Några korta reflektioner över yoken och frånvaron av spakar. Var lite orolig, men varken autopilot, vindrutetorkare eller växel har visat sig vara något problem.
Att växla mellan back och framåt görs enkelt med ett svep på skärmen, ungefär som om det skulle suttit en spak precis bakom ratten. Då har jag ändå en rätt komplicerad hemmaparkering som innefattar omväxlande framåt och bakåt flera gånger om jag vill parkera för laddning. Känns som nya S har bättre svängradie än 2017, men det kanske bara är inbillning och beror på att motorhuven inte längre är i vägen utan man ser marken framför.
Ljuset är en enkel tumme på yoken och helljusautomatiken fungerar oavsett äntligen. Inte ett problem.
Inte heller vindrutetorkarna. Andra tummen och sedan skrollhjulet för att välja intensitet eller auto. Minns inte om senaste läget, lägsta läget eller auto är det som slås på som standard.
Autopiloten var inte heller något problem att inte ha spak. Ställt in för enkelklick för adaptiv farthållare och dubbelklick för autopilot. Justera farten med skrollhjulet.
Det enda som kräver lite tillvänjning är blinkersen, men som det är nu gör det att man är extra försiktig när man ska svänga, vilket knappast är en nackdel.
Annan observation är att yoken är bredare i nederkant än en ratt. Det gör att vi som är hyfsat långa blir lite begränsade i stolsinställningarna, för annars kan yoken slå i benet. Hade annars gärna suttit med lite högre knän än det blev nu, men det är fortfarande bekvämt så inget problem. Fick justera ner sätet ca en centimeter.
Blir jäkligt bra arbetsplats i baksätet för den som inte kör. Dubbla Qi-laddare för mobiltelefon, två USB C-uttag vid lilla skärmen, bra mugghållare och avläggningsyta på mittkonsolen bak.
Enorma mängder förvaringsutrymme i mittkonsolen fram, enorm förbättring. Även bredare än tidigare. Och förvaring i alla dörrar.
Helt annan premiumkänsla än tidigare på inredningen, även om de som måste ha en massa rattar och bling och inte gillar avskalad design aldrig kommer vara nöjda. Premiumkänslan har en annan Teslaägare (tredje teslan nu för vederbörande) hållit med om efter att åkt med.
För att summera så kanske en del säger "facelift, ingen ny bil". Fine. För miljön som förare eller passagerare är det iaf en helt ny upplevelse, som i princip åtgärdat alla brister på den ärligt talat väldigt rudimentära och bristfälliga inredningen på tidigare Model S. Finns till och med hängare i baksätet nu.
Andra kanske absolut måste ha en helt ny utsida, men jag personligen upplever mest bilen från insidan och där känns den helt ny.
Ja verkligen. Någon skrev "Surt sa räven" och sällan har det väl stämt bättre.
Surt sa Raven.
Folk får naturligtvis dissa nya S/X, precis som de får dissa vilken annan ny bilmodell som helst. Men få kan än så länge säga att de gjort det efter att ha provkört och provåkt.
Folk får ju som du säger tycka vad dom vill men det blir ibland lite konstigt. Jag läste kommentarer där flera tyckte att yoken borde förbjudas pga säkerheten och flera var helt säkra på att den var livsfarlig "det är fakta bara att inse" och detta bara av folk som aldrig provat. Har sett det i minst två kommentarsfält.
Så min slutsats är väldigt många skriver på känsla än verklig upplevelse.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ja verkligen. Någon skrev "Surt sa räven" och sällan har det väl stämt bättre.
Surt sa Raven.
Folk får naturligtvis dissa nya S/X, precis som de får dissa vilken annan ny bilmodell som helst. Men få kan än så länge säga att de gjort det efter att ha provkört och provåkt.
Folk får ju som du säger tycka vad dom vill men det blir ibland lite konstigt. Jag läste kommentarer där flera tyckte att yoken borde förbjudas pga säkerheten och flera var helt säkra på att den var livsfarlig "det är fakta bara att inse" och detta bara av folk som aldrig provat. Har sett det i minst två kommentarsfält.
Så min slutsats är väldigt många skriver på känsla än verklig upplevelse.
Så fort Tesla gör en förändring kommer klagokören här i forumet göra inlägg om hur värdelöst det är, aldrig kommer funka etc. De har ingen erfarenhet, men de "vet" minsann bättre än Tesla. Varje gång.
Några korta reflektioner över yoken och frånvaron av spakar. Var lite orolig, men varken autopilot, vindrutetorkare eller växel har visat sig vara något problem.
Att växla mellan back och framåt görs enkelt med ett svep på skärmen, ungefär som om det skulle suttit en spak precis bakom ratten. Då har jag ändå en rätt komplicerad hemmaparkering som innefattar omväxlande framåt och bakåt flera gånger om jag vill parkera för laddning. Känns som nya S har bättre svängradie än 2017, men det kanske bara är inbillning och beror på att motorhuven inte längre är i vägen utan man ser marken framför.
Ljuset är en enkel tumme på yoken och helljusautomatiken fungerar oavsett äntligen. Inte ett problem.
Inte heller vindrutetorkarna. Andra tummen och sedan skrollhjulet för att välja intensitet eller auto. Minns inte om senaste läget, lägsta läget eller auto är det som slås på som standard.
Autopiloten var inte heller något problem att inte ha spak. Ställt in för enkelklick för adaptiv farthållare och dubbelklick för autopilot. Justera farten med skrollhjulet.
Det enda som kräver lite tillvänjning är blinkersen, men som det är nu gör det att man är extra försiktig när man ska svänga, vilket knappast är en nackdel.
Annan observation är att yoken är bredare i nederkant än en ratt. Det gör att vi som är hyfsat långa blir lite begränsade i stolsinställningarna, för annars kan yoken slå i benet. Hade annars gärna suttit med lite högre knän än det blev nu, men det är fortfarande bekvämt så inget problem. Fick justera ner sätet ca en centimeter.
Bra summerat och håller med 100%. I många avseenden bättre än ratt.
Blinkers är egentligen det enda problemet i praktiken. Framförallt rondeller har gett mig lite spontan vinkel och algoritmgymnastik för hjärnan med att hitta knappen och tänka rätt vilken som gäller när de är upp-och-ner och man ska ut ur rondell tex
Var också orolig över yoken och betraktade den som en potentiell dealbreaker. Oron borta på 5 minuter. Kör en del motorcykel så har tänkt att det kanske hjälper då man styr men det inte heller är en ratt.
Ett annat minus, åtminstone i teorin, är vana och att det inte är standard. Det är inte avgjort bättre med denna lösning så jag tror inte vi kommer få se någon industrirevolution där alla bilar har yoke 2026. Finns fördelar med att bara följa standardiserade lösningar. Hade gärna sett åtminstone blinkersspak iaf.
Senast redigerad av dave, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Delar också intryck av Model S Plaid - svart/svart är min konfig.
Helt fantastisk bil!
Tveklöst bästa jag ägt och kört. Kommer från Model 3P. Denna är typ dubbelt så dyr (inte 100% dyrare men 85%ish, min var dessutom tidig order till förmånligt pris). Men är den dubbelt så bra? Vet inte än. Kanske. Men spontana intrycket efter några dagar är den är bättre på precis allt men inte riktigt dubbelt så bra. Därmed kanske jag inte behåller den för behovet inte är så starkt att det motiverar hög kostnad för marknadens bästa bil. Men vi får se, ska ge det till april/våren. Måste testa sommarsulorna
Något som inte är bättre än Model 3 är Teslas bisarrt dåliga kundvård. Verkligen helt oacceptabelt på alla sätt. Fick en survey som jag gissar inte kommer betyda något.
Screenshot:
Nytvättad (slask här så har tvättat lite varje dag sen leverans ):
Senast redigerad av dave, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
För att summera så kanske en del säger "facelift, ingen ny bil". Fine. För miljön som förare eller passagerare är det iaf en helt ny upplevelse, som i princip åtgärdat alla brister på den ärligt talat väldigt rudimentära och bristfälliga inredningen på tidigare Model S. Finns till och med hängare i baksätet nu.
Andra kanske absolut måste ha en helt ny utsida, men jag personligen upplever mest bilen från insidan och där känns den helt ny.
Jag gillar att de varit försiktiga med att ändra bilen alltför mycket på utsidan. Det är ju en av bilhistoriens mest lyckade designer och den har åldrats väldigt väl med de små ändringar som införts. Tidlös och elegant.
Verkar som vi få som får LR nu kan känna oss lite utvalda i några månader till…
Undrar vad nytt som kommer på nästa LR version och om den kommer att finnas kvar öht..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det skrevs tidigare om någon extra long range modell S med 840 km räckvidd.
Är den på gång framöver?
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.
Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Det skulle absolut inte underlättat att ha knapp på varje sida enligt mig. Designen nu är optimal för en autobahn/motorvägsglidare vilket får anses vara huvudkundfokus för modellen. Supersmidigt (smidigare än spak) att blinka för filbyte osv nu och de flesta har sannolikt vänster hand vilande på yoken. Detta handvilande f.ö. en fördel med yoke mot ratt, bättre vinkel och skönare.
Det är rondeller, garage, pplatser osv som är det stora problemet med yoke.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.
Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
Har inte kollat upp vad batteristorleken är faktiskt. Inte 100 kWh längre?
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.
Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
Har inte kollat upp vad batteristorleken är faktiskt. Inte 100 kWh längre?
95-97kWh NFP inkl buffer på de flesta plaid i USA nya. Trots att BMS skickar info till SMT att 99kWh full pack when new så stämmer det inte med NFP. Dra av en buffer under 0% på 4.5kWh så har du mellan 90.5-92.5kWh netto från 100-0%.
Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Det skulle absolut inte underlättat att ha knapp på varje sida enligt mig. Designen nu är optimal för en autobahn/motorvägsglidare vilket får anses vara huvudkundfokus för modellen. Supersmidigt (smidigare än spak) att blinka för filbyte osv nu och de flesta har sannolikt vänster hand vilande på yoken. Detta handvilande f.ö. en fördel med yoke mot ratt, bättre vinkel och skönare.
Det är rondeller, garage, pplatser osv som är det stora problemet med yoke.
Det var främst när man är på väg ut ur rondell som jag hade funderingar
på om blinkersknappar på varje sida skulle underlätta.
Man får väl anta att Tesla grundligt testat båda alternativen och liksom
dig kommit fram till att det är bästa att ha knapparna som det är nu.
Ska bli intressant att få testa yoken en vacker dag.
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.
Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
Har inte kollat upp vad batteristorleken är faktiskt. Inte 100 kWh längre?
95-97kWh NFP inkl buffer på de flesta plaid i USA nya. Trots att BMS skickar info till SMT att 99kWh full pack when new så stämmer det inte med NFP. Dra av en buffer under 0% på 4.5kWh så har du mellan 90.5-92.5kWh netto från 100-0%.
Mm de har krympt några kwh(troligen pga förbättrad kylning), gamla var några över 100. Typ 102 eller ngt sånt.
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016