Tror du på det du skriver själv? Isåfall bör du tänka om och eventuellt sälja dina aktier för det är ju helt fel. Jag kan inte sia i om kursen går upp eller ner, däremot är din analys/tro på Elon fel och det är jag säker på. Tesla har dessutom ingen lång väntetid (och det var länge sen dom hade det, förutom S/X) jämfört med många andra märken. Vad tror du händer med marginalerna om dom inte kan sälja alla bilar dom tillverkar? Vad tror du händer med priserna? Vad tror du händer med dom anställda?qwe skrev: ↑04 jan 2023 11:34
Att backloggen minskar är inget problem.
När Tesla hade stor backlog förra året sa Elon att Tesla inte vill ha det så. Jag kommer inte ihåg exakt hans ordalydelse men det var ungefär som att det är som att beställa en hamburgare och behöva vänta 3 timmar på att få den. Inte bra för konsumenten. Dessutom sa han redan då att de hoppas kunna sänka priserna.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Sänkta priser är bra (att sälja lyxvaror med höga marginaler finns det en begränsad marknad för, och sänker man priser är sannolikheten att behålla eller öka omsättningen större) ser det inte som negativt utan ett sätt att slå sig in på ett annat segment (då med ex model 2). Detta för att behålla anställda.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Iofs så var det Bernard Arnault, VD för Moët Hennessy Louis Vuitton SE, som Elon tappade förstaplatsen bland världens rikaste människor till, dvs den som personifierar just lyxvaror med (extremt) höga marginaler.Mickep skrev: ↑04 jan 2023 12:02Sänkta priser är bra (att sälja lyxvaror med höga marginaler finns det en begränsad marknad för, och sänker man priser är sannolikheten att behålla eller öka omsättningen större) ser det inte som negativt utan ett sätt att slå sig in på ett annat segment (då med ex model 2). Detta för att behålla anställda.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Aktien har fallit extremt mycket. det är anledningen, tror inte det har att göra med marginaler eller vinst. om det inte varit för Elons twitter affär (Elon har sålt för miljardbelopp och varit en stor bidragande faktor till tappet). Hade inte Elon sålt hade aktiens kurs varit betydligt bättre (spekulation givetvis ).
Lyxvaror har man till en extremt begränsad del av befolkningen. (det är vad folk betalar för; exklusiviteten).
Lyxvaror har man till en extremt begränsad del av befolkningen. (det är vad folk betalar för; exklusiviteten).
Re: Aktien TSLA
Vad tror ni om den här analysen? Jag tycker att han har en poäng i att grupptänkande kan vara förklaring till den tidsvis extrema värderingen.
https://seekingalpha.com/article/456737 ... rent-price
https://seekingalpha.com/article/456737 ... rent-price
Re: Aktien TSLA
Inte omöjligt, alla aktier handlas mer eller mindre pga grupptänk, både upp som ned.Ola R skrev: ↑04 jan 2023 15:34Vad tror ni om den här analysen? Jag tycker att han har en poäng i att grupptänkande kan vara förklaring till den tidsvis extrema värderingen.
https://seekingalpha.com/article/456737 ... rent-price
Model Y LR.
Model S70D
Re: Aktien TSLA
Analysen i sig tycker jag är rätt risig. Att tillväxten skulle rasa till 5% för kommande tre år låter i mina öron extremt osannolikt och det är väldigt långt ifrån marknadskonsensus.Ola R skrev: ↑04 jan 2023 15:34Vad tror ni om den här analysen? Jag tycker att han har en poäng i att grupptänkande kan vara förklaring till den tidsvis extrema värderingen.
https://seekingalpha.com/article/456737 ... rent-price
Att det var(/är?) gruppsykos runt TSLA håller jag dock helt med om. Det märks här, men det har märkts ännu tydligare i Facebook-gruppen för svenska TSLA-ägare. Detta är ju dock sannerligen ingen revolutionerande insikt, TSLA har ju en extremt hög andel "retail investors" jämfört med övriga amerikanska storbolag. Detta gäller ju även Sverige, jag vet att TSLA varit mest ägda amerikanska aktie långa perioder på både Nordnet och Avanza (trots att det såklart är långt ifrån USAs största bolag).
Skulle tro att det varit gemensamt för i princip alla aktiebubblor genom åren att "gemene man" i hög grad börjat investera i respektive bolag.
Det han skriver om att man ej fått framföra kritik mot TSLA är imo helt korrekt och det har även varit vanligt med smått absurda åsikter om att TSLA inte kan värderas som andra aktier och att vinst och multiplar är irrelevanta. Likaså har det varit populärt med relativvärdering baserat på väldigt selektiv data. Detta är något jag verkligen känner igen från millenieskiftet när exakt samma resonemang applicerades på IT-aktierna.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Tittade på någon typ av semidokumentär på Apple+ om WeWork som heter WeCrashed, klart sevärd och även där känner jag igen vissa tendenser från Tesla. Karismatisk ledare, man ska värderas annorlunda då man är ute för att förändra världen, man hyr ut kontorsplatser men ska värderas som ett tech-bolag. Man får inte kritisera ledaren eller bolaget, man ska vara glad att få jobba till lägre lön och förmåner då man får vara med på resan.Legato skrev: ↑04 jan 2023 16:55Analysen i sig tycker jag är rätt risig. Att tillväxten skulle rasa till 5% för kommande tre år låter i mina öron extremt osannolikt och det är väldigt långt ifrån marknadskonsensus.Ola R skrev: ↑04 jan 2023 15:34Vad tror ni om den här analysen? Jag tycker att han har en poäng i att grupptänkande kan vara förklaring till den tidsvis extrema värderingen.
https://seekingalpha.com/article/456737 ... rent-price
Att det var(/är?) gruppsykos runt TSLA håller jag dock helt med om. Det märks här, men det har märkts ännu tydligare i Facebook-gruppen för svenska TSLA-ägare. Detta är ju dock sannerligen ingen revolutionerande insikt, TSLA har ju en extremt hög andel "retail investors" jämfört med övriga amerikanska storbolag. Detta gäller ju även Sverige, jag vet att TSLA varit mest ägda amerikanska aktie långa perioder på både Nordnet och Avanza (trots att det såklart är långt ifrån USAs största bolag).
Skulle tro att det varit gemensamt för i princip alla aktiebubblor genom åren att "gemene man" i hög grad börjat investera i respektive bolag.
Det han skriver om att man ej fått framföra kritik mot TSLA är imo helt korrekt och det har även varit vanligt med smått absurda åsikter om att TSLA inte kan värderas som andra aktier och att vinst och multiplar är irrelevanta. Likaså har det varit populärt med relativvärdering baserat på väldigt selektiv data. Detta är något jag verkligen känner igen från millenieskiftet när exakt samma resonemang applicerades på IT-aktierna.
Nu har Tesla betydligt större kvalitéer än WeWork, men jag tror att många bolag som idag är relativt framgångsrika hade fått problem om dom varit några år senare då kapitalet gick från att bara vilja ha tillväxt till avkastning på sitt investerade kapital.
https://www.imdb.com/title/tt12005128/
Re: Aktien TSLAr
Det är en bra miniserie. Kan även rekommendera The Dropout (om Elizabeth Holmes, Disney Plus - värt pengarna bara för denna och Dopesick - om opiodkrisen och företaget som skapade den).backe skrev: ↑04 jan 2023 17:57Nu har Tesla betydligt större kvalitéer än WeWork, men jag tror att många bolag som idag är relativt framgångsrika hade fått problem om dom varit några år senare då kapitalet gick från att bara vilja ha tillväxt till avkastning på sitt investerade kapital.
https://www.imdb.com/title/tt12005128/
Det sjukaste av allt är att Adam Neumann fått pengar till en till fastighetsstartup, nu riktat mot privatpersoner. Det säger en del om hur riskkapitalbolag väljer sina bets… När kommer FTX-dramatiseringen? Inom tre år tippar jag.
Re: Aktien TSLAr
Det här är ju en kul och välgjord dokumentär också:spacecoin skrev: ↑05 jan 2023 10:40Det är en bra miniserie. Kan även rekommendera The Dropout (om Elizabeth Holmes, Disney Plus - värt pengarna bara för denna och Dopesick - om opiodkrisen och företaget som skapade den).backe skrev: ↑04 jan 2023 17:57Nu har Tesla betydligt större kvalitéer än WeWork, men jag tror att många bolag som idag är relativt framgångsrika hade fått problem om dom varit några år senare då kapitalet gick från att bara vilja ha tillväxt till avkastning på sitt investerade kapital.
https://www.imdb.com/title/tt12005128/
Det sjukaste av allt är att Adam Neumann fått pengar till en till fastighetsstartup, nu riktat mot privatpersoner. Det säger en del om hur riskkapitalbolag väljer sina bets… När kommer FTX-dramatiseringen? Inom tre år tippar jag.
SVENSK DOKUMENTÄR FRÅN 2021
IT-bubblan som aldrig sprack
https://www.svtplay.se/video/30165160/i ... rig-sprack
Att ingen lär sig
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
https://www.dn.no/jus/bil/tesla/forbruk ... -1-1379787
Trevligt med amerikanska bolag…
Trevligt med amerikanska bolag…
Tesla-kunde krevde pengene tilbake da førersetet på toppmodellen løsnet. Elbilselskapet svarte med søksmål
Svein Halvard Nergård ga 950.000 for en Tesla der førersetet løsnet, men fikk medhold i å heve kjøpet. Elbilgiganten mener problemet ikke er så alvorlig, og har stevnet ham til tingretten for å slippe å betale tilbake.
Säkert många andra bolag som beter sig på samma sätt (även inte amerikanska)Tesla forsøkte to ganger å feste det løse setet, men fant ikke noen permanent løsning. Nergård mener han har vært svært tålmodig. I 2019 kjørte han blant annet over 100 mil tur-retur til Trondheim for en avtale med verksted. Da han kom frem hadde ikke Tesla riktige deler likevel, forteller han.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Aktien TSLA
Tror inte det har något att göra med att det är ett amerikanskt bolag. Det är kulturen inom Tesla som spökar.Credde skrev: ↑05 jan 2023 13:24https://www.dn.no/jus/bil/tesla/forbruk ... -1-1379787
Trevligt med amerikanska bolag…
Tesla-kunde krevde pengene tilbake da førersetet på toppmodellen løsnet. Elbilselskapet svarte med søksmål
Svein Halvard Nergård ga 950.000 for en Tesla der førersetet løsnet, men fikk medhold i å heve kjøpet. Elbilgiganten mener problemet ikke er så alvorlig, og har stevnet ham til tingretten for å slippe å betale tilbake.Säkert många andra bolag som beter sig på samma sätt (även inte amerikanska)Tesla forsøkte to ganger å feste det løse setet, men fant ikke noen permanent løsning. Nergård mener han har vært svært tålmodig. I 2019 kjørte han blant annet over 100 mil tur-retur til Trondheim for en avtale med verksted. Da han kom frem hadde ikke Tesla riktige deler likevel, forteller han.
Ford är väl det enda amerikanska bolaget som säljer bilar i Europa förutom Tesla? Och Ford är grymma på garantiärenden. Därför är dom så stora på transportbil sidan.
Re: Aktien TSLA
Enskilda serviceärenden samt diverse dokumentärer kanske inte riktigt hör hemma här?
Aktien upp lite grann i för handeln.
Aktien upp lite grann i för handeln.
Re: Aktien TSLA
Sabbe, eftersom du ”glömde” posta om försäljningen i Kina i december som jag förutspådde, så gör jag det:
Ned 44% jfr nov -22. Ned 21% jfr dec -21.
https://cnevpost.com/2023/01/05/tesla-s ... es-in-dec/
Ned 44% jfr nov -22. Ned 21% jfr dec -21.
https://cnevpost.com/2023/01/05/tesla-s ... es-in-dec/
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
För det är negativt om Tesla? Ärenden där Tesla stämmer privat personer kan eventuellt påverka aktiekursen då det inte ger någon goodwill als.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Aktien TSLA
Upp 50% jämfört med 2021 och Q4 2022 var nytt rekord! Så länge Covid inte sätter käppar i hjulen så kommer Shanghai fortsätta att producera rekordmånga fordon i framtiden.
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Aktien TSLA
Betydande prissänkningar i Kina (och Japan?)
Hoppas på samma i Europa inom snar framtid.
...och sen Model 2 release i Mars?
Hoppas på samma i Europa inom snar framtid.
...och sen Model 2 release i Mars?
Nissan Leaf 2014
Re: Aktien TSLA
granlundii skrev: ↑06 jan 2023 08:57Betydande prissänkningar i Kina (och Japan?)
Hoppas på samma i Europa inom snar framtid.
...och sen Model 2 release i Mars?
Och första leverans 2027......och sen Model 2 release i Mars?
Appropå rabatter så försvinner marginalerna ganska snabbt med de där prissänkningarna. Någon som är prissänkning på andra modeller i Kina?
Blir spännande att se hur aktien kommer reagera framöver.
Re: Aktien TSLA
Högre omsättning ger mer produktion, vilket i sig sägs sänka produktionskostnaden. Så även om marginalen minskas så ökas omsättningen, vilket gör att vinsten inte blir lidande. Stordriftsfördelar. Givetvis önskar vissa att höga priser och marginal skall behållas, men man måste tänka större än sin egen plånbok. man kan göra samma vinst med en lyxprodukt man säljer få utan och en budgetprodukt man säljer mycket av.
Re: Aktien TSLA
HONG KONG— Tesla Inc. TSLA -2.90% made the steepest price cuts so far on its Model 3 and Model Y cars sold in China, after deliveries of its Shanghai-made cars plunged in December to cap a challenging year globally for the electric-vehicle maker.
Prices for Tesla’s two most popular electric car models—made at its Shanghai gigafactory—will be reduced by between roughly 6% and 13%, the U.S. car maker said on Chinese social media Friday. Including the latest discounts, Model Y prices now start at the equivalent of around $37,000. The Model 3 starts at roughly $32,700, more than 30% cheaper than the price of a standard Model 3 selling on Tesla’s U.S. website.
The company didn’t give a reason for the adjustments and didn’t immediately respond to a request for comment.
https://www.wsj.com/articles/tesla-slas ... eid=yhoof2
Re: Aktien TSLA
Mickep skrev: ↑06 jan 2023 09:14Högre omsättning ger mer produktion, vilket i sig sägs sänka produktionskostnaden. Så även om marginalen minskas så ökas omsättningen, vilket gör att vinsten inte blir lidande. Stordriftsfördelar. Givetvis önskar vissa att höga priser och marginal skall behållas, men man måste tänka större än sin egen plånbok. man kan göra samma vinst med en lyxprodukt man säljer få utan och en budgetprodukt man säljer mycket av.
Du menar att M3 och MY inte varit volymbilar i Kina innan?
Problemet nu verkar väl snarare vara att man producerar mer än man kan sälja, varpå man måste sänka priset, hur det ska kunna öka marginalerna är för mig en gåta? Däremot om man kunde öppna en fabrik till eller liknande så skulle jag kunna köpa resonemanget.
Re: Aktien TSLA
Minska kostnaden för varje producerad enhet kommer man nog göra med ökad volym. Men att de skulle minska så dramatiskt att det mer än kompenserade för de kraftigt sänkta priserna och därmed ökade marginalen är såklart helt orimligt.backe skrev: ↑06 jan 2023 09:22Mickep skrev: ↑06 jan 2023 09:14Högre omsättning ger mer produktion, vilket i sig sägs sänka produktionskostnaden. Så även om marginalen minskas så ökas omsättningen, vilket gör att vinsten inte blir lidande. Stordriftsfördelar. Givetvis önskar vissa att höga priser och marginal skall behållas, men man måste tänka större än sin egen plånbok. man kan göra samma vinst med en lyxprodukt man säljer få utan och en budgetprodukt man säljer mycket av.
Du menar att M3 och MY inte varit volymbilar i Kina innan?
Problemet nu verkar väl snarare vara att man producerar mer än man kan sälja, varpå man måste sänka priset, hur det ska kunna öka marginalerna är för mig en gåta? Däremot om man kunde öppna en fabrik till eller liknande så skulle jag kunna köpa resonemanget.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Aktien TSLA
Min uppfattning är att Tesla för det mesta varit mer fokuserade på att växa än att göra vinst. Prissänkningar stöder det målet och är positivt för kunden. Därför är jag (och Troy) positiva till prissänkningar, då det stöder omställningen till eldrift.
För aktieägare är situationen en annan, och där tycker ju jag att att aktieägarna har haft för höga förväntningar på Tesla. Det är svårt att växa och göra stora vinster samtidigt, speciellt när konkurrensen hårdnar.
För aktieägare är situationen en annan, och där tycker ju jag att att aktieägarna har haft för höga förväntningar på Tesla. Det är svårt att växa och göra stora vinster samtidigt, speciellt när konkurrensen hårdnar.
Nissan Leaf 2014
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Aktien TSLA
För mig är prissänkningarna inget alarmerande.
För det första har Tesla höjt och sänkt priser regelbundet tidigare.
För det andra sjunker även kostnaderna pga skalfördelar inom komponentinköp och produktion samt allmänna produktionsförbättringar. Det går inte att säga att marginalerna faller genom att bara titta på försäljningspriset.
För det tredje är det ingen hemlighet att priserna på elbilar kommer sjunka i allmänhet och Tesla har i min mening inte haft ambitionen att förbi ett exklusivt premiummärke utan på sikt en folkbil. Då måste priserna ner. Vi har haft två år av motsatt trend pga pandemi, börsbubbla och inflation men nu fortsätter den långsiktiga trenden.
För det fjärde är det inte underligt att efterfrågan viker i Kina pga av deras omfattande smittspridning just nu. Det är naturligtvis tillfälligt.
Tack vare kort produktionsledtid och produktion på tre kontinenter kan Tesla snabbt korrigera skiftningar i efterfrågan, komponentpriser, råvarupriser och subventioner mha prisändringar. Det är svårare med lång ledtid då man säljer en bil utan att riktigt veta vad den kommer kosta att tillverka x månader senare.
För det första har Tesla höjt och sänkt priser regelbundet tidigare.
För det andra sjunker även kostnaderna pga skalfördelar inom komponentinköp och produktion samt allmänna produktionsförbättringar. Det går inte att säga att marginalerna faller genom att bara titta på försäljningspriset.
För det tredje är det ingen hemlighet att priserna på elbilar kommer sjunka i allmänhet och Tesla har i min mening inte haft ambitionen att förbi ett exklusivt premiummärke utan på sikt en folkbil. Då måste priserna ner. Vi har haft två år av motsatt trend pga pandemi, börsbubbla och inflation men nu fortsätter den långsiktiga trenden.
För det fjärde är det inte underligt att efterfrågan viker i Kina pga av deras omfattande smittspridning just nu. Det är naturligtvis tillfälligt.
Tack vare kort produktionsledtid och produktion på tre kontinenter kan Tesla snabbt korrigera skiftningar i efterfrågan, komponentpriser, råvarupriser och subventioner mha prisändringar. Det är svårare med lång ledtid då man säljer en bil utan att riktigt veta vad den kommer kosta att tillverka x månader senare.
Re: Aktien TSLA
granlundii skrev: ↑06 jan 2023 09:31Min uppfattning är att Tesla för det mesta varit mer fokuserade på att växa än att göra vinst. Prissänkningar stöder det målet och är positivt för kunden. Därför är jag (och Troy) positiva till prissänkningar, då det stöder omställningen till eldrift.
För aktieägare är situationen en annan, och där tycker ju jag att att aktieägarna har haft för höga förväntningar på Tesla. Det är svårt att växa och göra stora vinster samtidigt, speciellt när konkurrensen hårdnar.
Det är väl inte så konstigt om aktieägare har höga förväntningar då Elon för bara någon månad sig nämnde att han förväntar sig ett högre börsvärde på Tesla än Apple och Aramco kombinerat inom några år. Idag så är väl deras börsvärde Tesla x12 eller något liknande?För aktieägare är situationen en annan, och där tycker ju jag att att aktieägarna har haft för höga förväntningar på Tesla.
Jag vet inte riktigt hur Tesla räknar sina marginaler, räknar man in fulla kostnader för Austin och Berlin eller räknas dom som under konstruktion? Finns ganska många sidor och forum som beskriver mer eller mindre kreativa sätt som Tesla snyggar till sin bokföring.
Finally, to address the costs/liabilities point, I entirely agree. I believe Tesla is artificially pumping the books with the oldest accounting trick in the book, accruals. In the world of accounting, an accrual is the easiest way to financial engineer the bottom line. Ultimately, an accrual is nothing more than "professional judgment", and depending on whose judgment you're asking for, you can get a whole slew of opinions. Whenever a product is manufactured, there is a "reserve" that gets baked into COGS that is supposed to represent the manufacturer's liability for the product. Easiest example is a warranty. Based on a 3 year warranty, Tesla expects to incur $X in warranty expenses related to selling a vehicle to a customer. In a perfect world, the reserve/accrual matches the actual amounts as close as possible. In Tesla's world, the accrual per unit keeps dropping significantly. The timeseries effect of this decision is, recognizing a lower cost today and higher cost in the future. When there is no reserve/accrual left for Tesla to apply warranty expenses against, an expense in the current period is recognized in the Other services segment. In that sense, it's simply moving the cost from "COGS" to "Other expenses". It doesn't eliminate it, it simply reclassifies and defers it. Keywording "defer". This in application is incredibly hard to catch/prove and will not be possible to prove until unit growth rates slow down. The faster Tesla grows, the more insignificant the impacts of an understated warranty accrual appear. Think of it as a snowball rolling down the hill after you that doesn't hit you till you get tired and slow down.