Köpråd
Moderator: Redaktion
Köpråd
Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Köpråd
LR har både större batteri och AWD. Ett givet val i Norrland.
Facelift kom Q4 2020, men rattvärmen kom senare.
Facelift kom Q4 2020, men rattvärmen kom senare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4191
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Köpråd
Jag skulle helt klart välja en nyare RWD med 60kWh batteriet jämfört med en LR 2019/2020
Det är samma räckvidd och en nyare RWD har måånga bra uppdateringar och är flera år nyare, satsa på en sådan.
AWD har man egentligen ingen nytta av vid normal körning och antisladdsystemet är superbra på tesla.
Dock så är LR bra mycket kvickare om man värdesätter sådant.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd
Det finns en del skrivet sen tidigare i andra trådar och artiklar på forumet om bakhjulsdrivna M3 i vinterväglag. T.ex här:Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
viewtopic.php?f=51&t=20822
viewtopic.php?f=51&t=27926
https://teslaclubsweden.se/model-3-i-sno/
viewtopic.php?f=51&t=17041
En sak som skiljer mellan olika årgångar är ju om bilen har värmepump eller inte. Äldre M3 (även äldre M3 LR) har ju inte värmepump... Har för mig att värmepump kan kompensera en del gällande räckvidd för de bakhjulsdrivna M3 som har värmepump i linje med vad Tellus skriver ovan. Jag är dock själv inte tillräckligt teknisk kunnig för att kunna uttala mig med någon säkerhet kring det här...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd
Har för mig att ytterligare ett tips för att få en uppskattning av räckvidd beroende på bilmodell, temperatur och nederbörd är att mata in olika sträckor i A Better Route Planner (ABRP) och se vad du får för resultat. Det ska tydligen stämma rätt bra som jag förstått det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Köpråd
Jag kör vanligtvis Max 5-10 mil per dag. Åker Max 5ggr per år längre än 15-20 mil. Så det viktiga är egentligen dragkrok och rattvärme. När kom rattvärme?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1097
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Köpråd
Rattvärme kom nånstans andra kvartalet 2021. Min SR+ är från maj, den har hårdvara för rattvärme. Om du tittar efter en SR+, tryck på temperaturen för att få upp AC-inställningarna, kolla om det finns en ratt-symbol där telefonladdarna är. Om ja, har tidigare ägare köpt till rattvärme (och baksätesvärme). Ingen rattsymbol, kolla teslaappen knuten till bilen och se om det finns ett tillval värmepaket eller liknande som du kan köpa. Det kostar 3000 kr och ger dig rattvärme och baksätesvärme. Om du bara ser alternativet baksätesvärme saknas hårdvaran för rattvärme.
Om du bara har bilder på bilen, kolla om den har fuskträ på dörrarnas insida eller om fuskträet bara är på instrumentpanelen. Fuskträ på framdörrarnas insidor kom precis när jag hämtade ut min SR+ i maj, så det är möjligt att utseendet på framdörrarnas insidor kan användas som ledtråd till om hårdvaran för rattvärme finns på plats.
Leta efter bilar med chassinummer som börjar på LRW, de är tillverkade i Kina och skiftet att börja skicka in dem från kina istället för från USA skedde nånstans i början av 2021. Det sammanfaller med din önskan om rattvärme. LRW i chassinumret plus svarta lister och fuskträ på framdörrarnas insida.
M3 RWD (alltså modellen med 60kWh-batteri som ersatte SR+) har rattvärme och baksätesvärme som standard.
LR har rattvärme som standard om hårdvaran finns, så där räcker det att kolla om det finns en rattsymbol ovanpå telefonladdarna när man tar upp AC-inställningarna.
Står bilen ute eller i varmgarage?
Räckvidd SR+ på vintern är ca 25 mil med fullt batteri, RWD med 60kWh batteri 10% mer (dvs ca 27,5 mil).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Köpråd
Bytte från en M3 LR 2020 till MY RWD 2023. Bor i Östersund.
Rattvärme och värmepump är guld. Saknar ännu inte fyrhjulsdriften. En motor gör att förvärmning av batteriet går långsammare vid hård kyla.
Sammantaget känns det som ett rejält kliv framåt i kvalitet, effektivitet och helhetskänsla.
Det enda jag inte gillar är stolarna som är klart obekvämare än tidigare.
Rattvärme och värmepump är guld. Saknar ännu inte fyrhjulsdriften. En motor gör att förvärmning av batteriet går långsammare vid hård kyla.
Sammantaget känns det som ett rejält kliv framåt i kvalitet, effektivitet och helhetskänsla.
Det enda jag inte gillar är stolarna som är klart obekvämare än tidigare.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Köpråd
Ett tillägg. Eftersom TS frågar om LR från 2019-2020 så ska man komma ihåg att det också fanns en modell som hette M3 LR RWD. Dvs bakhjulsdrift och stora batteriet. WLTP på den var 600 km.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- LordRanta
- Teslaägare
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
- Ort: Umeå
- Referralkod: ts.la/kristian654611
Re: Köpråd
LR alla dagar i veckan i Norrland, hellre 19-20 LR än 21+ RWD.
Har haft en -19 LR i 1år och en -21 LR i 2mån.
Skillnader? Ja, men inte stora. Samma bil än, många lyfter -21 och nyare till skyarna men jag måste ha fått en bra -19 och en dålig -21. 21:an var från Kina.
Längre räckvidd men den är marginell, kör man 1mil till jobbet som jag så slukar värmepumpen oavsett, märks väl främst vid längre körning ang räckvidd men man stannar ju ändå och laddar på samma ställen som en 19-20, det är ju inte så att man kommer till Skellefteå men en -19 och Luleå med en -21 utan räckvidden handlar om några mil i slutändan.
Samma panelgaps som på -19, plasten vid lyktorna stack utanför kaross, bagaget skevt och frontspoilern skavde mot lyktorna, vägljudet med dubbade däck i -21:an horribelt, så jag åker hellre dubbfritt, sambon fick illamående (åksjuka) i 21:an, men aldrig i -19. Bilen betedde sig som en orm.
Led Matrix på 21:an, som inte är aktiverat så helljuset var sämre än i -19, vertikala ränder i ljuset och lyste högt upp mot träd o annat, tros flera justeringar.
Fördelar / nackdelar med 21 mot 19:
* Lite bättre räckvidd i -21
* Blinkers glare i sidokamerorna borta på -21 (moddat min -19 till samma)
* Värmepump om man åker långa sträckor och drar tunga stenar till fjällen i -30*c och motvind med -21
* Sämre ljud i stereon, basen känns dämpad i -21
* Samma vindljud i båda
* Lite mer premium känsla när man stänger dörren i en -21, men marginell
* Elbaklucka på -21
* Konstigt helljus på -21 men bra halvljus
* Rattvärme i -21
* Hårdare stolar i -21, nära obekväma i jämförelse med -19
Gör man som jag och kastar på chrome delete, elektriskt bagage och lägger in gummilisten som finns att köpa runt taket så känns inte prisskillnaden mellan -19 till -21 motiverande igentligen.
Min -19 var en wow känsla när jag köpte den, så 21:an kändes inte som något jätteuppdatering trots rattvärme etc.
Har haft en -19 LR i 1år och en -21 LR i 2mån.
Skillnader? Ja, men inte stora. Samma bil än, många lyfter -21 och nyare till skyarna men jag måste ha fått en bra -19 och en dålig -21. 21:an var från Kina.
Längre räckvidd men den är marginell, kör man 1mil till jobbet som jag så slukar värmepumpen oavsett, märks väl främst vid längre körning ang räckvidd men man stannar ju ändå och laddar på samma ställen som en 19-20, det är ju inte så att man kommer till Skellefteå men en -19 och Luleå med en -21 utan räckvidden handlar om några mil i slutändan.
Samma panelgaps som på -19, plasten vid lyktorna stack utanför kaross, bagaget skevt och frontspoilern skavde mot lyktorna, vägljudet med dubbade däck i -21:an horribelt, så jag åker hellre dubbfritt, sambon fick illamående (åksjuka) i 21:an, men aldrig i -19. Bilen betedde sig som en orm.
Led Matrix på 21:an, som inte är aktiverat så helljuset var sämre än i -19, vertikala ränder i ljuset och lyste högt upp mot träd o annat, tros flera justeringar.
Fördelar / nackdelar med 21 mot 19:
* Lite bättre räckvidd i -21
* Blinkers glare i sidokamerorna borta på -21 (moddat min -19 till samma)
* Värmepump om man åker långa sträckor och drar tunga stenar till fjällen i -30*c och motvind med -21
* Sämre ljud i stereon, basen känns dämpad i -21
* Samma vindljud i båda
* Lite mer premium känsla när man stänger dörren i en -21, men marginell
* Elbaklucka på -21
* Konstigt helljus på -21 men bra halvljus
* Rattvärme i -21
* Hårdare stolar i -21, nära obekväma i jämförelse med -19
Gör man som jag och kastar på chrome delete, elektriskt bagage och lägger in gummilisten som finns att köpa runt taket så känns inte prisskillnaden mellan -19 till -21 motiverande igentligen.
Min -19 var en wow känsla när jag köpte den, så 21:an kändes inte som något jätteuppdatering trots rattvärme etc.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Köpråd
Har en -21 model 3 longrange som snart ska avyttras för billig peng.
Skicka pm om det är intressant. Går att leasa.
Skicka pm om det är intressant. Går att leasa.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Köpråd
Lätt LR från 2019/2020 (har direktverkande elvärme till kupén som fungerar stabilt) då Tesla fortfarande inte helt verkar ha löst problemet med att LFV-PUMPEN lägger av vid minusgrader (du får då alltså köra med minusgrader i kupén).Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
MVH
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Köpråd
Värmeelementet går sönder i gamla bilar också. Fördelen med nyare bilar är att de har (mer) garanti kvar.NiklasTesla skrev: ↑04 jan 2023 23:18Lätt LR från 2019/2020 (har direktverkande elvärme till kupén som fungerar stabilt) då Tesla fortfarande inte helt verkar ha löst problemet med att LFV-PUMPEN lägger av vid minusgrader (du får då alltså köra med minusgrader i kupén).Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
MVH
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Köpråd
Är du verkligen säker på siffran?
Min M3 LR RWD från 2019 hade 600 km WLTP. Höjde de upp den siffran sen via mjukvaruuppdatering eller vad?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Köpråd
Aldrig läst om på Model 3.mikebike skrev: ↑05 jan 2023 08:21Värmeelementet går sönder i gamla bilar också. Fördelen med nyare bilar är att de har (mer) garanti kvar.NiklasTesla skrev: ↑04 jan 2023 23:18Lätt LR från 2019/2020 (har direktverkande elvärme till kupén som fungerar stabilt) då Tesla fortfarande inte helt verkar ha löst problemet med att LFV-PUMPEN lägger av vid minusgrader (du får då alltså köra med minusgrader i kupén).Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
MVH
MVH
Re: Köpråd
Jag har aldrig haft problem med min Tesla från 2021 trots temperaturer ner mot -15 grader.NiklasTesla skrev: ↑07 jan 2023 23:49Aldrig läst om på Model 3.mikebike skrev: ↑05 jan 2023 08:21Värmeelementet går sönder i gamla bilar också. Fördelen med nyare bilar är att de har (mer) garanti kvar.NiklasTesla skrev: ↑04 jan 2023 23:18Lätt LR från 2019/2020 (har direktverkande elvärme till kupén som fungerar stabilt) då Tesla fortfarande inte helt verkar ha löst problemet med att LFV-PUMPEN lägger av vid minusgrader (du får då alltså köra med minusgrader i kupén).Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
MVH
MVH
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Köpråd
Flera i Model 3-gruppen på facebook som fått byta värmeelement på de gamla bilarna. Kostar 14 kkr om bilen inte längre har garanti.
Model Y LR AWD 2022
Re: Köpråd
M3 började väl säljas i Sverige i mars 2019, då har de ju garanti till mars 2023? Kan väl inte vara någon som bytt element och inte haft garanti?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4191
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Köpråd
Dom har 8000 mil gränsen också. Men kan tycka ett värmeelement borde gå på goodwill eller på reklamationsrätt 3 år om bilen gått mer än 8000 mil.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Köpråd
Robert här på forumet har fått byta på sin Model 3.NiklasTesla skrev: ↑07 jan 2023 23:49Aldrig läst om på Model 3.mikebike skrev: ↑05 jan 2023 08:21Värmeelementet går sönder i gamla bilar också. Fördelen med nyare bilar är att de har (mer) garanti kvar.NiklasTesla skrev: ↑04 jan 2023 23:18Lätt LR från 2019/2020 (har direktverkande elvärme till kupén som fungerar stabilt) då Tesla fortfarande inte helt verkar ha löst problemet med att LFV-PUMPEN lägger av vid minusgrader (du får då alltså köra med minusgrader i kupén).Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
MVH
MVH
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Köpråd
Det gör det också. Om du köpt som privatperson vill säga. Då kan man utnyttja konsumentköplagen. Men max 3år. Och bevisbördan är på en själv, så det är inte helt enkelt eller självklart. Det är bara att på något sätt bevisa att det inte är slitage det handlar om.Tellus skrev: ↑08 jan 2023 10:25Dom har 8000 mil gränsen också. Men kan tycka ett värmeelement borde gå på goodwill eller på reklamationsrätt 3 år om bilen gått mer än 8000 mil.
Och det gäller att man inte handlat av tredjepartshandlare, alltså tex Riddermarks, Carla eller något för då är det inte Tesla man skall reklamera till utan handlaren man köpt den av. Och då är det nog lite svårare... Eller framförallt struligare.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Köpråd
Kan ha gått på garanti, kostnadsförslag får man ju ändå. Och för nyare bilar med VP är det väl potentiellt ännu dyrare att byta om det nu inte mest är arbetskostnad. Bytte AC-kompressor på en Subaru Forester, gick på maskinskada, har för mig att det kostade 9000 kr.
Som så ofta hade det nog gått att laga mycket billigare, felet på den var en sensor som hade lagt av. Men verkstäderna byter mest delar nu för tiden.
Model Y LR AWD 2022