Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Gissar att det blir -5% idag på aktien. Det är jobbigt med konkurrens, och Kina är före alla andra marknader om man vill sia om framtiden.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Blir jobbigt för övriga att sälja elbilar efter Teslas prissänkningar. Vem kastar in handduken först?

8D713DFC-A18F-46E6-A9A9-C004ECCEEEE8.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 06 jan 2023 11:00
Blir jobbigt för övriga att sälja elbilar efter Teslas prissänkningar. Vem kastar in handduken först?
Den enda vinnaren i ett priskrig är konsumenterna. Med tanke på alla statliga bidrag som tillverkarna har njutit av är det på tiden. TSLA sub 100 inom kort.
backe

Inlägg av backe »

Du glömde lägga med Tesla...
43F9799D-C963-440A-93D0-EE41D277DD6E.jpeg
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev: 06 jan 2023 09:14
Högre omsättning ger mer produktion, vilket i sig sägs sänka produktionskostnaden. Så även om marginalen minskas så ökas omsättningen, vilket gör att vinsten inte blir lidande. Stordriftsfördelar. Givetvis önskar vissa att höga priser och marginal skall behållas, men man måste tänka större än sin egen plånbok. man kan göra samma vinst med en lyxprodukt man säljer få utan och en budgetprodukt man säljer mycket av.
Föresatt att prissänkningen leder till ökad produktion och inte bara att den befintliga kan bevaras.

Dessutom skapas det ju nu en förväntning på prissänkningar på andra marknader där kunder avvaktar. Här tror jag vi ser huvudanledningen till varför biltillverkare oftast skött prissänkningar genom rabatter som bara köparen får veta vid förhandling.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 06 jan 2023 11:27
Mickep skrev: 06 jan 2023 09:14
Högre omsättning ger mer produktion, vilket i sig sägs sänka produktionskostnaden. Så även om marginalen minskas så ökas omsättningen, vilket gör att vinsten inte blir lidande. Stordriftsfördelar. Givetvis önskar vissa att höga priser och marginal skall behållas, men man måste tänka större än sin egen plånbok. man kan göra samma vinst med en lyxprodukt man säljer få utan och en budgetprodukt man säljer mycket av.
Föresatt att prissänkningen leder till ökad produktion och inte bara att den befintliga kan bevaras.

Dessutom skapas det ju nu en förväntning på prissänkningar på andra marknader där kunder avvaktar. Här tror jag vi ser huvudanledningen till varför biltillverkare oftast skött prissänkningar genom rabatter som bara köparen får veta vid förhandling.
Håller med helt. Man får ju även ha i åtanke att BYD Seal (Atto 4 i EU) säljer dubbla volymen jfr Model 3 i Kina, i alla fall innan denna sänkning, apropå skalfördelar. BYD tillverkar dessutom egna batterier till skillnad från Tesla.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Inga jättestora sänkningar jämfört med priserna för 2 år sedan. Produktionskostnaden borde förbättrats sedan dess.

B53DBD8F-7A27-4B0B-AA8B-A03B68B3FFFC.jpeg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

backe skrev: 06 jan 2023 11:13

Det är ju dock en väsentlig skillnad mellan Tesla och övriga aktörer: Tesla säljer varje EV med lönsamhet, det gör såvitt jag vet ingen annan tillverkare.

Prissänkningar slår mot alla, men Tesla har ett rejält utrymme nedåt till break-even, resten har en bra bit upp.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 06 jan 2023 12:11

Det är ju dock en väsentlig skillnad mellan Tesla och övriga aktörer: Tesla säljer varje EV med lönsamhet, det gör såvitt jag vet ingen annan tillverkare.

Prissänkningar slår mot alla, men Tesla har ett rejält utrymme nedåt till break-even, resten har en bra bit upp.

/fth
Förutsatt att priset är den huvudsakliga anledning till varför kunder väljer andra bilar än tesla.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 06 jan 2023 12:21
Förutsatt att priset är den huvudsakliga anledning till varför kunder väljer andra bilar än tesla.
Ja, om kunder bojkottar Tesla pga Elons twittrande el dyl så har kanske inte prissänkningar någon större effekt på just dom individerna, men givet att minskad efterfrågan drabbar alla lika (makro, covid, etc) så har alltså Tesla väsentligt större utrymme att sänka priserna än konkurrenterna, det var min poäng.

Detta gäller ju i ännu högre grad dom traditionella tillverkarna.

/fth
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 06 jan 2023 12:37
Fredrik j skrev: 06 jan 2023 12:21
Ja, om kunder bojkottar Tesla pga Elons twittrande el dyl så har kanske inte prissänkningar någon större effekt på just dom individerna, men givet att minskad efterfrågan drabbar alla lika (makro, covid, etc) så har alltså Tesla väsentligt större utrymme att sänka priserna än konkurrenterna, det var min poäng.

Detta gäller ju i ännu högre grad dom traditionella tillverkarna.

/fth
Jag menar att om kunderna väljer andra bilar än tesla av andra orsaker än priset och Elon Musks affärer.
Du utgår från att alla självklart väljer tesla om dom har råd.
Jag tror också det en liten andel köpare som bryr sig om vad Elon gör.
Swedishadvocate brukar ju tjata på här på forumet om hur dåligt det är med kinesiska bilar och hur dom borde undvikas. Kunderna bryr ju sig måttligt tydligen.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Fredrik j skrev: 06 jan 2023 12:46
…Jag menar att om kunderna väljer andra bilar än tesla av andra orsaker än priset och Elon Musks affärer.
Du utgår från att alla självklart väljer tesla om dom har råd.
Jag tror också det en liten andel köpare som bryr sig om vad Elon gör.
Swedishadvocate brukar ju tjata på här på forumet om hur dåligt det är med kinesiska bilar och hur dom borde undvikas. Kunderna bryr ju sig måttligt tydligen.
Jag tror Du har mer än en liten poäng i Din frågeställning. Vi behöver inte gå in på det uttjatade ämnet om BILEN Tesla, men klart är att en hel del köpare inte riktigt gillar vissa vägval som bolaget gör (tänker på detaljer som förarmiljö/blinkersspak, OSD, sensorer, radar, LED Matrix etc).

Personligen valde jag PS2 före M3/MS för 2.5 år sedan helt utifrån personliga preferenser, om ett drygt halvår ska jag välja igen. Jag skulle föredra en helt igenom europeisk bil om det finns ett sådant alternativ men det blir återigen en sammantagen utvärdering av mjuka faktorer som upplevelse/design/prestanda/funktion och hårdare fakta som t ex europeiskt insatsandel i design/produktion och naturligtvis miljöpåverkan. En prislapp om 5-10% hit eller dit har inte någon avgörande påverkan på vårt köpbeslut. Tesla kommer att ingå i utvärderingen men det kommer även en handfull andra fabrikat att göra.

Jag tror inte jag är unik i min inställning och det innebär att Teslas produktutbud och företagets servicegrad idag inte har förutsättningar att ta hela marknaden oavsett prislapp. Hur stor andel de har potential att uppnå? Det har jag ingen aning om och det är sannolikt det marknadsanalytiker och aktieägare försöker estimera.

Att Tesla idag har en stor produktionsfördel är det ingen tvekan om, konkurrenterna ligger 5-10 år på efterkälken när det gäller produktionseffektivitet och har stora investeringar att skriva av. Därför är sannolikt långsiktiga ägare försiktiga med att dra långtgående slutsatser baserat på dagens statistik angående t ex lönsamhet/bil.

Mina 2p, men jag tror det är en starkt förenklad bild att förutsätta att andelen Tesla i försäljningsstatistiken enbart är relaterat till prislappen…
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

fth skrev: 06 jan 2023 12:11

/fth
Porsche gör det definitivt. Gissningsvis tom med högre marginaler än Tesla. Dock givetvis inte i närheten av samma volymer.

Men givetvis har Tesla mer marginaler att ta av. Problemet är bara att aktien är värderad därefter också... Sjunker vinsten kommer aktien såklart fortsätta rasa.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Legato skrev: 06 jan 2023 14:03
Porsche gör det definitivt. Gissningsvis tom med högre marginaler än Tesla. Dock givetvis inte i närheten av samma volymer.
Nja, dom säger ju själva att dom tidigast om två år kommer att ha samma marginaler på sina EV som på sina ICE, jag har svårt att tro att dom redan skulle ha högre marginaler än Tesla. Dom redovisar väl heller inte marginaler för EV/ICE separat vad jag vet?

/fth
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

fth skrev: 06 jan 2023 14:09
Legato skrev: 06 jan 2023 14:03
Nja, dom säger ju själva att dom tidigast om två år kommer att ha samma marginaler på sina EV som på sina ICE, jag har svårt att tro att dom redan skulle ha högre marginaler än Tesla. Dom redovisar väl heller inte marginaler för EV/ICE separat vad jag vet?

/fth
Ditt påstående var att ingen annan sålde med vinst... Att inte ha samma (extremt höga) marginaler som de har på ICE är ju något helt annat.

Jag är övertygad om att Porsche har högre absolut marginal per bil pga mycket högre ASP. Procentuell marginal har nog Tesla högre däremot.

Men att Porsche inte skulle tjäna pengar på sina EVs är i min värld helt uteslutet.

Audi hävdar ju redan nu att de har ungefär samma marginaler på EV som ICE, så även de är med största sannolikhet lönsamma på EVs. Porsche har såklart långt högre marginaler än Audi.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
granlundii

Inlägg av granlundii »

Pre-market nu nere på 101 dollar.

För bara 3,5 månader sedan låg den på 309 dollar. Nog känns det lite som att det är full panik bland TSLA-investerare (?)
Nissan Leaf 2014
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Har hela tiden varit Teslas ambition att hålla priserna låga för att påskynda omställningen. Nu kan man äntligen börja sänka priserna.

4DA79466-6836-47D1-A5A2-994EB5715275.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 06 jan 2023 15:43
Har hela tiden varit Teslas ambition att hålla priserna låga för att påskynda omställningen. Nu kan man äntligen börja sänka priserna.
Äntligen halverar Tesla vinsten per bil, och ökar försäljningen med 30%! Vet du vad det gör med vinsten för bolaget? Spoiler: Det blir dåligt för ägarna.
backe

Inlägg av backe »

Sabbe skrev: 06 jan 2023 15:43

4DA79466-6836-47D1-A5A2-994EB5715275.jpeg
Du får det att låta som att man sänker priset p.g.a. påskynda omställning när det egentligen har med minskad efterfrågan att göra. Hade det varit med goda avsikter så kunde man sänkt priserna långt tidigare såklart.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

backe skrev: 06 jan 2023 15:49
Du får det att låta som att man sänker priset p.g.a. påskynda omställning när det egentligen har med minskad efterfrågan att göra. Hade det varit med goda avsikter så kunde man sänkt priserna långt tidigare såklart.
Nja, så länge man säljer alla bilar man tillverkar så gynnar det väl inte omställningen öht att sänka priserna? :?

Det är ju inte någon form av allmän välgörenhet som beskrivs i mission statement, endast omställning.

Nu när efterfrågan viker är det ju tvärtom mycket bra att man lyckats hålla uppe priserna tidigare så att man har kunnat investera, expandera, effektivisera etc.

Priserna har ju dessutom också höjts rejält under en period, med dessa sänkningar är man ju bara marginellt under de priset som gällde för 12-18 månader sedan.

/fth
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Inflation och höga råvarupriser har tvingat fram prishöjningar. Nu när dessa vänder så kan man äntligen börja sänka priserna.
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare

Inlägg av Lystico »

Jag ”månadssparar” i Tesla, utöver fonderna. Bra att aktien blivit billigare så jag har råd att köpa fler.

Men utöver det hoppas jag tesla sänker priserna - primärt på S och X.
P3D-20 Grå med vit inredning
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Alla verkar inte gilla prissänkningarna 🙄

8225271F-D3AA-4960-8DE1-142C91F6DB94.jpeg

” Several groups of recent Tesla buyers announced on Weibo that they were organizing protests at Tesla stores across the country. The protesters are sharing videos on China’s Weibo, and some of those videos are being shared in the US as customers rushing to buy following the price drop.

https://electrek.co/2023/01/06/tesla-ts ... rotesters/

Finns det någon sanning i detta tro?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Som sagt, det finns ju en anledning till att prissänkningar hos andra hanteras diskret med hjälp av rabatter och generösa inbytespriser….
Skriv svar