Erfarenhet av Tesla Store?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Erfarenhet av Tesla Store?

Inlägg av Scania »

Sökfunktioner i dessa forum är ju sådär så hoppas jag inte spammar.

Kan inleda med att jag inte fått min Tesla än, men har behövt vara i kontakt med Tesla ändå.

Men det jag undrar är hur era erfarenheter av fysiska Tesla anläggningar varit? Jag gillar att det mesta sköts online (deras chatt har varit väldigt hjälpsam) men vissa saker är ju oundvikligen knutna till en Tesla Store. Och hittills är jag förundrad över hur frustrerande det varit att ha med den att göra. Jag är ”knuten” till enheten i Malmö och senaste veckan har har jag skickat två mail, vara en för sju dagar sen och en för två dagar sen. Inget svar. Även chatten reagerade på detta. Ringer butiken, efter galet lång tid i kö får man veta att de absolut ska ”kika på det” och återkomma. Ingenting.

Nu har jag under två dagars tid fått en upphämtningsdag och klockslag för det på bilen jag beställt men det är orimligt långt dit och även där tycker chatten att jag ska kolla med butiken pga verkar lite för långt fram.

Men man ska ju få sms eller epost från butiken.

Mailar om det…. Inget svar.

Under tiden har Mercedes jagat mig för de vill att jag ska lägga in en bokning av en EQE Suv (jag bara nämnde den i förbifarten hos Mercedes när jag beställde lastbilar till jobbet). Och helt plötsligt kändes det som att… fan det är kanske inte så hemskt med bilsäljare ändå. Och nej, tänker inte beställa en EQE pga får panik av Mercedes plottriga överdesignade skärmar.

Är jag ensam om min upplevelse av en tesla store eller är detta något ”normalt” som man ska förvänta sig framöver?
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Erfarenhet av Tesla Store?

Inlägg av agehall »

Vad är det som egentligen är problemet? Du har mailat till Tesla Service Center två gånger precis runt en av de största helgerna på året då det är ganska normalt att företag inte har full bemanning på grund av ledigheter etc. och det låter som att det är angående leveranstiden för din bil?

Om du har fått en leveranstid långt fram i tiden beror det antagligen på att de förväntar sig att just din bil ska vara tillgänglig då. Min erfarenhet är att mycket sköts av backoffice (inkl kommunikation med kunder) och att service center sedan utför det som blivit schemalagt efter bästa förmåga. De hinner inte alltid med och därför kan saker bli försenade. När det gäller leveranser är min uppfattning att det till största del hänger på att bilen faktiskt ska levereras till SC så att de kan göra den klar för levarans. När bilen väl kommit dit så går det ganska fort har jag förstått.

Men jag kanske helt missförstod vad du försökte säga.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Erfarenhet av Tesla Store?

Inlägg av MGHG »

Jag har enbart god erfarenhet av Tesla Store i Göteborg. Bra bemötande i butik, jag har kommit fram per telefon och när jag skrivit meddelanden via e-post så har svaren levererats ganska snabbt.

Jag antar att personalen nu prioriterar att färdigställa alla leveranser som ska bli klara innan årsskiftet, att detta sammanfaller med julhelgen gör inte situationen lättare.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Erfarenhet av Tesla Store?

Inlägg av Scania »

agehall skrev: 29 dec 2022 17:00
Vad är det som egentligen är problemet? Du har mailat till Tesla Service Center två gånger precis runt en av de största helgerna på året då det är ganska normalt att företag inte har full bemanning på grund av ledigheter etc. och det låter som att det är angående leveranstiden för din bil?

Om du har fått en leveranstid långt fram i tiden beror det antagligen på att de förväntar sig att just din bil ska vara tillgänglig då. Min erfarenhet är att mycket sköts av backoffice (inkl kommunikation med kunder) och att service center sedan utför det som blivit schemalagt efter bästa förmåga. De hinner inte alltid med och därför kan saker bli försenade. När det gäller leveranser är min uppfattning att det till största del hänger på att bilen faktiskt ska levereras till SC så att de kan göra den klar för levarans. När bilen väl kommit dit så går det ganska fort har jag förstått.

Men jag kanske helt missförstod vad du försökte säga.
Nja, alltså bilen är i landet. Till och med geografiskt nära om jag förstod chatten korrekt. Ett mejl handlade om att få klarhet i om det stämmer med upphämtningsdatum eftersom det ska ju lösas betalning med leasingföretag innan. Och det är tydligt kommunicerat vid köpet att när datum finns då kontaktar dem köparen.

Det första mailet och som är viktigast är en avbeställning av en annan bil.

Att det är julhelg osv är möjligen lite lindrande, förstör det eftersom själv driver ett företag i en bransch som påverkas en hel del av jul och ledigheter. Men det är, som chatten själv också verkade förvånas, rätt så märkligt med noll respons på dels en avbeställning och dels hämtning där tidigare besked varit troligen runt mellandagarna, eller vecka 1. Senast den 23:e kunde chatten inte se något hinder för att den ej skulle levereras den här veckan eller nästa, men såklart hänvisade de till Tesla Store. Och nu är det vecka 5 som anges.

Det är kanske inga konstigheter med någon av ärendena, självklart kan det vara så. Shit happens ibland. Men då hade det varit helt rimligt med feedback när det handlar om en vara som kostar 950.000 kronor.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Erfarenhet av Tesla Store?

Inlägg av Scania »

MGHG skrev: 29 dec 2022 17:20
Jag har enbart god erfarenhet av Tesla Store i Göteborg. Bra bemötande i butik, jag har kommit fram per telefon och när jag skrivit meddelanden via e-post så har svaren levererats ganska snabbt.

Jag antar att personalen nu prioriterar att färdigställa alla leveranser som ska bli klara innan årsskiftet, att detta sammanfaller med julhelgen gör inte situationen lättare.
Skönt att höra! Hoppas det blir bättre framöver för mig också, hade ju tex en hur smidig upplevelse som helst vid provkörning.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Erfarenhet av Tesla Store?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Scania skrev: 29 dec 2022 16:23
Sökfunktioner i dessa forum är ju sådär så hoppas jag inte spammar. [...
Eftersom du uttryckligen tog upp det... ;)

Jag har heller aldrig fått forumets sökfunktion att fungera (har i och för sig inte testat efter forumflytten...). Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model 3" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model Y, S och X. Men det kände du säkert till... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Erfarenhet av Tesla Store?

Inlägg av kenjon »

Längre leveranstid trots att bilen finns i Sverige kan bero på någon transportskada som behöver åtgärdas innan utlämnandet.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar