På väg att slå till

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: På väg att slå till

Inlägg av danni »

Gött! Bra val, och bra konf! Du lyckades inte få fatt på en med produktionsår 2015, antar jag? Det gör ju gigantisk skillnad på förmånsvärdet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

Grattis! :)
Nästan exakt den spec jag skulle valt också, om jag inte ramlat på en röd fullspecad hallbil i Täby.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

danni skrev:
Gött! Bra val, och bra konf! Du lyckades inte få fatt på en med produktionsår 2015, antar jag? Det gör ju gigantisk skillnad på förmånsvärdet.
Nej, en sådan tur hade jag tyvärr inte. Min bil är producerad precis efter årsskiftet, så i det perspektivet blev det stolpe ut!

Det fanns ett antal 2015-producerade bilar till salu för några veckor sedan. Men dels försvann de i en rasande takt och dels hade det inneburit att jag fått kompromissa för mycket med tillvalen.
Model S 85D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Bra där! Ultra vill man ha... Dunka dunka!!! ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Inte imponerad över ultra ljudet.
Var bättre ljud på vår Ford vi hade innan t.om.
Nästan så jag tror att något är fel faktiskt...

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Eliard skrev:

Du och Hybris borde träffas för att referenslyssna så du kan avgöra om det är fel eller ej. Borde inte vara så svår logistik att lösa då ni båda bor i Uppsala... och Hybris kan ju inte ha något som är sämre än på en Ford... ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Eliard skrev:

Ja, då lär du ha något fel. Antingen på bilen eller på din definition av "bra ljud" ;)

Nej, skämt åsido så skiljer det ju rätt mycket vad folk vill ha av ett bra ljudsystem. För väldigt många människor är det helt enkelt så att "ju mer bas desto bättre låter det" och då kanske inte något av Teslas system imponerar särskilt mycket. Jag för min del är väldigt intresserad av klart, tydligt, neutralt och luftigt ljud, och där tycker jag Teslas system levererar - till och med grundsystemet imponerar rejält på mig, och jag är rätt kräsen med ljud ändå.

Sen är det också som med alla bättre ljudsystem som ger en tydligt och neutral representation av ljudet, att bilen är oförlåtande och petig med källorna. Matar du den med skit (antingen ett ljudformat med dålig kvalitet eller, också alldeles för vanligt, musik som helt enkelt inte är välproducerad) så kommer det inte låta särskilt bra. Glöm FM-radio. Kör Spotify och kör musik som är välproducerad och som du vet låter bra på en kvalitetsanläggning.

(Jag provlyssnade dock B&W-systemet i nya XC90 häromdagen. Det hade jag gärna tagit i min Tesla!)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Just give me High Fidelity! (Hög trohet = så nära original som det går att komma)

Går det att koppla in en bättre källa i Model S? Spotify är ju "sådär"...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Just give me High Fidelity! (Hög trohet = så nära original som det går att komma)

Du borde kunna köra med extern USB-drive och egna låtar. Går troligen att få bättre bitrate eller lossless då. Vet dock inte vilka filer som Teslan klarar av. Kan kolla upp det.

EDIT: FLAC 24 bit 24-Bit, 192kHz ska fungera verkar det som.
Ska även klara av MP3, MP4, AAC (utan DRM), AIFF, WAV, WMA och lossless WMA men gränssnittet för att spela musik från USB-enhet verkar inte vara det bästa:

http://www.teslarati.com/playing-music- ... a-model-s/

Denna post var visst också årets post för mig eftersom det är post #2016, från och med nu kommer jag gå in i framtiden vilket känns passande då jag har kunnat lägga beställning på Model X nu...
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

(Jag provlyssnade dock B&W-systemet i nya XC90 häromdagen. Det hade jag gärna tagit i min Tesla!)[/quote]

För att vara en bil i denna prisklass ,och där tillvalet "ultra" "super" eller vad det kallas ,så är jag inte imponerad ..det är bra ,men inte mer ...och det duger gott åt mig ...men hade nog önskat mer som volvos b&w system ,eller liknande premium bilars ljud ...men det är det inte i Teslan ..mer som en "Skoda uppgrade" ..men jag kan ha ett ljudfel oxå ..

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

lator skrev:

Vad är det du tycker är "sådär" med Spotify? Högsta kvaliteten på Spotify är 320 kbps AAC vilket är mer än vad någon kommer behöva för i stort sett något syfte. Sen vet jag inte om det är den kvaliteten som bilens inbyggda app kör, troligen inte, men man kan ju köra det via mobilen (om bilen klarar BT med hög nog bitrate). Det stora problemet i min mening har inte med enskilda tjänster att göra, utan med att mycket musik producerats dåligt. Särskilt från typ tidigt 90-tal till mitten av 00-tal någon gång, de såkallade "loudness wars". Många potentiellt bra skivor offrades på det altaret.
Eliard skrev:
(Jag provlyssnade dock B&W-systemet i nya XC90 häromdagen. Det hade jag gärna tagit i min Tesla!)

För att vara en bil i denna prisklass ,och där tillvalet "ultra" "super" eller vad det kallas ,så är jag inte imponerad ..det är bra ,men inte mer ...och det duger gott åt mig ...men hade nog önskat mer som volvos b&w system ,eller liknande premium bilars ljud ...men det är det inte i Teslan ..mer som en "Skoda uppgrade" ..men jag kan ha ett ljudfel oxå ..

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk[/quote]

Där ser man. Jag tycker HiFi-systemet som Tesla har är riktigt vasst. Och jag är inte ensam - tyska AMS testade ju det mot Audis B&O-system för 70000 kr och konstaterade att de var lika bra. Du kanske vill låta jämföra det med någon annan bil ifall du har nåt fel. Du svarade aldrig på vad du använder för källa, förresten.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Den enda streamingtjänsten med hög kvalitet är ju Tidal, kör det från mobilen om du vill ha bättre än spotify.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Niclas skrev:
Den enda streamingtjänsten med hög kvalitet är ju Tidal, kör det från mobilen om du vill ha bättre än spotify.
Wimp har en streamingtjänst med högre kvalitet också. Men jag skulle säga att enda anledningen att köra endera av dem är att man inte tycker om sina pengar. Sannolikheten att du har en kombination av öron och ljudanläggning som låter dig höra sådan skillnad på 320 kbps AAC och okomprimerat 44,1 kHz / 16 bit att det är värt dubbla priset är mycket låg, allt annat lika. Särskilt om du lyssnar i en bil, där det typiskt sett är högt bakgrundsbrus och dålig akustik.

De dubbelblindtester jag sett visar att i stort sett bara de som övat sig att lyssna efter specifika komprimeringsartefakter klarar av att höra skillnaden. Ofta när folk tycker sig höra skillnad är det i själva verket inbillning - eller något annat, som att man har ökat volymen på ena källan, kört det igenom en equalizer så det t.ex. blir mer bas, eller att det rör sig om material som är mixat på ett bättre sätt (inte ovanligt att "audiofil"-utgåvor av skivor inte utsatts för samma hemska dynamiska komprimering som den vanliga CD-utgåvan).

Men, att köra något som Wimp eller Tidal med högsta kvalitet och sen strömma det med Bluetooth till bilen är slöseri med pengar oavsett om man håller med om ovanstående eller inte. Bluetooth i sig stödjer nämligen inte så hög kvalitet (särskilt inte om enheterna inte stödjer aptX, vilket jag är rätt säker på att Model S inte gör), så det måste komprimeras ner ändå innan det når bilen...
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Du kan ju koppla in sladden ist för att blåtanda över ljudet? Borde bli bättre.
Tidal är fö samma sak som Wimp (uppköpt).
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Niclas skrev:
Har för mig att tidigare skrivits att det inte går att föra över ljud ifrån telefon via USB utan bara från minnen via USB eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
lator skrev:

Vad är det du tycker är "sådär" med Spotify? Högsta kvaliteten på Spotify är 320 kbps AAC vilket är mer än vad någon kommer behöva för i stort sett något syfte. Sen vet jag inte om det är den kvaliteten som bilens inbyggda app kör, troligen inte, men man kan ju köra det via mobilen (om bilen klarar BT med hög nog bitrate). Det stora problemet i min mening har inte med enskilda tjänster att göra, utan med att mycket musik producerats dåligt. Särskilt från typ tidigt 90-tal till mitten av 00-tal någon gång, de såkallade "loudness wars". Många potentiellt bra skivor offrades på det altaret.
Verkar som Spotify i Teslan ligger på 96kbps/160kpbs.

http://teslatap.com/articles/streaming-audio/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Stäng av surround och flytta fadern strax bakom nackstöden. Dra sedan upp basen till önskad nivå. Blir jävligt bra ljud, åtminstone för techno och hip-hop, vilket är det enda jag lyssnar på i bilen. Volym 8-9.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Niclas skrev:
Tesla har ingen AUX-ingång och såvitt jag vet kan du inte direktströmma ljud över USB-portarna. Hade missat att Wimp köpts upp, tack för infon.
Svenssons skrev:

Det där är ren spekulation och bekräftar inget alls. Men skulle jag gissat själv skulle jag också tippat på 160 kbps. Ingen som har sin Tesla uppkopplad till ett WiFi med en AP som har möjlighet att visa momentana hastigheter som kan köra ett test och bekräfta?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:

Det där är ren spekulation och bekräftar inget alls. Men skulle jag gissat själv skulle jag också tippat på 160 kbps. Ingen som har sin Tesla uppkopplad till ett WiFi med en AP som har möjlighet att visa momentana hastigheter som kan köra ett test och bekräfta?
Visst är det spekulationer men sidan verkar försöka vara så korrekt som möjligt. Vänta några månader så kanske jag kan testa bandbredden som går åt till Spotify...
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

danni skrev:
Niclas skrev:
Tesla har ingen AUX-ingång och såvitt jag vet kan du inte direktströmma ljud över USB-portarna. Hade missat att Wimp köpts upp, tack för infon.
Svenssons skrev:

Jo jag kan testa lite senare ikväll

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

kanylbullen skrev:
danni skrev:
Niclas skrev:
Svenssons skrev:

Helt omöjligt att avgöra bitrate utifrån användning, den buffrar ner hela låten på några sekunder med all tillgänglig bandbredd.

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

kanylbullen skrev:
kanylbullen skrev:
danni skrev:
Niclas skrev:
Svenssons skrev:

Helt omöjligt att avgöra bitrate utifrån användning, den buffrar ner hela låten på några sekunder med all tillgänglig bandbredd.
Det är väl inte så svårt om den gör så? Om låten är 3 minuter och den tankade ner 3,6 MB så vet du att det är 160 kbps. Osv. Fast jag tror inte den gör riktigt så, att den tankar ner hela låten på en gång. Den har kortare buffer än så. När jag kör ner i mitt garage så slutar den spela efter kanske 30 sekunder, mitt i låten.

Men det är nog inte så svårt ändå. Spela en hel låt, en enda låt, inte i en playlist eller nåt, och mät total data under spelningen.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Ja det går säkert, men i min router ser jag bara en graf, jag har ingen räknare. Men det är pfSense så det finns ju fiffiga paket som ger sådan funktionalitet. Får testa nån annan dag när jag har mer tid.

Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

:?: Går det inte om man internetdelar från telefonen där kan man väl se mobildata ?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

jjmaskin skrev:
:?: Går det inte om man internetdelar från telefonen där kan man väl se mobildata ?
För räkneövningens skull vill man se vad som går just till Spotify, inte bara total trafik under låten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar