NEO skrev: ↑30 dec 2022 16:38
spacecoin skrev: ↑30 dec 2022 16:27
Legato skrev: ↑30 dec 2022 14:08
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du se

Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.
En sak som aldrig blivit bättre är bilar byggda i Fremont. Punkt.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.
Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
PhR34k skrev: ↑30 dec 2022 16:29
Spricka i vindrutan redan

Spricka på grund av förvärmning i appen?
Nu har jag en Plaid och inte en LR, men att kalla skillnaden mellan nya och gamla dramatisk är en underdrift i min mening. Mitt förra bilbyte var från en X P100DL till en X Ludicrous Performance Raven. Då var jag glad över att Raven innebar ganska rejäla förbättringar på ett par områden där det verkligen behövdes, framförallt vad gällde fjädringskomfort och körkänsla. Det var inte enorma skillnader men Raven var märkbart bättre än den gamla på flera viktiga punkter. Den nya modellen är väldigt mycket bättre än Raven på nästan allt. Framförallt komfort och körkänsla är radikalt annorlunda, otroligt mycket bättre. Det känns faktiskt som att köra en helt annan bil. Ljudnivån är avsevärt mycket lägre, nya interiören är ljusår bättre, och ljudsystemet har gått från rätt bra till extremt bra. Och Plaid drar inte mer än Raven, tvärtom faktiskt. De är rejält mycket snålare.
Jag upplever det som en enorm skillnad och är mycket nöjd. Mellan bilarna hade jag en Model Y Long Range och var förvånad över hur många saker som den var mycket bättre än X Raven på, och det gjorde mig lite orolig inför nya bilen, att jag skulle uppleva att den inte var tillräckligt bra jämfört med Model Y. Men den farhågan var i onödan. Nya Model X är en bil som på ett helt annat sätt känns värdig att befinna sig i den prisklass den gör.
Ventilerade säten fanns förresten inte på Raven såvitt jag kan minnas. Det erbjöds ett kort tag 2016 och sen väldigt kort igen 2018. Men det fanns inte att välja när jag köpte Model X vare sig 2017 eller 2019.