Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Uhm BST är ju ingen facelift, utan en specialmodell. Men inte ens med facelift brukar tillverkarna förändra interiören nämnvärt(se tex Q8 etron). BMW däremot gick emot strömmen nu på sistone där dom byter skärmar och operativsystem vid facelift.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Inte facelift jag pratar om, men generellt bättre finish på diverse delar. Jag hade ju en av de allra första Launch edition och tänkte därför i min enfald att några delar var lite hastigt producerade i början och att de snabbt skulle få lite kärlek och rundade kanter. Detta är alltså inte menat specifikt för BST, men generellt för alla PS2 några år senare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Trodde bara det var Tesla som löpande fixade småsaker utan årsmodells-skifte 

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
En del ändringar har dock gjorts under åren, en del säkerligen beroende på halvledarbrist, medans andra knappast har med halvledare att göra tex att ta bort strålkastarspolarna
sen har en del kromdetaljer blivit lackade, så helt utan ändringar är den inte.

Model 3-24/Polestar 3-24
-
- Referralkod: ts.la/henric152865
Är det alltså värt att gå för skinn och ventilation-uppgraderingen?HelectriC skrev:Nect skrev: ↑23 dec 2022 18:48Hur är inredningen? Samma som vanliga P2-Performance?HelectriC skrev: ↑23 dec 2022 17:45Hämtat BSTen. Ligger riktigt fint på vägen, känns inte för hård, men faktiskt aningen mer följsam än vanliga performance.
Dom upplyste om att vara försiktig med fälgarna, kostar tydligen 18.000 per fälgVilket då med däck blir ca 90.000 om man ska köpa ett set på 4
![]()
Ja samma weavetech i svart. Det är lite synd, för jag saknar verkligen skinn och ventilation. Det är nog tyvärr det som är avgörande när jag väljer vilken som ska säljas. Sen avsaknaden av HUD känns påtaglig tyvärr.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag gillar skinn och ventilation, men det är ju upp till var och en att komma fram till hur mkt det är värt. Inte direkt billigt hos Polestar.Haneky skrev: ↑04 jan 2023 08:45Är det alltså värt att gå för skinn och ventilation-uppgraderingen?HelectriC skrev:Nect skrev: ↑23 dec 2022 18:48Hur är inredningen? Samma som vanliga P2-Performance?HelectriC skrev: ↑23 dec 2022 17:45Hämtat BSTen. Ligger riktigt fint på vägen, känns inte för hård, men faktiskt aningen mer följsam än vanliga performance.
Dom upplyste om att vara försiktig med fälgarna, kostar tydligen 18.000 per fälgVilket då med däck blir ca 90.000 om man ska köpa ett set på 4
![]()
Ja samma weavetech i svart. Det är lite synd, för jag saknar verkligen skinn och ventilation. Det är nog tyvärr det som är avgörande när jag väljer vilken som ska säljas. Sen avsaknaden av HUD känns påtaglig tyvärr.
Model 3-24/Polestar 3-24
Hämtade min ps2 igår och en sak jag inte blir klok på är varför den alltid sätter på Max värme i säte och ratt. Jag ställer in på 0 i säte och 1 på ratt, men nästa gång jag sätter mig blir det 3 och 3 ändå. Verkar inte sparas på min profil ”owner ”
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Om det eventuellt är samma som på en Volvo så ställer man in automatisk start av värme i säte/ratt i separat meny under klimat. Där kan man välja vilken nivå som ska slås på. Har man ställt in på 3 där beter den sig precis som du beskriver.
Precis. Rätt bra funktion när man väl fattat hur det fungerar
Jag kan tycka att den också borde komma ihåg om den redan varit automatiskt på sen senaste kallstarten.Bengt-re skrev: ↑07 jan 2023 00:12Precis. Rätt bra funktion när man väl fattat hur det fungerar
Eventuellt kunde den ju använda kupetemp som styrvärde istället för yttertemp.
Det finns ju olika sätt att tänka. Volvo/PS tänker på ett sätt och enklast att bara gilla läget - det är en rimlig funktion.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2023 00:21Jag kan tycka att den också borde komma ihåg om den redan varit automatiskt på sen senaste kallstarten.Bengt-re skrev: ↑07 jan 2023 00:12Precis. Rätt bra funktion när man väl fattat hur det fungerar
Eventuellt kunde den ju använda kupetemp som styrvärde istället för yttertemp.
Tack, ska leta i menyerna imorn
En annan sak är att jag inte fattar hur jag drar upp laddningen från 90 till 100 procent i appen. Kan man bara ställa nivå i bilen?
En annan sak är att jag inte fattar hur jag drar upp laddningen från 90 till 100 procent i appen. Kan man bara ställa nivå i bilen?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Hur stor skillnad är på BMW:s laser jämfört med Polestar 2? Vilka delar är det som är bättre på Polestar?HelectriC skrev: ↑23 dec 2022 19:11Legato skrev: ↑23 dec 2022 18:35HelectriC skrev: ↑23 dec 2022 17:45Hämtat BSTen. Ligger riktigt fint på vägen, känns inte för hård, men faktiskt aningen mer följsam än vanliga performance.
![]()
Mycket fint! Vilken bil ska säljas? Skulle jag köpa en sedan idag skulle det stå mellan "dina" tre bilar (vet inte om din trea är en P dock?).
Åkte I4 (inte körde) idag. Mycket trevlig. Börjar omvända finska släkten på frugans sida. Svärfar har gått från fossilt till S100D och nu iX. Min frus man har gått från elbilsskepsis till I4.
Får se vilken som blir såld, men att inte ha ventilation i stolarna och inte HUD känns mycket tråkigt. Men pixel på Polestar är outstanding, mycket bättre än BMWs adaptive LED med laser. Dock bara BST som får pixel, alla andra Polestar 2 får nöja sig med litepaketet som inte har pixel.
Model 3 är vanlig RWD.
Jag är lite sugen på i4 som nästa bil, den känns på flera områden bättre, PS2 känns lite plastig och ratten är direkt oskön jämfört med en BMW M-sport ratt.
Ljuset i PS2 är dock det bästa jag haft i nån bil, till och med bättre än Mercedes GLE med bästa ljuspaketet. Jag spenderar lätt 1500+ mil om året på små slingriga vägar och ser över 100 djur omkring och på vägarna så för min del ligger bra ljus högt på kravlistan.
Om du har profilen Owner/Ägare (O eller Ä visas längst upp till höger) låter det som om du inte skapat någon personlig profil. Under uppstart av infotainment (efter omstart av den) ser jag "Ä" en stund innan den växlar över till min profil.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Jag har lagrat mina konton på ägare eftersom jag är enda brukare, men det kanske är dumt. Digital key med telefonen har funkar 0 gånger av 4. Kanske jag gjort nåt fel, men mininyckeln utan knappar är ju ok att ha med sig på nyckelknippan
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Själva ljusstyrkan och längden på ljuset märker jag ingen direkt skillnad på, den stora skillnaden är att PS2 pixel har fler fält och är mkt snabbare att växla när det kommer olika mötande fordon. Den är blixtsnabb att lysa upp igen när mötande fordon passerat. BMW tar längre tid på sig och den klarar inte lika många olika objekt som den ska blända ner för, då blir det istället att dra ner helljuset helt på tex mötande sida av vägen. Sen upplever jag också att man behöver köra fortare (ca 60kmh) för att BMWn ska aktivera de adaptiva fälten, men PS2 pixel funkar längre ner i hastighet, kanske 30kmh.johanh skrev: ↑07 jan 2023 09:53Hur stor skillnad är på BMW:s laser jämfört med Polestar 2? Vilka delar är det som är bättre på Polestar?HelectriC skrev: ↑23 dec 2022 19:11Legato skrev: ↑23 dec 2022 18:35HelectriC skrev: ↑23 dec 2022 17:45Hämtat BSTen. Ligger riktigt fint på vägen, känns inte för hård, men faktiskt aningen mer följsam än vanliga performance.
![]()
Mycket fint! Vilken bil ska säljas? Skulle jag köpa en sedan idag skulle det stå mellan "dina" tre bilar (vet inte om din trea är en P dock?).
Åkte I4 (inte körde) idag. Mycket trevlig. Börjar omvända finska släkten på frugans sida. Svärfar har gått från fossilt till S100D och nu iX. Min frus man har gått från elbilsskepsis till I4.
Får se vilken som blir såld, men att inte ha ventilation i stolarna och inte HUD känns mycket tråkigt. Men pixel på Polestar är outstanding, mycket bättre än BMWs adaptive LED med laser. Dock bara BST som får pixel, alla andra Polestar 2 får nöja sig med litepaketet som inte har pixel.
Model 3 är vanlig RWD.
Jag är lite sugen på i4 som nästa bil, den känns på flera områden bättre, PS2 känns lite plastig och ratten är direkt oskön jämfört med en BMW M-sport ratt.
Ljuset i PS2 är dock det bästa jag haft i nån bil, till och med bättre än Mercedes GLE med bästa ljuspaketet. Jag spenderar lätt 1500+ mil om året på små slingriga vägar och ser över 100 djur omkring och på vägarna så för min del ligger bra ljus högt på kravlistan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tack, intressant att läsa. Det låter lite tråkigt såklart, hade en förhoppning att de skulle utvecklat något bättre.
Låg förbrukning
2023 modell med plus och PA
250Wh/km, inga problem att ha sig från Alingsås till ionity i Norrköping. Hade 6% kvar enligt bilen. Bra fart på laddningen med 150+kW och fortfarande 120kW vid 65%. Riktigt nöjd, resan inkl laddning tog samma tid som med 3P 2020.
Saknar vita säten från teslan, acceleration samt lite utrymme bakom föraren (kan bara sitta ett barn där). Annars skulle jag säga att allt annat känns bättre på PS2. Viktigt också att påpeka är att det är 2020 3P mot 2023 LR SM plus, är ju 3 års utveckling där. Rattvärmen tex finns ju i 3an sedan länge, men inte i min bil.
Missnöje med att PA bara funkar upp till 140km/h, det betyder att du ha kan ha farthållaren på Max 135 för annars rullar bilen snabbare än 140 ibland och PA slås av. Vem kom på den korkade idén? PA på min bil funkar som min AP1 på model X annars, dvs i princip perfekt. Ingen idioti som AP2 håller på med…
2023 modell med plus och PA
250Wh/km, inga problem att ha sig från Alingsås till ionity i Norrköping. Hade 6% kvar enligt bilen. Bra fart på laddningen med 150+kW och fortfarande 120kW vid 65%. Riktigt nöjd, resan inkl laddning tog samma tid som med 3P 2020.
Saknar vita säten från teslan, acceleration samt lite utrymme bakom föraren (kan bara sitta ett barn där). Annars skulle jag säga att allt annat känns bättre på PS2. Viktigt också att påpeka är att det är 2020 3P mot 2023 LR SM plus, är ju 3 års utveckling där. Rattvärmen tex finns ju i 3an sedan länge, men inte i min bil.
Missnöje med att PA bara funkar upp till 140km/h, det betyder att du ha kan ha farthållaren på Max 135 för annars rullar bilen snabbare än 140 ibland och PA slås av. Vem kom på den korkade idén? PA på min bil funkar som min AP1 på model X annars, dvs i princip perfekt. Ingen idioti som AP2 håller på med…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Kul att höra att du är nöjd. Väntar på en liknade PS2 Long Range Single Motor som ersättare för min M3 LR. Ska bli kul att prova något nytt.
Det kommer sannolikt inte bli många långkörningar med den men jag funderar ändå på förbrukningen, drar den verkligen 250wh/km vid motorvägskörning? Har kört Sthlm-Skåne några gånger nu under vintern med min MYP och ligger runt 200.
Det kommer sannolikt inte bli många långkörningar med den men jag funderar ändå på förbrukningen, drar den verkligen 250wh/km vid motorvägskörning? Har kört Sthlm-Skåne några gånger nu under vintern med min MYP och ligger runt 200.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
Min 3P med samma körning (25+ över skyltad hastighet) drar runt 220Wh/km. Skulle man hålla skyltad fart hade det troligen dragit betydligt mindre. X med samma farter ger 330+Wh/km.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Det får vara en gammal X... En Raven eller nya Plaid/LR är väldigt mycket snålare. Blir förvånad varje dag vad dramatisk skillnaden är.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ok det kan säkert vara en förklaring. Får ta den på en långkörning när jag får den, ska bli spännande att jämföra med både MYP och M3.
Verkar som jag jag kan räkna med tidigare leverans än förväntat. Beställde sista dagen för klimatbonusen och hade estimerad lev i juni. Nu fick jag mail igår att bilen var tillverkad och på väg till Sverige.
Verkar som jag jag kan räkna med tidigare leverans än förväntat. Beställde sista dagen för klimatbonusen och hade estimerad lev i juni. Nu fick jag mail igår att bilen var tillverkad och på väg till Sverige.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
Kan man på något sätt se BMSens uppskattning av antalet tillgängliga kWh i en Polestar 2?
På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?
Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?
Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021