{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Reflektioner mellan s och x plaid.
X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...
S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.
Så summa summarum. Vilka bilar!
X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...
S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.
Så summa summarum. Vilka bilar!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Och nu finns det en rund ratt i konfiguratorn till både S och X.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Intressant! Undrar vad retrofit kostar. Är lite kluven om jag vill byta. Är lite störigt att man inte ser hela ratten. Men den är skön att hålla i.SwedishAdvocate skrev:Och nu finns det en rund ratt i konfiguratorn till både S och X.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Fick min S 221218, men har inte kunnat köra den än. Tyckte tidigare att 3 på många sätt var bättre än S (körglädje). Att du skriver att känslan nu är som 3P men med mer effekt, tycker jag låter fantastiskt!Tars skrev: ↑05 jan 2023 21:31Reflektioner mellan s och x plaid.
X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...
S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.
Så summa summarum. Vilka bilar!
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Visst är det! Det är som att de har gjort en leksak för oss 40 plus medans 18 åringarna får sina m3p.Segelflygaren skrev:Fick min S 221218, men har inte kunnat köra den än. Tyckte tidigare att 3 på många sätt var bättre än S (körglädje). Att du skriver att känslan nu är som 3P men med mer effekt, tycker jag låter fantastiskt!Tars skrev: ↑05 jan 2023 21:31Reflektioner mellan s och x plaid.
X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...
S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.
Så summa summarum. Vilka bilar!

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Eftersom man är född i mitten på åttio-talet så måste ju en svart model S plaid vara drömbilen !
Yoke ratten är ju en självklarhet , vem kommer våga välja en vanlig ratt
Yoke ratten är ju en självklarhet , vem kommer våga välja en vanlig ratt

MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag hade bytt om man fick blinkersspak och riktig tuta på köpet. Men yoken i sig gillar jag. Att byta till rund ratt men utan blinkers/tuta skulle vara "worst of both worlds" för mig.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Har S plaid driftmode som 3P? Har S LR driftmode?Tars skrev: ↑05 jan 2023 21:31Reflektioner mellan s och x plaid.
X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...
S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.
Så summa summarum. Vilka bilar!
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Galet med 1470K för en sexsitsig X LR...
Klart dyrare än tidig beställning av Plaid X och dessutom (följaktligen) betydligt högre förmånsvärde.
Undrar vem som väljer den och inte lägger till 100k för en Plaid...
Klart dyrare än tidig beställning av Plaid X och dessutom (följaktligen) betydligt högre förmånsvärde.
Undrar vem som väljer den och inte lägger till 100k för en Plaid...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Enligt norsk FB grupp så kostar det där 7000:- att retrofitta rund ratt:
"Ja og det kan ettermonteres for de som allerede har kjøpt hos Tesla for kr 7000,- Jeg digger dog mitt og har ingen plan om å bytte det
"
"Ja og det kan ettermonteres for de som allerede har kjøpt hos Tesla for kr 7000,- Jeg digger dog mitt og har ingen plan om å bytte det
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ingen som lagt märke till att röda bromsok är tillbaka som dessutom är prestandabromsar nu mot innan? Enligt Tesla är det higher thermal capacity calipers.
Plaid har även gått ner 20000kr.
Med ovanstående och rund ratt kan nog många Porscheboys komma över.
Plaid har även gått ner 20000kr.
Med ovanstående och rund ratt kan nog många Porscheboys komma över.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nej det har den inte. Både S&X kostar precis samma som förut.
"Det svenska priset för Tesla Model S Plaid är 1 559 170 kronor och priset för Model X Plaid hamnar på 1 597 170 kronor."
Däremot en till liten förändring i att man tagit bort Tesla T där bak. Mitt skulle bort om några veckor ändå vid foliering

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Trodde den var 1.579.990 ser nu att det var fel.Legato skrev: ↑06 jan 2023 08:37Nej det har den inte. Både S&X kostar precis samma som förut.
"Det svenska priset för Tesla Model S Plaid är 1 559 170 kronor och priset för Model X Plaid hamnar på 1 597 170 kronor."
Däremot en till liten förändring i att man tagit bort Tesla T där bak. Mitt skulle bort om några veckor ändå vid foliering![]()
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Enligt norsk FB-grupp så har både LR och Plaid tydligen höjts med ca 100k i Norge (även utan hänsyn till moms justeringen). Vet ej om det stämmer.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Har ca 20 bilar i bolaget. Det är spräckta rutor varje år.LarsOJ skrev:I Stockholm så ”grusar” man numera med färsk bergkross från alla tunnelsprängningar. Varenda korn är sylvasst. Grannfirman är en Bilglas firma. De har haft bråda dagar senaste åren. Man får ju inte ta natursand/grus längre. En ruta om året på firmabilarna är standard. Byter när de sopat gatorna varje årdanni skrev: ↑05 jan 2023 11:57Vad gör du med dina rutor, egentligen? Jag har haft en S och tre X och kört runt 15k mil med dem, aldrig bytt en ruta.bjornnilsson skrev: ↑05 jan 2023 11:08Jag kollade upp en gång vad det kostar att byta framruta på S. Ett sånt byte ligger på 17000.
Efter detta brukar jag förundrat titta på alla spruckna rutor på X när jag snabbladdar. Den där jättelika framrutan kostar nog en hel del mer.
Med ett rutbyte per 2000 mil eller så (det är min statistik efter 10000 mil i S) så antar jag att försäkringen på X borde vara snäppet högre.
Sorry offtopic
Jag kör bra och håller avstånd men likförbannat fick jag spräckt ruta på min Plaid efter 2 veckor.
Jag har fått stenskott från andra sidan motorvägen av alltså mötande trafik. Går fan inte att skydda sig! Så ja, byta ruta är en viktig del i försäkringen.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Har bara bytt en ruta med sex Teslor och sex år i Stockholmstrafik. Dock kör jag bara ca 1500 mil per bil och år.
På den drygt tre år gamla X jag bytte ruta på så var det dock riktigt skönt. Hade aldrig reflekterat över vilken skillnad det gör med ny ruta förut
På den drygt tre år gamla X jag bytte ruta på så var det dock riktigt skönt. Hade aldrig reflekterat över vilken skillnad det gör med ny ruta förut

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Vit S med 19” kostar nu 1.7mSEK om man tar höjd för valutan. Så ja S har gått upp i pris i Norge.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Här är de nya norska priserna. Rejält högre än i Sverige numera:
Pris for Model S LR er nå fra 1.118.738 +moms som blir fra 1.310.563 inkludert moms.
Pris for Model S Plaid er nå fra 1.371.238 +moms
Som blir fra 1.627.375 inkludert moms.
Pris for Model X LR er nå fra 1.206.238 +moms som blir fra 1.423.000 inkludert moms
Pris for Model X Plaid er nå fra 1.407.488
som blir fra 1.676.113 inkludert moms.
Pris for Model S LR er nå fra 1.118.738 +moms som blir fra 1.310.563 inkludert moms.
Pris for Model S Plaid er nå fra 1.371.238 +moms
Som blir fra 1.627.375 inkludert moms.
Pris for Model X LR er nå fra 1.206.238 +moms som blir fra 1.423.000 inkludert moms
Pris for Model X Plaid er nå fra 1.407.488
som blir fra 1.676.113 inkludert moms.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Stolpskott
- Teslaägare
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 06 jul 2019 08:41
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Frågan är hur länge Tesla håller ut innan dom höjer priserna, med tanke på den svenska kronans utveckling.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
En standard S plaid i Norge kostar idag prick 1.700.000kr här kostar den 1.559.000kr med vagnskadeförsäkring i tre år. I Norge har de dock 5år-100.000km i nybilsgaranti. Aldrig sett något liknande och då har jag bott sju år i Norge och följt priserna sedan 2014.SR-71-BlackBird skrev: ↑06 jan 2023 09:35Frågan är hur länge Tesla håller ut innan dom höjer priserna, med tanke på den svenska kronans utveckling.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Undrar om man får behålla befintlig ratt/yoke. Då skulle man ju kunna byta till yoke för långturer och köra normal ratt till vardags, eller byta tillbaka om man ångrar sig.Stolpskott skrev:
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Alltså s:ens bak är precis så fet den ska ha varit från början. Tycker den är bra mer brutal än x:en. 

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag har alltid tyckt att S är en snygg bil och inte bara en snygg elbil. Men nu är den brutalt snygg.Tars skrev:Alltså s:ens bak är precis så fet den ska ha varit från början. Tycker den är bra mer brutal än x:en.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Lite kul nu kan man börja räkna Plaid i trafiken när man har tråkigt på vägen till jobbet på samma sätt som kunde räkna Teslor för 8 år sedan 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.