Tesla inte populär hos Sydkoreanska myndigheter

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

LarsOJ

Re: Tesla inte populär hos Sydkoreanska myndigheter

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev: 04 jan 2023 17:08
LarsOJ skrev: 04 jan 2023 08:19
martinot skrev:

Tur för oss svenska Teslaägare att vi inte har Sydkoreas tuffa vintrar här i Norden.
Tja misstänker att du försöker vara ironisk…
Seoul har jäkligt tufft vinterklimat och jäkligt kallt. Har haft oturen att jobba där i perioder.

” In winter the city is topographically influenced by expanding Siberian High-pressure zones and prevailing west winds, temperatures dropping almost as low as -20 °C (-4 °F) in severe cold waves. The bitterly cold days tend to come in three-day cycles regulated by rising and falling pressure systems.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Climate_of_Seoul

De har sin beskärda del av vinterproblem precis som vi.
Hur många av sydkoreas invånare bor i områden där det är i snitt -20 på vintern?

Känns ju lite märkligt att Tesla, eller andra biltillverkare, skall ange måtten efter den typen av nischade och i landet extrema områden och köldknäppar. Nu vet jag att du ogillar/hatar Tesla (enligt tidigare egen utsago), men om vi lämnar det, tycker du själv att det är rimligt?
Vem har pratat om -20 i snitt?

Tja Seoul är huvudstaden i Sydkorea. Där (med förorter) bor det ca 26 miljoner människor.

Och angående Tesla så ogillar jag företaget/Musk men gillar bilarna. Nästan köpt vid några tillfällen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

slugger75 skrev: 04 jan 2023 14:00
Jaha men i det här vintertestet var ju Tesla bäst avseende "riktig" räckvidd.

https://teslaclubsweden.se/tesla-kom-la ... lbilstest/
Nu handlar väl ändå inte diskussionen om ”vem som har bäst räckvidd”, utan vem som säger vad i marknadsföringen och att det motsvaras bäst i verkligheten? Men Tesla ser ju onekligen inte ut att sticka ut i det testet.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

spacecoin skrev: 04 jan 2023 20:37
slugger75 skrev: 04 jan 2023 14:00
Jaha men i det här vintertestet var ju Tesla bäst avseende "riktig" räckvidd.

https://teslaclubsweden.se/tesla-kom-la ... lbilstest/
Nu handlar väl ändå inte diskussionen om ”vem som har bäst räckvidd”, utan vem som säger vad i marknadsföringen och att det motsvaras bäst i verkligheten? Men Tesla ser ju onekligen inte ut att sticka ut i det testet.
Men nu blir jag nästan lite förvirrad här. Du skriver ”att när oberoende tester visar att Teslas bilar underpresterar i verklig körning mer än vad konkurrenterna gör så är det missvisande”, och hänvisar till en undersökning. Jag hänvisar till en annan undersökning som i princip visar motsatsen.

Men om vi återgår till det du anser vara kärnfrågan då. Om jag uppfattar dig rätt så menar du att Tesla använder sig av falsk marknadsföring gällande räckvidden. Kan du då kanske ge ett konkret exempel på detta?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Underpresterar i procent jfr marknadsfört värde jfr t ex Porsche, ja. trodde jag var underförstått… Länken jag postade innan.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Nu nör vi ändå verkar hålla på med killgissningar så kommer jag med min tanke, lite tunn is, äger ju inte tesla men räknar med att bli rättad om jag ör fel ute. Räckvidden som visas i Tesla visar väl alltid EPA räckvid utan påverkan av körstil och då även temp tänker jag och om det är så, så borde väl räckvidden bli väldigt missvisande på vintern.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 04 jan 2023 23:43
Underpresterar i procent jfr marknadsfört värde jfr t ex Porsche, ja. trodde jag var underförstått… Länken jag postade innan.
Det gör väl åas typ alla? Porsche är väl de som är mest konservativa i branschen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 05 jan 2023 04:53
Nu nör vi ändå verkar hålla på med killgissningar så kommer jag med min tanke, lite tunn is, äger ju inte tesla men räknar med att bli rättad om jag ör fel ute. Räckvidden som visas i Tesla visar väl alltid EPA räckvid utan påverkan av körstil och då även temp tänker jag och om det är så, så borde väl räckvidden bli väldigt missvisande på vintern.
Det finns en batterisymbol upptill på skärmen, där man kan välja att ha procentvisning eller km-visning av hur mycket kräm det finns kvar i batteriet. Den km-visningen bygger på EPA, men man behöver som sagt inte ha den, utan kan välja % i stället. Om man har matat in en destination i navigatorn visar bilen hur mycket som kommer att finnas kvar i batteriet vid ankomst. Den beräkningen baseras på aktuell förbrukning, inte EPA. Likaså kan man gå in i energidiagrammet för att se återstående räckvidd. Den beräkningen baseras också på aktuell förbrukning, inte EPA.
Personligen tycker jag km-visningen uppe vid batteriet är opedagogisk och kan nog ha lurat ganska många förare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Niklas Z skrev: 05 jan 2023 09:13
Dafro skrev: 05 jan 2023 04:53
Det finns en batterisymbol upptill på skärmen, där man kan välja att ha procentvisning eller km-visning av hur mycket kräm det finns kvar i batteriet. Den km-visningen bygger på EPA, men man behöver som sagt inte ha den, utan kan välja % i stället. Om man har matat in en destination i navigatorn visar bilen hur mycket som kommer att finnas kvar i batteriet vid ankomst. Den beräkningen baseras på aktuell förbrukning, inte EPA. Likaså kan man gå in i energidiagrammet för att se återstående räckvidd. Den beräkningen baseras också på aktuell förbrukning, inte EPA.
Personligen tycker jag km-visningen uppe vid batteriet är opedagogisk och kan nog ha lurat ganska många förare.
Instämmer, som det är nu är det enda vettiga att ha %-visning men det vore relativt lätt för Tesla att ändra till WLTP eller baserat på senaste förbrukning, så varför gör de inte det?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Arctic Drifter skrev: 05 jan 2023 09:27
Instämmer, som det är nu är det enda vettiga att ha %-visning men det vore relativt lätt för Tesla att ändra till WLTP eller baserat på senaste förbrukning, så varför gör de inte det?
Jag tycker det borde vara möjligt att få visning av återstående kWh. Till vardags använder jag %-visning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Tesla inte populär hos Sydkoreanska myndighet

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 05 jan 2023 04:56
Det gör väl åas typ alla? Porsche är väl de som är mest konservativa i branschen.
I de flesta tester jag sett av vanlig sommarkörning så ligger Tesla i gruppen som har störst procentuell avvikelse från annonserat värde, men är definitivt inte ensamma.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev: 05 jan 2023 09:41
Jag tycker det borde vara möjligt att få visning av återstående kWh. Till vardags använder jag %-visning.
Tror att folk i allmänhet gärna har som i fossilbilar, som även min E-tron har. Km kvar till tomt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev: 05 jan 2023 10:43
Tror att folk i allmänhet gärna har som i fossilbilar, som även min E-tron har. Km kvar till tomt.
I en fossilbil använder man ju ofta bränsle kavr i tanken, prognosiserad räckvidd och momentan förbrukning för att få en uppfattning om hur det ligger till.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev: 05 jan 2023 11:22
I en fossilbil använder man ju ofta bränsle kavr i tanken, prognosiserad räckvidd och momentan förbrukning för att få en uppfattning om hur det ligger till.
Nja inte momentan förbrukning utan på hur man kört senaste milen, som på en elbil, eller vad menar du?
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Det finns i energidiagrammet hos Tesla.
Jag skulle gärna ha kWh (km-visningen vid batterisymbolen i Tesla är indirekt en sådan, eftersom den räknar med återstående kWh i batteriet, multiplicerat med en konstant, som bygger på EPA:s förbrukning), men gissar att jag inte är en typisk elbilsägare i detta avseende.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jo, det skumma är ju varför Sydkoreanska myndigheter och bilorganisationer endast valt ut Tesla för att "sätta dit" för detta?

Det är väl just den logiken som jag inte riktigt får ihop.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev: 05 jan 2023 17:00
Jo, det skumma är ju varför Sydkoreanska myndigheter och bilorganisationer endast valt ut Tesla för att "sätta dit" för detta?

Det är väl just den logiken som jag inte riktigt får ihop.
Enligt nyheterna är det för att Tesla, som enda tillverkare, inte hade en ”disclaimer” att alla uppgivna siffror påverkas av vinter.

” On its website, Tesla provides winter driving tips, such as pre-conditioning vehicles with external power sources, and using its updated Energy app to monitor energy consumption, but does not mention the loss of driving range in sub-zero temperatures.”

https://www.reuters.com/markets/commodi ... 023-01-03/

En skitsak såklart men finns alltid pengar att tjäna för advokater om man ser ett öppet mål mot ett stort företag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev: 05 jan 2023 17:32
Enligt nyheterna är det för att Tesla, som enda tillverkare, inte hade en ”disclaimer” att alla uppgivna siffror påverkas av vinter.
Ahh. Märkligt att det skall krävas i just Sydkorea, och inte i andra länder?

Gäller detta även ICE-bilar, eller är lagen/straffet endast för elbilar?

Om det senare, så känns det ju jävligt inkonsekvent.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev: 05 jan 2023 19:10

Det började ju i Februari när Tesla ändrade på sin Koreanska reklamannons efter att de blivit anmälda. Sen hittade de väl lite fler fel på hemsidan.

Lär ju vara någon stackare där på Tesla som bara gjort en taskig översättning och tyckte det lät bra. Men uppenbarligen emot lagen.

Det var den domen som föll igår.

18 februari 2022 02:39 CET
From
A Tesla Inc. advertisement in South Korea for the electric carmaker’s Model 3 has been changed after regulators there launched an investigation into it potentially containing misleading information.

The Model 3 sedan description on Tesla’s Korean-language site was altered to say the vehicle is capable of traveling a maximum of 528 kilometers on a single charge, from “more than” 528 kilometers, a comparison of the ad currently on the company’s website and earlier screen shots captured by local media shows.”

https://www.bloomberg.com/news/articles ... vestigates
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev: 05 jan 2023 19:45
martinot skrev: 05 jan 2023 19:10

Det började ju i Februari när Tesla ändrade på sin Koreanska reklamannons efter att de blivit anmälda. Sen hittade de väl lite fler fel på hemsidan.

Lär ju vara någon stackare där på Tesla som bara gjort en taskig översättning och tyckte det lät bra. Men uppenbarligen emot lagen.

Det var den domen som föll igår.

18 februari 2022 02:39 CET
From
A Tesla Inc. advertisement in South Korea for the electric carmaker’s Model 3 has been changed after regulators there launched an investigation into it potentially containing misleading information.

The Model 3 sedan description on Tesla’s Korean-language site was altered to say the vehicle is capable of traveling a maximum of 528 kilometers on a single charge, from “more than” 528 kilometers, a comparison of the ad currently on the company’s website and earlier screen shots captured by local media shows.”

https://www.bloomberg.com/news/articles ... vestigates
Det jag undrade om var; gäller samma krav på att annonsera/specifiera ökad förbrukning på vintern även fossilbilar?
Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 06 jan 2023 11:53
Det jag undrade om var; gäller samma krav på att annonsera/specifiera ökad förbrukning på vintern även fossilbilar?
Det är väl helt irrelevant i det är fallet? Om det finns regler för elbilar så får man följa dem om man vill sälja elbilar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 06 jan 2023 12:33
Det är väl helt irrelevant i det är fallet? Om det finns regler för elbilar så får man följa dem om man vill sälja elbilar.
Det jag undrar om är varför man isf. har olika regler för elbilar och fossilbilar?

Det är ju isf. ingen som helst konsekvens eller logisk bakom det. Visar då bara på hur fånigt allt detta är. Trams!
Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 07 jan 2023 11:54
Det jag undrar om är varför man isf. har olika regler för elbilar och fossilbilar?

Det är ju isf. ingen som helst konsekvens eller logisk bakom det. Visar då bara på hur fånigt allt detta är. Trams!
Så Tesla får bryta mot lagen för att du tycker den är tramsig? :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 07 jan 2023 12:21
martinot skrev: 07 jan 2023 11:54

Så Tesla får bryta mot lagen för att du tycker den är tramsig? :roll:
Nej, det har jag aldrig påstått?

Däremot så tycker jag att det är en tramsig lag. Absolut.

Det är också tramsigt om man enbart riktar denna lag mot elbilar, tycker jag.

Även vår dieselbil från Mercedes ökar sin förbrukning med ca 15% på vinterhalvåret (precis som vår Tesla).
Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 09 jan 2023 17:13
Det är också tramsigt om man enbart riktar denna lag mot elbilar, tycker jag.
Det här vet vi inte. Håller med om behover även finns med ICE.
Skriv svar