Model Y som personalbil eller privatlån
Moderator: Redaktion
-
Model Y som personalbil eller privatlån
Hej,
Hade mer eller mindre bestämt mig för att beställa en Mercedes EQB men fick beskedet att leverans är planerat till Januari 2023. Känns sådär kul att få bilen så långt borta i tid och risken är väl att det blir ännu senare så istället funderar jag på en Model Y. Då mitt arbete erbjuder möjligheten till personalbil överväger jag det för att komma ner lite i kostnad. Var i kontakt med Tesla och för att ha en Model Y som har planerad leverans för 1 juli för att kunna få miljöbonus krävs att jag lägger till de dyrare hjulen på en LR alternativt en Performance istället för LR. En Perforamnce har ju betydligt högre förmånsvärde så den blir ganska mycket dyrare för mig. Dock så kommer förmånsvärdet för elbilar ändras efter 1 juli och då kommer Performance få ett ganska mycket lägre förmånsvärde. Någon som räknat på vad som lönar sig för Performance, lägres förmånsvärde kontra miljöbonus?
Ett annant alternativ är privatlån med DNB, och ha typ 7 års avbetalning. Ni som gjort så har ni något restvärde då eller kör ni avebatalning ner till till 0?
Hade mer eller mindre bestämt mig för att beställa en Mercedes EQB men fick beskedet att leverans är planerat till Januari 2023. Känns sådär kul att få bilen så långt borta i tid och risken är väl att det blir ännu senare så istället funderar jag på en Model Y. Då mitt arbete erbjuder möjligheten till personalbil överväger jag det för att komma ner lite i kostnad. Var i kontakt med Tesla och för att ha en Model Y som har planerad leverans för 1 juli för att kunna få miljöbonus krävs att jag lägger till de dyrare hjulen på en LR alternativt en Performance istället för LR. En Perforamnce har ju betydligt högre förmånsvärde så den blir ganska mycket dyrare för mig. Dock så kommer förmånsvärdet för elbilar ändras efter 1 juli och då kommer Performance få ett ganska mycket lägre förmånsvärde. Någon som räknat på vad som lönar sig för Performance, lägres förmånsvärde kontra miljöbonus?
Ett annant alternativ är privatlån med DNB, och ha typ 7 års avbetalning. Ni som gjort så har ni något restvärde då eller kör ni avebatalning ner till till 0?
Senast redigerad av BunkanAndy, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model Y som personalbil eller privatlån
Jag tror att 84 månadersalternativet är endast ner till 0? Finns andra tider för de med restvärde
- Thoros1889
- Teslaägare
Valde du att ta en Tesla MY som personalbil?BunkanAndy skrev:Hej,
Jag står själv i valet (o kvalet) att välja en personalbil och har offerter på Tesla MY rwd samt MYP:
Tesla MYP: Tesla MY rwd: Hur såg din kalkyl ut?
- Limpans_tesla
- Teslaägare
Hej,
Tog du denna som personalbil? Jag gissar att det är räknat på en marginalskatt på ca 30-34%?
Jag har också lämnat in kalkyler för personalbil på en MY LR men fick estimerat nettolöneavdrag på ca 10.300kr/mån. Dock med dragkrok, svart och uppgraderad AP.
Tog du denna som personalbil? Jag gissar att det är räknat på en marginalskatt på ca 30-34%?
Jag har också lämnat in kalkyler för personalbil på en MY LR men fick estimerat nettolöneavdrag på ca 10.300kr/mån. Dock med dragkrok, svart och uppgraderad AP.
Tesla Model Y LR
Norrköping
Norrköping
- Thoros1889
- Teslaägare
Blev en MYP med Quicksilver + vinterdäck som enda tillvalen, landade på 8000kr netto per månad via Leaseplan.Limpans_tesla skrev: ↑04 jan 2023 19:34Hej,
Jag drar min MY netto, med boost, drag, vinterdäck etc, drygt 800 000:- i inköpskostnad, tror jag ligger kring 7000:- i avdrag (samma som förmånsvärde), min är uthämtad mars 2022Limpans_tesla skrev: ↑04 jan 2023 19:34Hej,
Så varför får du 10 300:-?
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
- Limpans_tesla
- Teslaägare
Någon som tagit MY som personalbil och ligger runt 34% marginalskatt?
Min arbetsgivare räknar på 50% marginalskatt trots att jag inte ska ha det och då landar det netto på 9300kr/mån för en LR, svart, utökad autopilot. Tycker det är lite för mycket

Min arbetsgivare räknar på 50% marginalskatt trots att jag inte ska ha det och då landar det netto på 9300kr/mån för en LR, svart, utökad autopilot. Tycker det är lite för mycket

Tesla Model Y LR
Norrköping
Norrköping
- Gustafsson
- Teslaägare
Då får du iofs tillbaka på skatten om de drar för mycket skatt - det går ju säkert att begära jämkning via skv om det är fel också och du inte vill vänta till nästa år med att få tillbaka pengarna.Limpans_tesla skrev: ↑11 jan 2023 13:26Någon som tagit MY som personalbil och ligger runt 34% marginalskatt?
Min arbetsgivare räknar på 50% marginalskatt trots att jag inte ska ha det och då landar det netto på 9300kr/mån för en LR, svart, utökad autopilot. Tycker det är lite för mycket![]()
![]()
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Är personalbil verkligen fördelaktigt med marginalskatt lägre än 50% ? Är inte privatköp ett bättre alternativ då?Limpans_tesla skrev: ↑11 jan 2023 13:26Någon som tagit MY som personalbil och ligger runt 34% marginalskatt?
Min arbetsgivare räknar på 50% marginalskatt trots att jag inte ska ha det och då landar det netto på 9300kr/mån för en LR, svart, utökad autopilot. Tycker det är lite för mycket![]()
![]()
Tesla Model Y Performance
Generellt så bör man ha över 50% men kan bero på upplägg, fast tesla ger ju ingen rabatt så sånär det tveksamt och andrahandsvärdet är ju också lite osäkert så jag tror nog också på privatleasing.Arctic Drifter skrev: ↑11 jan 2023 14:01Är personalbil verkligen fördelaktigt med marginalskatt lägre än 50% ? Är inte privatköp ett bättre alternativ då?Limpans_tesla skrev: ↑11 jan 2023 13:26Någon som tagit MY som personalbil och ligger runt 34% marginalskatt?
![]()
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Limpans_tesla
- Teslaägare
Vi får ingen sänkt pension då arbetsgivaren löst det så, sen verkar det generellt dyrare/mån med privatleasing speciellt eftersom jag kör 3000mil/år.
Rätta mig gärna om jag missat nåt
Rätta mig gärna om jag missat nåt

Tesla Model Y LR
Norrköping
Norrköping
Att dom löst pension är bra, samma hos oss. Det blir något mer förmånligt om man har högre skatt men inte så stor skillnad. Kör du 3000 så är inte privatleasing bra. Kör på personalbil.Limpans_tesla skrev: ↑11 jan 2023 14:56Vi får ingen sänkt pension då arbetsgivaren löst det så, sen verkar det generellt dyrare/mån med privatleasing speciellt eftersom jag kör 3000mil/år.
L
Rätta mig gärna om jag missat nåt![]()
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
När jag skrev "privatköp" så syftade jag på "privatköp" och inte "privatleasing"Dafro skrev: ↑11 jan 2023 18:18Att dom löst pension är bra, samma hos oss. Det blir något mer förmånligt om man har högre skatt men inte så stor skillnad. Kör du 3000 så är inte privatleasing bra. Kör på personalbil.Limpans_tesla skrev: ↑11 jan 2023 14:56Vi får ingen sänkt pension då arbetsgivaren löst det så, sen verkar det generellt dyrare/mån med privatleasing speciellt eftersom jag kör 3000mil/år.
L

För en nettokostnad på 10 300 kr/mån, hamnar man rätt nära med en privat avbetalning. Visserligen kontantinsats på 160 k men sen säger Tesla-kalkylen 9727 kr/mån baserat på en bil för 802 k. Men då är man ju berättigad till ett ränteavdrag på strax under 800 kr/mån (räknat på 30 % ränteavdrag). 3000 mil/år och kalkylerat restvärde 45 %, så strax under 9k/mån egentligen.
Finns ju många orsaker till varför man väljer respektive upplägg, jag gillar att "äga" och har inget emot att köra bilarna längre än 3 år, så för mig blev det en privat avbetalning.
Ska jag behöva läsa vad du skriver menar du.Arctic Drifter skrev: ↑12 jan 2023 08:22När jag skrev "privatköp" så syftade jag på "privatköp" och inte "privatleasing"Dafro skrev: ↑11 jan 2023 18:18Att dom löst pension är bra, samma hos oss. Det blir något mer förmånligt om man har högre skatt men inte så stor skillnad. Kör du 3000 så är inte privatleasing bra. Kör på personalbil.Limpans_tesla skrev: ↑11 jan 2023 14:56Vi får ingen sänkt pension då arbetsgivaren löst det så, sen verkar det generellt dyrare/mån med privatleasing speciellt eftersom jag kör 3000mil/år.
L
![]()
För en nettokostnad på 10 300 kr/mån, hamnar man rätt nära med en privat avbetalning. Visserligen kontantinsats på 160 k men sen säger Tesla-kalkylen 9727 kr/mån baserat på en bil för 802 k. Men då är man ju berättigad till ett ränteavdrag på strax under 800 kr/mån (räknat på 30 % ränteavdrag). 3000 mil/år och kalkylerat restvärde 45 %.
Finns ju många orsaker till varför man väljer respektive upplägg, jag gillar att "äga" och har inget emot att köra bilarna längre än 3 år, så för mig blev det en privat avbetalning.

Såg nog ev det men svara visst med leasing ändå. Har också tidigare alltid kört personallease men min E-tron har jag lån på och det kommer nog landa på ca 10 per månad när jag byter till sommaren men om jag skulle råka få 35 mindre så är det plötsligt uppe i 12 per månad, eftersom jag bara har den i 1.5 år. Detta är vad en ny q8 E-tron landar på. Om man kan tänka sig att ha bilen längre än tre år så är absolut privatköp vettigt med nackdelen att du binder upp kapital som jag i mitt fall kommer att använda för att installera solceller. Man bör väl även väga in osäkerheten på andrahandsvärdet men om man räknar med 45% i rest efter 3 år så är man nog safe.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Min M 3 som jag sålde i somras var den ända objektivt bra bilaffären jag gjort i mitt liv.
Om man leasar, tar förmån eller hyr kan man bara få fördelen att man inte kan går massivt minus.
Om man leasar, tar förmån eller hyr kan man bara få fördelen att man inte kan går massivt minus.
- Limpans_tesla
- Teslaägare
Nu har jag fått svar från löneavdelningen men det rimmar inte tycker jag.
Förarkalkylen jag fått från Autolease säger förmånsvärde på 6797, så långt allt bra. Sen är bruttolöneavdraget 12434 kr/mån.
Enligt vår löneavdelningn tar man bruttolönen och plussar på förmånsvärdet som är 6797kr, drar sedan av bruttolöneavdraget (12 434 kr).
Den summan ska man sedan skatta som vanligt enligt skattetabell för den summan som är kvar, i mitt fall skulle då skatten bli 9190 kr.
Det som låter lite för bra med den uträkningen är att jag då skulle jag betala ca 3000 kr netto för bilen, det kan väl aldrig stämma?
Förarkalkylen jag fått från Autolease säger förmånsvärde på 6797, så långt allt bra. Sen är bruttolöneavdraget 12434 kr/mån.
Enligt vår löneavdelningn tar man bruttolönen och plussar på förmånsvärdet som är 6797kr, drar sedan av bruttolöneavdraget (12 434 kr).
Den summan ska man sedan skatta som vanligt enligt skattetabell för den summan som är kvar, i mitt fall skulle då skatten bli 9190 kr.
Det som låter lite för bra med den uträkningen är att jag då skulle jag betala ca 3000 kr netto för bilen, det kan väl aldrig stämma?
Tesla Model Y LR
Norrköping
Norrköping
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Glömde du inte bort ditt bruttolöneavdrag i din uträkning?Limpans_tesla skrev: ↑12 jan 2023 11:04Nu har jag fått svar från löneavdelningen men det rimmar inte tycker jag.
Bruttolön + förmånsvärde = din beskattningsbara inkomst, har du 30 % marginalskatt så blir din kostnad för bilen 6797*0,3 i form av ökad skatt, alltså 2039,1 kr.
Sedan har du sänkt nettolön i form av bruttolöneavdraget, är din marginalskatt 30 % så blir det 12434*0,7 = 8703,80 kr
Jag har säkert fel, men jag skulle säga att vid 30 % marginalskatt så blir din nettokostnad 10 743 kr.
När jag haft möjlighet till personalbil har jag aldrig kunnat räkna hem det, så jag har fortsatt med att äga privat.
- Limpans_tesla
- Teslaägare
Nää, det tror jag inte
Bruttolön + förmånsvärde. Ta sedan den summan och dra bort bruttolöneavdraget (-12 434kr) från bruttolön + förmånsvärde.
Den summan ska det skattas på enligt skattetabellen? Enligt min uträkning betalar jag då typ 3000 kr netto
Om vi säger att jag tjänar 40.000 kr och förmånsvärdet är 6797 kr.
Då tar man 40.000 kr + 6796 kr = 46 796 kr.
Dra sedan bort bruttolöneavdraget på 12 434 kr vilket då lämnar 34 362 kr. Enligt skattetabell 34 (som jag tillhör) ska jag då skatta
8210 kr på 34 362 kr. Då är nettolönen 26 152 kr.
Vanlig skatt för en bruttolön på 40.000 kr är enligt skattetabellen 10 074 kr
Bruttolön + förmånsvärde. Ta sedan den summan och dra bort bruttolöneavdraget (-12 434kr) från bruttolön + förmånsvärde.
Den summan ska det skattas på enligt skattetabellen? Enligt min uträkning betalar jag då typ 3000 kr netto

Dra sedan bort bruttolöneavdraget på 12 434 kr vilket då lämnar 34 362 kr. Enligt skattetabell 34 (som jag tillhör) ska jag då skatta
Tesla Model Y LR
Norrköping
Norrköping
Jo det är som arctic drifter säger du kollar bara på skatten, blir även bruttolöneavdraget. Felet du gör är att du räknar förmånsvärdet som lön, du kan inte lägga på den, du betalar bara skatt på den delen.Limpans_tesla skrev: ↑12 jan 2023 11:45Nää, det tror jag inte
Den skatten du får fram måste du betala med de 40000 som du får i lön. 40000- 15249 ger ca 24700 och sedan få du dra av 8200 som blir nettoavdraget. Så ca 16500 kvar jämfört med 28400. 11577 är skatten för 40000 i skattetabell 34.
Det blir nog inte exakt så här pga skattetabellen när man passerar gränsen för statsskatt men ca 10500 skulle jag säga. Gav något liknande för min x5 45e med förmånsvärde på ca 11 och bruttolöneavdrag på 9500.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Du missade att ta bort förmånsvärdet efter att du räknade ut vad du ska skatta som andra sägerLimpans_tesla skrev: ↑12 jan 2023 11:45Nää, det tror jag inte
Lön + förmånsvärde - bruttolöneavdrag = Beskattningsbar inkomst.
Detta är för att räkna ut hur mycket skatt du ska betala på din lön. Men din lön är:
Lön - bruttolöneavdrag
Jag har gjort en kalkylator som visar nettokostnad för personalbil (ska lägga upp den publikt när den är redo, använder den bara internt nu). Med 40 000kr i bruttolön, 6797 kr i förmånsvärde och 12 434 i bruttolöneavdrag så hamnar din nettokostnad på 10 600kr/mån. Du kommer då få omkring 19-20k i lön efter skatt
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- Limpans_tesla
- Teslaägare
Fy... det var inte mycket till förmån 

Tesla Model Y LR
Norrköping
Norrköping
Då ser det bättre ut att ta den privat för liknande pengar och behålla den så länge garantin gäller (åtminstone) för att sen få tillbaka lite när du säljer och ha bättre pension när det är dags för det samt inte vara knuten till din arbetsgivare för något i princip livsviktigt (bil).
Tesla är ju inte så bra som förmån som andra bilar eftersom det inte finns dyr service etc.
Tesla är ju inte så bra som förmån som andra bilar eftersom det inte finns dyr service etc.
Servicekostnaden de första 3 åren är i princip ovidkommande för kalkylen.Trabant skrev: ↑12 jan 2023 14:53Då ser det bättre ut att ta den privat för liknande pengar och behålla den så länge garantin gäller (åtminstone) för att sen få tillbaka lite när du säljer och ha bättre pension när det är dags för det samt inte vara knuten till din arbetsgivare för något i princip livsviktigt (bil).
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Det är nog läge att be om en uppdaterad offert idag med tanke på prissänkningarna. Grattis!
"Förmånen" blir visserligen inte bättre, men månadskostnaden lägre.
Hej igen, nu ligger mitt verktyg uppe som enkelt besvarar frågor likt de i tråden, även skrivit om det i övrigt i forumet. Så diskussioner kan tas där istället för denna tråd 
https://www.personalbilskalkylen.se/

https://www.personalbilskalkylen.se/
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se