del amerikanska bilar. Till exempel nya Aviator.
” A heating element integrated into the assembly keeps the wiper blades warm and prevents icy buildup, both on the blades and the windshield. Internal tests show the blades can heat from subfreezing temperatures to 86 degrees Fahrenheit in four minutes; ”
Finns uppvärmda blad på en del amerikanska bilar. Till exempel nya Aviator.
” A heating element integrated into the assembly keeps the wiper blades warm and prevents icy buildup, both on the blades and the windshield. Internal tests show the blades can heat from subfreezing temperatures to 86 degrees Fahrenheit in four minutes; ”
För mig skulle det inte hjälpa med eluppvärmda munstycken. Det är inte det som är problemet (dock har dom frusit en gång men det löste jag genom att köra in bilen i tvätten). Även om det fungerar så måste man (om fenoment med salt på rutan uppstår) spola ca varenda minut, vilket inte är hållbart och såklart irriterande.
När det är riktigt kallt fungerar det ofta sådär med spolning då spriten dunstar fryser vattnet till en hinna. Man vill undvika att både spola och att torka. (Vilket man inte bestämmer själv med en Tesla. Den torkar när den vill och spola går it’).
Det finns mellantemperaturer där det kan fungera att spola, men saltstänket går bra att se igenom så länge man inte viftar med torkarna. Håller med om att det ändå tenderar gå en del spolarvätska. Inte i Teslan dock, då det inte fungerar att spola. Jag börjar förstå de som skriver att de aldrig fyllt spolarvätska…
Finns uppvärmda blad på en del amerikanska bilar. Till exempel nya Aviator
Jo, men nu handlade det om Tesla...
Jag har haft uppvärmda munstycken på Volvo, och även uppvärmd spolarvätska genom värmeväxlare från kylarvattnet. För 40 år sedan!
Förslag: Koordinera en kampanj med andra i Norge, Finland och Canada. Förklara problemet för Tesla (och eventuellt ansvariga säkerhetsmyndigheter). Framför att ni vill att Tesla snarast presenterar en tillfredställande lösning. Det borde väl Tesla kunna fixa på några veckor ifall de vill.
Bra idé, men ser två problem för mig där.
1. Har inte själv problemet ännu, är svårt för mig att visa på problem jag inte har.
2. Jag tror inte jag har tid och ork att koordinera en sådan kampanj.
Fast de här problemen är väl ganska typiska för amerikanska bilar, om jag nu får svära i kyrkan så känns inte Tesla som den bästa vinterbilen öht, många detaljer som jag tror är känsliga, sidorutor, handtag, laddlucka, inget uppvärmt spolarvatten, osv.
I skåne betyder det inte mycket men uppe i norr tror jag att det finns bättre val, har inte skärskådat de andra alternativen men inbillar mig att där kommer det mer med i paketet så att säga.
så känns inte Tesla som den bästa vinterbilen öht, många detaljer som jag tror är känsliga, sidorutor, handtag, laddlucka, inget uppvärmt spolarvatten, osv.
I skåne betyder det inte mycket men uppe i norr tror jag att det finns bättre val, har inte skärskådat de andra alternativen men inbillar mig att där kommer det mer med i paketet så att säga.
Haft min M3P i två år här uppe i Norrbotten.
Överlag har det funkat väldigt bra. Har inte haft problem med fastfrustna rutor eller dörrar och knackat loss handtag är gjort en gång på passagerarsidan.
Problemen är bara det vi pratar om nu, automatiska torkare. Jag klarar mig hyffsat utan uppvärmda spolarmunstycken så länge bilen inte okynnestorkar själv.
Det låter ju bra och uppmuntrande, mer så att jag misstänker att detta är sårbarheter som kan ställa till det, det behöver ju inte drabba alla alltid för det.
Fast de här problemen är väl ganska typiska för amerikanska bilar, om jag nu får svära i kyrkan så känns inte Tesla som den bästa vinterbilen öht, många detaljer som jag tror är känsliga, sidorutor, handtag, laddlucka, inget uppvärmt spolarvatten, osv.
Skulle tvärtom vilja påstå att amerikanska bilar generellt är mycket bra vinterbilar. Stora delar av USA har mycket kalla vintrar med mer snö, is och låga temperaturer än Norrland. De stora biltillverkarna där ligger i Michigan där de har ordentliga vintrar.
Däremot är ju just Tesla från Kalifornien vid kusten där de inte har vinter så det har nog varit dålig prio på just vintertester.
Verkar som mycket design och jakt på effektivitet gått före funktion vad jag förstått av att läsa det här forumet och andra. Är ju lika mycket diskussioner om vinterproblem på det amerikanska forumet. Om kassa torkare, helljusautomatik osv.
Kan inte göra annat än att hålla med AAKEE. På vintern är det otroligt viktigt att välja sina stunder med torkarna.
Jag vet inte hur det är för alla här men Automatisk-tokare är borta från min bil nu när jag använder farthållare (2022.45.25.3). Dock kvarstår problemet att den klagar på dålig sikt och bromsar till stillastående på 110-väg.
Jag har en model 3 2019 med HW 2.5 och senaste mjukvaran. Den har under hösten blivit radikalt sämre på AP och farthållare. Den är betydligt mer kinkig och det är ofta det inte är möjligt att slå på ens farthållaren. AP slår av på vägar och under trafikförhållanden som den förut accepterade. Jag hade för mig från tidigare diskussioner att man inte kopplade ur radarn för oss med HW 2.5 eftersom datakraften saknades för att helt ersätta radarn, men det verkar som att jag har fel.
Radarn hjälper ju inte att styra bilen utan finns där för att upptäcka hinder i vägen (som är reflekterande). Om du inte har radar så ska det bara gå att ställa in 2 i avstånd som lägst( som ett test).
Om jag förstått problemet korrekt med radarn Tesla använde så var det att den hade tredjeparts funktioner som identifierade föremål från radar datan. Detta gjorde att bilen spökbromsade för saker som inte fanns. I min Model Y finns det inga spökbromsningar längre, inte oförklarliga som Model 3 hade. Det är alltså en klar förbättring för min del.
Om jag förstått problemet korrekt med radarn Tesla använde så var det att den hade tredjeparts funktioner som identifierade föremål från radar datan. Detta gjorde att bilen spökbromsade för saker som inte fanns.
När Tesla skulle ta bort radarn i USA släppte de information om att radarn och kamerasystemet gav olika information. Tesla sa att kamerorna var betydligt mer högupplösta och att det i princip alltid var radarn som hade fel vilket gjorde att Tesla behövde bortse från radarn när kamerorna och radarn gav olika data.
Hittar inte igen någon av just de artiklarna nu.
Däremot är det märkligt att man kan köra vilken random hyrbil som helst med radarfarthållare utan att få spökbromsningar.
Det är också konstigt att ovan nämda, inklusive asiatiska lågprisbilmärken (inget nämt så ingen trampas på tårna) kan använda active lane assist i 30 mil utan att det uppstår något vingel eller andra problem men ska man göra samma sak med Teslas AP så fungerar det mycket sämre.
Det är dåligt i Teslan så man rent skäms, speciellt nu i de senare mjukvaroversionerna och det är jäkligt tur att de flesta som åker med inte har koll på hur bra det fungerar i alla andra märken.
Nja. Jag kör förutom en MYP även e-Tron mellan varven, och hade en Lynk&Co (Geely/Volvo) innan MYP:en. Den bil som nitar på motorvägen skulle jag säga är e-Tron. Den bil som har noll koll på hur den kör är Lynk:en, som gärna ville fysiskt köra på ett streck i vägen för att pilotstyrningen skulle reagera, och dessutom gärna fick för sig att bara vandra ut mot mittlinjen upprepade gånger.
Så visst har jag fått nån liten phantom braking i Teslan, men den är hittills bäst av de tre iaf.
Nja. Jag kör förutom en MYP även e-Tron mellan varven, och hade en Lynk&Co (Geely/Volvo) innan MYP:en. Den bil som nitar på motorvägen skulle jag säga är e-Tron. Den bil som har noll koll på hur den kör är Lynk:en, som gärna ville fysiskt köra på ett streck i vägen för att pilotstyrningen skulle reagera, och dessutom gärna fick för sig att bara vandra ut mot mittlinjen upprepade gånger.
Så visst har jag fått nån liten phantom braking i Teslan, men den är hittills bäst av de tre iaf.
Nyare årsmodell av E-tron? Med min -19 har jag ev haft en bromsning på 1800 mil men min har lidar och om jag förstått rätt så togs den bort senare. Vet inte om den ev finns i något paket, blir lite orolig för min beställda Q8 nu. Hur mycket spökbromsningar har du haft?