Dåliga automatiska torkare - anledning?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 794
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Dåliga automatiska torkare - anledning?

Inlägg av Ilduce77 »

Jag har, precis som många andra, funderat över varför torkarna ibland inte startar automatiskt, trots att man inte har en suck av möjlighet att se ut genom vindrutan..

Igår tänkte jag att jag skulle sträcka på mig och kolla hur vindrutan ser ut där kameran sitter.

Lite förvånad blev jag, när jag såg att ett helt fält från taket och ca 15 cm ner på vindrutans överkant, var helt ren och nästan helt ren från vatten. Detta trots att resten av vindrutan var helt fylld av vatten.

Det kan ju vara anledningen till att torkarna inte startar när man önskar det. Det är väl något med hur luften passerar bilen och lyfter vattnet, så det inte landar på övre delen av rutan.

Om det är rent framför kameran, är det ju inte konstigt att torkarna inte startar..
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Dåliga automatiska torkare - anledning?

Inlägg av Anonym »

Fick min MY nyligen, upptäckte precis samma sak du säger. Delen av rutan där kameran sitter är nästan helt fri från vatten vid regn medan resten av rutan är som ett akvarium.

Ska lägga på sån rain repellent på rutorna, inte för det löser själva torkarna men kanske förbättrar situationen. Dom borde haft sensorn längre ner.
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dåliga automatiska torkare - anledning?

Inlägg av mikebike »

Andra bilar har sin regnsensor på samma ställe, framför backspegeln. Ändå fungerar deras automatik bättre.

Visst, även mina Volvo hade problem om det bara stänkte upp från övrig trafik, men idag har jag flera gånger fått "dutta" på vänsterspaken fast vindrutan varit helt blöt. Ända upp.

Ingen Volvo har heller, någonsin, dragit igång torkarna på en torr ruta
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Dåliga automatiska torkare - anledning?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ilduce77 skrev: 30 dec 2022 11:39
Jag har, precis som många andra, funderat över varför torkarna ibland inte startar automatiskt, trots att man inte har en suck av möjlighet att se ut genom vindrutan..

Igår tänkte jag att jag skulle sträcka på mig och kolla hur vindrutan ser ut där kameran sitter.

Lite förvånad blev jag, när jag såg att ett helt fält från taket och ca 15 cm ner på vindrutans överkant, var helt ren och nästan helt ren från vatten. Detta trots att resten av vindrutan var helt fylld av vatten.

Det kan ju vara anledningen till att torkarna inte startar när man önskar det. Det är väl något med hur luften passerar bilen och lyfter vattnet, så det inte landar på övre delen av rutan.

Om det är rent framför kameran, är det ju inte konstigt att torkarna inte startar..
Det konstiga är i så fall varför det bara blir blött precis vid kameran när det inte regnar...
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 794
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Dåliga automatiska torkare - anledning?

Inlägg av Ilduce77 »

Nicke Nyfiken skrev: 30 dec 2022 14:27
Ilduce77 skrev: 30 dec 2022 11:39
Jag har, precis som många andra, funderat över varför torkarna ibland inte startar automatiskt, trots att man inte har en suck av möjlighet att se ut genom vindrutan..

Igår tänkte jag att jag skulle sträcka på mig och kolla hur vindrutan ser ut där kameran sitter.

Lite förvånad blev jag, när jag såg att ett helt fält från taket och ca 15 cm ner på vindrutans överkant, var helt ren och nästan helt ren från vatten. Detta trots att resten av vindrutan var helt fylld av vatten.

Det kan ju vara anledningen till att torkarna inte startar när man önskar det. Det är väl något med hur luften passerar bilen och lyfter vattnet, så det inte landar på övre delen av rutan.

Om det är rent framför kameran, är det ju inte konstigt att torkarna inte startar..
Det konstiga är i så fall varför det bara blir blött precis vid kameran när det inte regnar...
Det är ett mysterium och jag satsar på att det rör sig om magi.. 😁
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dåliga automatiska torkare - anledning?

Inlägg av jonasl »

Det är ju uppvärmt där. Kanske det räcker för att hålla sikten god under vissa förhållanden.

Upplever exakt samma sak själv nämligen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Dåliga automatiska torkare - anledning?

Inlägg av Anonym »

Gällande torka på torr ruta så skulle det kunna vara allt från något skräp som hamnar (typ insekt) eller om glaset reflekterar något in i kameran så kameran tror något är framför. T.ex. solsken?

Funderar lite på om det är aerodynamiken som gör att vattnet glider av enklare/snabbare på ovansidan av rutan än längre ner.
På bilden så ser det ut som så skulle kunna vara fallet.

Bild

Har haft lite av samma problem på mina tidigare bilar, Skoda/VW, Toyota men tycker Teslan har mer problem än dessa.
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dåliga automatiska torkare - anledning?

Inlägg av mikebike »

Anonym skrev: 04 jan 2023 12:14
Gällande torka på torr ruta så skulle det kunna vara allt från något skräp som hamnar (typ insekt) eller om glaset reflekterar något in i kameran så kameran tror något är framför. T.ex. solsken?

Funderar lite på om det är aerodynamiken som gör att vattnet glider av enklare/snabbare på ovansidan av rutan än längre ner.
På bilden så ser det ut som så skulle kunna vara fallet.

Bild

Har haft lite av samma problem på mina tidigare bilar, Skoda/VW, Toyota men tycker Teslan har mer problem än dessa.
Grundproblemet är att Tesla saknar regnsensor, med en sådan får man t.ex. inte alla dessa "falsklarm".
Sedan kanske man skulle få bättre avläsning längst ned på rutan istället för med nuvarande placering?

På Nyårsafton körde jag på Rv 41 till Varberg och åter. Det var extremt tydligt att torkarautomatiken fungerade bra genom alla samhällen där det var gatlyktor, men mellan samhällena fick jag ideligen trycka på knappen.
En regnsensor är inte beroende av yttre ljuskällor, det är däremot kameror.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar