Tesla inte populär hos Sydkoreanska myndigheter
Moderator: Redaktion
Tesla inte populär hos Sydkoreanska myndigheter
Sydkoreanska myndigheter anklagar biltillverkaren för bristfällig räckviddsinformation. Testbilarna kom endast hälften så långt, mot utlovad räckvidd.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... ill-kunder
Någon som vet vad som pågår?
Vad är det som Tesla fuskat med, som andra elbilstillverkare inte verkar ha gjort (eller iaf. inte dömts för)?
Vad är det som Tesla fuskat med, som andra elbilstillverkare inte verkar ha gjort (eller iaf. inte dömts för)?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla inte populär his Sydkoreanska myndigheter
Vet inte vad som pågår, men vad jag kan läsa så anklagas Tesla. Det framgår inte av artikeln att det är fastställt att Tesla ska ha fuskat.martinot skrev: ↑03 jan 2023 22:38Sydkoreanska myndigheter anklagar biltillverkaren för bristfällig räckviddsinformation. Testbilarna kom endast hälften så långt, mot utlovad räckvidd.
Spontant undrar jag, vilken del av WLTP eller EPA är det som myndigheterna inte anser att Tesla lever upp till?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
https://finance.yahoo.com/news/south-ko ... 08643.htmlThe automotive giant, the watchdog said, had falsely exaggerated and advertised the charging speed and driving range of its electric vehicles, Bloomberg reported.
The Korean language website of the company changed the advertisement when the investigation against the Elon Musk-led company was started in February.
Jo, det är det jag är lite undrande över; har Tesla gjort något som andra elbilstillverkare som VAG och andra inte gjort?slugger75 skrev: ↑03 jan 2023 22:44Vet inte vad som pågår, men vad jag kan läsa så anklagas Tesla. Det framgår inte av artikeln att det är fastställt att Tesla ska ha fuskat.martinot skrev: ↑03 jan 2023 22:38Sydkoreanska myndigheter anklagar biltillverkaren för bristfällig räckviddsinformation. Testbilarna kom endast hälften så långt, mot utlovad räckvidd.
Spontant undrar jag, vilken del av WLTP eller EPA är det som myndigheterna inte anser att Tesla lever upp till?
Det verkar som Sydkoreanska myndigheter tycker att Teslor är allt för dåliga på just vintern:
Så här skriver de:
Tesla har dömts att betala nära 25 miljoner kronor i böter i Sydkorea. Detta efter att landets konkurrensmyndighet anklagat biltillverkaren för att vara bristfällig i sin information om hur kyla påverkar bilarnas räckvidd negativt.
Vidare så tycker de att Tesla SuC inte levererar den effekt som utlovas:Det myndigheten främst menar saknats helt är information kring hur räckvidden försämras vid kallare klimat. Vid myndighetens egna tester menar de att räckvidden endast varit hälften mot den utlovade och att ingen information om en sådan kraftig räckviddsförsämring funnits att tillgå på tillverkarens webbsida, där helt andra räckviddsangivelser angetts baserat på bästa tänkbara väderförhållanden. Vilseledande, anser myndigheten.
Undrar vad Tesla gör för fel i just Sydkorea?Konkurrensmyndigheten Korea Fair Trade Commission (KFTC) menar att Tesla både överdrivet bilarnas räckvidd per laddning och ekonomiska beräkningar till Teslans fördel i förhållande mot körning med fordon med konventionella förbränningsmotorer samt även överdrivit märkets egna snabbladdares laddningskapacitet.
Fungerar de andra laddnäten så mycket bättre där än vad Tesla SuC gör, eller vad är problemet?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Re: Tesla inte populär hos Sydkoreanska myndigheter
https://finance.yahoo.com/news/south-ko ... 51148.htmlOn its website, Tesla provides winter driving tips, such as pre-conditioning vehicles with external power sources, and using its updated Energy app to monitor energy consumption, but does not mention the loss of driving range in sub-zero temperatures.
Från länken ovan så verkar Sykoreanerna främst vara missnöjda med att Teslor är så grymt ineffektiva elbilar, speciellt på vintern, jämfört med andra tillverkare:backe skrev: ↑03 jan 2023 23:06https://finance.yahoo.com/news/south-ko ... 51148.htmlOn its website, Tesla provides winter driving tips, such as pre-conditioning vehicles with external power sources, and using its updated Energy app to monitor energy consumption, but does not mention the loss of driving range in sub-zero temperatures.
Tur för oss svenska Teslaägare att vi inte har Sydkoreas tuffa vintrar här i Norden.In 2021, Citizens United for Consumer Sovereignty, a South Korean consumer group, said the driving range of most EVs drop by up to 40% in cold temperatures when batteries need to be heated, with Tesla suffering the most, citing data from the country's environment ministry.

Kia som har köpt lite nyheter?
Tsla är ju bland de effektivaste på marknaden

Tsla är ju bland de effektivaste på marknaden
martinot skrev: ↑03 jan 2023 23:34Från länken ovan så verkar Sykoreanerna främst vara missnöjda med att Teslor är så grymt ineffektiva elbilar, speciellt på vintern, jämfört med andra tillverkare:backe skrev: ↑03 jan 2023 23:06https://finance.yahoo.com/news/south-ko ... 51148.htmlOn its website, Tesla provides winter driving tips, such as pre-conditioning vehicles with external power sources, and using its updated Energy app to monitor energy consumption, but does not mention the loss of driving range in sub-zero temperatures.
Tur för oss svenska Teslaägare att vi inte har Sydkoreas tuffa vintrar här i Norden.In 2021, Citizens United for Consumer Sovereignty, a South Korean consumer group, said the driving range of most EVs drop by up to 40% in cold temperatures when batteries need to be heated, with Tesla suffering the most, citing data from the country's environment ministry.
Tror du läser det som du vill läsa det.
Det är inte att bilen är ineffektiv utan att Tesla har haft dålig/otydlig information. Man har tydligen ändrat det när man började utreda det men nu ska man troligen få böta för att det varit "fel" från början.
Hur de andra informerar vet jag inte, men troligen bättre.
Vad får dig att tro att andra är bättre?
Jag kan inte minnas att tex VW nämnde ett ord om vinter när jag köpte min ID4.
Faktum är att de förstod överhuvudtaget ingenting om elbilar. De lät tex min bil stå med 100% laddnivå i en vecka innan leverans...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Varken du eller jag bor i Sydkorea så svårt att veta hur informationen är där?
Längre upp i tråden så var man förvånad varför Tesla åkte på böter och inte de andra, varför Tesla troligen fått böta framgår i artiklar men inte varför de andra inte fått böter, därför antog jag att dom haft tydligare information, jag kan ha fel dock?
Är det bara jag som tänker att detta är Kia och Hyundai som har bra kontakter med koreanska myndigheter? Ett protektionistiskt sätt att hantera konkurrens.
Model Y LR.
Model S70D
Tja misstänker att du försöker vara ironisk…martinot skrev:
Tur för oss svenska Teslaägare att vi inte har Sydkoreas tuffa vintrar här i Norden.
Seoul har jäkligt tufft vinterklimat och jäkligt kallt. Har haft oturen att jobba där i perioder.
” In winter the city is topographically influenced by expanding Siberian High-pressure zones and prevailing west winds, temperatures dropping almost as low as -20 °C (-4 °F) in severe cold waves. The bitterly cold days tend to come in three-day cycles regulated by rising and falling pressure systems.”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Climate_of_Seoul
De har sin beskärda del av vinterproblem precis som vi.
Måste berätta för min bil att den skall förbruka mer el enligt Sydkoreas myndigheter.
- Off Grid Byggaren
När jag läser artikeln verkar det inte vara några konstigheter att vinterförbrukningen är högre. Det gäller ju alla elbilar.
Verkar ju handla om hur vinterräckvidden har marknadsförts, frågan är hur ska den egentligen anges?
Verkar ju handla om hur vinterräckvidden har marknadsförts, frågan är hur ska den egentligen anges?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Att Tesla är "optimistiska" med sina räckvidds-estimat är ju inte direkt en nyhet. Flertalet tester har visat att man inte kommer upp i annonserad räckvidd oavsett årstid. Porsche är ett exempel på där man över-levererar på vad man lovar.Off Grid Byggaren skrev: ↑04 jan 2023 10:37När jag läser artikeln verkar det inte vara några konstigheter att vinterförbrukningen är högre. Det gäller ju alla elbilar.
Det är positivt att myndigheter stävjar felaktig marknadsföring om den är felaktig.
- slugger75
- Teslaägare
Vad menar du? De testar ju bilarna enligt WLTP eller EPA, menar du att WLTP- respektive EPA-räckvidden inte stämmer?spacecoin skrev: ↑04 jan 2023 11:10Att Tesla är "optimistiska" med sina räckvidds-estimat är ju inte direkt en nyhet. Flertalet tester har visat att man inte kommer upp i annonserad räckvidd oavsett årstid. Porsche är ett exempel på där man över-levererar på vad man lovar.Off Grid Byggaren skrev: ↑04 jan 2023 10:37När jag läser artikeln verkar det inte vara några konstigheter att vinterförbrukningen är högre. Det gäller ju alla elbilar.
Det är positivt att myndigheter stävjar felaktig marknadsföring om den är felaktig.
Det jag menar är att när oberoende tester visar att Teslas bilar underpresterar i verklig körning mer än vad konkurrenterna gör så är det missvisande.
Ett exempel:
https://insideevs.com/reviews/443791/ev ... t-results/
Lustigt nog, apropå Sydkorea, är Hyundai ännu sämre än Tesla. Mercedes, Porsche och BMW har bättre eller motsvarande verklig räckvidd än annonserat.
- Off Grid Byggaren
Kan det vara denna typ av marknadsföring det handlar om?
Skulle ju kunna uppfattas som att fjällresa på 60 mil går bra....
Skulle ju kunna uppfattas som att fjällresa på 60 mil går bra....
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Måste säga att jag älskar forumeringen "med upp till xxx km beräknad räckvidd".
Uppskattad räckvidd på 634 km på motorväg är ju uppenbarligen en överdrift.
Uppskattad räckvidd på 634 km på motorväg är ju uppenbarligen en överdrift.
- slugger75
- Teslaägare
Alltså, nu är jag väl kanske fanboy, inte vet jag, men här står jag på Teslas sida.
Det de lovar är ju att räckvidden är den utlovade vid körning enligt en fastställd körcykel.
De har inte testat 22 mil i 120 km/h för att sedan köra 6,7 mil på 90-väg och sedan 12,6 mil på 80-väg osv.
Jag kan inte se i sin marknadsföring att de skriver t.ex.: "kör 634 km i 120 km/h på vintern med takbox".
Sen kan de vara bättre eller sämre än konkurrenterna på att klara "verklig" körning (vad det nu är), men det har inte med saken att göra.
Bilen klarar av vad den är specad för.
Det de lovar är ju att räckvidden är den utlovade vid körning enligt en fastställd körcykel.
De har inte testat 22 mil i 120 km/h för att sedan köra 6,7 mil på 90-väg och sedan 12,6 mil på 80-väg osv.
Jag kan inte se i sin marknadsföring att de skriver t.ex.: "kör 634 km i 120 km/h på vintern med takbox".
Sen kan de vara bättre eller sämre än konkurrenterna på att klara "verklig" körning (vad det nu är), men det har inte med saken att göra.
Bilen klarar av vad den är specad för.
- slugger75
- Teslaägare
Ja, men ingenstans skriver Tesla: "Uppskattad räckvidd på motorväg är 634 km".
- slugger75
- Teslaägare
Jaha men i det här vintertestet var ju Tesla bäst avseende "riktig" räckvidd.spacecoin skrev: ↑04 jan 2023 11:18Det jag menar är att när oberoende tester visar att Teslas bilar underpresterar i verklig körning mer än vad konkurrenterna gör så är det missvisande.
Ett exempel:
https://insideevs.com/reviews/443791/ev ... t-results/
Lustigt nog, apropå Sydkorea, är Hyundai ännu sämre än Tesla. Mercedes, Porsche och BMW har bättre eller motsvarande verklig räckvidd än annonserat.
https://teslaclubsweden.se/tesla-kom-la ... lbilstest/
Alltså, titta på WLTP eller EPA, där visas vad bilen klarar av enligt specifika, mätbara, förhållanden.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Tesla hade förr i tiden en räckviddsberäknare på sin hemsida, till skillnad från dagens reseplanerare.
Den hette "How Far Can I Go?" Där kunde man för varje modell laborera med fälgstorlekar, dra sliders för temperatur och hastighet och se vad räckvidden blev. Tycker den var klockren och dessutom kul. Undrar varför de tog bort den? Kunde ha hjälpt i fall av sådana här anklagelser och dessutom vara en bra informationskälla för kunder. Har träffat många som blir förvånade/besvikna över skillnaden mellan rated range och motorvägsräckvidd, speciellt för de högre bilarna (X och Y) och bilar utrustade med fläskiga hjul.
Den hette "How Far Can I Go?" Där kunde man för varje modell laborera med fälgstorlekar, dra sliders för temperatur och hastighet och se vad räckvidden blev. Tycker den var klockren och dessutom kul. Undrar varför de tog bort den? Kunde ha hjälpt i fall av sådana här anklagelser och dessutom vara en bra informationskälla för kunder. Har träffat många som blir förvånade/besvikna över skillnaden mellan rated range och motorvägsräckvidd, speciellt för de högre bilarna (X och Y) och bilar utrustade med fläskiga hjul.
Teslaägare sedan 2013
- Off Grid Byggaren
Ser att Audi nu har den lösningen på sin Svenska webbsida:
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Hur många av sydkoreas invånare bor i områden där det är i snitt -20 på vintern?LarsOJ skrev: ↑04 jan 2023 08:19Tja misstänker att du försöker vara ironisk…martinot skrev:
Tur för oss svenska Teslaägare att vi inte har Sydkoreas tuffa vintrar här i Norden.
Seoul har jäkligt tufft vinterklimat och jäkligt kallt. Har haft oturen att jobba där i perioder.
” In winter the city is topographically influenced by expanding Siberian High-pressure zones and prevailing west winds, temperatures dropping almost as low as -20 °C (-4 °F) in severe cold waves. The bitterly cold days tend to come in three-day cycles regulated by rising and falling pressure systems.”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Climate_of_Seoul
De har sin beskärda del av vinterproblem precis som vi.
Känns ju lite märkligt att Tesla, eller andra biltillverkare, skall ange måtten efter den typen av nischade och i landet extrema områden och köldknäppar. Nu vet jag att du ogillar/hatar Tesla (enligt tidigare egen utsago), men om vi lämnar det, tycker du själv att det är rimligt?