Dagens spotpriser

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

jonasl skrev: 29 dec 2022 12:08
Den dagen du byter kommer du inse att skillnaden är större än du tror. Drar mindre ström också eftersom uppkok går så mycket fortare, men framför allt är den lika snabb att ändra temp som en gashäll.

Tycker det är hopplöst att laga mat på vanlig spis numera.
Den dagen jag byter kommer aldrig inträffa eftersom induktionshäll kräver nolla och i mitt hur är ingen nolla framdragen till spisen. Det går inte att lösa utan att det antingen blir extremt fult, dvs ovanpåliggande kabel, eller genom att riva upp halva huset. Och att riva upp allting för detta känns extremt onödigt. Mitt hus är från 1800-talet och inte modernt. Jag har varken diskmaskin eller torktumlare, och det går inte att installera heller. Finns varken plats eller anslutning för såna moderniteter. Jag hoppas och antar att denna spis håller lika länge som den gamla och därmed är det förmodligen den sista jag har köpt i mitt liv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 29 dec 2022 17:15
Den dagen du byter kommer du inse att skillnaden är större än du tror. Drar mindre ström också eftersom uppkok går så mycket fortare, men framför allt är den lika snabb att ändra temp som en gashäll.

Den dagen jag byter kommer aldrig inträffa eftersom induktionshäll kräver nolla och i mitt hur är ingen nolla framdragen till spisen. Det går inte att lösa utan att det antingen blir extremt fult, dvs ovanpåliggande kabel, eller genom att riva upp halva huset. Och att riva upp allting för detta känns extremt onödigt. Mitt hus är från 1800-talet och inte modernt. Jag har varken diskmaskin eller torktumlare, och det går inte att installera heller. Finns varken plats eller anslutning för såna moderniteter. Jag hoppas och antar att denna spis håller lika länge som den gamla och därmed är det förmodligen den sista jag har köpt i mitt liv.
Blir troligen din sista (menar att den håller länge…) och har du aldrig prövat så är det inget du kommer sakna. Jag hade gas i förra huset som jag installerade och numer induktion som jag nog tycker är bättre med tanke på enklare rengöring, men sämre när man ska flambera. :o :lol:

Men när jag som nog har lite damp eller någon annan bokstavskombination så får jag halvt magsår när jag kommer till svärföräldrarna som har en vanlig häll med en platta som är snabbare genom att den lyser upp, halogen kanske, osäker. Denna vet jag att dom bytte elektronik på till svärfars 50 års dag och han fyller 80 till våren och kommer nog hålla flertalet år till.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Gratis el både i natt och imorgon natt! Det var ett bra tag sen :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 29 dec 2022 18:16
Nja 12 öre plus 75 i överföring blir väl nästan en krona, men förstår absolut känslan. Själv råkade jag värma upp huset lite mycket så vi nu har 23 grader inne för det var så billigt. :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag klagar inte :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Dafro skrev: 29 dec 2022 18:18
Nja 12 öre plus 75 i överföring blir väl nästan en krona, men förstår absolut känslan. Själv råkade jag värma upp huset lite mycket så vi nu har 23 grader inne för det var så billigt. :D
Jag har under 1 öre för elen. Tillkommer gör 18 öre i överföring och 45 öre skatt så någon krona blir det inte även om man räknar in annat än elkostnaden.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 29 dec 2022 19:43
Dafro skrev: 29 dec 2022 18:18
Jag har under 1 öre för elen. Tillkommer gör 18 öre i överföring och 45 öre skatt så någon krona blir det inte även om man räknar in annat än elkostnaden.
Grattis, jag har 70 i överföring så 82 öre då men själva elen är som du säger i princip gratis, får gärna fortsätta vara så. I kväll vid 23 så är det 0 öre och om skatten vore en procentsats så skulle det bli gratis men så bra får det ju inte vara.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Och imorgon är det genomsnittliga elpriset i hela Sverige 9 öre/kWh, under hela sex timmar kommer vi ha noll eller negativt elpris i natt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Håller med. Bytte för 10 år sedan till induktionsspis både i dåvarande lägenhet och på landet, och det bästa som jag gjort. Man kombinerar det bästa från två världar; man får som du säger exaktheten och snabbheten från gasspis (som jag nog annars bytt till om induktion inte fanns) med bekvämligheten/enkelheten och säkerheten från elspis. Är en enorm stor skillnad när man lagar mat. Speciellt såser och annat är ju grymt mycket lättare med snabb och exakt tempreglering. Att de dessutom är det mest sparsamma energimässigt som finns, skadar ju inte i dessa tider med ibland löjligt höga elpriser.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev: 30 dec 2022 13:55
Och imorgon är det genomsnittliga elpriset i hela Sverige 9 öre/kWh, under hela sex timmar kommer vi ha noll eller negativt elpris i natt.
23 öre igenomsnitt i morgon för mig (Tibber, SE3). Sedan elskatt på 45 öre och nätavgift på 25 öre. Dvs totalt 93 öre/kWh i snitt.

Men jag klagar verkligen inte på det priset. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Förväntar sig elmarknaden att hela Sverige ligger deckade fram till klockan tre imorgon? :D
7D160B4E-4FC3-40A7-91B3-DB252EAD2AEB.png
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

vigge50 skrev: 31 dec 2022 18:12
Förväntar sig elmarknaden att hela Sverige ligger deckade fram till klockan tre imorgon? :D

7D160B4E-4FC3-40A7-91B3-DB252EAD2AEB.png
Slutar blåsa då och så blir det vinter igen 😃

https://www.klart.se/väderkartor/vind/#3.16/63/14.58
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev: 30 dec 2022 18:20

Håller med. Bytte för 10 år sedan till induktionsspis både i dåvarande lägenhet och på landet, och det bästa som jag gjort. Man kombinerar det bästa från två världar; man får som du säger exaktheten och snabbheten från gasspis (som jag nog annars bytt till om induktion inte fanns) med bekvämligheten/enkelheten och säkerheten från elspis. Är en enorm stor skillnad när man lagar mat. Speciellt såser och annat är ju grymt mycket lättare med snabb och exakt tempreglering. Att de dessutom är det mest sparsamma energimässigt som finns, skadar ju inte i dessa tider med ibland löjligt höga elpriser.
Har man ingen nolla så har man ingen. Då funkar inte induktionshäll. Jag har inga problem med vanlig häll. Använder som sagt mest ugnen för att baka. Och nyttan, framförallt energibesparingen, måste ju sättas i relation till att en induktionsspis är mycket dyrare. Skulle man som i mitt fall dessutom behöva riva upp väggar och tak för att få fram en ny matning till spisen - med nolla - så tjänar man aldrig in det. Lagar man massor med mat så må det vara värt det, men det gör inte jag. Jag hade gärna behållit min gamla spis, men ett värmeelement till ugnen hade gjort sitt. Reservdelar finns inte längre att få tag på. Det tog emot att köpa en ny. Men frallorna i morse blev faktiskt mycket bättre än med den gamla. :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det går inte ens att dra om i befintliga rör? Det är "min" elektrikers mantra, att allt måste vara omdragbart, annars är det inte rätt utfört.

Men du bor ju i ett gammalt hus, inser att det knappast går att räkna med att det följer nutida praxis.

Förstår att man inte byter om det inte går sönder, men om det finns förutsättningar tycker jag det är dumt att inte passa på i ett sådant läge!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Att byta till induktionshäll och helt tappa förmågan att laga mat känns ju inget vidare. Tror jag fortsätter på glaskeramik. Då behärskar jag matlagning var som helst.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev: 01 jan 2023 02:47
Att byta till induktionshäll och helt tappa förmågan att laga mat känns ju inget vidare. Tror jag fortsätter på glaskeramik. Då behärskar jag matlagning var som helst.
Följer spisen med när du åker hemifrån?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Har induktionshäll sedan ett år och det är helt underbart utom ur ett avseende: de jävla touchreglagen. Så fort man råkar ställa nåt på hällen som är av ett ledande material så att det råkar hamna på nåt av reglagen så piper den och beklagar sig trots att den är avslagen. Har inte lyckats lista ut vitsen med den funktionen.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Jerker skrev:
Har induktionshäll sedan ett år och det är helt underbart utom ur ett avseende: de jävla touchreglagen. Så fort man råkar ställa nåt på hällen som är av ett ledande material så att det råkar hamna på nåt av reglagen så piper den och beklagar sig trots att den är avslagen. Har inte lyckats lista ut vitsen med den funktionen.
Håller med! Förstår inte varför alla tillverkare envisas med dessa reglage? Har typ inte sett induktionshällar med vanliga knappar eller vred. Sedan är min upplevelse att vissa tillverkare är känsligare än andra. Vår Electrolux är t.ex. känsligare än den Siemens vi hade i förra lägenheten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

jonasl skrev: 31 dec 2022 23:30
Det går inte ens att dra om i befintliga rör?
Rör? Haha. Den var bra. De enda rören som finns här är vattenrör. Du utgår ifrån att elledningarna i mitt hus följer någon form av standard. Jag frågade elektrikern nån gång vad det skulle innebära att göra om i proppskåpet. Alltså inte hela husets kabeldragningar. I så fall skulle det nästan vara enklare att bygga ett helt nytt hus. Nej, jag ville bara få lite bättre ordning i ormboet. Jag rör't inte, sa han bara.
Det är som med gammal mjukvara. Den funkar, kom bara inte med en massa ändringsförslag, då får du problem.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att passa på. Jag passade ju i högsta grad på att köpa en modern spis, nu när jag ändå var tvungen att byta. Den är hypermodern för mig. Om inget annat är det ju en prisfråga också. Visst saknar den induktionshäll, men så what? Den är ljusår bättre än den gamla. Total overkill egentligen. Den passade inte ens in i köket. Jag fick såga sönder hela diskbänken eftersom den gamla spisen bara var 50 cm bred och hålet var för smalt. Det måste anses vara provisoriskt, vilket betyder att jag måste byta bänkskiva också. Det blev ganska bra för tillfället, men detta är som sagt en 130 år gammal kåk och inte ett modernt hus. Det finns begränsade möjligheter såvida man inte vill riva precis allting. Och det vill jag inte eftersom det är det som är charmen med ett gammalt hus.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Anderzzon skrev:
Jerker skrev:
Håller med! Förstår inte varför alla tillverkare envisas med dessa reglage? Har typ inte sett induktionshällar med vanliga knappar eller vred. Sedan är min upplevelse att vissa tillverkare är känsligare än andra. Vår Electrolux är t.ex. känsligare än den Siemens vi hade i förra lägenheten.
Det är en Electrolux vi har.

Jag inser att det rent designmässigt och ekonomiskt är helt överlägset med reglage inbyggda i hällen. Men varför inte, som ett alternativ, kunna styra hällen via en app i mobilen och då helt stänga av hällens reglage?

Har funderat på att lägga typ ett tunt halkskydd över hällen för att slippa detta eviga pipande. Och när man står och lagar mat och hanterar t.ex. en stekpanna så piper den jäveln så fort man lyfter stekpannan från ytan det minsta lilla! Jävligt störande! Stod och stekte pannkakor häromdagen och då lyfter jag laggen efter att ha slagit i smet för att få den att fördelas bra och varje gång pep hällen. Den höll på att driva mig till vansinne!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
… en 130 år gammal kåk och inte ett modernt hus. Det finns begränsade möjligheter såvida man inte vill riva precis allting. Och det vill jag inte eftersom det är det som är charmen med ett gammalt hus.
Precis, ett gammalt hus får inte renoveras sönder, då kan man lika gärna bygga nytt!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev: 01 jan 2023 10:19
Har funderat på att lägga typ ett tunt halkskydd över hällen för att slippa detta eviga pipande. Och när man står och lagar mat och hanterar t.ex. en stekpanna så piper den jäveln så fort man lyfter stekpannan från ytan det minsta lilla! Jävligt störande! Stod och stekte pannkakor häromdagen och då lyfter jag laggen efter att ha slagit i smet för att få den att fördelas bra och varje gång pep hällen. Den höll på att driva mig till vansinne!
Av någon anledning får det mig att tänka på min Tesla.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev: 01 jan 2023 08:04
Fredrik j skrev: 01 jan 2023 02:47
Följer spisen med när du åker hemifrån?
Nej oftast är ju spisen kvar hemma när jag åker hemifrån.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Flyttar i dagarna till ny lägenhet. Går från induktion som jag haft sedan 2009 till trist glaskeramik igen. Verkar också saknas nolla här då spisen är helt ny men märkt som 400V.

Ska se om jag hittar en lös kokplatta eller två med induktion... Har man vant sig är det trist att gå tillbaka.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Teslaspolen skrev: 01 jan 2023 14:20
Flyttar i dagarna till ny lägenhet. Går från induktion som jag haft sedan 2009 till trist glaskeramik igen. Verkar också saknas nolla här då spisen är helt ny men märkt som 400V.

Ska se om jag hittar en lös kokplatta eller två med induktion... Har man vant sig är det trist att gå tillbaka.
Jag gick själv nyligen från induktion till glaskeramik när jag nyligen flyttade till större lägenhet. Att det tar längre tid att steka upp är lite irriterande men inte så farligt, värsta är när man ska koka något. Detta har jag dock löst genom att man sätter igång en kastrull med en liten mängd vatten och sen tar man resterande del i vattenkokare. Inte lika smidigt som att ha induktion men anser att det är tillräckligt bra.
Skriv svar